• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych

mJ
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)
Będąc na przejściu lub dopiero na nie wchodząc - pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. A jak wygląda sytuacja w przypadku przejść dwuetapowych? Będąc na przejściu lub dopiero na nie wchodząc - pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. A jak wygląda sytuacja w przypadku przejść dwuetapowych?

Od 1,5 roku piesi mają bezwzględne pierwszeństwo będąc lub wchodząc na przejście. Przepis odnosi się do standardowego przejścia. A jak jest w przypadku jezdni rozdzielonych np. wyspą?



Czy zdarza ci się nie ustąpić pierwszeństwa pieszym przed przejściem?

Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 r. obowiązują nowe przepisy, w świetle których piesi znajdujący się na przejściu lub wchodzący na nie mają pierwszeństwo przed każdym pojazdem, z wyjątkiem tramwaju. Za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu grozi mandat w wysokości aż 1,5 tys. zł (przy redycydwie - 3 tys. zł).

Co z przejściami dwuetapowymi?



Czy te same przepisy obowiązują także na przejściach dwuetapowych, przedzielonych wysepką albo azylem drogowym? Okazuje się, że nie. Polskie prawo mówi jasno: przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. A to oznacza, że kierowca, jadąc po prawej stronie jezdni, zbliżając się do przejścia dwuetapowego, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa wyłącznie pieszemu, który znajduje się po prawej stronie jezdni bądź na wysepce po lewej stronie. Jeśli pieszy dopiero wchodzi na przeciwległą jezdnie z lewej strony - w świetle prawa kierowca znajdujący się na drugim pasie ruchu nie musi się zatrzymywać.

Ministerstwo potwierdza



Przejście dwuetapowe. W tej sytuacji kierujący pojazdem ma obowiązek przepuścić pieszego. Przejście dwuetapowe. W tej sytuacji kierujący pojazdem ma obowiązek przepuścić pieszego.
Już jakiś czas temu problem zauważył poseł Ryszard Galla, który wysłał interpelację w kwestii przejść dwuetapowych do Ministerstwa Infrastruktury. Odpowiedź resortu potwierdza powyższe. W odpowiedzi udzielonej przez Rafała Webera, sekretarza stanu resortu infrastruktury, czytamy m.in.:

Prawo o ruchu drogowym pozostaje bez zmian. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni. Co za tym idzie kierujący pojazdem będzie zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych, do którego ten kierujący się zbliża (przejście dla pieszych na jezdni, którą porusza się kierujący pojazdem). Jednocześnie wskazuję, że dostosowanie prędkości do warunków ruchu na drodze, jak również dokładna obserwacja drogi, przejścia dla pieszych i jego okolicy pozwalają kierującym pojazdem odpowiednio reagować na zmiany w ruchu drogowym, w tym bezpiecznie zatrzymać się przed przejściem dla pieszych.
Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
mJ

Opinie (191) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Czy piesi o tym tramwaju wiedzą? (5)

    • 23 7

    • piesi tak. kierowcy już nie. nie ma dnia żeby jakiś tramwaju nie staranował

      • 8 5

    • A gdzie piesi mają się zatrzymać gdy nie mają tkzw azylu a jest torowisko? Na środku jezdni?

      • 2 4

    • (1)

      Nie - piesi są głupi jak wiadomo, gdyby byli mądrzy to kupili by se samochód.

      • 6 6

      • i taranowali nim tramwaje jak mądrzy kierowcy :D

        • 4 3

    • Tak, piesi o tym tramwaju wiedzą, a czy kierowcy wiedzą że jak tramwaj stoi na przystanku łączonym z jezdnią, to kierowca powinien sie zatrzymać przed przystankiem, a nie jechać pomimo że ludzie wysiadają z tramwaju, lub jadą kiedy jeszcze drzwi w tramwaju sie nie zamkną? Bo tacy się często zdarzają

      • 0 0

  • tak prostej zasady polski kierowca nie jest w stanie zrozumiec a szkoda (2)

    • 15 22

    • Tak samo jak niektorzy wjeżdżając na rondo

      Włączają kierunkowskaz.... I to jeszcze lewy..... porażająca glupota.

      • 7 1

    • Piesi też nie są w stanie zrozumieć tak prostej rzeczy, że nie możńa sobie wchdozić pod jadący samochód.

      • 2 1

  • "Okazuje się, że nie." (2)

    Na litość boską! O tym powinien wiedzieć każdy, kto ma skończył kurs i posiada prawo jazdy.

    • 30 3

    • Gdy zdawał prawo jazdy to było normalnie

      czyli samochód miał pierwszeństwo gdy pieszy dopiero się zbliżał.

      • 1 0

    • poczytaj teraz wpisy szurów, którzy już ujadają, ze to bzdura i ze przepisy można sobie wsadzić...

      jest godzina 17

      • 0 3

  • Chociaż tutaj wszystko jest logiczne (8)

    aczkolwiek trzeba pamiętać, że jeżeli na "wyspie" też są namalowane pasy to nie jest w takim wypadku przejście dwuetapowe.

    • 18 1

    • a są jeszcze takie?

      bo ostatnio widziałem, że nawet jak były to zniknęły

      • 1 2

    • nigdy takiego nie widziałem (5)

      • 1 5

      • To wyjedź poza swoją dzielnicę

        • 4 1

      • kiedyś w Gdyni na Władysława jedno miało takie pasy (3)

        ale od jakiegoś czasu już ich pośrodku nie ma

        • 3 0

        • Te na Władka były na wysokości (1)

          powierzchni jezdni niestanowiącej element wysepki, także kolega ma rację. Też nigdy nie widziałem, żeby na poziomie chodnika pomiędzy jezdniami były jakiekolwiek pasy.

          • 3 0

          • Bywają czasem takie pasy

            Jak droga nie jest rozdzielona "pasem zieleni".
            Wtedy na środku przejścia masz te wysepki z tworzywa ze znakiem nakazu jazdy z prawej strony znaku i pomiędzy tymi wysepkami są pasy. Wtedy pomimo wysepki przejście nie jest dwuetapowe. W Trójmieście nie wiem, czy takie są, ale w Słupsku, czy w Lęborku widziałem.

            • 3 0

        • A były

          Nie wiem czy jeszcze jest, ale jak spojrzysz na zdjęcia satelitarne google to jeszcze na północ od dworca PKP Gdynia Gł. Jest jeszcze jedno długie przejście przez 4 pasy ruchu i "wysepkę" skomponowaną w pas zieleni. Pamiętam jeszcze naście lat temu, że na kursie na PJ instruktorzy przestrzegali przed tym przejściem ze tam trzeba patrzeć na pieszych na ulicy obok

          • 0 0

    • Czyli nie wszystko jest proste, czczególnie wieczotem przy deszczu i niedoświetlonym przejściu.

      • 3 1

  • Dla własnego dobra lepiej sie zatrzymac (15)

    Co z tego, że to 2 oddzielne przejścia? Wystarczy, że pajac, który wchodzi na część przejścia za wysepka, zacznie biec i tragedia dla kierowcy gotowa, bo miał prawo przejechać, a ostatecznie potrąci biegnącego pieszego na pasach i juz jest wina kierowcy

    • 13 45

    • (2)

      Zamontuj se kamerkę to nie będziesz miał problemów - chyba że nie uważasz co się dzieje wokół ciebie to lepiej ja wyłącz.

      • 6 2

      • Zauważyłem że większość to ludzie oglądający TVN który kłamie 24 godziny na dobę

        Sąd odrzucił wniosek TVN u... Żeby zakazać mówić że oni kłamią

        • 1 9

      • Kamerka nie powstrzyma wyrzutów sumienia

        Co z tego że wbiegl? Miał pierwszeństwo. Kierowca może jakimś cudem sie podratuje nagraniem, ale co z tego skoro potrącił i ktos poniósł obrażenia albo i zrobil z człowieka kalekę ? Dlatego widząc pieszego wchodzącego na pasy za wysepką, lepiej się zatrzymac, a skoro widzi sie tego pieszego to raczej jest sie uważnym kierowca

        • 3 6

    • wtedy masz wtargnięcie na jezdnię (2)

      Obecnie to prawo nadal działa, jeśli jakiś muł idzie chodnikiem i nagle wskoczy ci pod koła to on za to odpowiada bo ma obowiązek również zachować ostrożność i upewnić się że nie powoduje zagrożenia.

      • 15 5

      • Tak, ale bez kamery nie do obronienia. Słowo przeciwko słowu.

        • 9 0

      • Przepis zabraniający pieszemu wejścia na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd nadal obowiązuje! Tu się nic nie zmieniło!

        • 8 2

    • Bredzisz malolacie

      • 3 4

    • Minusujący chyba nie znają życia

      Przez 50 lat zwalniania przed przejściami nie zmarnuje się tyle czasu, co w sądach w sprawie wariata, który stwierdził że musi sprawdzić działanie fizyki na własnym łbie.

      • 8 2

    • (6)

      Pieszemu zabrania się przebiegania przez pasy... jeśli tak zrobi to wypadek jest z winy pieszego nie kierowcy!

      • 5 3

      • (1)

        poproszę ten przepis zacytować

        • 2 3

        • Wystarczy poszukać w gogle... noo chyba że za trudno?

          • 2 1

      • Udowodnij że przebiegał (3)

        Bo na miejscu zdarzenia będzie potrącony pieszy na pasach. Biegał to będzie później kierowca po komisariatach, sądach i urzędach.

        • 2 2

        • (1)

          A wiesz że większośc samochodów ma zamontowane kamery? Tam widać to czarno na białym!

          • 1 2

          • Większość

            Śmiechłem

            • 1 0

        • Kamera.

          • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Ochrona zdrowia i życia przede wszystkim (26)

    Lepiej przepuścić samochód niż potem na wózku inwalidzkim albo o kulach opowiadać , że miało się pierwszeństwo na przejściu, bo kierowcy niestety też popełniają błędy świadomie lub nieświadomie.

    • 219 26

    • Najlepsze są. Babcie, stoją 1 cm od jezdni i jak tylko zielone się zapala to biegną, nie idą,... bo tramwaj jedzie... (9)

      Halo babcie, tramwaj jeździ co 5, 10 minut.

      • 16 21

      • Częściej spotykam starsze osoby, które nie wejdą na jednię dopóki nie stanę 3 metry przed przejściem, mimo iż jestem 20 metrów (1)

        dalej i zwalniam. A i wtedy muszę czekać, na ich decyzję. Wiadomo, wzrok już nie ten i całe szczęście, że biorą na to poprawkę.

        • 15 6

        • Babcia

          Babcia wie co robi samochód zawsze może zawieść lepiej poczekać aż się zatrzyma

          • 3 1

      • No widzisz, tramwaj jeździ co 5, 10 minut, a ty nie możesz 10 sekund zaczekać. (1)

        • 18 11

        • 10 sekund razy każde przejście w większym mieście,

          to i godzina wyjdzie :D :D

          • 2 2

      • I nawet nie spojrza na pojazdy. (4)

        A przeciez pieszym zabrania sie wchodzic bezposrednio przed nadjezdzajacy pojazd (ktory moglby miec przeciez awarie hamulcow albo kierowca moglby miec wlasnie zawal).

        • 11 5

        • Jest zakaz mienia zawałów za kółkiem.

          A ile to metrow - "bezpośrednio przed" ?

          • 1 0

        • (2)

          Co wy zawsze z tym zawałem u kierowcy, to nie jest częsta sytuacja. Gapiostwo i roztargnienie zwłaszcza u kobiet oraz prędkość, odległość i w końcu awarie układu hamulcowego lub kierowniczego plus używane opony, to są główne przyczyny nieszczęścia.

          • 1 3

          • Zakładając, że na ulicy z ograniczeniem 50 km/h zwolni się przed przejściem do 30 km/h, to i tak się samochodu 2 m przed przejściem nie zatrzyma, jeśli ktoś na nie po prostu z rozpędu wejdzie.

            • 3 1

          • Nie co my, tylko tak to przewidzial ustawodawca. A najczesciej przyczyna jest glupota, tylko co to ma do rzeczy w tym przypadku?

            • 1 0

    • To czemu na mnie trąbią jak przepuszczam samochody jadąc samochodem? (4)

      • 6 3

      • (1)

        Na pewno chodzi o samochody, które przepuszczasz? Może o pieszych?

        • 2 4

        • Nie, na krajówkach nie ma pieszych

          A jak się zatrzymam bo nie chcę na nagrobku mieć "miał pierwszeństwo przed TIRem", to nagle jakiś problem.

          • 3 5

      • Może jesteś nadgorliwy, ale raczej boisz się jeździć i nie masz zaufania do innych więc trąbią gdy blokujesz ruch.

        • 4 0

      • Zalezy w jakiej sytuacji to robisz. Ale skoro trabia, czyli to nie przypadek jednostkowy, to i tego sie domyslam.

        • 2 0

    • No

      Mądre słowa

      • 1 2

    • Lepiej przepuścić pieszego (3)

      niż go zabić. Mieć czyste sumienie.

      • 10 1

      • Co ma do tego sumienie? (2)

        Maszynista też ma mieć wyrzuty sumienia bo samobójca rzucił mu się pod pociąg?

        • 4 3

        • (1)

          No to nie mógł zahamować? Samochód też można wyhamowac do zera w 0,1 s ;)

          • 1 3

          • Mam nadzieję że to ironia

            Bo prawdziwy wynik jest nawet 15 razy większy.

            • 2 0

    • Pat

      I wtedy razem stoicie. Ty przepuszczasz kierowcę a ten nie rusza bo się boi, że ktoś ja i dowali mu mandat.

      • 0 2

    • Argument siły i straszenie (3)

      Kalectwem to słaby argument

      • 1 4

      • Nie straszenie tylko ostrzeganie (2)

        Wybór należy do pieszego.
        Pieszy zawsze zauważy samochód, bo samochód jest duży, świeci się i hałasuje. Kierowca pieszego nie zawsze zauważy.

        • 4 1

        • Kierowca nie ma prawa (dosłownie!) nie zauważyć pieszego (1)

          Po to jest szkolenie i egzamin na prawo jazdy. A jak kierowca się zagapia, to nie powinien tego prawa jazdy posiadać i kropka.

          • 1 5

          • Cyborgi

            Oczywiście brak działającego oświetlenia (jeździmy nie tylko w mieście, a czasem nawet i w nim zdarzy się awaria i światło nie działa), warunki pogodowe takie jak ulewa, mgła czy śnieżyca oraz to jak pieszy jest ubrany (najlepiej w całości na czarno) zupełnie nie wpływa na to, co widzi kierowca. Kierowca to nie człowiek tylko maszyna .
            Troche wyrozumiałości dla obu stron. Wszyscy jesteśmy ludźmi i ludzkie są błędy. Obu stron.
            Empatia albo wszyscy zginiemy :).

            • 2 0

    • Przejścia

      Hory ten przepis, powoduje że ludzie beż spojrzenia pchają się pod koła nadjeżdżającego samochodu. Pokażcie statystyki potrąceń i wypadków na przejściach po zmianie przepisu. Tylko parę razy widziałem jak rodzic uczy dziecko żeby poczekało aż pojazd całkowicie się zatrzyma a przecież chodzi o własne zdrowie. Dajmy szanse kierowcą zatrzymania się dając znak zamiaru przejścia unosząc płaską dłoń jak policjant gdy blokuje ruch.

      • 3 1

  • trójmiasto wylegarnia piratów drogowych na 52 głosy połowa to piraci drogowi !!

    • 13 26

  • Raczej to logiczne, ale dla przypomnienia pieszy ma pierwszeństwo nie wchodząc, ale (21)

    zbliżając się do przejścia.

    Żeby jakiś kierowca znowu nie zrozumiał, że na wysepce ma czekać, pieszy wchodząc na wysepkę już ma pierwszeństwo.

    • 16 12

    • (4)

      Problem w tym, że nie każdy kto zbliża się do przejścia dla pieszych ma zamiar przejść !

      • 7 10

      • i co z tego? (2)

        nie każdy kto wchodzi na przejście ma zamiar przejść na drugą stronę, czasem zawraca

        • 4 10

        • Pieszy posiada prawa, ale też obowiązki (1)

          pieszy czasem zwalnia albo się zatrzymuje na przejściu, a to już jest wbrew przepisom drogowym. Tak w ogóle to bardzo dużo ostatnio pisze się o prawach pieszych, a niewiele o ich obowiązkach w ruchu drogowym.

          • 14 7

          • ale zgadza się, jesli pieszy zaczyna grać w klasy na przejściu to też ma coś nie pokolei

            niemniej przepisy są jasne i kolega mówił, że nie każdy pieszy zbliżający się do przejścia chce przez nie przejść - ale to prawodawcy nie interesuje, kierowca ma przepuścić pieszego, bo ten ma pierwszeństwo

            • 3 1

      • Właśnie dzisiaj widziałem jak jedna grupa dzieci z nauczycielką zbliżyła się do przejścia i przeszła (samochody się zatrzymały) , a druga podobna grupa w odległości ok. 20 m minęła to przejście a samochody stąły i czekały i "smrodziły", bo jakiś d***l wymyślił i***tyczne przepisy

        • 1 2

    • (6)

      Ale dopiero jak będzie na wysepce to będzie miał pierwszeństwo, nikt tu nie pisze o czekaniu.

      • 5 3

      • dlatego napisałem przypominam (4)

        w końcu to wszystko wynika z przepisów, a i tak bardzo często te przepisy nie są respektowane

        A przypomniałem, ponieważ ten portal jest znany z trolli, którzy wmawiają innym, ze przepisy sa nieważne

        • 3 4

        • no i miałem rację, minęło parę godzin i już szury zaczynają swoje (1)

          że przepisy to można sobie w 4 litery wsadzić, bo oni wiedzą lepiej

          • 3 4

          • Bo je zmyslasz!

            • 2 3

        • (1)

          ten głupi przepis funkcjonuje dopiero od jakiegoś czasu, przedtem obowiązywał inny, lepszy, każdy przepisa można, a ten należy, zmienić

          • 1 1

          • to znaczy od ładnych paru lat

            pewnie już obowiązywał, gdy zdawałeś na prawo jazdy

            • 0 0

      • Stojąc czy wchodząc na wysepkę nie ma żadnego pierwszeństwa! Pierwszeństwo ma pieszy wchodzący na przejście a nie wchodzący na wysepkę!

        • 1 2

    • Trzeba używać głowy

      Zmniejszyć prędkość i ocenić, czy pieszy dopiero wchodzi na pierwsze przejście, jest w jego połowie czy już z niego schodzi. Tutaj nie ma żadnego problemu ale trzeba obserwować drogę i otoczenie a nie rozmawiać przez telefon, klikać coś na komputerze albo pisać SMS-a.

      • 3 1

    • Chryste Panie, a skad to niby wynika, szkodliwy spolecznie klamco/glupcze? (4)

      W przepisie jest napisane bedacy na przejsciu i wchodzacy na nie. A jakis filozof "przypomina", ze on sobie jeszcze wymyslil zblizajacego sie do przejscia.

      • 2 1

      • specjalnie dla szurów takich jak ty wrzuciłem cytat z przepisu (3)

        Możesz przyjąć w dobrej woli wyjaśnienie lub dalej toczyć pianę, że jak ktoś stoi na przejściu z zamiarem wejścia ne nie lub zmierza do niego w odległości metra, to nie ma pierwszeństwa

        Możesz też, co bardzo zalecam, wypróbować swoje teoryjki w obecności policji, jeśli nie będą się opieprzać, to ci wszystko dokładnie wytłumaczą podczas wypisywania mandatu

        • 1 2

        • Rozumiem. Wklejasz cytaty, ktorych niestety nie rozumiesz. (1)

          Z tego, ktory wkleiles, nie wynika nic ponad pierwszenstwo pieszego bedacego na przejsciu i wchodzacego na przejscie. Nadal nic o obowiazku zatrzymania pojazdu, zeby umozliwic wejscie na przejscie zblizajacemu sie do przejscia pieszemu. Zal mi Ciebie.

          • 0 1

          • szczekaj dalej ja nie płace mandatów, ty pewnie tak, ile punktów ci zostało?

            • 0 0

        • jak ktoś jest metr od przejścia to to nie jest wchdozenie na przejście.

          • 0 0

    • Pieszy nie ma pierwszeństwa "zbliżając się do przejścia"

      a dopiero na nie "wchodząc". Tak brzmi przepis i jest tu przywoływany.

      • 5 1

    • Pierwszeństwo ma pieszy wchodzący na przejście bądz znajdujący się na przejściu! Nie wprowadzaj ludzi w błąd bo przez wypisywanie takich głupot ktoś może przez ciebie zginąć !

      • 1 2

    • jak minąłem przejście dla pieszych i idę dalej to się zbliżam do następnego, więc wszystkie pojazdy powinny się powstrzymać od mijania mnie na chodniku, to taka logika

      • 1 2

  • Lepiej przepuścić dziada na furmance, niż być dożywotnio karyplem.

    • 7 8

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Tan artykuł powinien być na głównej stronie przez cały miesiąc tak by mógł dotrzeć do większej liczby użytkowników dróg. Dodatkowo polecałbym dopisać tak prosto, po polsku, nie językiem prawa czy przepisów, że dotyczy to również drogi dwukierunkowej np. ul. Kartuska gdzie takich wysepek mamy kilka.

    • 234 5

    • Ale to jest przecież logiczne (7)

      Gorzej z dzieciakami wjeżdzajacymi rowerami, powinno się batem nauczyć

      • 28 6

      • 40tys wypadków rocznie nie powodują dzieciaki na rowerkach, a wyszkoleni (ponoć) po egzaminach kierowcy 4kółek! (2)

        co w efekcie daje prawie 3tys zabitych i prawie 40tys okaleczonych.
        Kosztuje nas to wszystkich podatników 44mld zł.
        to więcej niż wpływy z podatków z paliw!

        • 16 42

        • Poczekaj (1)

          Za kilka lat lawinowo wzrośnie ilość rowerzystów i wtedy to oni będą głównymi sprawcami wypadków.

          • 23 8

          • Czekamy już od 10 lat i jakoś nie rośnie

            • 2 2

      • logiczne to poczytaj niektóre wpisy już o godz 14:30 czyli ledwie po 4 godzinach (1)

        • 4 1

        • Niektórzy ludzie nie potrafią myśleć logicznie i dlatego w szkole mieli tylko oceny mierna.

          • 2 1

      • Jeśli dziecko ma do 10 lat, to w świetle prawa na rowerze jest pieszym (1)

        • 6 1

        • Wedle prawa musi być pod opieką dorosłych.

          • 4 0

    • W Bolszewie podobnie (1)

      Na zjeździe na krajową. Ludzie stają i blokują przez co powodują zagrożenie dla ruchu kolowego

      • 3 0

      • W jaki sposób zator powoduje zagrożenie dla ruchu kołowego? Fakt, może być irytujące, ale jakie to zagrożenie powoduje?

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane