• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt elektryfikacji linii kolejowej z Trójmiasta w stronę Kaszub za 92 mln zł

Maciej Naskręt
22 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wizualizacja linii PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja linii PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.

Kolejarze będą musieli wyłożyć ponad 92 mln zł za projekt m.in. elektryfikacji linii z Trójmiasta w kierunku Kaszub i dalej do Bydgoszczy. Dokumentacja ma być gotowa jesienią 2018 r.



Czy rozwój kolei na Kaszuby przyciągnie pasażerów?

Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyli oferty w przetargu, którego przedmiotem jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Przygotowaniem dokumentacji dla inwestycji jest zainteresowanych 7 firm. Najkorzystniejszą propozycję cenowo złożyło konsorcjum Wyg i Egis na kwotę 19 mln zł.

Równolegle trwa też przetarg na odcinek linii z Kościerzyny do Bydgoszczy. Przygotowaniem dokumentacji dla odcinka na Kujawach jest zainteresowanych 9 firm. Najkorzystniejszą propozycję złożyła firma Trakcja PRKiL. Jej oferta opiewa na kwotę 73,7 mln zł brutto. Projekt ma być gotowy do 31 października 2018 r. Dodatkowo firma obejmie rękojmią dokumentację przez 60 miesięcy.

Co ciekawe, najtańsza oferta okazała się o 5,5 mln zł droższa niż zakładano, jednak pieniądze na przedsięwzięcie się znajdą. Kolejarze teraz sprawdzają złożone oferty w obu przetargach, a następnie rozstrzygną zamówienie i podpiszą umowę.

Planowane zmiany na kaszubskich torach. Planowane zmiany na kaszubskich torach.
Nie tylko 70-km drutu nad kaszubskimi liniami

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii.

- Dotychczas sporządzone w temacie elektryfikacji PKM dokumenty wymagają zaktualizowania na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE - mówi Trojmiasto.pl rzecznik PKM, Tomasz Konopacki. - Sam projekt elektryfikacji i jego późniejsza realizacja będą prowadzone - tak jak od początku razem z PKP PLK informowaliśmy - wspólnie - dodaje.
Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba by się wówczas przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.

Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.

Wizualizacja linii PKM z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja linii PKM z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.
Kto obsłuży zelektryfikowane linie?

Na koniec podkreślmy, że władze samorządowe województwa pomorskiego będą starać się o dofinansowanie z UE na zakup taboru dostosowanego do elektrycznej trakcji.

Szacuje się, że inwestycje w tabor na Pomorzu pochłoną nawet 850 mln zł. Województwo, podobnie jak w przypadku inwestycji w Pomorską Kolej Metropolitalną, będzie zapewne liczyć na uzyskanie aż 85 proc. dofinansowania (co może być trudne w tej perspektywie w przypadku inwestycji taborowych). Wtedy z własnej kieszeni województwo pomorskie musiałoby wyłożyć prawie 130 mln zł.

Miejsca

Opinie (131)

  • Zasobnikowe e;lekltryvczne pojazdy trakcyjne zamiast elektryfikacji odcinka Wrzeszcze - Lotnisko (1)

    Nie cofajmy się w rozwoju! Od kilku lat Japonia i Wielka Brytania uruchamia na liniach częściowo zelektryfikowanych elektryczne zespoły trakcyjne z hybrydowymi zasobnikami. Obliczono, że zasobniki pojazdu (akumulatory i superkonsensatory) naładowane podczas postoju we Wrzeszczu pozwolą na przejechanie bez sieci trakcyjnej do Lotniska, za którym może być odnoga elektryfikowanej linii Kościerzyna Gdynia. W budowie, eksploatacji i krajobrazowo wychodzi znacznie korzystniej od elektryfikacji i utrzymaniu tego odcinka.

    • 2 6

    • Tez mi nowość

      Niemiecka firma Wittfeld 100 lat temu budowała akumulatorowe zespoły trakcyjne o zasięgu 250 km. Ostatni do obejrzenia w Skirniewicach,

      • 0 0

  • zlodziejska mafia !!!!!!!!!!!!!! kreca lody ciagle kiedy pojda te gnidy siedziec!!!

    • 0 1

  • A przystanki PKM w Gdyni do tego czasu będą dwa (16)

    Bo gdańscy POlitycy miliard zł dotacji wydali w Gdańsku na tory i 10 przystanków w tym kilka w polu gdzie developerzy kupili grunty aby zarobić....

    I teraz 50 mln co roku trzeba dopłacać do PKM z budżetu województwa!

    25 zł dopłaca się do 1 pasażera PKM
    0.5 zł dopłaca się do jednego pasażera SKM

    Ekonomia wg PO

    • 79 123

    • ... (6)

      Gdzie w Gdańsku powstało 10 przystanków?
      Gdzie w Gdyni (nie w polu) miałyby (a przede wszystkimi również, mogłyby - uwzględniając, że tereny należą do PKP PLK) powstać inne?

      • 21 6

      • (5)

        Wg pierwotnych planów miały powstać Wzgórze Maksymiliana, Stadion, Mały Kack-Witomino, Karwiny (kosztem Wielkiego Kacka - do wyburzenia). Potem mówiono o Fikakowie kosztem Małego Kacka.

        PKM na dzień dzisiejszy jest koleją miejską Gdańska wybudowaną w całości na koszt województwa.

        Swoją drogą szkoda, że pierwotne pomysły nie zostały zrealizowane - prawdopodobnie przełożyłyby się na znacząco wyższe przewozy, co zaprocentowałoby również w odniesieniu do gdańskiego odcinka - tzn. nie byłoby potrzebne szukanie oszczędności i cięcie połączeń.

        • 19 6

        • Ile dolozyla sie Gdynia do projektu? (4)

          Gdansk ok 80-100mln zlotych w przekazanym terenie.

          Ile procent udzialu w SKM ma Gdynia? Odpowiadam - smiesznie malo. Rumia z Pruszczem maja wiecej.

          Ale oczywiscie Gdynia biedna, pokrzywdzona i wszystko to spisek przeciwko wspanialej Gdyni i wszyscy ja wykorzystuja.

          Moze jak Gdynia zacznie placic za siebie, jak wszystkie inne miasta, a nie oczekiwac (jak w przypadku SKM), ze ktos im cos da, to i sie nagle okaze, ze sie szybciej rozwija.

          • 14 11

          • Smieszny argument, bo to Gdansk nic nie dolozyl a Gdynia placi...

            • 1 0

          • Jak Gdynia mogła cokolwiek dołożyć do projektu, który nie został w Gdyni zrealizowany?

            Teraz dokłada - procentowo znacznie więcej niż Gdańsk, nawet jeżeli liczyć te wirtualne rzekome kwoty za grunty.

            • 1 0

          • Mentalność Kalego - bo gdy Gdańsk dostaje wszystko za friko, to słuszne i właściwe.

            Poza tym PKM to inwestycja wojewódzka - a że operatorem została SKM, to rzecz wtórna i nijak się ma do takiej a nie innej realizacji inwestycji.

            Fakt, że Gdańsk do otrzymanej w prezencie inwestycji zabezpieczył grunty, to argument już naprawdę komiczny - faktycznie, trudno było budować w powietrzu. Zresztą ich wartość jest bardzo umowna (obecnie znacznie wyższa) - no i każde miasto zapewne chętnie zorganizuje miejsce pod inwestycję wartą oficjalnie 730 mln.

            • 1 0

          • A dlaczego Gdańsk ma taki udział w SKM?

            Bo chciał mieć nową stację Śródmieście i żeby SKM mogła ją wybudować trzeba było ją dofinansować w kwocie budowy stacji Śródmieście. Dlatego Gdańsk podwyższył swój udział w SKM - po prostu dał pieniądze na to co sam chciał mieć. Nie ma tu żadnego szczytnego celu. Gdynia ma taki udział jaki jest jej potrzebny i gdyby tez chciała wybudować sobie kolejną stację SKM to by musiała też podwyższyć swój udział. Gdańsk nie robi tu za żadnego sponsora SKM. Nic takiego dla Gdyni tym nie zrobił, ale za to całe województwo zrzuciło się na przystanki PKM dla Gdańska, a Gdynię postawiono przed wyborem - albo buduje sobie przystanki sama i to po uruchomieniu PKM albo wcale.

            • 12 3

    • (1)

      "25 zł dopłaca się do 1 pasażera PKM
      0.5 zł dopłaca się do jednego pasażera SKM

      Ekonomia wg PO"

      PKM to infrastruktura, przewoźnikiem jest SKM, więc licz całościowo, a nie rozdzielasz linie. W każdym systemie komunikacji miejskiej jest tak, że jedne linie są bardziej dochodowe, inne mniej.

      • 8 4

      • Co z bzrura

        • 0 0

    • Jak kiedyś policzyłem sobie koszty inwestycji i dopłaty do linii

      - to wyszło, że dużo taniej byłoby wszystkim pasażerom podstawiać darmowe taksówki.

      Ta inwestycja PKM razem z osobnym aparatem urzędniczym w biurowcu na Matarni (który dokonuje wysublimowanych czynności urzędniczych) - jak w soczewce zestawia "chciejstwo" z "realem" (i nie chodzi tu o dawną sieć sklepów czy klub piłkarski).

      • 3 1

    • Ale za to w Gdyni miał być kosmodrom

      Do którego dorzuciła kasę UE. Na szczęście nie już się nie dowiemy ile trzeba by do tego dokładać co roku i z jakiego budżetu. Dam sobie rękę uciąć, że na jednego pasażera więcej by wyszło niż 25zł.

      Ekonomia wg Szczurka

      • 5 6

    • idż

      pisiewiczu wytnij drzewo lub okradnij spólke skarbu państwa.

      czy rydzyk dostał kolejne 30 mln?

      • 8 3

    • Poprosze zrodlo tychze wyliczen

      • 8 0

    • A gdańskim POlitykom do miasta Gdyni? (1)

      Gdynia nie była zainteresowana koleją PKM, dlatego tak to wygląda.

      • 32 17

      • Kompletna bzdura - to Gdańsk chciał szybki tramwaj, Gdynia od początku popierała ideę kolei miejskiej.

        • 21 9

    • i to bez parkingów i dróg dojazdowych.

      • 22 9

  • 92 mln zł za projekt??? kurka, takiego przewału nawet AmberGold nie wydoił... (2)

    Ja pierdziu gdzie ja żyję??!!!

    Chyba, że się redaktorowi cyfry arabskie pomieszały...

    • 3 0

    • Wszystko możliwe

      Pamiętajmy, że w Luxemburgu są jednak inne płace i wymagania. A tam właśnie skubią naszą PKP Energetykę.

      • 0 0

    • Nie denerwuj się człowieku !! Obecni dziennikarze nie pokończyli nawet szkół

      podstawowych i dla nich milion, tysiąc czy milard, tak samo volt, wat i dżul, mila morska i mila amerykańska/angielska, pud, czy funt lumen i luks nie stanowi żadnej różnicy. Dlla nich liczba i stojąca za nią dowolna jednostka są całkowitą abstrakcją

      • 1 0

  • Te wizualizacje to jakiś koszmar.

    Co 50 metrów słup? A nie lepiej byłoby zamontować "trzecią szynę" zasilającą tabor?

    • 2 1

  • A kiedy PKM albo na Północ Gdyni i do Tczewa, przez Pruszcz?

    Miały być też nowe przystanki PKM na Karczemkach, Osowej Kielnieńska, Gdyni Fikakowo, Mały Kack czy Wzgórze?

    • 2 0

  • Ciekawe co tam puszcza po eletryfikacji jak nasz przewoźnik regionalny ma składy tylko kilkudziesięciu letnie.

    Woj. Pomorskie jest daleko w d...
    URZAD Marszałkowski jest oderwany od rzeczywistości. Nawet jeśli dziś zamówia...to nowe pociągi będą za rok lub dwa lata.

    • 1 0

  • Kiedy beda wyswietlacze we Wrzeszczu? (2)

    Ja sie pytam, bo na chwile obecna jest czeski film.

    • 6 2

    • Czeski film, w którym baba ryczy, nic nie słychać, za to my na Zaspie wiemy wszystko

      • 1 0

    • Pierwszy kwartał 2018 roku

      • 0 1

  • O.K., ale n ie słyszę o włączeniu po linii 235 po modernizacji do systemu PKM. A wykorzystanie

    tego odcinka spowodowałoby, ze KAŻDY pociąg do Kartuz/Kościerzyny i z powrotem z Gdyni mógłby jechać przez stację Port Lotniczy. Sprawa zaczyna być już bardzo poważna jeśli uwzględnimy. fakt,. że lotnisko Gdynia Kosakowo FIZYCZNIE istnieje i czy się komuś to podoba czy nie, Trójmiejskie Lotnisko Rębiechowo-Kosakowo jest praktycznym faktem. A ekonomia WYMUSI rozwiązania formalno prawne.

    • 2 0

  • PKM - oczko się odkleiło temu misiu (1)

    • 35 20

    • PKM skm Pr... Itd itd itd

      Narobił się spoleczek to i UM nie ma kasy na nowe pociągi. Ciekawe czy będziemy jedyni w Europie gdzie pobije rekord czasu eksploatacji pociągu..

      Nasze maja juz dobrze kkadziesiat lat... I nadal nic nie kupują... POLSKA cała już dawno kupiła...

      Woj Pomorskie idzie na rekord.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest immobilizer?

 

Najczęściej czytane