• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • A ja myśłem że to prawdziwa rewolucja, a to jakaś głupota! (1)

    Ja myślałem że w końcu ktoś zrobi rewolucję czyli zbudują tunel we Wrzeszczu i Oliwie dla samochodów a u góry będzie tylko deptak dla pieszych i tramwaj (w Wrzeszczu). Gdynia już dawno zbudowała różową drogę jako alternatywę dla trzech pasów głównego ciągu komunikacyjnego Gdańska Sopotu i Gdyni. Sopot chciał ukryć ten najważniejszy ciąg komunikacyjny pod ziemią. Cóż władze Gdańska chcą zwęzić jezdnię w Oliwie, mimo że niedawno zgodziły się na budowę biurowców powodując coraz większy ruch samochodowy w tej starej dzielnicy.
    Mogę tylko współczuć mieszkańcom Oliwy korków i wdychania spalin. Po powrocie ruchu drogowego do normalności korek będzie sięgał Sopotu.
    Może tak władze powinny najpierw zająć się starymi pojazdami z niesprawnymi silnikami diesla, które nas trują...

    • 7 4

    • Jestem za tunelem.

      Góra tramwaje, autobusy, rowerzyści i piesi.

      Tunelem samochodu. Przejazd przez tunel opłata 50 zł żeby zwrócił się koszt budowy, bo za wygodę trzeba płacić.

      • 2 1

  • (3)

    878 opinii na temat wzajemnych relacji między pieszymi rowerzystami i kierowcami , Większość tych opinii pełne gniewu wzajemnej niechęci i pretensji , to świadczy o tym jakim jesteśmy społeczeństwem.

    • 4 5

    • I co ciekawe jadący dziś za kierownicą samochodu ma pretensje do rowerzysty by następnego dnia będąc rowerzystą robić dokładnie to samo o co miał pretensje wczoraj do rowerzysty

      • 2 4

    • to świadczy tylko o tym że władza gdańska rządzi poprzez konflikt (1)

      Swoimi decyzjami napuszcza jednych na drugich zamiast tworzyć rozwiązania kompromisowe !! ale w Gańsku zawsze musi być podgrzewane społeczeństwo. Gotują tą żabę powoli a ona nawet tego nie zauważa. Rozszerzane strefy płatnego parkowania, teraz zwężane ulice i likwidowane miejsca do postoju. Obudzicie się wyposażeni w rowery a samochód będzie luksusem dla nielicznych.

      • 1 1

      • Proponowane rozwiązania są przejawem do przesunięcia granicy kompromisu w inną stronę

        niż ta, która była realizowana przez poprzednie kilkadziesiąt lat. Nadal trwa oddolne przesuwanie granicy kompromisu przez kierowców parkujących na dziko. (skośnie na miejscach do parkowania równoległego do osi jezdni, na chodnikach i na trawnikach). Warto wysiąść z samochodu i spojrzeć na historię i teraźniejszą sytuację miasta z dystansu. To pomoże w zrozumieniu sensu proponowanych zmian.

        • 0 1

  • Skoro na Piramowicza jest problem, to czemu rowerzyści nie mogą ustępować pierwszeństwa samochodom? (2)

    Tam w dodatku widoczność utrudnia wyniesione przejście. Przód samochodu się unosi i trzeba niebo oglądać zamiast patrzeć na rowerzystów na ścieżce.

    • 7 6

    • Bo takie są przepisy kodeksu drogowego

      Po drugie tu chodzi o wypadki samochód vs samochód a nie samochód vs rower.

      • 3 3

    • mogą, i często ustępują. Nikt przytomny nie chce się kopać z koniem

      Po zatrzymaniu rowerzysta musi zużyć więcej energii na powtórne ruszenie i osiągnięcie poprzedniej szybkości jazdy. Kierowca samochodu po prostu przyciska jeden pedał gazu, zużywając mniej energii. Dlatego warto tak kształtować infrastrukturę, by kierowcy wiedzieli, gdzie się zatrzymać i ustąpić rowerzyście przez prowadzenie niwelety drogi dla rowerów i chodnika na podwyższonej platformie wylotu ulic podporządkowanych.

      • 1 1

  • piotr

    parkujom gdzie chcom-niskie kary kazdy ma w portfelu po pare tysiecy zlotych-a ziobro nic nierobi ze w polsce parkujom gdzie chcom-za szybko jezdzom-za niskie kary-nikt sie nie boi 100zl mandatu

    • 1 3

  • Dulkiewicz i Grzelak z PO (1)

    Oby kierowcy nie zapomnieli kto jest temu winien podczas kolejnych wyborów samorządowych

    • 10 3

    • kierowców uzależnionych mentalnie od samochodozy jest coraz mniej

      wszyscy regularni cykliści miejscy w Gdańsku mają prawo jazdy i możliwość korzystania z samochodu, więc obawiam się, że wybory mogą wzmocnić lobby zwolenników zrównoważonego rozwoju kraju (Piąty artykuł Konstytucji).

      • 0 2

  • Tym wszystkim, którzy na mnie trąbili jak jechałem spokojnie....

    ...... i kto sie teraz smieje? hahahahahah jedzcie moj sh*t teraz hahaha przegrywy!!!

    • 1 4

  • Domagamy się likwidacji przejść podziemnych na dworcach !!! (1)

    Przyciski dla pociągów !!!

    • 3 7

    • kolejny suchar boy

      • 0 0

  • Zostawcie w spokoju Aleję Grunwaldzką!!!!!

    Nie zwężajcie jej. 80% gdańskich ulic wymaga naprawy nawierzchni, tym się zajmijcie, jest bardzo dużo do zrobienia.

    • 10 5

  • rewolucja to chyba nieodpowiednie słowo (3)

    po rewolucji oczekujemy, że będzie lepiej. niestety obawiam się, że pomysł jest chybiony

    • 9 6

    • (2)

      rewolucja zawsze karmi się ofiarami. tym razem to będą zwykli ludzie którzy gonią miedzy pracą a przedszkolem/szkołą albo oblatują 2 roboty w ciągu dnia i komunikacja miejska nie daje im bezpieczeństwa załatwienia swoich potrzeb życiowych w odpowiednim standardzie czasowym. O wygodzie już nie dyskutuję bo to kwestia ocenna. Czas to pieniądz a władza wymusza abyśmy ten czas spedzali w tramwajach i autobusach które nigdy przy tym poziomie planowania i antycypacji wydarzeń przyszłych, w UMG i spółkach miejskich nie zastąpią szybkości poruszania się samochodem.

      • 1 1

      • zależy jaka rewolucja (1)

        rewolucja w myśleniu nie jest dzieciożerna. Wystarczy wiedzieć, że na 5 km po mieście to nie samochód, ale rower jest najszybszy i dużo mniej terenochłonny niż samochód. Jeśli miasto kształtując infrastrukturę myśli głównie o użytkownikach samochodów, wszyscy stoją w korkach i tracą czas na zarabianie pieniędzy na przewymiarowaną infrastrukturę drogową oraz leczenie nadwagi i otyłości.

        • 0 1

        • dzieci rewolucji nigdy nie zakladaja bycia ofiara.

          One zawsze poswiecaja cudze wartosci.
          Nie ma obaw, kwestia czasu.
          Taczki czekaja...

          • 0 0

  • Pełowskie samorzady tylko potrafia utrudniac zycie, niedlugo bedzie mozna tylko pedalowac i rydwanem sie poruszac (2)

    dno

    • 8 3

    • Sycylia

      • 3 0

    • życie najbardziej utrudnia nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Alfa Romeo?

 

Najczęściej czytane