• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • Mądry człowiek wycofuje się z głupoty. Głupi brnie w swym uporze i broni głupiego pomysłu do końca... (4)

    Tunel pod Pachołkiem przypomina mi "złote lata Gierka", wtedy też szastano pieniędzmi i budowano "wielkie dzieła". Skończą się dopłaty z UE to skończy się ta głupota tyle że ostanie nam się jeno sznur. Marnotrawstwo pieniędzy i bezsensowna próba "uautostradowienia" miasta. "Słowak" niczego nie nauczył?

    • 46 10

    • No ale parę rzeczy z epoki Gierka się przydało:

      - obwodnica
      - Port Północny z linią kolejową z Pruszcza, (dzięki temu dziś możemy przyjmowąć największe kontenerowce)
      - most przez Wisłę w Kiezmarku (wcześniej autobusy z/do Elbląga pływały promem jak w Świbnie)
      - Hala Olivia
      - linia CMK (do dziś nie zbudowaliśmy porównywalnej, a na trasę Wawa-Gdańsk wydaliśmy mnóstwo kasy, żeby zabetonować jej wężykowaty przebieg. Żadnych nowych torów Gdańsk-Tczew, za Gierka taka popelinia byłaby nie do pomyślenia). Tylko na tej CMK dzisiejszy pendolino mógł pojechać testowo prawie 300km/h.

      • 6 2

    • A buty też masz ciasne ? (1)

      • 2 12

      • a widze ze Ciebie beret uciska ?!

        • 6 3

    • Skoro ten koszmarek w postaci Slowackiego powstal

      to maksymalnie co nalezy zrobic to spiac to z tunelem pod Martwa Wisla i zadnych tego typu pomyslow na przyszlosc typu "autostrada" Droga Zielona czy tunel pod Pachołkiem, proponuje tym "zarzadzajacym" trzepnac barana, tylko najpierw proponuje poszukac odpowiednio twardej sciany

      • 14 2

  • tam wszyscy teraz stoją w permanentnym korku... (1)

    ...na tej niby drodze, więc może lepiej, żeby szybciej pojechali??

    • 3 19

    • Zmieni się. Będą stali w korku na szerszej drodze.

      • 12 3

  • a jednak można (1)

    Inny, niż K.Koprowski autor i tekst normalnie napisany, bez FRAGowskiej napinki i oszołomstwa.
    Brawo Panie Maćku

    • 15 13

    • Pan Maciej jest ulubieńcem Budynia i nie widzi nic poza autami. Trudno oczekiwać bardziej skomplikowanego tekstu niż propagandowy komunikat.

      • 7 7

  • I znowu ten minimalizm. (1)

    Stare myślenie w nowoczesnych czasach. Rozumiem kasa ograniczona , nie oznacza ograniczonego myślenia.Wąski tunel w trzecim etapie po jednym pasie ruchu, a mamy się rozwijać.Róbmy tak aby za sto lat doceniono nasze myślenie

    • 15 12

    • w takim razie trzeba by usunac wiekszosc autostrad z miasta

      • 6 3

  • Droga zielona (5)

    Może rozwiązaniem byłoby schowanie zielonej drogi na odpowiednich odcinkach wzdłuż plaży pod ziemię. Pod ziemię chowany jest transport kołowy w kilku europejskich miastach. Było by to droższe rozwiązanie, ale w perspektywie czasu, zanieczyszczeń powietrza i przestrzeni architektonicznej mogło by okazać się tańszym.

    • 37 12

    • Postawicie jakiś parking koło zajezdni w Jelitkowie, to wtedy wzdłuż pasa nadmorskiego wystarczy jedna jezdnia i tramwaj.

      • 3 2

    • Tam są ujęcia wody pitnej !!!! (1)

      • 24 1

      • to się ujęcia usunie

        woda ustąpi miejsca benzynie

        • 12 2

    • To jest plan no i można byłoby wydać nie 2 mld, ale ze 4 mld. Genialne rozwiązanie

      • 9 2

    • Po co tunele wzdłuż plaży? Piechotą, rowerem lub komunikacją publiczną!

      • 13 5

  • kosmiczne koszty (1)

    Tunel jest wyrazem megalomanii, niczego więcej! Jego koszt jest kosmiczny i miasta na to nie stać w stosunku do efektów, które ta droga ma przynieść! Tunel pod Martwą Wisłą ożywi tę część miasta, pozwoli omijać Centrum i inne, to jest droga przyszłości. Tak samo PKM, dojazd do lotniska i możliwość podróży "w poprzek" miasta plus dzielnice przy obwodnicy. Miało to sens. Tunel nie ma sensu biorąc pod uwagę jego koszt. W takim razie faktycznie nich miasto wybuduje jeszcze kosmodrom i może delfinarium, a potem stadion do baseballa, a co ;)

    • 32 12

    • rozwiązanie

      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dlaczego-nie-dokonczymy-Trasy-Slowackiego-n94355.html

      To jest rozwiązanie, a nie wywalanie 2 miliardów. Mam nadzieję, że ta chybiona inwestycja zniknie wkrótce z harmonogramu, bo jest finansowym koszmarem.

      • 12 2

  • Konsultacje? Mydlenie oczu. Urzedasy w Gdansku nigdy nie sluchaja mieszkancow.
    Ida w zaparte a ludzi maja gdzies.
    Lepiej zrobcie tramwaj do Osowej.

    • 24 7

  • połączyć Ergo z Bitwy Pod Płowcami + odcinek do Pomorskiej - rozprowadzić ruchj

    mały koszt, a duże ułatwienie. Niepotrzebne są poszerzenia bo ictak się korkuje

    • 14 3

  • Kosmodrom (3)

    wybudujcie se w tym Gdańsku Kosmodrom. Będzie duży i drogi

    • 95 36

    • pisz na temat...

      ...baranie!

      • 7 3

    • Tunel

      Ty juz teraz odlatujesz

      • 4 2

    • Jeden niedziałający kosmodrom w okolicy Trójmiasta wystarczy...

      • 22 4

  • A co z brakującvym odconkierm Słowackiego , (1)

    • 29 6

    • nie ma słowackiego jest Żołnierzy Wyklętych ;-)
      a brakującego odcinka z Hallera i drogą zieloną jak nie ma tak nie będzie bo z tego co wiadomo musiała by przebiegać bezpośrednio przed mieszkaniem Pani Premier Kopacz...?

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Chademo to:

 

Najczęściej czytane