• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Naskręt
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł. Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł.

Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.



Czy powinny powstać analizy wprowadzenia darmowej komunikacji?

Od 1 lipca 2018 roku w Gdańsku uczniowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli za darmo podróżować komunikacją miejską . Podobny ukłon w stronę mieszkańców zaplanowali prezydenci Gdyni i Sopotu oraz burmistrz Rumi. W tych miastach bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od 1 czerwca.

Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.

O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.

Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.

To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.

Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.

Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.

Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei. Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei.

Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć



O jakie kwoty może chodzić?

Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.

Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.

Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
  1. 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
  2. 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.


W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.

W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.

Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi. Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi.

Na dokładne wyliczenia trzeba czekać



Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.

- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.

- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.

Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?



Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.

Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
  1. podwyżka biletów na SKM;
  2. likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
  3. likwidacja najmniej rentownych połączeń;
  4. dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.

Miejsca

Opinie (415) ponad 10 zablokowanych

  • Jeśli komuś zależy na czasie przejazdu (5)

    To i tak pojedzie SKM. SKM w korku nie stoi

    • 41 7

    • SKM stoi i bez korka

      z powodu awarii

      • 13 4

    • (2)

      Jak zależy na czasie to pojedzie pociągami regionalnymi

      • 4 2

      • (1)

        Albo pendolino

        • 3 0

        • Albo helikopterem

          • 7 0

    • po lini prostej to wiadomo że szybciej,ale na Siedlce,Morenę,Suchanino itd to autobus albo tramwaj.
      Kiedyś chodziło się z buta do szkoły,pracy wiele kilometrów,nikomu nawet do głowy nie przyszło żeby narzekać na dojazdy .

      • 4 0

  • (2)

    Przecież te wyliczenia to wróżenie z fusów, albo wrecz naginanie rzeczywistości to własnej koncepcji.
    Paradoksalnie może być tak, ze uczniowie skuszenie darmowymi autobusami i tramwajami przesiada się na SKM i PKM, bo będą posiadali pewne nadwyżki budżetowe.

    • 28 8

    • Trudno napisać większą bzdurę. (1)

      Wypij kawę, rusz głową zanim coś napiszesz.

      • 5 9

      • O witamy autora opracowania wyssanego z palca. Jakie było honorarium? Trzy, czerto cyfrowe?

        • 5 3

  • Skm (1)

    Jakoś skm mi nie szkoda..

    • 24 9

    • to nie skm ma ci być szkoda

      tylko kasy którą trzeba wybulić na dopłaty z budżetu województwa. czyli z naszych podatków

      • 7 3

  • SKM straci?! I DOBRZE (6)

    może wreszcie obniża ceny szczególnie za bilety jednorazowe i podniosą jakość przewozów
    tabor to jeżdżacy dramat i mobilne zabytki tylko lekko podpicowane

    • 39 11

    • Jak straci dochody to może obniżą ceny....

      interesting

      • 17 0

    • drogo? litości -.- (1)

      Ludzie - mówicie że jest tak drogo - zapraszam do warszawy do Kolei mazowieckich albo do Kolei Małopolskich w Krakowie . O ! Albo koleje śląskie !
      Przeanalizujcie ceny i wtedy piejcie w wniebogłosy że jest TAK DROGO

      • 6 1

      • po co się wysilać, wszyscy tak piszą to i ja tak napiszę - takie jest myślenie większości komentatorów tutaj

        głąby kapuściane, aby tylko coś napisać bez własnych przemyśleń

        • 5 1

    • (1)

      SKM to szantażysta trzyma trójmiasto w szachu jako monopolista a podlega PKP a kto zarządza PKP więc kto szantażuje naszą aglomerację i ma interes żeby szkodzić?

      • 6 1

      • Jezeli Gdansk i Gdynia digadaja sie z marszalkiem miga szybko doprowadzic do bankructwa skm i powolania nowej furmy podlegkej pod samorzad a nie skm

        • 1 2

    • Potrzebna konkurencja

      SKM ma w nosie zyski. Odstąpił trasę Tczew Gdańska Słupsk. Pruszcz tez im dopłacał i tak to olali. Wielcy Panowie ☹️

      • 0 3

  • (1)

    A skm wieczny tłok może w końcu wyjdzie to pasażerom na plus

    • 28 2

    • Tylko panie będą zadowolone

      Najpierw ścisk, potem brzuch i 500+

      • 6 5

  • (2)

    Ojojoj, niemożliwe, że za darmowe sociale jednak zapłacić będą musieli inni. Zmiany cen SKM i zkm za 3...2..1...

    • 29 2

    • Dobry przykład. (1)

      Lokale zastępcze obowiązkiem miasta - brak kasy.
      Darmowe przejazdy kiełbasą wyborczą - kasa jest.

      • 8 2

      • Darmowe przejazdy dla uczniów dobra decyzja

        • 2 1

  • W Wejherowie od września za darmo

    • 5 1

  • (2)

    zniżyli sie do poziomu pisu tym kupowaniem głosów. Dla mnie są skreśleni.

    • 28 10

    • No na kogo bęziesz głosował.

      Przecież trzeba na PO, tak aby ktoś pilnował ciepłej wody w kranie.

      • 7 5

    • a tylko pisy mają monopol na kupowanie głosów co za przewrotna argumentacja a zresztą wiadomo że jesteś pisowiec więc i tak byś nie głosował na Adamowicza

      • 2 2

  • Adamowicz rzucił hasło jako kiełbasę wyborczą aby wygrać wybory! (7)

    Niczego nie konsultował ani nie analizował, no chyba że analiza wygranych wyborów...
    Dla mnie to nie jest dobry pomysł
    Adamowicz niczego nikomu nie da bo nic nie ma
    Pieniądze w budżecie to pieniądze z podatków gdańszczan i gdańszczanek.
    Tam gdzie zostanie coś wprowadzone "bezpłatne" to w innej formie będzie trzeba zapłacić,
    Niezależnie od wszelkich okoliczności, zapłacą za to mieszkańcy w różnych daninach/podatkach
    Prezydent znowu mydli oczy ludziom.
    Jestem przeciwny takim zabiegom...

    • 66 6

    • Zgadzam się Prezydent który rzuca hasło bez przemyślenia byleby wleść w du%*e ludziom pokazuje tym samym jakim słabym jest gospodarzem. Zarządzanie miastem gdzie każdy mieszkaniec ma swój interes zawsze będzie wiązało się z tym że ktoś będzie niezadowolony. Prawdziwy prezent jednak powinien umieć tupnąć nogą. Zadaniem prezydenta jest zapewnienie dobra ogółu a nie pojedynczych jednostek. Prezydent który nie chce podjąć decyzji bo ktoś będzie krzyczał.....No to sorry ale z automatu na bruk

      • 10 1

    • ale to działa! naród jest tak otumaniony że łyknie wszystko bez mrugnięcia okiem

      na tym polega demokracja

      • 3 2

    • Tablice smolenskie (1)

      Mieszkancy placa podatki tak siak... Chyba lepiej jezeli pojda na cos wartosciowego dla mieszkancow niz na kolejny pomnik czy tablice smolenska....

      • 6 3

      • gdyby obniżyli ceny dla wszystkich to jeszcze bym zrozumiała,

        a tak tylko jedna grupa uprzywilejowana korzysta. Dlaczego studentów to nie obejmuje? Jak robić coś ze wspólnych podatków, to dla dobra ogółu a nie tylko części. Mojego głosu on tym zagraniem na pewno nie kupi!

        • 2 2

    • W ramach prostestu kupuj najdrozsze bilety !

      • 0 1

    • toś się rozpisał kieruj te mądrości do prezesa właściciela Polski

      • 1 0

    • Twoja argumentacja przekonała mnie będę głosował na obecnego prezydenta

      • 2 0

  • (2)

    Zaraz najtańszy bilet będzie po 5 zł i zdziwienienie, że nikt nie chce korzystać z tego złomu z czasów Gierka.

    • 45 9

    • mogą bilety nawet być tańsze, różnicę i tak pokryjemy z podatków (1)

      tak działa ten system

      • 4 2

      • Wystarczyło by wrócić do zróżnicowanych biletów z mniejszymi interwałami czasowymi.
        Np do pracy nie opłaca mi się kupować biletu miesięcznego mam na tyle blisko, że chodzę na pieszo lub dojeżdżam rowerem. Gdy jest brzydka pogoda taniej jest dojechać autem niż komunikacją miejską.
        Dojazd komunikacją to około 10-15 min. Przywrócenie biletów 10 lub 30 minutowych sprawiło by, że komunikacja była by dużo tańsza dla wielu osób a i może wzrosły by dochody z biletów.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane