• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt elektryfikacji linii kolejowej z Trójmiasta w stronę Kaszub za 92 mln zł

Maciej Naskręt
22 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wizualizacja linii PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja linii PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.

Kolejarze będą musieli wyłożyć ponad 92 mln zł za projekt m.in. elektryfikacji linii z Trójmiasta w kierunku Kaszub i dalej do Bydgoszczy. Dokumentacja ma być gotowa jesienią 2018 r.



Czy rozwój kolei na Kaszuby przyciągnie pasażerów?

Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyli oferty w przetargu, którego przedmiotem jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Przygotowaniem dokumentacji dla inwestycji jest zainteresowanych 7 firm. Najkorzystniejszą propozycję cenowo złożyło konsorcjum Wyg i Egis na kwotę 19 mln zł.

Równolegle trwa też przetarg na odcinek linii z Kościerzyny do Bydgoszczy. Przygotowaniem dokumentacji dla odcinka na Kujawach jest zainteresowanych 9 firm. Najkorzystniejszą propozycję złożyła firma Trakcja PRKiL. Jej oferta opiewa na kwotę 73,7 mln zł brutto. Projekt ma być gotowy do 31 października 2018 r. Dodatkowo firma obejmie rękojmią dokumentację przez 60 miesięcy.

Co ciekawe, najtańsza oferta okazała się o 5,5 mln zł droższa niż zakładano, jednak pieniądze na przedsięwzięcie się znajdą. Kolejarze teraz sprawdzają złożone oferty w obu przetargach, a następnie rozstrzygną zamówienie i podpiszą umowę.

Planowane zmiany na kaszubskich torach. Planowane zmiany na kaszubskich torach.
Nie tylko 70-km drutu nad kaszubskimi liniami

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii.

- Dotychczas sporządzone w temacie elektryfikacji PKM dokumenty wymagają zaktualizowania na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE - mówi Trojmiasto.pl rzecznik PKM, Tomasz Konopacki. - Sam projekt elektryfikacji i jego późniejsza realizacja będą prowadzone - tak jak od początku razem z PKP PLK informowaliśmy - wspólnie - dodaje.
Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba by się wówczas przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.

Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.

Wizualizacja linii PKM z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja linii PKM z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.
Kto obsłuży zelektryfikowane linie?

Na koniec podkreślmy, że władze samorządowe województwa pomorskiego będą starać się o dofinansowanie z UE na zakup taboru dostosowanego do elektrycznej trakcji.

Szacuje się, że inwestycje w tabor na Pomorzu pochłoną nawet 850 mln zł. Województwo, podobnie jak w przypadku inwestycji w Pomorską Kolej Metropolitalną, będzie zapewne liczyć na uzyskanie aż 85 proc. dofinansowania (co może być trudne w tej perspektywie w przypadku inwestycji taborowych). Wtedy z własnej kieszeni województwo pomorskie musiałoby wyłożyć prawie 130 mln zł.

Miejsca

Opinie (131)

  • A my swoje. .

    Monitory we Wrzeszczu na peron ach I i II.

    • 19 0

  • idea PKM nie była zła. dalej juz tylko gorzej :/

    gdyby ktoś tak "menadżerował" w prywatnej firmie to prawdopodobnie dłuuugo po zwolnieniu z hukiem nie mógłby znaleźć pracy. ale w PKM nie ma problemu. zarząd dalej ciężko pracuje na to, żeby PKM już chyba nikt nie chciał jeździć.

    cyrk za wielkie pieniądze podatników

    • 39 3

  • (1)

    Kolejny przekręt marnowanie kasy co oni potem zrobią z autobusami na szynach?
    bubel za polskie miliardy pójdzie za parę złotych do nowaczuka na ukrainu?

    • 12 13

    • Przekierują te szynobusy na inne trasy, w czym problem? Nie zmarnują się. Myślisz, że mamy nadmiar nowoczesnego taboru?

      • 11 0

  • dlaczego nie zrobiono tego od razu?! (7)

    • 22 6

    • Milion razy o tym pisali... (4)

      Elektryfikacja linii PKM ma sens dopiero kiedy będzie elektryfikowana linia PKP PLK z Gdyni do Kościerzyny. A że PKP PLK się z tym nie spieszyła to jest jak jest.

      • 13 3

      • pitoly opowiadasz (2)

        nie zrobili tego od razu bo zle wyliczyli projekt i nie starczylo by pieniedzy, jakas smieszna linia z wioski rybackiej nie ma tu nic do rzeczy. Nie wprowadzaj ludzi w blad.

        • 5 11

        • To jak twoim zdaniem składy elektryczne PKM wjechałyby na linię 201 i pokonywały odcinek Osowa-Gdynia?

          • 7 1

        • "smieszna linia z wioski rybackiej"

          Masz na myśli 201?
          To alternatywa dla przeciążonej lini Bydgoszcz-Gdańsk. I totalnie zakorkowanego odcinka Gdańsk - Gdynia.
          Znaczenie tej linii trudno przecenić, no chyba że jest się gdańskim szowinistą i/lub "psem ogrodnika" czy ekonomistą z UG.
          Kosztorys PKM od pierwszego podejścia do zakończenia urósł 3-4x . Trudno to wyliczenie nazwać "złym". W tym projekcie, oprócz samego pomysłu, wszystko jest conajmniej złe.

          • 5 1

      • Gdyby tak było to inwestowali by w składy spalinowo-elektryczne minimalizując koszty. Także argument wyjęty wiadomo skąd...

        • 2 1

    • bo normalnie w swiecie nie zdazyli z elektryfikacja linii.

      • 1 0

    • dyr

      Sukcesem jest, że kolej powstała jako linia dwutorowa. W pierwotnej wersji i jeszcze długo, długo potem linia miała być jednotorowa z mijankami w obrębie przystanków.

      • 4 0

  • Potrzebna rewitalizacja linii do Sierakowic i Lęborka - nie elektryfikacja!!!

    Kwestionuję potrzebę elektryfikacji tych linii. Linia Kościerzyna - Gdynia jest przeznaczona do transportu specjalnego i niebezpiecznego, posiada parametry umożliwiające poruszanie się "ponadgabarytów kolejowych". Czy stawianie słupów z trakcją 3kV prądu stałego zwiększy bezpieczeństwo trasy np. jeżeli dojdzie do wykolejenia lub wybuchu? Kolejarze i tak już zniszczyli ogromne połacie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego wycinając wszystko co może spaść na tory nawet w odległości 50m w myśl de facto realizacji już tego zamiaru. Elektryfikacja nie zwiększy liczby pasażerów. Należy zająć się przywróceniem do użytku linii do Sierakowic, Lęborka, Bytowa i co najwyżej budową drugiego toru na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna - Gdańsk Osowa. (PL)

    • 14 12

  • znowu półśrodki (3)

    Dlaczego dopiero teraz myśli się o elektryfikavcji, PO szybko chciało się nachapać przed wyborami i otworzyć linię - bubel z taborem też bubel. Prowincjonalna lekarka przejechała się przed wyborami i z Lamczykiem odtrąbiono sukces. Dzisiaj każdy widzi jak wyrzucono pochopnie miliony w błoto. Terazl ludzie Struka tacy jak mądrala Swilski dalej będa robić nam wykłady jaki to sukces ,a zelektryfikują tak korzystnie finansowo jak budowali "szybko" i "tanio" autostrady. Tak samo trzeba zelektryfikować linię z Redy do Helu i jak najszybciej przywrócić ruch na czynnej lini
    z Kościerzyny do Czerska i Wierzchucina. Na te trzy lub cztery pary pociągów skąpią

    • 13 14

    • Słaby troll

      • 2 2

    • po całości się nie da...

      Gdynia - Koscierzyna to fragment większej całości. Obejmuje ona również "kawałek" do Koscierzyny przez Wierzchucin do Bydgoszczy jako realizacja alternatywy dla przeciążonej trasy Bydgoszcz - Gdańsk. Wariant maksimum zakłada tez remont tras w okolicach Czerska i w kierunku Tczewa.
      Miejmy nadzieję, że tego nie spieprzą...
      A PKM to si e do tego przykleiło, jak przysłowiowa żaba "gdzie kuja konie"...

      • 5 0

    • Nic dodac, nic ujac. Zwlaszcza z pociagami na poludnie regionu. Sukces pkm odtrabiony, inwestycja na kolanie z olbrzymimi brakami, tymczasem jak chodzi o stan kolei w pozostalych czesciach wojewodztwa, to pomorskie jest ze 4 dekady za pozostalymi wojewodztwami. Zlikwidowanie polaczen, ani jednego etz, rozwalenie wezla w chojnicach, brak wspolnego biletu itp itd

      • 3 0

  • Gróba kasa za sam projekt! Ciekawe ile wykonanie?

    Jednak pewnie każdy słup musi mieć swój projekt, projekt montażu itd... pewnie od jednego słupa biorą kwotę X razy ilość słupów, które mogą być...

    • 4 3

  • Kiedy wydłużenie "linii SKM" do Pruszcza (Tczewa)? (1)

    I jakaś sensowna oferta przewozowa? Miasto rozjeżdżane jest przez mieszkańców przedmieść!

    • 16 3

    • Nigdy. Przy modernizacji E65 (Gdańsk - Tczew) nie przewidzieli takiej sytuacji.
      Teraz zawalidrogi szrot marszałka blokuje trasę pendolino.

      Tak zaniedbanej kolei nie ma w całej Polsce. Woj. Pomorskiego nie ma żadnego nowego pociągu dla przewoźnika regionalnego.

      • 1 0

  • Ten beton przez tyle czasu nie potrafi zamontować wyświetlaczy na PKM we Wrzeszczu by było wiadomo z którego peronu na pociąg czekać

    • 16 3

  • kolejny krok do degradacji Kaszub (2)

    • 7 14

    • (1)

      tak samo jak durna trasa kaszubska.
      paseratti na tory. Janusze i Grażyny wybierzcie kolej zamiast VW.

      • 5 2

      • kiedy furą je taniej

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Cullinan to luksusowy SUV marki:

 

Najczęściej czytane