- 1 Kredkami w kierowców przy przejściu (84 opinie)
- 2 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (27 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 6 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (29 opinii)
Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych
Od 1,5 roku piesi mają bezwzględne pierwszeństwo będąc lub wchodząc na przejście. Przepis odnosi się do standardowego przejścia. A jak jest w przypadku jezdni rozdzielonych np. wyspą?
Co z przejściami dwuetapowymi?
Czy te same przepisy obowiązują także na przejściach dwuetapowych, przedzielonych wysepką albo azylem drogowym? Okazuje się, że nie. Polskie prawo mówi jasno: przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. A to oznacza, że kierowca, jadąc po prawej stronie jezdni, zbliżając się do przejścia dwuetapowego, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa wyłącznie pieszemu, który znajduje się po prawej stronie jezdni bądź na wysepce po lewej stronie. Jeśli pieszy dopiero wchodzi na przeciwległą jezdnie z lewej strony - w świetle prawa kierowca znajdujący się na drugim pasie ruchu nie musi się zatrzymywać.
Ministerstwo potwierdza
Już jakiś czas temu problem zauważył poseł Ryszard Galla, który wysłał interpelację w kwestii przejść dwuetapowych do Ministerstwa Infrastruktury. Odpowiedź resortu potwierdza powyższe. W odpowiedzi udzielonej przez Rafała Webera, sekretarza stanu resortu infrastruktury, czytamy m.in.:
Prawo o ruchu drogowym pozostaje bez zmian. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni. Co za tym idzie kierujący pojazdem będzie zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych, do którego ten kierujący się zbliża (przejście dla pieszych na jezdni, którą porusza się kierujący pojazdem). Jednocześnie wskazuję, że dostosowanie prędkości do warunków ruchu na drodze, jak również dokładna obserwacja drogi, przejścia dla pieszych i jego okolicy pozwalają kierującym pojazdem odpowiednio reagować na zmiany w ruchu drogowym, w tym bezpiecznie zatrzymać się przed przejściem dla pieszych.
Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
Opinie (191) 4 zablokowane
-
2023-01-17 10:57
Opinia wyróżniona
Ochrona zdrowia i życia przede wszystkim (26)
Lepiej przepuścić samochód niż potem na wózku inwalidzkim albo o kulach opowiadać , że miało się pierwszeństwo na przejściu, bo kierowcy niestety też popełniają błędy świadomie lub nieświadomie.
- 219 26
-
2023-01-18 09:06
Przejścia
Hory ten przepis, powoduje że ludzie beż spojrzenia pchają się pod koła nadjeżdżającego samochodu. Pokażcie statystyki potrąceń i wypadków na przejściach po zmianie przepisu. Tylko parę razy widziałem jak rodzic uczy dziecko żeby poczekało aż pojazd całkowicie się zatrzyma a przecież chodzi o własne zdrowie. Dajmy szanse kierowcą zatrzymania się dając znak zamiaru przejścia unosząc płaską dłoń jak policjant gdy blokuje ruch.
- 3 1
-
2023-01-17 17:36
Argument siły i straszenie (3)
Kalectwem to słaby argument
- 1 4
-
2023-01-17 19:32
Nie straszenie tylko ostrzeganie (2)
Wybór należy do pieszego.
Pieszy zawsze zauważy samochód, bo samochód jest duży, świeci się i hałasuje. Kierowca pieszego nie zawsze zauważy.- 4 1
-
2023-01-18 08:12
Kierowca nie ma prawa (dosłownie!) nie zauważyć pieszego (1)
Po to jest szkolenie i egzamin na prawo jazdy. A jak kierowca się zagapia, to nie powinien tego prawa jazdy posiadać i kropka.
- 1 5
-
2023-01-18 15:09
Cyborgi
Oczywiście brak działającego oświetlenia (jeździmy nie tylko w mieście, a czasem nawet i w nim zdarzy się awaria i światło nie działa), warunki pogodowe takie jak ulewa, mgła czy śnieżyca oraz to jak pieszy jest ubrany (najlepiej w całości na czarno) zupełnie nie wpływa na to, co widzi kierowca. Kierowca to nie człowiek tylko maszyna .
Troche wyrozumiałości dla obu stron. Wszyscy jesteśmy ludźmi i ludzkie są błędy. Obu stron.
Empatia albo wszyscy zginiemy :).- 2 0
-
2023-01-17 16:11
Pat
I wtedy razem stoicie. Ty przepuszczasz kierowcę a ten nie rusza bo się boi, że ktoś ja i dowali mu mandat.
- 0 2
-
2023-01-17 15:01
Lepiej przepuścić pieszego (3)
niż go zabić. Mieć czyste sumienie.
- 10 1
-
2023-01-17 16:53
Co ma do tego sumienie? (2)
Maszynista też ma mieć wyrzuty sumienia bo samobójca rzucił mu się pod pociąg?
- 4 3
-
2023-01-17 18:54
(1)
No to nie mógł zahamować? Samochód też można wyhamowac do zera w 0,1 s ;)
- 1 3
-
2023-01-17 19:28
Mam nadzieję że to ironia
Bo prawdziwy wynik jest nawet 15 razy większy.
- 2 0
-
2023-01-17 14:15
No
Mądre słowa
- 1 2
-
2023-01-17 12:53
To czemu na mnie trąbią jak przepuszczam samochody jadąc samochodem? (4)
- 6 3
-
2023-01-17 22:30
Zalezy w jakiej sytuacji to robisz. Ale skoro trabia, czyli to nie przypadek jednostkowy, to i tego sie domyslam.
- 2 0
-
2023-01-17 18:02
Może jesteś nadgorliwy, ale raczej boisz się jeździć i nie masz zaufania do innych więc trąbią gdy blokujesz ruch.
- 4 0
-
2023-01-17 13:27
(1)
Na pewno chodzi o samochody, które przepuszczasz? Może o pieszych?
- 2 4
-
2023-01-17 14:14
Nie, na krajówkach nie ma pieszych
A jak się zatrzymam bo nie chcę na nagrobku mieć "miał pierwszeństwo przed TIRem", to nagle jakiś problem.
- 3 5
-
2023-01-17 11:54
Najlepsze są. Babcie, stoją 1 cm od jezdni i jak tylko zielone się zapala to biegną, nie idą,... bo tramwaj jedzie... (9)
Halo babcie, tramwaj jeździ co 5, 10 minut.
- 16 21
-
2023-01-17 15:39
I nawet nie spojrza na pojazdy. (4)
A przeciez pieszym zabrania sie wchodzic bezposrednio przed nadjezdzajacy pojazd (ktory moglby miec przeciez awarie hamulcow albo kierowca moglby miec wlasnie zawal).
- 11 5
-
2023-01-17 17:59
(2)
Co wy zawsze z tym zawałem u kierowcy, to nie jest częsta sytuacja. Gapiostwo i roztargnienie zwłaszcza u kobiet oraz prędkość, odległość i w końcu awarie układu hamulcowego lub kierowniczego plus używane opony, to są główne przyczyny nieszczęścia.
- 1 3
-
2023-01-17 22:29
Nie co my, tylko tak to przewidzial ustawodawca. A najczesciej przyczyna jest glupota, tylko co to ma do rzeczy w tym przypadku?
- 1 0
-
2023-01-17 18:52
Zakładając, że na ulicy z ograniczeniem 50 km/h zwolni się przed przejściem do 30 km/h, to i tak się samochodu 2 m przed przejściem nie zatrzyma, jeśli ktoś na nie po prostu z rozpędu wejdzie.
- 3 1
-
2023-01-17 17:38
Jest zakaz mienia zawałów za kółkiem.
A ile to metrow - "bezpośrednio przed" ?
- 1 0
-
2023-01-17 14:11
No widzisz, tramwaj jeździ co 5, 10 minut, a ty nie możesz 10 sekund zaczekać. (1)
- 18 11
-
2023-01-18 16:14
10 sekund razy każde przejście w większym mieście,
to i godzina wyjdzie :D :D
- 2 2
-
2023-01-17 12:56
Częściej spotykam starsze osoby, które nie wejdą na jednię dopóki nie stanę 3 metry przed przejściem, mimo iż jestem 20 metrów (1)
dalej i zwalniam. A i wtedy muszę czekać, na ich decyzję. Wiadomo, wzrok już nie ten i całe szczęście, że biorą na to poprawkę.
- 15 6
-
2023-01-18 09:10
Babcia
Babcia wie co robi samochód zawsze może zawieść lepiej poczekać aż się zatrzyma
- 3 1
-
2023-01-17 11:31
Opinia wyróżniona
(10)
Tan artykuł powinien być na głównej stronie przez cały miesiąc tak by mógł dotrzeć do większej liczby użytkowników dróg. Dodatkowo polecałbym dopisać tak prosto, po polsku, nie językiem prawa czy przepisów, że dotyczy to również drogi dwukierunkowej np. ul. Kartuska gdzie takich wysepek mamy kilka.
- 234 5
-
2023-01-17 17:19
W Bolszewie podobnie (1)
Na zjeździe na krajową. Ludzie stają i blokują przez co powodują zagrożenie dla ruchu kolowego
- 3 0
-
2023-01-18 08:11
W jaki sposób zator powoduje zagrożenie dla ruchu kołowego? Fakt, może być irytujące, ale jakie to zagrożenie powoduje?
- 0 1
-
2023-01-17 11:52
Ale to jest przecież logiczne (7)
Gorzej z dzieciakami wjeżdzajacymi rowerami, powinno się batem nauczyć
- 28 6
-
2023-01-17 15:33
Jeśli dziecko ma do 10 lat, to w świetle prawa na rowerze jest pieszym (1)
- 6 1
-
2023-01-18 08:29
Wedle prawa musi być pod opieką dorosłych.
- 4 0
-
2023-01-17 14:35
logiczne to poczytaj niektóre wpisy już o godz 14:30 czyli ledwie po 4 godzinach (1)
- 4 1
-
2023-01-17 17:54
Niektórzy ludzie nie potrafią myśleć logicznie i dlatego w szkole mieli tylko oceny mierna.
- 2 1
-
2023-01-17 13:18
40tys wypadków rocznie nie powodują dzieciaki na rowerkach, a wyszkoleni (ponoć) po egzaminach kierowcy 4kółek! (2)
co w efekcie daje prawie 3tys zabitych i prawie 40tys okaleczonych.
Kosztuje nas to wszystkich podatników 44mld zł.
to więcej niż wpływy z podatków z paliw!- 16 42
-
2023-01-17 14:21
Poczekaj (1)
Za kilka lat lawinowo wzrośnie ilość rowerzystów i wtedy to oni będą głównymi sprawcami wypadków.
- 23 8
-
2023-01-18 08:09
Czekamy już od 10 lat i jakoś nie rośnie
- 2 2
Wszystkie opinie
-
2023-01-21 04:28
Teraz piesi łażą jak święte krowy
Powoli, spacerkiem bez upewnienia się czy coś jedzie. Że maja pierwszeństwo pamiętają, a o tym ze jest zakaz używania telefonu na przejściu to już zapominają. Mandaty jak zwykle tylko dla kierujących
- 3 0
-
2023-01-17 10:17
Czy piesi o tym tramwaju wiedzą? (5)
- 23 7
-
2023-01-20 22:51
Tak, piesi o tym tramwaju wiedzą, a czy kierowcy wiedzą że jak tramwaj stoi na przystanku łączonym z jezdnią, to kierowca powinien sie zatrzymać przed przystankiem, a nie jechać pomimo że ludzie wysiadają z tramwaju, lub jadą kiedy jeszcze drzwi w tramwaju sie nie zamkną? Bo tacy się często zdarzają
- 0 0
-
2023-01-17 11:26
(1)
Nie - piesi są głupi jak wiadomo, gdyby byli mądrzy to kupili by se samochód.
- 6 6
-
2023-01-17 11:29
i taranowali nim tramwaje jak mądrzy kierowcy :D
- 4 3
-
2023-01-17 10:46
A gdzie piesi mają się zatrzymać gdy nie mają tkzw azylu a jest torowisko? Na środku jezdni?
- 2 4
-
2023-01-17 10:24
piesi tak. kierowcy już nie. nie ma dnia żeby jakiś tramwaju nie staranował
- 8 5
-
2023-01-20 22:47
Ja wolę zawsze się zatrzymać i poczekać aby zobaczyć czy kierowca zwalnia by sie zatrzymać czy będzie jechał dalej. W wielu przypadkach kierowcy po prostu jadą dalej nie zwracając uwagi że ktoś chce przejść, pewnie myślą sobie że skoro stoi to niech stoi.
- 3 0
-
2023-01-20 16:04
A jak sie ma taka syt
Ale jeszcze dodatkowo ze sciezka rowerowa?
- 0 0
-
2023-01-19 12:00
Powinien byc przepis ze : pieszy wpatrzony w ekran sr*jfona lub ze słuchawkami w uszach nie ma zadnego pierwszenstwa.
Ładuja sie na przejscia nie patrzac sie na boki tuz przed jadace auta lub w bok samochodu ( wczoraj w Gdyni wszedł w bok stajacego autobusu) !!!!
- 1 0
-
2023-01-17 10:51
Dla własnego dobra lepiej sie zatrzymac (15)
Co z tego, że to 2 oddzielne przejścia? Wystarczy, że pajac, który wchodzi na część przejścia za wysepka, zacznie biec i tragedia dla kierowcy gotowa, bo miał prawo przejechać, a ostatecznie potrąci biegnącego pieszego na pasach i juz jest wina kierowcy
- 13 45
-
2023-01-17 14:11
(6)
Pieszemu zabrania się przebiegania przez pasy... jeśli tak zrobi to wypadek jest z winy pieszego nie kierowcy!
- 5 3
-
2023-01-17 17:14
Udowodnij że przebiegał (3)
Bo na miejscu zdarzenia będzie potrącony pieszy na pasach. Biegał to będzie później kierowca po komisariatach, sądach i urzędach.
- 2 2
-
2023-01-17 17:49
(1)
A wiesz że większośc samochodów ma zamontowane kamery? Tam widać to czarno na białym!
- 1 2
-
2023-01-19 10:53
Większość
Śmiechłem
- 1 0
-
2023-01-17 22:36
Kamera.
- 0 1
-
2023-01-17 14:19
(1)
poproszę ten przepis zacytować
- 2 3
-
2023-01-17 16:05
Wystarczy poszukać w gogle... noo chyba że za trudno?
- 2 1
-
2023-01-17 11:31
wtedy masz wtargnięcie na jezdnię (2)
Obecnie to prawo nadal działa, jeśli jakiś muł idzie chodnikiem i nagle wskoczy ci pod koła to on za to odpowiada bo ma obowiązek również zachować ostrożność i upewnić się że nie powoduje zagrożenia.
- 15 5
-
2023-01-17 14:13
Przepis zabraniający pieszemu wejścia na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd nadal obowiązuje! Tu się nic nie zmieniło!
- 8 2
-
2023-01-17 12:24
Tak, ale bez kamery nie do obronienia. Słowo przeciwko słowu.
- 9 0
-
2023-01-17 11:28
(2)
Zamontuj se kamerkę to nie będziesz miał problemów - chyba że nie uważasz co się dzieje wokół ciebie to lepiej ja wyłącz.
- 6 2
-
2023-01-17 14:09
Kamerka nie powstrzyma wyrzutów sumienia
Co z tego że wbiegl? Miał pierwszeństwo. Kierowca może jakimś cudem sie podratuje nagraniem, ale co z tego skoro potrącił i ktos poniósł obrażenia albo i zrobil z człowieka kalekę ? Dlatego widząc pieszego wchodzącego na pasy za wysepką, lepiej się zatrzymac, a skoro widzi sie tego pieszego to raczej jest sie uważnym kierowca
- 3 6
-
2023-01-17 11:56
Zauważyłem że większość to ludzie oglądający TVN który kłamie 24 godziny na dobę
Sąd odrzucił wniosek TVN u... Żeby zakazać mówić że oni kłamią
- 1 9
-
2023-01-17 12:25
Minusujący chyba nie znają życia
Przez 50 lat zwalniania przed przejściami nie zmarnuje się tyle czasu, co w sądach w sprawie wariata, który stwierdził że musi sprawdzić działanie fizyki na własnym łbie.
- 8 2
-
2023-01-17 11:54
Bredzisz malolacie
- 3 4
-
2023-01-19 08:09
Artykuł wprowadza w bląd
Problem nie dotyczy dróg dwujezdniowych, a jednojezdniowych z azylami. A tam jest to jedno przejście.
- 1 0
-
2023-01-17 12:08
Prawo o przejściu dwuetapowym jest bez szkodliwe i bez sensu - wstyd biurokraci (1)
Ilu pieszych przechodzi połowę drogi, staje na "wysepce" i zawraca? Dla każdego jest oczywiste, że pieszy chce przejść dalej i wysepka jest dla niego ochroną. Dlaczego więc nie przyjąć w prawie, że już znajdując się na "wysepce" ma pierwszeństwo? Prawo ma służyć ludziom i być proste. To ani nie służy ludziom ani nie jest proste.
- 4 8
-
2023-01-19 01:12
A kierowcy to nie ludzie?
- 0 0
-
2023-01-17 10:22
Chociaż tutaj wszystko jest logiczne (8)
aczkolwiek trzeba pamiętać, że jeżeli na "wyspie" też są namalowane pasy to nie jest w takim wypadku przejście dwuetapowe.
- 18 1
-
2023-01-17 11:32
nigdy takiego nie widziałem (5)
- 1 5
-
2023-01-17 11:44
kiedyś w Gdyni na Władysława jedno miało takie pasy (3)
ale od jakiegoś czasu już ich pośrodku nie ma
- 3 0
-
2023-01-19 00:08
A były
Nie wiem czy jeszcze jest, ale jak spojrzysz na zdjęcia satelitarne google to jeszcze na północ od dworca PKP Gdynia Gł. Jest jeszcze jedno długie przejście przez 4 pasy ruchu i "wysepkę" skomponowaną w pas zieleni. Pamiętam jeszcze naście lat temu, że na kursie na PJ instruktorzy przestrzegali przed tym przejściem ze tam trzeba patrzeć na pieszych na ulicy obok
- 0 0
-
2023-01-17 11:59
Te na Władka były na wysokości (1)
powierzchni jezdni niestanowiącej element wysepki, także kolega ma rację. Też nigdy nie widziałem, żeby na poziomie chodnika pomiędzy jezdniami były jakiekolwiek pasy.
- 3 0
-
2023-01-17 12:29
Bywają czasem takie pasy
Jak droga nie jest rozdzielona "pasem zieleni".
Wtedy na środku przejścia masz te wysepki z tworzywa ze znakiem nakazu jazdy z prawej strony znaku i pomiędzy tymi wysepkami są pasy. Wtedy pomimo wysepki przejście nie jest dwuetapowe. W Trójmieście nie wiem, czy takie są, ale w Słupsku, czy w Lęborku widziałem.- 3 0
-
2023-01-17 11:43
To wyjedź poza swoją dzielnicę
- 4 1
-
2023-01-17 16:17
Czyli nie wszystko jest proste, czczególnie wieczotem przy deszczu i niedoświetlonym przejściu.
- 3 1
-
2023-01-17 11:03
a są jeszcze takie?
bo ostatnio widziałem, że nawet jak były to zniknęły
- 1 2
-
2023-01-18 17:01
Prawda tylko w połowie
A czemu nie napisali że zabrania się pierwszemu wtargnięcia na jezdnię pod nadjeżdżający pojazd. Dotyczy to również przejść dla pieszych
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.