• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetasowania na trójmiejskim rynku sprzedaży samochodów

Bawo,Mart
3 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Dealerzy walczący o rynek stawiają na coraz nowocześniejsze i bardziej atrakcyjne salony sprzedaży. Wciąż jednak nie mamy co liczyć na takie obiekty, jak te, które stoją przy Polach Elizejskich w Paryżu. Dealerzy walczący o rynek stawiają na coraz nowocześniejsze i bardziej atrakcyjne salony sprzedaży. Wciąż jednak nie mamy co liczyć na takie obiekty, jak te, które stoją przy Polach Elizejskich w Paryżu.

Pomorskich dealerów samochodów przez lata uznawano za lokalnych potentatów biznesowych. W skali całego kraju nasz rynek można uznać za średniej wielkości. Mimo słabej sprzedaży nowych aut, nie obserwujemy jednak wielkich bankructw, a raczej proces powolnego wykluczania się poszczególnych przedstawicielstw i zajmowaniach ich miejsca przez inne.



Przez lata na trójmiejskim rynku dealerskim panowała stagnacja - przyzwyczailiśmy się, że samochody sprzedają i serwisują ciągle ci sami gracze. Poważne zmiany zaczęły się mniej więcej w 2010 roku, kiedy cicho i bez fajerwerków pojawił się w Sopocie śląski potentat sprzedaży samochodów i kupił Porsche Centrum Sopot wraz z przyległym do niego salonem Skody.

Niewykluczone, że miejsca lokalnych dealerów zaczną zajmować także inni potentaci z głębi kraju. Nieoficjalnie w branży można usłyszeć, że na początku przyszłego roku właściciela zmieni przynajmniej jeszcze jeden salon sprzedaży samochodów segmentu premium.

Dotychczasowym właścicielem salonu Porsche Centrum Sopot była znana, nie tylko w Trójmieście, rodzinna firma Groblewski, która działa w Trójmieście od ponad 30 lat.

Jeszcze dziesięć lat temu motoryzacyjne imperium sopockiej rodziny Groblewskich było jednym z największych polskich przedstawicielstw Volkswagena i Audi. W dalszym marszu po sukces miały pomóc marki Skoda i Porsche.

Stało się jednak inaczej. Po inkorporacji przez śląskiego dealera Skody i Porsche, przyszedł czas też na matecznik, czyli Volkswagena i Audi. Tym razem udziały w spółce przejął jednak lokalny gracz znany od lat na rynku motoryzacyjnym, firma Fota Ltd.

Mimo fuzji, Fota pozostawiła sobie jako oddzielny podmiot gdyński serwis BMW i Mini. Nieoficjalnie w branży mówi się, że znany gdyński podmiot przygotowuje się jednak do kolejnych przekształceń.

Nowym podmiotem, który właśnie rozpoczął działalność w Trójmieście, jest firma WP Motors, która przejęła obiekt i przedstawicielstwo Seata od firmy Auto Gosk. WP Motors, drugi dealer Seata w Trójmieście, kończy właśnie remont salonu przy ul. Jabłoniowej w Gdańsku.

Przedstawiciele WP Motors przyznają, że w branży motoryzacyjnej stawiają dopiero pierwsze kroki, jednak świeże spojrzenie jest ich atutem. Klientów chcą przyciągnąć także przystępnym cenowo serwisem.

Już niedługo nową siedzibę otworzy także kolejny dealer Seata, firma KMJ, która inwestuje w nowy obiekt w Gdyni. Znajdzie się tam miejsce dla całej oferty przedstawicielstwa: Seata, Nissana, Yamahy, oraz serwisu Hyundaia.

Poważne plany ekspansji realizuje właśnie firma Margo, największy pomorski dealer Hyundaia. W zeszłym roku firma sprzedała prawie 700 samochodów. To jeden z lepszych wyników w kraju. Miesiąc temu także w Gdyni Margo rozpoczęło budowę ponad 600-metrowego salonu oraz serwisu. Otwarcie zaplanowano na sierpień.

W ostatnim czasie to właśnie Gdynia stała się atrakcyjnym terenem do inwestowania przez dealerów. Buduje się tam nie tylko Margo i KMJ. Nowy obiekt planuje postawić tu także BMW Zdunek. W Gdyni znajdziemy też piękny salon należący do sopockiego dealera Peugeota - firmy Center Mot.

Przetasowania rynku, mimo dobrej pozycji lokalnych sprzedawców, zaczną się, gdy na Wybrzeżu pojawią się silni przedstawiciele z głębi kraju. W Sopocie mamy już wspomnianego śląskiego Lellka, a w Gdańsku warszawską firmę Chodzeń, która przejęła część udziałów w firmie Carter, sprzedającej toyoty.

Swego czasu na trójmiejski rynek szykowały się też takie firmy, jak BMW Bawaria Motors czy sprzedająca volkswageny Auto Viva.

Coraz bardziej widać też parcie na Trójmiasto dealerów z najbliższego sąsiedztwa. Jeszcze pięć lat temu nikt by nie podejrzewał, że silną pozycję zbudują sobie tutaj takie firmy, jak K&K z Wejherowa, Automobil z Wejherowa czy firma HADM ze Starogardu, sprzedająca Skodę i Kię.

Na Gdańsk napiera też coraz bardziej firma Gołębiewski, sprzedająca fordy, konkurując tutaj z Big Autohandlem. Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Najwięcej fordów sprzedaje w trójmieście firma Euro Car z Gdyni. To największy pomorski dealer tej marki. Bardzo dobrą pozycję ma Volvo Drywa, które jest cały czas w czołówce sprzedaży marki w Polsce. Dobre wyniki osiągają też dealerzy Mercedesa.
Bawo,Mart

Miejsca

Opinie (83) 1 zablokowana

  • ! (4)

    Jak kupowałem samochód w KMJ to był pełen wersal. A jak ostatnio naprawiałem samochód na gwarancji to stałem godzinę w poczekalni bo nie było gdzie usiąść. Pewnie powiecie, że mi tak dobrze - i wiecie co? Prawda. Więcej nie kupię nowego samochodu - za często jestem w warsztacie i go naprawiam.

    • 14 0

    • stare porzysłowie: kiła mogiła

      • 2 0

    • a było brac używkę sprawdzoną

      stare dłużej podziała, jak nowe i delikatne

      • 0 0

    • taaa

      Nowe samochody rzadko kiedy się psują (tak na poważnie) a zwłaszcza japońskie. Ale, ale z czegoś serwis musi żyć, dlatego "naprawiają" na gwarancji i wysyłają faktury do Matki (głównego przedstawiciela) i tak, prawie zawsze przy byle jakim przeglądzie "coś" jest do "naprawy".

      • 0 0

    • nei ma co się po KIA zrażać, wystarczy zminić markę

      • 0 0

  • A Plichta? (4)

    A czemu nie ma słowa o Plichcie? Nie to, żebym go lubił lub dał mu kiedykolwiek zarobić, ale on jest chyba największy w 3M. Nie?

    • 0 0

    • Plichta

      kolos na glinianych nogach

      • 6 0

    • (1)

      Plichta w tym roku nie zamawia reklam w tym portalu to go nie ma ;)

      • 8 0

      • nie zamawia reklam bo cienko przędzie....

        • 3 0

    • Największy nie znaczy najlepszy, a odnośnie Plichty to tak właśnie jest.
      W branży mówią że bardzo mocno się przeliczył zobiketmai na szadółkach, co za tym idzie szuka pieniędzy wszędziegdzie się obcinając wypłaty i wprowadzając dziwaczne wyliczenia wypłąt dla pracowników których zresztą nie szanuje.
      Z tego co mi wiadomo już wiadomo to już w ubiegłym roku obiekty na szadółkach były wyceniane do sprzedaży.

      • 0 0

  • z podobnej beczki (9)

    do tej pory nie rozumiem faktu, ze kupilem u plichty nowego quada kymco ze 3 lata temu i nie bylo problemu z zarejestrowaniem go. ale jak doszlo do przegladu okazalo sie ze nikt mi go nie zrobi nawet za łapówe. nie i koniec. o co chodzi pytam sie i dzwonie do plichty. plichta odpowiada zebym sie pocalwoal w pupe bo oni mi nie sprzedawali ale motor land - co z tego ze w salonie plichty. poza tym, to ich salon w gdyni juz nie sprzedaje motorow ani quadow wiec o co mi chidzi. udalo mis sie dodzwonic do motor land ale powiem szczerze nie rozumiem tego co do mnie mowiono. sens rozmowy byl taki ze mozna bylo juz zarejestrowac ale nie mozna zrobic przegladu bo wymaganie nie sa mozliwe do spelnienia przez quada ktorego mam. przepsiy sie nie zmienily ale nie mozna zrobic przegladu chociaz zostal zarejstrowany. w um wydziale rejestracji nie maja pojecia o co chodzi. wie ktos moze, podzieli sie wiedza?
    pozdrawiam serdecznie

    • 7 0

    • Jak to o co chodzi - POlska Platformy i wszystko jasne

      Zakazów i nakazów corasz wiecej, podatków coraz wiecej i coraz wyzsze, biurokracja coraz wieksza, ludzie coraz mniej kasy maja i coraz mniej wydaja - ale oficjalnie to jestesmy Zielona Wyspa ( pomijam jzu fakt ze w biednej grecji zarobki sa 2-3x wyzsze niz na Zielonej Wyspie). A dobra szkoda słow i czasu wybieracje dalej tych samych i nie dziwcie sie że jest jak jest.

      • 5 0

    • (1)

      Sprawę można wyjaśnić. żeby ruszyć temat, po pierwsze musiałbym wiedzieć jako co (rodzaj pojazdu) zarejestrowany jest ten quad.
      Nie ma takiej opcji, żeby nie można było zrobić przeglądu czegoś co ma wydaną homologację bo się zmieniły przepisy. Być może nie każda stacja może dokonać takiego przeglądu (to jest normalne) dla takiego typu pojazdu.

      • 0 0

      • a moze ten quad został zdelegalizowany przez urzedników w polsce i juz jest nielegalny?

        kto wie....

        • 3 0

    • dealer jest przedstawicielem Importera, to jak z gwarancją na buty (5)

      ale przyznam że nie było takich problemów nigdy, może coś zmieniałeś w nim?

      • 0 0

      • w sensie kupujesz w sklepei z reklamacją do fakrybki lecisz

        nie dopisałem i głupio wyszło

        • 0 0

      • sprawa wyglada tak, że (3)

        nie skadze, specjalnie uzbieralem kase zeby miec nowego,, chociaz ze slabszym silnikiem ale nowego quada z homologacja na pojazd samochodowy inny. jak pisalem wyzej, quad zostal zarejestrowany ale nie mozna zrobic przegladu bo przepisy na podstawie ktorych zostal zarejestrowany nie pozwalaja na zrobienie jego przegladu bo na ich podstawie nie mozna quada zarejestrowac. to jakas paranoja!
        zero przerobek, ja nawet nim nie zajechal;em do serwisu bo przy pierwszej probie umowienia sie dowiedzialem sie ze przegladu mi nie zrobia bo : patrz jak wyzej. ja naprawde nie chce opluwac ojczyzny ale k...wa mac co tu sie dzieje!

        • 0 0

        • (2)

          Jeżeli quad który Pan posiada jest zarejestrowany jako pojazd samochodowy inny, to moc nie może przekraczać 15kW, jeżeli jest inaczej należy ją ograniczyć (w jakimkolwiek serwisie za pomocą zwężki), w przeciwnym razie nie uzyska pan pozytywnego wyniku badania okresowego. Diagnosta na podstawie zaświadczenia z certyfikowanej hamowni (których u nas nie brakuje) lub na podstawie dokumentów, które Panu poda, wystawi zaświadczenie, że pojazd ma 15kW. Z tym idziemy do UK i dokonujemy zmiany we wpisie w dowodzie i karcie pojazdu. Po tej operacji przeglądy będę dokonywane. Co robić dalej poradzą właściciele "motorowerów".
          Rzeczywiście idiotyczne jest to, że człowiek cierpi z powodu zmiany przepisów, które zmieniając moc maksymalną takiego typu pojazdu nakazały również zmniejszenie mocy maksymalnej pojazdów już zarejestrowanych (co wydaje mi się aż tak nieprawdopodobne, że domagałbym się od diagnosty podania przepisu nakazującego taką czynność).
          Sytuacja podobna jest w przypadku zderzaków stalowych do samochodów offroad. Do 2007 roku produkcji auta nie potrzebują homologacji, po tym roczniku jest ona wymagana. Czyli nawet jeżeli teraz zamontuję do Patrola z 1997 stalowy zderzak samoróbkę to diagnosta nie może z tego powodu nie podbić badania technicznego.
          Taka sama zasada powinna obowiązywać w przypadku mocy "pojazdów samochodowych innych" ale nie znam tego rozporządzenia a informacje na początku to wiadomości z OSKP.

          • 2 0

          • (1)

            Już wiem
            Rozporządzenie ministra w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia jasno określało, że quad rejestrowany jako "pojazd samochodowy inny" nie może mieć mocy większej niż 15kW. Dlatego ktoś "mądry", kto chciał "pomóc" właścicielom /dealorom takiego sprzętu podawał je jako pojazd samochodowy inny/inny. Tyle, że ta interpretacja była niewłaściwa. Sprawa była na tyle popularna, że ministerstwo wydało oficjalną interpretację dla diagnostów i WK, w której jasno i zwięźle poinformowało, że pojazdy o mocy wyższej niż 15kW, które zostały zarejestrowane, powinny zostać zgłoszone do wyrejestrowania przez właścicieli celem ich właściwego zaklasyfikowania (koszmar kosztowy, bo to nowa homologacja jak dla pojazdu jednostkowego), lub dostarczyć zaświadczenie o zmniejszeniu mocy do 15kW.

            • 2 0

            • dzięki wielkie!

              • 0 0

  • W polsce powinien byc obowiazek jazdy tylko polskimi samochodami. (2)

    Żukami, Syrenami, Polonezami, STARami, Tarpanami !! Polska motoryzacja rulez ! Pokazmy niemcom i japonczykom ze polacy nie gorsi i swoje auta mamy ! Bo tak to juz jest ze swego nie znacie a cudze chwalicie. A z czasem kolejne wersje po liftingu poloneza i tarpana beda na pewno lepiej wygladac.

    • 8 5

    • i wtedy się obudziłeś (1)

      nie da rady, ten przemysł nam już odjechał dzięki Pawlakowi!

      • 0 1

      • przeciez to Pawlak pogonił VW z Żerania

        • 0 0

  • Co myślicie o serwisie vw Plichta? (8)

    czy jest jakiś lepszy?

    • 3 0

    • spytaj czy jest jakiś gorszy :)

      • 8 0

    • pod jakim wzgledem lepszy ?

      • 0 2

    • LEPSZY?????????????? (1)

      chłopie, uciekaj stamtąd! tam nawet elewacja spada na samochody. powaga.

      • 5 0

      • Chodzi o plichte w szadółkach

        to co polecacie jesli chodzi o nowe auto marki vw w 3city?

        • 0 0

    • żenada, artykuł o dealerach samochodowych i prowokacja goni prowokację

      wybije 18.00 i komenty ucichną, bo szacowni sprzedawcy skończą pracę

      • 4 1

    • (2)

      Benepol. koło Plichty jest lepszy.

      • 1 0

      • Benepol to marka i siła

        • 0 0

      • łądnie tak się chwalić? może i lepszy ale w dojeniu

        • 0 0

  • Kto nie kupi w tym roku nowego samochodu w salonie.. (1)

    .. ten Przegra Źycie i to sromotnie !

    • 2 5

    • a może tak jaśniej?

      • 0 0

  • (2)

    Bo Euro Car ma najlepszych Sprzedawców, proste.

    • 0 10

    • żenująca autopromocja

      • 3 0

    • KTO JEŹDZI FORDEM TO NA PEWNO MA COŚ Z DEKLEM

      • 1 3

  • Powinni raczej zadbać o obsługę, bo tu pozostaje wiele do zrobienia...

    • 2 0

  • (2)

    SPRZEDAŻ NOWYCH AUT JEST TAKA ZE JESZCZE W NIEKTÓRYCH SALONACH SĄ AUTA DO KUPIENIA Z 2010 ROKU NOWE BEZ PRZEBIEGU

    • 5 0

    • a gdzie?

      podejchałbym na zakupy

      • 0 0

    • Tata motors?

      • 0 0

  • zdjęcie z Paryża tak super pasuje do artykułu, że jak to mówią "ręce"! jak takie piękne te salony to czemu nie ma fotek? za

    m.in.
    przecież na morskiej jest do wynajęcia, to samo Mazda stara na wylocie z Gdyni
    a niektóre z wspomnianych to kurniki

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Ferrari?

 

Najczęściej czytane