• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycja: wpływy z parkowania w Gdyni na bilet zintegrowany z SKM

Patryk Szczerba
29 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM. Gdyńscy społecznicy twierdzą, że środki z parkowania mogłyby zostać przeznaczone na stworzenie miesięcznego biletu ZKM zintegrowanego z SKM.

- Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni można przeznaczyć m.in. na uruchomienie biletu miesięcznego umożliwiającego podróż autobusami i pociągami SKM, PKM i Polregio po mieście - twierdzą społecznicy z "Miasta Wspólnego". Proponują cenę 50 zł i analogiczne rozwiązania jak w Gdańsku. Władze Gdyni odrzucają pomysł, twierdząc, że wpływy z parkowania nie pokryją kosztów, które trzeba przeznaczyć na dopłaty do biletu w proponowanej cenie.



Jedną ze zmian parkingowych wprowadzonych 1 lipca w Gdyni jest utworzenie Śródmiejskiej Strefy. Możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania na terenie miasta o liczbie ponad 100 tys. mieszkańców dała znowelizowana kilkanaście miesięcy temu Ustawa o drogach publicznych.

Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni: nowe ceny i więcej opłat



Według zapisów w takiej strefie stawki za postój pojazdu są wyższe niż w innych sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Ponadto opłaty pobierane są nie tylko w dni powszednie, ale także w soboty, niedziele i święta oraz w dłuższym wymiarze czasowym.

W Gdyni strefa taka obejmuje ścisłe centrum miasta i praktycznie te same ulice, gdzie trzeba było płacić przed 1 lipca. Po zmianach wprowadzonych przez radnych miasta wzrosły jednak stawki, a opłaty obowiązują przez cały tydzień - w tym także w weekendy.

Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Parkowania w Gdyni:

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł,
  • Druga godzina - 6,6 zł,
  • Trzecia godzina - 7,9 zł,
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł.


Abonament dla mieszkańców stref wynosi w Śródmiejskiej Strefie Parkowania od 25 do 30 zł, w zależności od czasu wykupienia abonamentu miesięcznego. Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu płacą 800 zł.



Płatne parkowanie w Gdyni: abonamenty, ceny, opłaty, kary



Ile z parkowania na poprawę warunków dla pieszych i rowerzystów?



Według ustawy 65 proc. z wpływów ma być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej, a także zieleń i zadrzewienia w gminie.

Społecznicy z "Miasta Wspólnego" twierdzą, że kwota powinna być wyższa. Jako przykład, że to możliwe pokazują Gdańsk, gdzie ten odsetek ustalono na 80 proc.

Przy okazji proponują, by wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania przeznaczyć na konkretny cel, którym powinno być sfinansowanie biletu miesięcznego za 50 zł na gdyńską komunikację miejską oraz pociągi SKM/PKM i Polregio kursujące w granicach Gdyni dla osób rozliczających podatek PIT w mieście.

Społecznicy: niech Gdynia stworzy wspólny z SKM bilet



- Szacowane wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania mogą wynieść 10-12 mln zł rocznie. Szacowany koszt (przez analogię do Gdańska) wprowadzenia wspólnego biletu dla obszaru Gdyni na poziomie odpłatności za niego wyniesie 6-7 mln zł rocznie przy obecnie przewożonej liczbie osób - pisze Łukasz Piesiewicz z "Miasta Wspólnego" w petycji adresowanej do władz miasta.

Wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania w Gdańsku



Odwołuje się po raz kolejny do Gdańska, gdzie taki bilet wprowadzono w marcu 2020 roku. Pasażerowie posiadający bilety okresowe i aktywną Gdańską Kartę Mieszkańca mogą podróżować nie tylko tramwajami i autobusami, ale także pociągami SKM i Polregio w obszarze całego miasta za kwotę 99 zł.

- Po pandemii komunikacja zbiorowa w Gdyni, ale też w całym kraju, musi ponownie przyciągać pasażerów. Gdynia jako samorząd w małym stopniu wykorzystuje możliwość współpracy z przewoźnikami kolejowymi, jednocześnie ponosi koszty finansowania dublujących nią linii autobusowych. Zapowiedzi wprowadzenia biletu za 150 zł zakończyły się fiaskiem, a z kolei Fala - projekt hasłowo nazwany wspólnym biletem - będzie bardziej systemem rozliczeń pomiędzy przewoźnikami, a nie jednolitą taryfą biletową - wskazuje Piesiewicz.
Przypomnijmy, że w zamyśle tuż sprzed pandemii, bilet metropolitalny na całą aglomerację miał kosztować 150 zł. Jego wprowadzenie zostało jednak odłożone w czasie bez wskazania konkretnej daty. Główną przyczyną jest spadek dochodów gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej spowodowany pandemią koronawirusa.

Władze Gdyni: wydajemy na pieszych więcej niż ustalony limit



Władze miasta w odpowiedzi na petycję wyjaśniają, że na obecnym etapie nie przewidują zwiększenia ustawowego limitu wpływów środków ze Śródmiejskiej Strefy Parkowania na cele zapisane w Ustawie o drogach publicznych.

Rozkłady jazdy: Trójmiasto



- Gdynia przeznacza na finansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej czy zieleń corocznie środki dużo wyższe niż wskazane minimalne limity uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania - odpowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cena 50 zł za bilet na ZKM Gdynia i SKM nierealna



Przyznaje jednocześnie, że proponowana cena za bilet w wysokości 50 zł jest zbyt niska i wpływy z parkowania nie pokryłyby wymaganej dla takiego rozwiązania dotacji.

- Skalkulowanie ceny analogicznego jak w Gdańsku biletu ważnego w granicach administracyjnych Gdyni na proponowanym poziomie, ok. 50 proc. niższym, tj. 50 zł wydaje się być tak radykalnym krokiem, że wymagałoby dużo wyższej rekompensaty niż szacowane wpływy na poziomie 6-7 mln zł rocznie - podkreśla Marek Łucyk.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (455) 10 zablokowanych

  • Jak zwykle sie nie da

    O albo niech zrobia plany itp. Wladze Gdyni sa do . Dokoncz sobie sam

    • 1 0

  • Jako ciekawostka... (3)

    1 czerwca 2021 w Bytowie uruchomiono bezpłatną komunikację miejską.

    Autobusy jeżdzą na sześciu liniach.
    Spokojnie można nimi dotrzeć do największych zakładów pracy w mieście.

    • 33 1

    • Nie powinno byc darmowej komunikacji ale powinna byc tania i dostepna. Bilet miesieczny powinienem moc kupic w dowolnym kiosku i nie powinien kosztowac wiecej niz 100zl.

      • 1 3

    • darmowe autobusy w weekendy

      W soboty i niedziele z Kartą Mieszkańca w Gdyni autobusy darmowe oddciążyłyby ruch kołowy, spaliny, ekologicznie dla miasta i tanio dla mieszkańców

      • 1 2

    • Nie porównuj metropilii z SeaTowers z Bytowem.

      U nas mieszkają dami bogacze - a do przesiadki na zbiorkom zachęca się tylko przez dojenie kasy.

      • 10 2

  • Celem tej całej SPP było golenie kasy. Z kierowców czy pasażerów - mniejsza jak. (1)

    wiec teraz nie na ręke im obniżać ceny biletów.. przecież oni tą SPP zaatakowali pasażerów zbiorkomu bo popyt wywoła podwyżkę cen tłumaczonych paliwem.. kosztami serwisu.. i objazdami jak na zarwanej wiśniewskiego od 3 lat, które już kosztowały kilka baniek - kto nie wierzy niech zapyta zkm ile te objazdy kosztują.

    • 35 1

    • Na krotka mete skok na kase da jakies zyski, ale w perspektywie kilku lat dochody spadna bo z Gdyni ucieknie kolejnych kilkaset rodzin i firm a razem z nimi klienci i pracownicy wszelkich dzialalnosci w strefach. Znowu trzeba bedzie podniesc podatek od samochodu albo wprowadzic nowy, np od roweru albo numeru buta.

      • 3 0

  • Referendum (3)

    W związku z wprowadzonym od 1.07.21 r. systememu parkowania samochodów w mieście, czas zastanowić się nad referendum w sprawie odwołania Prezydenta Wojciecha Szczurka.

    • 16 1

    • on i tak wyleci przez ustawę. I mocno promuje swojego następce - patrz o kim głośno jest na tym portalu (1)

      • 5 0

      • no, to raczej

        antyreklama...

        • 2 0

    • oj tak

      popieram

      • 2 0

  • Opłaty

    To, co wyprawia Urząd Miasta z opłatami za parkowanie można nazwać skokiem na kasę. Proszę sobie wyobrazić petenta czy też urzędu jak innych instytucji chociażby Sąd. Przecież ktoś kto przyjedzie na rozprawę do Sądu i będzie czekał na swoją kolej (za świadka) nierzadko 1 godzinę lub 2 a nie daj boże 3 lub 4 to sumka robi się ciekawa. zapewne włodarze zaproponuję przesiadkę w komunikacje lub można rowerem dojechać i walnąć w kąt a co tam.

    • 8 0

  • Społecznicy z "Miasta Wspólnego" - w dawnych czasach tacy ludzie nazywali się aktywiści, ale zajmowali się tym samym, dużo krzyku i przekonywania że zawsze maja rację i każdy musi się dostosować do nich.

    • 4 1

  • rozbój (1)

    • 5 1

    • w biały dzień

      • 0 1

  • Miasto ktore się cofa (2)

    Gdynia kiedys byla postrzegana,jako nowoczesne i w bardzo szybkim tempie rozwijajace się miasto.Swietne pomysly i bardzo dobre zarządzanie.Od paru lat Gdańsk jest miastem o którym się mowi.Poważne swiatowe firmy ulokowały się w Gdańsku.Rozwoj ekonomiczny i wzrost miejsc pracy.Budownictwo rosnie jak na drozdzach.Budowa UCK największej na Pomorzu.Można wyliczać jeszcze więcej.Gdynia już dawno się zatrzymała w rozwoju.Prezydent Szczurek już powinien sam oddać fotel komuś młodszemu z duzą energia i pomysłem tego pięknego miasta.Szczurek zwyczajnie się juz wypalił a radnych też sporo zasiada tylko dla dobrej kasy.Bez pomysłów i inwencji.Tylko po najniższej lini oporu.Przykre ale prawdziwe.Czas na głębokie zmiany w magistracie.

    • 15 1

    • "Gdynia kiedys byla postrzegana,jako nowoczesne"

      Nigdy taka nie była...
      To urzędowy mit.

      • 3 1

    • i sądzisz że to jakaś szczególna przemyślność i zdolności gdańszczan o tym zadecydowały?!

      To, po prostu, kolejność dziobania i efekt działania spółdzielni władzy wszystkich szczebli, które spowodowały, że Gdańsk mógł wyssać środki regionu.

      I tak się to kręci obecnie siłą rozpędu.
      Jak przyjdzie do własnych pomysłów, to mamy rydwan... Albo palmę.

      W żaden sposób nie bronię zarządu Gdyni, jego cechy i grzechy są powszechnie znane. Jednak u sąsiada nie funkcjonują geniusze, tylko równie mierni ambicjonerzy.

      A co do linii, to jest ona linią najmniejszego oporu...

      • 4 0

  • miasto Trójmiasto

    Mieszkańcy Trójmiasta traktują Trójmiasto jako jedno miasto i chcieli by takich samych przepisów, usług, cen na całym obszarze. A tak mieszkasz w jednym mieście pojedziesz stacje dalej i już wszystko inaczej. Jak prezydenci miast nie potrafią się dogadać to zlikwidować trzy oddzielne miasta i założyć jedno miasto Trójmiasto pod jednym zarządem z dzielnicami i wszystko stanie się prostsze, a i władze się zmienią będzie z dużą korzyścią dla wszystkich mieszkańców.

    • 4 1

  • (1)

    Narzekają, narzekają a w najbliższych wyborach znowu zagłosują za Szczurkiem, Łucykiem i Samorządnoscia.

    • 19 2

    • cóż POcząć

      Głupich nie sieją sami się rodzą a tacy to uwielbiają nawet beton i białe kółka namalowane na asfalcie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane