• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • SUPER (3)

    super pomysl a blachosmrody do autobusow

    • 6 18

    • Idź w koncu na terapię. (2)

      Może wyleczysz się z fobii

      • 9 2

      • Niestety

        Motofobia jest nieuleczalna, jak głupota

        • 5 0

      • Ty się zdążyłeś zapisać?

        • 0 5

  • ola (3)

    powinni miasto zamknac dla pojazdow spalinowych

    • 9 11

    • Olu

      A lekcje już odrobione?

      • 1 1

    • zlikwidować kopciuchy w domach (1)

      to przyniesie skutek

      • 0 0

      • od zlikwidowania kopciuchów
        zmniejszą się korki?

        jesteś z pisu, czy ze Srebrzyska?

        • 0 0

  • Pomysł dekady (2)

    Ok przyjmijmy 2 pasy w oliwie. To ile czasu zajmie przejechanie od Pomorskiej w Oliwie do Abrahama w Oliwie? ( pamietajmy ze to ok 2-2.3 km ) Ile? 30 , 40 a może 60 minut ?
    To trzeba było zrobić wcześniej ale bez zabudowy Olivia Gates i Alchemia.
    Teraz taki ruch sparaliżuje miasto.

    • 13 4

    • rowerem 5minut (1)

      • 2 2

      • Chyba z górki bez zatrzymywania

        5 min na 2,3 km. Średnia 27,6 km na godzinę czyli zwalniając , światła etc trzeba by jechać ok 55-60 km na godzinę.
        Rowerem.....?
        Widzę SE jesteś lepszy niż Szurkowski i Amstrong.
        Obudź się i pomysł zanim cis napiszesz.

        • 1 0

  • Ja

    chyba niektorym wirus padł na mózg!

    • 13 3

  • Mam mieszane uczucia (4)

    Z jednej strony wiem, że udrażnianie dróg prowadzi tylko i wyłącznie do przesiadania sie kolejnych osób do samochodów ale z drugiej strony nie można wprowadzać tak radykalnych zmian na głównych drogach. u nas nie ma metra, nie ma dróg podziemnych i nadziemnych, które są w cywilizowanych krajach. Uważam więc, że zaczynają przesadzać. Proszę bardzo z 2-3 pasów jeden zrobić buspasem, żeby komunikacja mogła jeździć sprawnie i zachęcać ludzi do jeżdżenia nią ale nie likwidować kolejnych przestrzeni na rzecz rowerów, bo tak. Gdyby tak jeszcze u nas można było jeździć rowerem cały rok, to by rozwiązywało sprawę ale nie można (poza nielicznymi maniakami.)

    • 11 6

    • symetryści nie mają racji (3)

      prawda nie leży po środku, tylko tam gdzie leży. Rowerem można jeździć przez cały rok. W miastach Finlandii pod kołem podbiegunowym 20% podróży w mieście realizowanych jest rowerem. Nie jeżdżą nim nielicznicy maniacy tylko zwykli mieszkańcy. do 5 km jest po mieście śzybszy niż samochód. 15 minut wysiłku fizycznego dziennie to niezbędne minimum. Jazda samochodem powoduje raka nie tylko u tych, którzy nim jeżdżą, ale także wielu innych.

      • 2 8

      • Nie mieszkamy w Finlandii

        Tylko w Polsce. Tu rowerem jeżdżą nieliczni maniacy, którzy niestety głośno szczekają a upośledzone władze tańczą jak im ta banda zagra.

        • 5 3

      • u nas są górki

        i ciężko się jeździ rowerem a nie każdy ma 20 lat i 3 rzeczy do kupienia, co się zmieści na rowerze. Osobiście mam rower ale elektryczny i mało kiedy go wykorzystuję, bo niewiele ze sobą zabiorę a nawet z Nowych Ogrodów na Łostowicką jadę nim dłużej niż samochodem, także nie jest szybciej. Może ewentualnie w godzinach szczytu do 5km. Jednak będę się upierał przy maniakach, bo jazda zimą rowerem to jest masochizm.

        • 2 1

      • czyli 20% osob jest w stanie, a reszta nie.

        • 1 0

  • Gdzie chcą oni robić nowe pasy dla rowerów na Warszawskiej (rejon skrzyżowania z al. Havla)??? Tam ulica jest tak wąska że ledwo auta tam przejadą, do tego chodnik bardzo wąski i to po jednej stronie. Gdyby tego było mało to jeszcze dziwne dwa małe ronda. Cała organizacja przy Netto, Lidyl na Warszawskiej to nieporozumienie. Trzeba jechać na okrągło od Warszawskiej by wpiąć się do Havla. Kiedyś to było prościej jak nie było Havla bo był ruch dwukierunkowy. Dodam że ścieżka rowerowa to ma być razem z tramwajem przy budowie Nowej Warszawskiej. Z którą są wiecznie problemy...Tam potrzebna jest ulica szersza a nie zwężenie dla rowerów. to będzie generować problemy i wypadki.

    • 4 2

  • Czy będą dopłaty na rehabilitację z kasy miasta? (1)

    Przez kilka lat jeździłem rowerem do pracy od marca do listopada robiąc rocznie ponad 5 tys km. Teraz co pół roku chodzę na rehabilitacje kolan bo wytarły się kaletki maziowe i mam uszkodzone stawy.

    • 8 5

    • Zgadzam sie powinienes dostac odszkodowanie w formie młotka po głowie i tak ci nie zaszkodzi bo masz pustą:)

      Ty rower widziałeś co najwyżej na obrazku zato masz odleżyny na tylko odtego ze bez blachoszrota nigdzie się nie ruszasz i nadodatek masz skrzywiony kręgosłup a niedługo pewnie zostaniesz kaleka i żadna rechabilitacjia ci nie pomoze .ta cy jak ty powinni placic z własnej kasy za słuzbe zdrowia dodatkowo.

      • 3 2

  • (2)

    Patrzę na listę ulic i wiele z nich jest bardzo wąskich. gdzie oni chcą robić pasy na jezdni dla rowerów???: Warszawska, Matemblewska, Hallera (przecież tam jest nowa ścieżka po co jeszcze na ulicy wąskiej?), Myśliwska , Dragana, Platynowa, Barniewicka. Tam ledwo auta się mieszczą, brakuje chodników gdzieniegdzie. Zamiast poszerzać ulicę dla bezpieczeństwa to się jeszcze zwęża. A co do Grunwaldzkiej gdzie mają być zmiany to tam jest ścieżka rowerowa i chodniki są szerokie.

    • 9 5

    • poszerzyc dla bezpieczenstwa? jezdnie nalezy maksymalnie zwezic. czym szersza jezdnia tym kierofczyk bardziej sie rozpedza

      • 2 1

    • dla bezpieczeństwa największe znaczenie ma poszerzanie wyobraźni a nie jezdni

      Przewymiarowana ulica prowokuje do szybkiej jazdy i obniża bezpieczeństwo pieszych, którzy chcą przejść na drugą stronę ulicy. Amerykanie lubią powtarzać: ludzkość nauczyła się latać na Księżyc, ale coraz trudniej przejść na drugą stronę ulicy. Czas na odwrócenie tego trendu.

      • 1 1

  • To jest dramat.

    • 2 2

  • (1)

    Czy możemy już magistrat wywieźć na taczkach czy jeszcze czekamy? Bo ja bym już ruszał...

    • 11 3

    • obawiam się, że nie znajdziesz chętnych

      uzależnienie od samochodu osłabia wolę i zmniejsza kondycję fizyczną

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane