• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozstrzygnięcie NSA w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej dopiero za rok

Maciej Naskręt
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać. Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać.

Gdański kierowca ponagla sąd administracyjny w Warszawie, by szybciej rozstrzygnął kwestię decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. NSA zajmie się jednak sprawą dopiero za rok.



Czy wierzysz w powstanie Obwodnicy Metropolitalnej?

Przypomnijmy, do zaskarżenia decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej doszło w 2015 r., gdy pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło wydany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku dokument, który pozwalał na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Samo zaskarżenie automatycznie wstrzymało ten proces.

Sprawę rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie - tych samych pięciu podmiotów.

W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Uznał on, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.

GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.


Mieszkaniec interweniuje w sprawie obwodnicy

Szkopuł w tym, że przez ponad pół roku NSA w Warszawie nawet nie wyznaczył terminu załatwienia sprawy. Tymczasem na inwestycję nie czekają wyłącznie mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy, którzy złożyli pod petycją w tej sprawie aż 9 tys. podpisów.

Ta bierność sądu przeszkadza nie tylko instytucjom, ale i zwykłym ludziom. Na interwencję w tej sprawie zdecydował się sopocki prawnik.

- Na skutek mojej interwencji prezes NSA w Warszawie zdecydował się przyspieszyć rozpoznanie skargi GDOŚ na wyrok WSA w Warszawie uchylający decyzję środowiskową dla Obwodnicy Metropolitalnej - mówi Grzegorz Pacuła, autor wniosku o przyspieszenie prac.
NSA w Warszawie odpowiedział prawnikowi i wskazał termin rozpatrzenia sprawy. Problem w tym, że wskazał, iż będzie to dopiero drugi kwartał 2018 r.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna z Chwaszczyna do Straszyna przez Kaszuby

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna (OM) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Przetarg na tę inwestycję od lata zeszłego roku jest zawieszony.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
Bez OMT czeka nas paraliż Obwodnicy Trójmiasta

Plan budowy dróg ekspresowych na Pomorzu zakłada wpięcie Trasy Kaszubskiej do obwodnicy Trójmiasta. Jeśli z jakichś powodów nie powstanie Obwodnica Metropolitalna, która ma być by-passem, odciążeniem dla obwodnicy Trójmiasta, na istniejącą ekspresówkę zostaną wtłoczone kolejne tysiące samochodów. To oznacza całkowite zakorkowanie i tak już przeciążonej dziś drogi.

Jeżeli budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie rozpocznie się w najbliższym czasie, inwestycja może wypaść poza okres, w którym przedsięwzięcia drogowe można finansować z pieniędzy trwającej tzw. perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Tymczasem w kolejnej perspektywie będzie znacznie mniej pieniędzy na rozwój infrastruktury w takich krajach jak Polska. To może oznaczać, że jeśli Obwodnica Metropolitalna nie powstanie teraz, to nie powstanie nigdy.

Opinie (169)

  • A może władze Trojmiasta

    mają jakąś alternatywę, jakiś plan B, czy tylko będą czekać i narzekać na innne instutucje?
    Myślę że to mocno przerasta budynia i szczura. Jeśli chodzi o ruch w miastach potrafią tylko świateł wszędzie nawalić, wszystkie inwestycje, przebudowa skrzyżowań, zwężanie dróg to wyrzucanie kasy. Wiadomo, żeby ukraść złotówkę, trzeba zmarnować 5 złotych.

    • 0 0

  • Gdyby obecna władza chciała tę droge wybudować... (2)

    to wszystkie decyzje adnimistracyjne i roztrzygnięcia sądowe dawno były by już gotowe.
    Władza ma inne priorytety - OBIECYWANIE inwestycji w innych regionach niż realizowanie gotowych (przygotowanych przez wiele lat) projektów na pomorzu.

    pis wie że tu i tak elektoratu nie zbuduje.

    • 2 1

    • Niewydolny NSA i wszystkie sądy to raczej koledzy z PO i SLD

      A nie PiS, pięć osób, między innymi właściciel hurtowni w Lublewie to też nie PIS.
      Co wy za brednie piszecie.
      Ten kraj stoi na głowie od dawna.
      Sprawy w sądach trwają lata, urzędnicy za inic nie odpowiadają, dla wszystkich decyzyjnych najlepsza strategia to nie podejmować decyzji.

      • 0 0

    • za pisu na pomorzu będzie zawsze pod górkę wiec może jak to miało kilkakrotnie miejsce w historii trzeba zrobić tak aby Gdańsk był niezależny a wtedy wróci do łask

      • 0 0

  • 3 pasy na obwodnicy i tyle (2)

    Skoro obwodnica nie powstanie, czas pomyśleć o rozbudowie obwodnicy do 3 pasów. Większość wiaduktów jest do tego przygotowana a dolać fragment asfaltu na obrzeżach jezdni nie będzie tyle kosztować co budowa obwodnicy metropolitalnej. Wilk syty - owca cała.

    • 3 6

    • W Niemczech

      Wszystkie autostardy tak rozbudowali i dało się.

      • 0 0

    • to wyobraź sobie jest wypadek na obwodnicy jest jeden pas nie czyny robi się mega korek. to w trakcie dodawania pasa by było tak na codzień przez xx miesięcy.... Po za tym dodanie dodatkowego pasa na obowodnicy nic nie da w dłuższej perspektywie czasu bez alternatywnych dróg szybkiego ruchu wokół trójmiasta.

      • 0 0

  • (2)

    Za rok decyzja? Ta Obwodnica potrzebna jest już!!! PiSiory nigdy nie zdobędą większości w Trójmieście. Nawiasem mówiąc całe szczęście!

    • 6 7

    • A co do tego ma PIS?

      Skąd wiecie że te 5 podmiotów to pisory.
      A idiotyczny rozkład dróg w Gdańsku to robota budyniu i spółki.
      Jest tunel ale nie ma przedłużenia tunelu, jest nowa trasa Słowackiego ale od początku nieprzejezdna, są rozbudowane dzielnice południowe ale nie ma do nich dojazdu i te zablokowane wjazdy korkują obwodnice.

      • 1 0

    • hehe...

      więc bardzo dobrze! Nic nie zmieniamy bo jest super!

      • 0 0

  • Francja zakaże aut spalinowych od 2040 r.Trzeba brac przykład z karjów zachodnich! (3)

    Francuski rząd od 2040 roku zakazuje obrotu samochodami z silnikami benzynowymi lub silnikami diesela. Nowy minister środowiska zapowiada także, że nowy pakiet klimatyczny obejmie również zakaz opracowywania nowych projektów wykorzystujących benzynę, gaz lub węgiel.

    • 3 4

    • Jaka Francja?

      Francji już nie ma, to kalifat.

      • 1 0

    • Zdziwiony (1)

      A ja myślałem,ze samochody elektryczne tez potrzebują dróg o dobrych nawierzchniach i dużej przepustowości

      • 2 1

      • Gdybysmyslał to bys wiedział ile złomu 20-40letniego jest w Polsce .

        I ile musiało by byc nowych elektrycznych by powodować korki.Polaków niestac na elektryczne i przez najblizsze 20 lat nie bedzie stac ,bo niestac ich nawet na nowe spalinowe ,a elektryczne kosztuja 3 razy wiecej.

        • 0 1

  • ta obwodnica nie jest konieczna w najbliższym czasie

    NA GWAŁT potrzebny jest za to trzeci pas na obwodnicy

    • 2 2

  • W Polsce jak w lesie (10)

    jw.

    • 77 4

    • (3)

      brawo dla tego Pana co chociaż coś robi, bo np taki urząd gminy żukowo to zaorać i byłoby ok, tam urzędnicy nie zrobili nic, zamiast poszerzyć między rondami o jeden pas jezdnię oraz rozbudować dolne rondo, to barany zbudowali park za miliony złotych nikomu nie potrzebny

      • 12 7

      • Kasta sędziowska ma czas. Jedyne czego im brakuje to prywatnie pieniędzy, władze już maja. (1)

        ale nie można tak mówić bo obudzimy kodowców obywateli PRL i innych cwaniaków koleżeńsko towarzyskich.

        • 4 5

        • Racja

          zamieńmy ich na nowych niezawisłych sędziów mianowanych przez polityków (już nieważne czy obecnych czy przyszłych).
          Tylko czy tego już nie było?

          • 1 0

      • Tak jest, po co park, przecież można dzieci zawieźć passkiem do lasu drzewa oglądać, a do tego potrzebne jest RONDO, poza tym dzieci teraz oglądają tablety, a nie przyrodę. Oczywistość. Kochajmy asfalt, precz z naturą!

        • 4 10

    • jakim cudem tego nie budują (3)

      Decyzja jest ostateczna więc można prowadzić dalej proces. Wyrok uchylający decyzję jest nieprawomocny więc nie obowiązuje. Do czasu wydania wyroku NSA można prowadzić inwestycję. W tym czasie uzyskali by już pozwolenie na budowę. A w razie uchylenia pozwolenia kolejna zabawa w sądy latami a droga by już dawno była.

      • 4 0

      • Bo w sądownictwie administracyjnym tak to nie działa. Stosownie do treści art. 152 § 1 Ppsa uwzględnienie skargi powoduje automatycznie wstrzymanie zaskarżonego aktu, chyba, że sąd inaczej postanowi.
        Reasumując sąd uznał, że decyzja GDOŚ jest wadliwa i nie może ostać się w obrocie prawnym, a co za tym idzie traktowana jest jakby jej nie było.

        • 0 0

      • Zrid

        Wojewoda nie wyda decyzji zrid, bez tego nie ma budowy.

        • 1 0

      • ta - może by była, ale pozwolenia na użytkowanie by nie było

        • 1 0

    • tak (1)

      W normalnym, cywilizowanym kraju jest dywersyfikacja transportu, zwłaszcza w obrębie miast. W Holandii połowa ruchu miejskiego to rowerzyści, w Danii podobnie. Ludzie korzystają także ze zbiorkomu, a w Polsce jak lesie. Każdy chce wszędzie dojechać samochodem i oto mamy efekty. To właśnie zasadnicza różnica pomiędzy mentalnością wschodnią, polską mentalnością, a zachodnie, gdzie ludzie zwracają uwagę na dobro wspólne, na zdrowie mieszkańców i środowisko naturalne. W Polsce każdy myśli tylko o własnej d*pie; szybko i wygodnie dojechać, a to że ludzie umierają w smogu nikogo nie obchodzi.. kto by się przejmował zdrowiem skoro można zatankować swojego TDI do pełna.

      • 3 4

      • ?

        Porównaj sobie ile tam jest dróg szybkiego ruchu a ile u Nas a potem się wypowiadaj...

        • 4 1

  • Lista osób, które się odwoływały jest w poniższym artykule (1)

    Podziękujcie tym osobom:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Czy-5-osob-moze-zablokowac-budowe-Obwodnicy-Metropolitalnej-za-21-mld-zl-n110234.html.
    Bardzo miłe osóbki, które uwielbiają żukowskie korki i korki na obwodnicy.

    • 3 3

    • Żaden z nich nie mieszka w Żukowie i nie zna tego koszmaru na codzień! Żukowo jest zawalone non stop! Wiecznie korek

      • 0 0

  • Możecie podać kto dokładnie odwołał się (13)

    od tej decyzji i blokuje budowę tak potrzebnej drogi. Konkretnie, co to za osoby, z imienia i nazwiska.
    Chyba to nie tajemnica. Naprawdę nie mają się czego bać!!!!

    • 132 14

    • Problemem nie jest odwołanie się (2)

      Problemem nie jest odwołanie się od decyzji, to jest prawo obywatelskie. Problemem jest sąd, który przez 1.5 roku (!!) nie wyznaczył nawet terminu (!) rozprawy. Sądy są do zaorania i tyle w temacie.

      • 67 7

      • Problemem jest też umiejętność czytania ze zrozumieniem pisma z Sądu

        NSA pisze, że termin rozprawy zostanie wyznaczony w II kw. 2018r., co nie oznacza, że na II kw. 2018.!!!
        Sąd usiądzie sobie na posiedzeniu niejawnym, popatrzy w kalendarz i stwierdzi, że ma wolny termin dopiero w .... no właśnie, jak będzie miał wolny termin.
        A znając osobiście nastawienie jaśnie panów sędziów z NSA do obecnego rządu (chociaż i z poprzednim wojowali), to termin będzie bardzo odległy - wszakże GDDKiA to instytucja rządowa.

        • 1 0

      • Zbyszek 0 kazał zwlekać bo kasy nie ma na budowę

        • 14 3

    • Problem to GDDKiA (4)

      Wszystkim tym którzy tutaj się wypowiadają nie mają żadnego pojęcia o procedurze budowy dróg w systemie projektuj i buduj. 1. Brak konsultacji społecznych (przykład węzeł Chwaszczyno) 2. Brak analizy wariantów zgodnie z logiką i sztuką (tutaj ponownie węzeł CHW gdzie budowa drogi przez środek wsi z licznymi wyburzeniami jest wg. GDDKiA tańsze i bardziej ekonomicznie uzasadnione niż budowa przez pola, łąki i nieużytki). 3. Brak reakcji na składane wnioski. 4. Ciągła zmiana elementów infrastruktury (raz są ekrany raz ich niema, raz jest zaplanowany zjazd i dojazd do prywatnej działki w ramach węzła raz odpowiedź typa z GDDKiA dojazdu nie będzie bo to i tak jest kawał łąki miedzy pasami planowanego węzła, a na kolejnym spotkaniu w trakcie pytań o wykup tego nieszczęsnego kawałka odpowiedź jest nie będzie odkupu tej łąki bo to łąka i nie jest elementem budowanego węzła.. itp. kabaret robią sobie z ludzi) 5. Zamykanie lokalnych ważnych dróg przykład DK20 kończy się w polu) 6. Brak zaplanowanego ruchu poza budowaną S6 i S7 to znaczy, że cały czas wciskają ludziom kit bo jak trzeba wytłumaczyć dlaczego węzeł ma iść przez środek wsi to pada hasło, że ta droga jest właśnie dl mieszkańców Chwaszczyna a na kolejne pytania a gdzie mają Ci mieszkańcy Chwaszczyna wjechać na OMT i Dr.Kaszubską to pada hasło w Gdańsku Osowa, w Mieszewie lub popylając polnymi drogami w tym ul Polną na Dąbrowę i wjazd będzie od ul Rdestowej. Na jednym ze spotkań przyjechali ludzie z Poznania co to projektują i nie potrafili na swojej mapie pokazać gdzie będzie zjazd z kierunku Żukowo - Gdynia na tereny na prawo od węzła Rdestowa (takiego kabaretu to dawno nie widziałem) . Na pytania o stan Obwodnicy trójmiasta (tłok i problemy z wjazdami i zjazdami) piękny kawaler z GDDKiA Gdańsk (wysoko w hierarchii tej instytucji odpowiedział, że się nie orientuje w sytuacji bo on tą droga nie jeździ, bo mieszka w centrum Gdańska. 7. Teraz klu dyskusji ''sprawiedliwy" informacje o wykupach były przeciągane od 2011 roku do spotkania w 2016, wycena jest w systemie nie odtworzeniowym a porównawczym, ba wycena nie jest teraz w wykonana teraz tylko jak GDDKiA uderzy w gong, ludzie już stracili na tym bo wyceny domów i działek w szlaku S7 i S6 spadły i to radykalnie a początek wycen miał nastąpić w 03/2018 i się ciągle przesuwa, dochodzi do sytuacji, że już wiadomo, że będą odwołania od decyzji bo wyceny nie poryją zaciągniętych na niektóre nowe inwestycje kredytów a dodatkowo na opuszczenie posesji od gongu masz miesiąc a w gong uderzy GDDKiA wtedy kiedy będzie chciało co mega utrudnia zaplanowanie czegokolwiek a ponieważ budowane szlaki będą szły przez środek wsi i wysiedleń będzie sporo to wyceny będą padać na ryj i będzie to się ciągnęło w czasie nie z winy protestujących tylko przyjętej strategi. Droga ma iść tędy i koniec a koszt będziemy podciągać pod założenie główne, że będzie taniej niż przez pola. Także tego "sprawiedliwy" pie..ol się to od pokrzywdzonych przez GDDKIA mieszkańców

      • 16 4

      • gdzie te pola łąki i nieużytki ?

        • 0 0

      • węzeł Chwaszczyno nie wchodzi w skład tej inwestycji

        jak powyżej

        • 0 0

      • Tak samo na Żuławach

        Płasko, wieś po środku niczego - Stare Babki. I akurat konieczne musieli zbudować S7 przez środek wsi, mimo że pola wokół.

        • 4 4

      • i to co opisałeś jest mniej-więcej zgodne z moim wyobrażeniem o tego typu inwestycjach

        jeżeli prawo u nas chociaż spróbuje poudawać, że działa, to ta inwestycja nigdy nie zostanie zrealizowana.

        • 7 0

    • Wójt Gminy Kolbudy (1)

      Wójt Gminy Kolbudy blokuje budowę. Leśny dziadek - poznasz to się przekonasz.

      • 7 2

      • powód

        Tak bez powodu blokuje? Ale on niedobry. Pewnie pewnego dnia obudził się i pomyślał ... "zrobię im na złość, wydłużę im terminy, stracę czas, ale mój czas nie jest ważny, ważne, że zrobię na złość" :)

        • 5 4

    • Podawali (1)

      • 12 2

      • to niech powtarzają w każdym artykule

        • 8 1

    • Kierowca

      Dzwoniłem do zdkia i powiedziano mi że gmina Kolbudy i sołtys glincza

      • 12 1

  • (5)

    z OM możemy się już pożegnać

    • 62 4

    • (3)

      jedyny rozwiązanie to blokować Żukowo na pół dnia w tygodniu co tydzień
      moment była by decyzja

      • 4 2

      • Dokładnie!!!

        • 0 0

      • Nie trzeba (1)

        Żukowo i tak codziennie jest zablokowane.

        • 10 0

        • ale o tym nie wie warszawa
          jakby zablokować to media by się zainteresowały

          • 0 0

    • OM = świerć Trójmiasta

      i śmierć naturalnych Kaszub.

      Wszyscu sp..lą do Banina!

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane