- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (80 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (74 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (81 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (266 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 16-latek miał 1,5 promila i jechał rowerem... obwodnicą (38 opinii)
Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.
- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut
Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
- na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
- na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).
- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo
Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.
- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
- Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
- Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
- Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
- Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).
Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów
Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
- Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
- Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
- 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
- Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
- Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
- Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
- Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.
- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa
Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce
W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.
Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.
Miejsca
Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych
-
2020-05-17 09:48
POtolgia w Gdansku straszna
- 5 4
-
2020-05-17 09:51
Szkoda ze nie można was zwolnić
moje dziecko jest bardzo chore i tylko dziękować za rewolucyjny pomysł wydłużenia czasu dojazdu na terapie do wrzeszcza - jesteście oderwani od tego świata!!
- 9 4
-
2020-05-17 09:52
tylko dla młodych (2)
Miasto patrzy tylko na młodych i sprawnych. Nie każdy umie i może jeździć na rowerze. Rozwiązaniem byłaby tania i sprawna komunikacja miejska. A mamy kolejki SKM jeżdżące co pól godziny, wieczne ich remonty. W latach 70-90 zeszłego wieku SKM kursowała co 6 minut w szczycie, poza co 12 minut.
Autobusy stojące w korkach, tramwaje wolne i co chwila awarie trakcji.Nic dziwnego, że wybieramy samochód. Zabieramy ( cześć ulic) a co mamy w zamian ???- 7 4
-
2020-05-17 11:11
a te autobusy stoją w korkach przez kogo?
- 2 0
-
2020-05-17 11:55
w zamian mamy wyższą jakość przestrzeni publicznych i jakość życia w mieście
- 0 0
-
2020-05-17 09:57
Zlikwidować parking dla urzędników za UM. (4)
Ten parking powinien być bezpłatny do 1 godziny dla interesantów.
- 10 3
-
2020-05-17 09:59
Jest bezpłatny dla interesantów. (1)
Zawsze jak jadę coś załatwiać do UM to tam parkuje.
- 3 1
-
2020-05-17 10:40
Pokazując strażnikowi, który pilnuje szlabanu
tzn koledze, legitymację!
- 0 2
-
2020-05-17 10:27
Buraku on jest bezpłany dla wszystkich ,ale własnie potwierdziłes swój poziom umysłowy. (1)
- 1 4
-
2020-05-17 10:41
Ojej! A ty jaki grzeczny, miły, kulturalny ...
...wręcz sanacyjne wychowanie!
- 2 1
-
2020-05-17 10:03
rowerzyści najbardziej roszczeniowa grupa (1)
- 6 7
-
2020-05-17 12:00
rowerzyści artykułują głośno coś, co leży w interesie wszystkich mieszkańców
wśród ich postulatów można wymienić: uspokojenie ruchu w mieście, przeznaczanie większej niż dotąd proporcji wydatków na remonty i utrzymanie ulic a nie na ich rozbudowę, skupienie uwagi na poprawę jakości chodników, poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych, rowerzystów i użytkowników urządzeń transportu osobistego (UTO takich jak hulajogi etc.) do stacji SKM, poprawa jakości taboru i częstotliwości połączeń SKM. Kierowcy (a raczej ich grupa: uzależnieni od samochodozy) uważają, ze posiadanie samochodu implikuje obowiązek zapewnienia darmowego miejsca na parkingu przez władze miasta. Niestety nie jest to droga do rozwiązania problemów mieszkańców, która okazałaby się skuteczna w jakimkolwiek mieście Europy, Polski lub świata.
- 0 1
-
2020-05-17 10:23
Informacja ma 3 dni a nadal buraki z blachosmrodów sie plują .I 90% postów pochodzi własnie od tych szkodników. (2)
To nie są żadne rewolucyjne zmiany były by gdy wzorem innych krajów wprowadzono opłaty za jazdę w mieście tymi szrotami.
I jednocześnie potwierdzają jakimi amebami umysłowymi są.- 5 9
-
2020-05-17 10:46
Kultura wypowiedzi ...zapewne rowerzysty (1)
...jestem pewien, że podobną prezentujesz na drodze.
- 4 4
-
2020-05-17 12:08
Buraku ty nie znasz nawet pojecia co znaczy kultura i to nic nowego ze butrak jest
oburzony jak się do niego po imieniu pisze. A to jak się zachowują na drodze tacy jak ty widać co dziennie .
- 1 3
-
2020-05-17 10:43
Konieczna jest rewolucja w gdańskich władzach (4)
Jak najszybciej rządzący Gdańskiem do wymiany, im szybciej tym mniej naszkodzą
- 8 3
-
2020-05-17 11:24
tak
- 1 1
-
2020-05-17 11:34
Tak tak na pisowską dzicz (1)
Bo elyty pisowskie w miastach to oksymoron dlatego nigdzie w miastach nie rządzą
- 0 3
-
2020-05-17 11:53
Tylko dlaczego te elyty peowskie rządzą w dużych miastach tak nieudolnie?
Tak samo jak w latach 2007-2015 rządziły Polską
- 1 1
-
2020-05-17 12:03
dyskusja o sprawach personalnych to najniższy poziom refleksji na temat przyszłości miasta
trochę wyższy to rozmowa o problemach
Najwyższy to rozmowa o pomysłach. Jakie masz pomysły dla tych "zmienionych władz" ? Może stworzymy koalicję?- 0 0
-
2020-05-17 11:04
Nareszcie! (2)
Nareszcie krok w stronę normalności.Miasto dla ludzi, a nie dla samochodów! Brawo Gdańsk!
- 7 10
-
2020-05-17 12:52
A w tych samochodach co zwierzęta ??? chyba tacy sami ludzie jak ci co na nogach ! (1)
Tym co samochodami nic się już nie należy jakim prawem chcesz zawłaszczyć miasto tylko dla pieszych ? ten w samochodzie ma takie same prawa ja ten na butach !
- 5 2
-
2020-05-17 18:30
Większość to bydło które nie liczy się z innymi.
- 1 4
-
2020-05-17 11:15
w Gdańsku robimy Chińską Republikę Ludową z lat 80 (2)
wszyscy na rowery oprócz władzy i elity biznesowej
- 5 4
-
2020-05-17 12:05
nieprawda, wielu radnych i członków zarządu miasta porusza się po mieście pieszo lub rowerem
komunikację miejską mają za darmo, także z niej korzystają. W dobrze zarządzanych miastach ludzie zamożni poruszają się rowerami lub komunikacją miejską, w źle zarządzanych miastach ludzie biedni i bezrobotni poruszają się samochodami prywatnymi.
- 0 1
-
2020-05-17 12:10
Leming nie robimy w Gdańsku to samo co we wszystkich noweoczesnych miastach na swiecie
- 0 1
-
2020-05-17 11:19
krok w dobrą strone ale to i tak kropla w morzu potrzeb
zdecydowanie za mało i za wolno to idzie, a w wiekszosci miejsc niewiele potrzeba by ucywilizowac miejsce.
Fajnie by było jak by policja tez sie wziela do roboty. Bo z tego co widze to wiekszosc jezdzi jak chce i parkuje jak chce.....
Co najsmieszniejsze 96% kierowców polskch uważa sie za dobrych kierowców. Nie wiadomo czy się śmiać czy płakać.- 3 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.