• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycja: wpływy z parkowania w Gdyni na bilet zintegrowany z SKM

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM. Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM.

- Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni można przeznaczyć m.in. na uruchomienie biletu miesięcznego umożliwiającego podróż autobusami i pociągami SKM, PKM i Polregio po mieście - twierdzą społecznicy z "Miasta Wspólnego". Proponują cenę 50 zł i analogiczne rozwiązania jak w Gdańsku. Władze Gdyni odrzucają pomysł, twierdząc, że wpływy z parkowania nie pokryją kosztów, które trzeba przeznaczyć na dopłaty do biletu w proponowanej cenie.



Jedną ze zmian parkingowych wprowadzonych 1 lipca w Gdyni jest utworzenie Śródmiejskiej Strefy. Możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania na terenie miasta o liczbie ponad 100 tys. mieszkańców dała znowelizowana kilkanaście miesięcy temu Ustawa o drogach publicznych.

Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni: nowe ceny i więcej opłat



Według zapisów w takiej strefie stawki za postój pojazdu są wyższe niż w innych sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Ponadto opłaty pobierane są nie tylko w dni powszednie, ale także w soboty, niedziele i święta oraz w dłuższym wymiarze czasowym.

W Gdyni strefa taka obejmuje ścisłe centrum miasta i praktycznie te same ulice, gdzie trzeba było płacić przed 1 lipca. Po zmianach wprowadzonych przez radnych miasta wzrosły jednak stawki, a opłaty obowiązują przez cały tydzień - w tym także w weekendy.

Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Parkowania w Gdyni:

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł,
  • Druga godzina - 6,6 zł,
  • Trzecia godzina - 7,9 zł,
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł.


Abonament dla mieszkańców stref wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł.



Płatne parkowanie w Gdyni: abonamenty, ceny, opłaty, kary



Ile z parkowania na poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów?



Według ustawy 65 proc. z wpływów ma być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej, a także zieleń i zadrzewienia w gminie.

Społecznicy z "Miasta Wspólnego" twierdzą, że kwota powinna być wyższa. Jako przykład, że to możliwe pokazują Gdańsk, gdzie ten odsetek ustalono na 80 proc.

Przy okazji proponują, by wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania przeznaczyć na konkretny cel, którym powinno być sfinansowanie biletu miesięcznego za 50 zł na gdyńską komunikację miejską oraz pociągi SKM/PKM i Polregio kursujące w granicach Gdyni dla osób rozliczających podatek PIT w mieście.

Społecznicy: niech Gdynia stworzy wspólny z SKM bilet



- Szacowane wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania mogą wynieść 10-12 mln zł rocznie. Szacowany koszt (przez analogię do Gdańska) wprowadzenia wspólnego biletu dla obszaru Gdyni na poziomie odpłatności za niego wyniesie 6-7 mln zł rocznie przy obecnie przewożonej liczbie osób - pisze Łukasz Piesiewicz z "Miasta Wspólnego" w petycji adresowanej do władz miasta.

Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania w Gdańsku



Odwołuje się po raz kolejny do Gdańska, gdzie taki bilet wprowadzono w marcu 2020 roku. Pasażerowie posiadający bilety okresowe i aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca mogą podróżować nie tylko tramwajami i autobusami, ale także pociągami SKM i Polregio w obszarze całego miasta za kwotę 99 zł.

- Po pandemii komunikacja zbiorowa w Gdyni, ale też w całym kraju, musi ponownie przyciągać pasażerów. Gdynia jako samorząd w małym stopniu wykorzystuje możliwość współpracy z przewoźnikami kolejowymi, jednocześnie ponosi koszty finansowania dublujących nią linii autobusowych. Zapowiedzi wprowadzenia biletu za 150 zł zakończyły się fiaskiem, a z kolei Fala - projekt hasłowo nazwany wspólnym biletem - będzie bardziej systemem rozliczeń pomiędzy przewoźnikami, a nie jednolitą taryfą biletową - wskazuje Piesiewicz.
Przypomnijmy, że w zamyśle tuż sprzed pandemii, bilet metropolitalny na całą aglomerację miał kosztować 150 zł. Jego wprowadzenie zostało jednak odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej spowodowany pandemią koronawirusa.

Władze Gdyni: wydajemy na pieszych więcej niż ustalony limit



Władze miasta w odpowiedzi na petycję wyjaśniają, że na obecnym etapie nie przewidują zwiększenia ustawowego limitu wpływów środków ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania na cele zapisane w Ustawie o drogach publicznych.

Rozkłady jazdy: Trójmiasto



- Gdynia przeznacza na finansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej czy zieleń corocznie środki dużo wyższe niż wskazane minimalne limity uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cena 50 zł za bilet na ZKM Gdynia i SKM nierealna



Przyznaje jednocześnie, że proponowana cena za bilet w wysokości 50 zł jest zbyt niska i wpływy z parkowania nie pokryłyby wymaganej dla takiego rozwiązania dotacji.

- Skalkulowanie ceny analogicznego jak w Gdańsku biletu ważnego w granicach administracyjnych Gdyni na proponowanym poziomie, ok. 50 proc. niższym, tj. 50 zł wydaje się być tak radykalnym krokiem, że wymagałoby dużo wyższej rekompensaty niż szacowane wpływy na poziomie 6-7 mln zł rocznie - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (455) 10 zablokowanych

  • Taki pomysł mógł się zrodzić tylko w chorym umyśle!!!!! jestem Gdynianinem,tu płacę podatki,mam blachy z GA i w moim mieście administracja powinna umożliwić mi parkowanie auta a nie utrudniać!!! Pojadę do Sopot czy Gdańska to zapłacę!!

    • 4 1

  • Świadomie (1)

    zrezygnowałam z odwiedzania centrum właśnie ze względu na koszt parkingu. Jestem tam tylko gdy muszę. A jak już się z kimś umawiam i wiem, ze chce spędzić dłuższy czas w centrum to idę ma autobus. I uważam to za mega słabe, bo nie po to kupowałam furę, żeby wbijać się w autobus. Może gdyby więcej osób miało taka możliwość jak ja i nie byłoby wpływów z parkomatów to dałoby im to do myslenia. Ale cóż, sama nic nie zdziałam.

    • 5 1

    • Twoja fura - Twoja sprawa. Przestrzeń miejska kosztuje.

      • 0 2

  • Oplaty

    Nie głosuję na tą złodziejską bandę od dwóch kadencji.
    To co Cegielska zaczęła psują psują.
    PKM co godzinę. W weekend jeszcze gorzej autobusy zapchane. Jeżeli jest taka polityka to najpierw zróbcie barany coś z komunikacją. Brak parkingów przy PKM. Złodzieje i cwaniaki. Pod blokami parkometry. Płacimy podatki w Gdyni. Uczcie się w Gdańsku. Jakoś się rozwija a Gdynia. Jedna estakada i g...o wielkie

    • 7 0

  • ... (1)

    Całość wpływów ze stref parkowania powinna być przeznaczona na poprawę zaniedbanej przez lata infrastruktury drogowej w Gdyni. Z jakiej okazji kierowcy samochodów mają sponsorować jakichś rowerzystów. Dopóki każdy rowerzysta nie będzie miał obowiązku posiadania OC, nie będzie opłacał podatku drogowego, czy choćby nie będzie zobligowany do noszenia kasku (tak jak kierowcy pasów bezpieczeństwa w aucie) nie będzie dla mnie równorzędnym uczestnikiem ruchu drogowego.

    • 8 2

    • Piesi też powinni mieć oc i kaski

      Dopuki nie będą mieli będę parkował na chodnikach

      • 1 1

  • Wpływy z parkowania

    Już wy się nie bujcie ludzie,bo te pieniążki idą do naszych kieszeni. Pozdrawiam

    • 4 0

  • Obecna strefa parkowania w Gdyni to żart (5)

    Zacząłem jeździć do Sopotu z dziećmi w weekend na rolki, obiad czy spacer. Tam przynajmniej nikt mnie nie "goli" za parkowanie w weekend.

    • 111 11

    • Samochodem na spacer... nie ma nadziei dla tego kraju.

      • 2 3

    • bo takie oplaty moga wprowadzac tylko miasta (nie wioski rybackie) (1)

      poza tym Sopot cale lata nielegalnie pobieral oplaty w soboty

      • 22 3

      • I teraz jojczą, żeby zmienić

        prawo. Dla dobra mieszkańcòw of course.

        • 11 0

    • Juz niedlugo xd (1)

      Sopot walczy zeby rowniez w małych miastach spp byla w weekendy, teraz tylko prawo im zabrania - a bardzo chca.

      • 18 2

      • Gdynia

        Ja też już nie jeżdże do centrum ani stref płatnych parkowania, wolę wydać kasę gdzie indziej, nie koniecznie to Sopot.

        • 26 1

  • (6)

    Wpływy z parkowania można przeznaczyć na nowe strefy relaksu z drzewami w donicach, plastikowymi delfinkami i więcej wiader białej farby, przy pomocy której można wyczarować nowe ścieżki rowerowe niczym zaczarowanym ołówkiem. Pięknie będzie. Mieszkańcy docenią.

    • 92 11

    • to że ty nie korzystasz gołąbie+ (3)

      nie oznacza, że inni nie korzystają

      • 4 16

      • (2)

        Nie korzysta, bo ma d*pe za ciezka.

        • 3 11

        • (1)

          Prymitywny komentarz typowego klienta "strefy relaksu", dla którego największa atrakcja to poleżeć na leżaczku na byłym parkingu wśród "zieleni", wyżłopać kilka piwek, beknąć, kogoś obrazić, oddać mocz w krzakach i wtedy dzień można uznać za udany.

          • 10 3

          • Moj komentarz dotyczyl w jasny sposob roweru, nieinteligentna, prostacka osobo.

            • 0 3

    • beton i farba

      Mieszkańcy już docenili.Szczur niech się lepiej schowa do mysiej dziury

      • 7 0

    • Zapomniałeś o białych kółkach na asfalcie.

      .

      • 12 1

  • gdynianin

    Kiedy można odwołać Prezydenta i wiceprezydenta ? Ci ludzie się już zestarzelili na swoich stołkach i nie rozumieją potrzeb ani oczekiwań dzisiejszego świata... Gdyni trzeba nowej krwi, ludzi idei a nie łatania dziur....

    • 8 0

  • Prezydent Gdyni Szczurek to już facet bez pomysłu na rozwój miasta. Promuje tylko swojego przydu*asa Łucyka z którym zapędzili miasto w długi i walkę z kierowcami. Kompletny brak wizji rozwoju stref parkowania. Zapowiadany tzw. węzeł integracyjny na Karwinach to jeden wielki śmiech. Parking wciśnięty między kościół i ulicę Wielkopolską. Teren jaki był po prawej stronie torów na którym można było zbudować węzeł z prawdziwego zdarzenia został zmarnowany czytaj wyprzedany deweloperom którzy już stawiają nowe domy. Ekipa rządząca Gdynią powinna zobaczyć węzły integracyjne przy warszawskim metro. Ta władza jest butna i zadufana w sobie co przejawia się kompletnym brakiem współpracy z pozostałymi włodarzami Trójmiasta. Czas na deratyzację czyli odszczurzanie Gdyni.

    • 8 0

  • 0d 30 lat gdynia stoi zero rozwoju (2)

    Niestety od 30 lat mamy tylko lifting chodników i uliczek zero koncepcji rozwoju. Wysprzedane wszystkie działki w centrum pod biura i drogie mieszkania. Jedyny plus to stadion i hala choc repertuar w niej kiepski. Brak parkingów wielopoziomowych . Idziemy marszem w stylu europejskim przy wielojrotnie biedniejszym społeczenstwie. To co Niemcy Anglia budowali od 1945 roku my mielismy zrobic w 30 lat majac 1/50 ich budzetów. To sie nie mogło udać i nie udało.

    • 7 0

    • przez pewnien czas mieliśmy znacznie niższe koszty (1)

      Tak jak i Chiny, ale to już też przeszłość.
      Ciekawym jest, że zamiast firm technologicznych, produkcyjnych, na nasz rynek weszli pośrednicy i firmy abonamentowo - infrastrukturalne. Czyli łatwy i pewny pieniądz z monopolu.

      • 0 0

      • Chiny

        Chiny zachowały jako taką suwerenność stopniowo oddając przemysł ale zachowujac panstwowe banki stocznie kopalnie po za tym skala wielkosć liczebnosć wpływy np w Afryce juz od lat60 i w Azji to zupelnie inna skala w globalnej mapie. Zielony ład promowany przez Niemcy i Wielka Brytanie to już kompletny nokaut dla krajow Europy Wsch i pokazania im miejsca w szeregu w 3 lidze . Kolonializm na miarę 21 wieku.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane