• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozstrzygnięcie NSA w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej dopiero za rok

Maciej Naskręt
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać. Na decyzję w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej przyjdzie kierowcom stojącym w korkach jeszcze poczekać.

Gdański kierowca ponagla sąd administracyjny w Warszawie, by szybciej rozstrzygnął kwestię decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. NSA zajmie się jednak sprawą dopiero za rok.



Czy wierzysz w powstanie Obwodnicy Metropolitalnej?

Przypomnijmy, do zaskarżenia decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej doszło w 2015 r., gdy pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło wydany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku dokument, który pozwalał na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Samo zaskarżenie automatycznie wstrzymało ten proces.

Sprawę rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie - tych samych pięciu podmiotów.

W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Uznał on, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.

GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.


Mieszkaniec interweniuje w sprawie obwodnicy

Szkopuł w tym, że przez ponad pół roku NSA w Warszawie nawet nie wyznaczył terminu załatwienia sprawy. Tymczasem na inwestycję nie czekają wyłącznie mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy, którzy złożyli pod petycją w tej sprawie aż 9 tys. podpisów.

Ta bierność sądu przeszkadza nie tylko instytucjom, ale i zwykłym ludziom. Na interwencję w tej sprawie zdecydował się sopocki prawnik.

- Na skutek mojej interwencji prezes NSA w Warszawie zdecydował się przyspieszyć rozpoznanie skargi GDOŚ na wyrok WSA w Warszawie uchylający decyzję środowiskową dla Obwodnicy Metropolitalnej - mówi Grzegorz Pacuła, autor wniosku o przyspieszenie prac.
NSA w Warszawie odpowiedział prawnikowi i wskazał termin rozpatrzenia sprawy. Problem w tym, że wskazał, iż będzie to dopiero drugi kwartał 2018 r.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna z Chwaszczyna do Straszyna przez Kaszuby

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna (OM) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Przetarg na tę inwestycję od lata zeszłego roku jest zawieszony.

Obwodnica Metropolitalna ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta. Sytuacja pogorszyła się na niej w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Pismo z NSA na temat rozstrzygnięcia kwestii decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej.
Bez OMT czeka nas paraliż Obwodnicy Trójmiasta

Plan budowy dróg ekspresowych na Pomorzu zakłada wpięcie Trasy Kaszubskiej do obwodnicy Trójmiasta. Jeśli z jakichś powodów nie powstanie Obwodnica Metropolitalna, która ma być by-passem, odciążeniem dla obwodnicy Trójmiasta, na istniejącą ekspresówkę zostaną wtłoczone kolejne tysiące samochodów. To oznacza całkowite zakorkowanie i tak już przeciążonej dziś drogi.

Jeżeli budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie rozpocznie się w najbliższym czasie, inwestycja może wypaść poza okres, w którym przedsięwzięcia drogowe można finansować z pieniędzy trwającej tzw. perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Tymczasem w kolejnej perspektywie będzie znacznie mniej pieniędzy na rozwój infrastruktury w takich krajach jak Polska. To może oznaczać, że jeśli Obwodnica Metropolitalna nie powstanie teraz, to nie powstanie nigdy.

Opinie (169)

  • POLSCY SĘDZIOWIE (2)

    Takich ludzi, którzy szkodzą własnemu narodowi powinno odsunąć od wykonywania jakichkolwiek funkcji publicznych a puki co - podawać do publicznej wiadomości z imienia i nazwiska - który sędzia prowadzi daną sprawę i kto jest za tą opieszałość personalnie odpowiedzialny.

    • 4 2

    • (1)

      jeśli polityk trzyma kontrolę nad wymiarem sprawiedliwości to o czym mówimy.... przecież to jest decyzja polityczna.... sędziowie już dawno stracili niezależność

      • 0 0

      • jeżeli sędziowie dawno stracili niezalezność

        to trzeba oddać PiS-owi że dobrze czyni zmieniając tę patologię

        • 0 0

  • Jak widze (1)

    W kolejnym okresie nie bedzie pieniedzy, mozna o nich zapomniec jesli o tym juz mowa, jesli polityczny kierunek zostanie utrzymany. A obecna wladza celowo blokuje ta inwestycje, aby ukarac krnabrne pomorze. Nalezalo by masowo wybrac sie i zablokowac Warszawke, z kazdej strony.

    • 2 0

    • albo niech krnabrne pomorze znów będzie wolnym miastem Gdańsk niezależnym od warszawskiego burdelu na wiejskiej ;)

      • 0 0

  • Po co nowa droga, kierowcy przecież i tak wolą jeździć po chodnikach i drogach rowerowych (2)

    • 2 0

    • (1)

      a rowerzyści po chodniku. Po co im drogi rowerowe ?

      • 0 0

      • po chodniku to pół biedy gorzej że po ulicy gdy obok jest ścieżka rowerowa....

        • 0 0

  • A wszystko było już praktycznie gotowe do rozpoczęcia budowy. (12)

    • 149 6

    • Tylko, że to nie jest żadna obwodnica. (3)

      Dla mnie to droga dojazdowa dla krewnych i znajomych królika, którzy z Gdańska wyprowadzili się do swoich rezydencji w okolicy Żukowa. NIC PONADTO. Platforma po protestach wpływowych ludzi z Gdańska Osowej zmienili projekt tzw. trasy kaszubskiej, która miała się właśnie w Osowej zaczynać i stamtąd biec na zachód. Ale, że tam ich wille były, to załatwili sobie, żeby trasa kaszubska zaczynała się w Gdyni. No i wtedy "żeby rozładować ruch na obwodnicy" wymyślili "metropolitalną". Projekt absurdalny (do kręcenia lodów dobry) i mam nadzieję, że nigdy nie będzie zrealizowany. Dodam dla hejterów z Gdyni, Gdańska i Sopotu, że nie mieszkam ani blisko planowanej "metropolitalnej", ani blisko obwodnicy, ani na planowanej trasie kaszubskiej, ani nawet na Osowej czy trasie planowanej stamtąd wcześniej kaszubskiej, więc patrzę na to wszystko z dystansem. A i nie mam tam żadnej działki gdziekolwiek. Jak już ktoś tu napisał - droga znikąd donikąd.

      • 6 16

      • ? (1)

        Zdecydowanie nie jest to droga do biedronki. Przed oceną proponuję sprawdzić sytuacje na rondach w Żukowie i Chwaszczynie oraz drogi dojazdowe. Czas stracony w korku do ronda w Chwaszczynie to zwyczajowo około 0,5 h. Królik ma tylu krewnych i znajomych? NIE KOMPROMITUJ SIE!!!!

        • 1 1

        • Sytuacje na rondach w Żukowie i Chwaszczynie

          znam z autopsji (auto-psji? :-)). Dalej twierdzę, że NIE JEST to żadna obwodnica, nawet "metropolitalna". Jest (lub są) to drogi dojazdowe do Żukowa i okolic dla byłych mieszkańców "metropolii", którzy się z niej wyprowadzili i wybudowali się na Kaszubach. W zasadzie potwierdzasz moje przypuszczenia. Wybudowali się tam i teraz mają problem z dojazdem do pracy. Może niech pojadą koleją "metropolitalną" :-). Ta kolej też metropolitalna z nazwy. Tak naprawdę to: Kolej z Wrzeszcza na lotnisko przez 2 dzielnice, Niedźwiednik i Piecki-Migowo (Morena). Nie wiem skąd dokąd mógłbym jechać w naszej "metropolii", żeby opłacało się skorzystać z tej "metropolitalnej". Dobrej nocy.

          • 2 0

      • Trasa Kaszubska

        Czy trasa Kaszubska z Osowy cokolwiek by zmieniła, jeżeli chodzi o odkorkowanie obwodnicy? - NIE. Miedzy Osową a Karwinami jest ile, 5 km? To czy ktoś wpływowy spowodował zmianę projetu to jedno (bo zapewne właśnie tak było - tylko na Osowej mieszkają wpływowi ludzie) ale zupełnie inną kwestią jest to, że odciążenie obwodnicy nie dotyczy tylko odcinka Osowa/Karwiny - Chylonia, ruch tranzytowy trzeba z niej przenieść, tak, również dla lemingów które wyprowadziły się na wieś, ale osoby które podrużują na trasie GDA-GDY, codziennie, równiez potrzebują lepszej, bardziej przepustowej drogi. Trasa Kaszubska, Obwodnica Metropolitalna - to wszystko jest potrzebne, inaczej 3miasto za kilka lat stanie w miejscu - i nie chodzi tylko o mieszkańców pordóżujących do pracy, chodzi również o turystów, ruch związany z zaopatrzenem, itd itd.

        • 3 2

    • (5)

      Sorry ale ta droga w tym układzie to przesada. trasa kaszubska + opat + poszerzenie obwodnicy to jest to czego potrzeba

      • 13 44

      • Gdansk-Szczecin

        To czego mi brakuje najbardziej,szybkiej trasy.360km w 6 godzin to jakies kpiny,jak obwodnica do Zukowa.

        • 4 0

      • (2)

        OPAT to bezsens. Po co ta droga, skoro od południa Rumi, Redy i Wejherowa będzie szła trasa kaszubska?

        • 13 5

        • Bo kaszubska nie zabierze ruchu z rumi i redy. Helu nie przesuna a to jest glowny problem

          • 3 4

        • skoro po.laczki się kłucą to po.laczki nic nie dostaną :)

          • 2 3

      • A na czas poszerzania obwodnicy przesiądziemy się na hulajnogi.

        • 28 4

    • Ta wszystko

      Tylko z ludźmi się nie dogadali: tak to już bywa, kiedy człowieka się nie szanuje i próbuje postawić przed faktem dokonanym.

      • 2 5

    • Gotowe do rozpoczęcia budowy? Ledwo wytyczona została droga w terenie, nie było jeszcze nawet przetargu na wykonanie projektu, ponieważ czekali na decyzję.

      • 4 4

  • proponuje zakaz wjazdu do trojmiasta dla 5 ciu skarżących

    • 2 0

  • He he

    Przecież kaszub taki robotny,to niech sam buduje trase na swoich polach.A nie sądza się.no

    • 0 0

  • Droga zielona i 3 pas na obwodnicy (4)

    Dużo usprawni ruch + OPAT + od xxx lat planowana autostrada Gdańsk - Gdynia.
    Żadne duże miasto nie ma obwodnicy obwodnicy. Berlin, Monachium itd.....
    Tras na Kaszuby też ona nie rozwiąże.

    • 8 8

    • Berlin ma. Monachium ma. Frankfurt ma. Paryz ma. Madryt ma. Poczytaj a potem sie mądrzyj ;)

      • 0 0

    • Tylko że nie wszystkie wiadukty nadają sie na 3 pasy w każdym kierunki. Zabraknie miejsca na zjazdy, a każde zwężenie na obwodnicy to gwarantowany korek albo wypadek. Tak jak to było na zjeździe z Słowackiego w kierunku Łodzi.

      • 0 0

    • Moskwa ma! (1)

      Mają obwodnicę. Obwodnicę obwodnicy. Obwodnicę obwodnicy obwodnicy.

      • 3 0

      • No, a i tak jest najbardziej zakorkowanym miastem na swiecie

        • 1 1

  • Czego spodziewać się jak rządzi PIS

    nie będzie nic na pomorzu..........

    • 2 0

  • Dawid

    Szkoda tej obwodnicy bo majom w d****

    • 1 0

  • Dawid

    Chory kraj

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane