• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetasowania na trójmiejskim rynku sprzedaży samochodów

Bawo,Mart
3 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Dealerzy walczący o rynek stawiają na coraz nowocześniejsze i bardziej atrakcyjne salony sprzedaży. Wciąż jednak nie mamy co liczyć na takie obiekty, jak te, które stoją przy Polach Elizejskich w Paryżu. Dealerzy walczący o rynek stawiają na coraz nowocześniejsze i bardziej atrakcyjne salony sprzedaży. Wciąż jednak nie mamy co liczyć na takie obiekty, jak te, które stoją przy Polach Elizejskich w Paryżu.

Pomorskich dealerów samochodów przez lata uznawano za lokalnych potentatów biznesowych. W skali całego kraju nasz rynek można uznać za średniej wielkości. Mimo słabej sprzedaży nowych aut, nie obserwujemy jednak wielkich bankructw, a raczej proces powolnego wykluczania się poszczególnych przedstawicielstw i zajmowaniach ich miejsca przez inne.



Przez lata na trójmiejskim rynku dealerskim panowała stagnacja - przyzwyczailiśmy się, że samochody sprzedają i serwisują ciągle ci sami gracze. Poważne zmiany zaczęły się mniej więcej w 2010 roku, kiedy cicho i bez fajerwerków pojawił się w Sopocie śląski potentat sprzedaży samochodów i kupił Porsche Centrum Sopot wraz z przyległym do niego salonem Skody.

Niewykluczone, że miejsca lokalnych dealerów zaczną zajmować także inni potentaci z głębi kraju. Nieoficjalnie w branży można usłyszeć, że na początku przyszłego roku właściciela zmieni przynajmniej jeszcze jeden salon sprzedaży samochodów segmentu premium.

Dotychczasowym właścicielem salonu Porsche Centrum Sopot była znana, nie tylko w Trójmieście, rodzinna firma Groblewski, która działa w Trójmieście od ponad 30 lat.

Jeszcze dziesięć lat temu motoryzacyjne imperium sopockiej rodziny Groblewskich było jednym z największych polskich przedstawicielstw Volkswagena i Audi. W dalszym marszu po sukces miały pomóc marki Skoda i Porsche.

Stało się jednak inaczej. Po inkorporacji przez śląskiego dealera Skody i Porsche, przyszedł czas też na matecznik, czyli Volkswagena i Audi. Tym razem udziały w spółce przejął jednak lokalny gracz znany od lat na rynku motoryzacyjnym, firma Fota Ltd.

Mimo fuzji, Fota pozostawiła sobie jako oddzielny podmiot gdyński serwis BMW i Mini. Nieoficjalnie w branży mówi się, że znany gdyński podmiot przygotowuje się jednak do kolejnych przekształceń.

Nowym podmiotem, który właśnie rozpoczął działalność w Trójmieście, jest firma WP Motors, która przejęła obiekt i przedstawicielstwo Seata od firmy Auto Gosk. WP Motors, drugi dealer Seata w Trójmieście, kończy właśnie remont salonu przy ul. Jabłoniowej w Gdańsku.

Przedstawiciele WP Motors przyznają, że w branży motoryzacyjnej stawiają dopiero pierwsze kroki, jednak świeże spojrzenie jest ich atutem. Klientów chcą przyciągnąć także przystępnym cenowo serwisem.

Już niedługo nową siedzibę otworzy także kolejny dealer Seata, firma KMJ, która inwestuje w nowy obiekt w Gdyni. Znajdzie się tam miejsce dla całej oferty przedstawicielstwa: Seata, Nissana, Yamahy, oraz serwisu Hyundaia.

Poważne plany ekspansji realizuje właśnie firma Margo, największy pomorski dealer Hyundaia. W zeszłym roku firma sprzedała prawie 700 samochodów. To jeden z lepszych wyników w kraju. Miesiąc temu także w Gdyni Margo rozpoczęło budowę ponad 600-metrowego salonu oraz serwisu. Otwarcie zaplanowano na sierpień.

W ostatnim czasie to właśnie Gdynia stała się atrakcyjnym terenem do inwestowania przez dealerów. Buduje się tam nie tylko Margo i KMJ. Nowy obiekt planuje postawić tu także BMW Zdunek. W Gdyni znajdziemy też piękny salon należący do sopockiego dealera Peugeota - firmy Center Mot.

Przetasowania rynku, mimo dobrej pozycji lokalnych sprzedawców, zaczną się, gdy na Wybrzeżu pojawią się silni przedstawiciele z głębi kraju. W Sopocie mamy już wspomnianego śląskiego Lellka, a w Gdańsku warszawską firmę Chodzeń, która przejęła część udziałów w firmie Carter, sprzedającej toyoty.

Swego czasu na trójmiejski rynek szykowały się też takie firmy, jak BMW Bawaria Motors czy sprzedająca volkswageny Auto Viva.

Coraz bardziej widać też parcie na Trójmiasto dealerów z najbliższego sąsiedztwa. Jeszcze pięć lat temu nikt by nie podejrzewał, że silną pozycję zbudują sobie tutaj takie firmy, jak K&K z Wejherowa, Automobil z Wejherowa czy firma HADM ze Starogardu, sprzedająca Skodę i Kię.

Na Gdańsk napiera też coraz bardziej firma Gołębiewski, sprzedająca fordy, konkurując tutaj z Big Autohandlem. Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Najwięcej fordów sprzedaje w trójmieście firma Euro Car z Gdyni. To największy pomorski dealer tej marki. Bardzo dobrą pozycję ma Volvo Drywa, które jest cały czas w czołówce sprzedaży marki w Polsce. Dobre wyniki osiągają też dealerzy Mercedesa.
Bawo,Mart

Miejsca

Opinie (83) 1 zablokowana

  • taaa za 7 lat auta do frytek na dworcu gratis będą

    • 0 0

  • Nie kupujcie samochodow bo z nimi prawdopodobnie bedzie tak jak z telefonami (1)

    tzn beda je dawac za przysłowiowe 1 zł aby tylko ludzie je brali i tankowali do niego paliwo na ktorym Panstwo zarabia 70-80%!! Wiec musi byc tak z telefonami - beda prawie za darmo je dawac byle tylko ludzie tankowali bardzo drogie paliwo.

    • 1 1

    • gdyby tak miało być to już dawno by się to działo u Niemca

      • 0 0

  • drywa (1)

    Szkoda tylko ze drywa to naciagacz i monopolista

    • 0 1

    • i jeszcze nie umieją dokręcić koła

      • 0 1

  • biznes po Polsku (2)

    Groblewski Jr dostał "w prezencie" od miasta Sopot ziemię i teraz sprzedał!!!? Tak się robi interesy w Sopocie! Pewnie nie sprzedał za bezcen.

    • 0 1

    • ziemi ci u nas dostatek !

      • 0 0

    • oj tam w prezencie bańka dwieście w ratach po 120 tyś czy jakos tak

      kiedys było chyba nawet na Trójmiasto.pl

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane