• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saab. Spoczywaj w pokoju

Bawo, Mart
28 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Saab Catherina z 1965 roku - jeden z eksponatów w muzeum Saaba w szwedzkim Trollhättan. Saab Catherina z 1965 roku - jeden z eksponatów w muzeum Saaba w szwedzkim Trollhättan.

Na drogi już nigdy nie wyjedzie żaden nowy samochód tej marki. Agonia Saaba trwała kilka lat. Wniosek o ogłoszenie upadłości firmy trafił niedawno do sądu. W ostatnich dniach szwedzkim samorządowcom udało się za to uratować muzeum marki. Na unikatowe Saaby ostrzyli sobie zęby kolekcjonerzy z całego świata. Za to w Trójmieście możemy kupić jeden z ostatnich, nowych egzemplarzy modelu 9-5.



Saab Automobile oraz dwie spółki zależne Saab Automobile Tools AB oraz Saab Powertrain AB, pod koniec roku złożyły do sądu w Vänersborgu wniosek o ogłoszenie upadłości.

Co spowodowało bankructwo firmy? Pośrednio odpowiedzialny za to jest z pewnością koncern General Motors, który próbował sprzedać Saaba różnym producentom. Zakupem zainteresowany był Koenigsegg, który jednak wycofał się z transakcji. Nic nie wyszło także ze współpracy z holenderskim Spykerem. GM zresztą bardziej zainteresowany był restrukturyzacją Opla niż reanimowaniem Saaba. Nie chciał także by jego najnowsze technologie, (Opel Insignia wiele elementów dzielił z ostatnią wersją Saaba 9-5) trafiły do któregoś z chińskich koncernów. Ostatecznie więc zdecydowano się na "wygaszenie" marki.

  • Saab 92 z 1950 roku.
  • Saab 92, rocznik 1950.
  • Saab 93 A, rocznik 1956.
  • Saab 95, rocznik 1959.
  • Saab 96 V4, rocznik 1980.
  • Saab 94 Sonett, rocznik 1956.
  • Saab 900 V6, rocznik 1994.
  • Saab 9000 CSE, rocznik 1998.
  • Kocepcyjny Saab 9X, rocznik 2001

Wraz z wyprzedawanym majątkiem firmy, na sprzedaż trafić miały także Saaby z muzeum firmy w szwedzkim Trollhättan. Syndyk masy upadłościowej skatalogował wszystkie muzealne Saaby i ogłosił licytację. Zainteresowanie zamożnych kolekcjonerów z całego świata było olbrzymie. Do sprzedaży jednak nie doszło. Całe muzeum przejęło miasto Trollhättan wraz z prywatną fundacją. Szwedzcy samorządowcy oraz przedstawiciele fundacji mówią, że kolekcja Saabów to część dziedzictwa Szwecji i w żadnym wypadku nie można było dopuścić do jej rozczłonkowania.

Nikt nie kupi Saaba z firmowego muzeum, za to w Gdańsku można kupić jeden z dwóch ostatnich, nowych egzemplarzy modelu 9-5.

- Saaby w Trójmieście zawsze sprzedawały się nieźle - mówi Michał Danielak z firmy Motorcentrum, przedstawiciela marki. - W ostatnim kwartale ubiegłego roku wstrzymano jednak dostawy. Teraz został nam ostatni fabrycznie nowy 9-5 w wersji Linear z dwulitrowym silnikiem diesla o mocy 190 KM. Kosztuje 129.900 zł i prawdopodobnie w najbliższym czasie zostanie sprzedany.

Drugi fabrycznie nowy Saab 9-5 znajduje się w Bydgoszczy. Dealerzy wyprzedają też ostatnie wersja demo.

Trójmiasto jest wyjątkowo przyjazne dla Saabów. Po naszych ulicach jeździ np. kilkaset tych samochodów, które mają powyżej 15 lat. Wśród nich jest ponad 100 klasycznych i zabytkowych aut. Trójmiejscy miłośnicy marki mają przynajmniej pięć kabrioletów pierwszej serii 900. Mamy też kilka pierwszych Saabów 900 w wersji turbo. U pasjonatów marki znajdziemy też całkiem pokaźną reprezentację garbatych modeli 92 i 93, w tym bardzo rzadkie, siedmioosobowe wersje kombi. W prywatnych rękach Jest też unikatowy model Sonett.

W Radunicy pod Gdańskiem znajduje się warsztat samochodowy, do którego zjeżdżają się miłośnicy marki Saabów z całej północnej Polski i nie tylko.
Bawo, Mart

Opinie (71) 3 zablokowane

  • SAAB ! MOZNA POWIEDZIEC KROTKO '' PIĘKNO I BEZPIECZENSTWO "

    To jeden z najlepszych i najciekawszych samochodow swiata . Doskonale sie zawsze sprzedawal w USA jako podrasowany na tamten rynek . To doskonala konstrukcja oraz wyjatkowy chrakterystyczny design szczegolnie w starszych modelach . Ze zwyklego samochodu zrobiono piekna ''limuzyne '' ktora zawsze byla prestizem. To kultowy wyroznik szwedzkiej szkoly designu . Trzeba przypomniec mlodszym czytelnikom jak dbano o bezpieczenstwo w tych samochodach oraz w Volvo i jak wygladaly testy tzw. stref zgniotu ,,,,, pokazywano naocznie jak samochod spadal pionowo z wysokosci kilku pieter doslownie w beton ,,,,, byly pokazy tych testow kiedys w TV. To byly calkiem inne testy bezpieczenstwa niz te dzisiejsze tradycyjne . Nie wiem jak teraz ale kiedys Szwedzi gwarantowali '' przezycie '' przy zderzeniu czolowym z szybkoscia 60 km /h w takim aucie !!! strefy zgniotu oraz tzw. ''zrywany silnik nie wchodzacy do kabiny podczas zderzenia '' oraz potezne zderzaki hydrauliczne to byly naprawde mocne argumenty bezpieczenstwa i naprawde poparte super testami ktore naocznie pokazywano . Super Saab i Volvo ,,nietypowe , piękne i bezpieczne .

    • 23 1

  • SAAB kiedyś się odrodzi

    W czasach Apple, gdy kultowa marka wiele znaczy SAAB musi się odrodzić.
    GM po swoim największym w historii kryzysie już podnosi się z kolan.
    Minie parę lat, trochę okrzepną i ponownie uruchomią SAABA

    • 7 2

  • Na mrożną zimę nic lepszego nie ma niż Saab... (1)

    Właśnie patrzę po parkingach i stwierdzam że większość aut nie wyjechała, a jest tylko -10 he,he... ;)

    • 6 4

    • bo była sobota jełopie

      • 5 1

  • Cala prawda o Saabie (5)

    Saab splajtowal bo stracil plynnosc platnicza i nie generowal zyskow.Nalezy sobie zdac sprawe z tego ze wiele malych czy srednich firm samochodowych przeywalo kryzys koninkutarlny na swoje auta.Niektore z nich obronily sie wchloniete przez wieksze koncerny.Volvo swego czasu tez mialo taki problem i zostal osprzedane Fordowi.Ford wykorzystal mase technologii w swoich modelach ze zmienionym designem,a potem tanio odpsprzedal firme szwedom.Teraz firma oddzialu aut osobowych jest w rekach wlasciciela chinskiego,ktory jednak nie przenosi produkcji do Chin ze wzgledu na renome tej marki.
    Saab mial pecha ze trafil w rece amerykanow,mozna by powiedziec ze oni go kupili po to zeby go zniszczyc,bo stanowil duza konkurencje w segmencie aut rodzinnych o profilu sportowym na rynku amerykanskim.
    Z podobnych powodow nie zostal on jeszcze sprzedany chinczykom.
    Sama konstrukcja Saaba od wielu lat bazowala na malej wadze,dobrym wykonaniu i doskonalym silniku 2,3 turbo.
    Ostatnie modele Saaba szczegolnie modelu 9-5 mialy bledy konstrukcyjne oraz byly produkowane niechlujnie,co sprawialo ze samochod byl usterkowy i dosc czesto z powodu jednego paska klinowego wracal na warsztat na lawecie!
    O wile lepszy jest model 9-3.
    Kiedys mialem Saaba 900 2,3 turbo i zaden BMW nie dawal mi rady ze swiatel.Wiecej ten samochod na trasie jadacy z predkoscia 80 km byl nie do pokonania nawet dla kilkulitroqwego Ferrari.
    To do Saaba po dzien dzisiejszy nalezy kilka rekordow jazdy nonstop i wysrobowanych srednich predkosci.
    Wedlug mnie najbardziej kultowy jest Saab 96 oraz 900 turbo ze swoja scieta tylna partia karoserii.Saaba wyroznialo jeszcze cos ,kierowca czul kontakt z droga i czul cale auto ,cos jak w BMW,przy znacznei nziszej cenie oraz sypamtycznie malym zuzyciu paliwa ( jak na tamte czasy).Wiele do zyczenia pozostawial dosc nudnawy disagne deski rozdzielczej ,zawsze tak isam i zbyt plastikowy.
    Mozliwe ze w Polsce jest ostatni Saab na sprzedaz,troche zal ale ta firma przegrala z Japonskimi i Koreanskimi coraz lepszymi autami oraz koncernami typu Volkswagen czy Fiat ( a na dalekim wschodzie z Toyota i Mistsubishi ).
    Ostatnie lata samochody Saab oraz Volvo tloczono z blach....japonskich.
    Ktos piszac o bezpieczenstwie musi znac problem ze auto ciezkie wymaga duzych wzmocnien zeby ne izgniotlo kabiny lub zeby motor nei ladowal na kolanqach kierowcy.Osobnym problemme sa sily bezwladnosci w samej kabinie ktorym to podczas wypadku podda wane jest cialo kierowcy.Kiedys uwazane za niebiezpieczne male auta poradzily sobie swietnie z tym problemem.
    Firma kultowa ktora robi obecnei najlepsze karoserie nierdzewiejqace oraz odporne kilkarotnie na zderzenia jest Audi.To sa blchy najnowszej generacji ja nazywam je pancernymi.Totez nowe modele Audi maja wysrobowane ceny.Audi od jakiegos czasu konkuruje w segmencie aut premium oraz aut luksuowych z powdzeniem z takimi firami jak Mercedes czy BMW.
    Saab niestety zostal z tym wszystkim w tyle bo firma GM nei inwestowala w niego swiadomie.Kupili go zeby go usmiercic.A ze kontroluja caly pakiet zbankrutowanej firmy i nei zmaierzaja go sprzedac ,nie ma sznas na odrodzenie sie Saaba.

    • 12 5

    • bosz...

      następny ... co z tego, że napisałeś coś w miarę sensownego, skoro bez polskich znaków i z pokręconymi literami brzmi to jak bełkot :(

      • 2 6

    • Lubie Saaby... (2)

      ... ale swoim 2.0 turbo to mogles Ferrari co najwyzej posysac...

      • 2 2

      • nie masz pojecia 2,3 turbo jadace rowno z Ferarri 80 km na godzine nie da zadnych szans Ferarri do predkosci 160 km na godzine (1)

        ,nie widziales wykresu mocy silnika

        • 1 3

        • Ale wiesz, że aktualnie dostępna moc i moment obrotowy są zależne od prędkości obrotowej silnika a nie prędkości jazdy, więc Twoje porównanie jest tak samo bez sensu jak wcześniejszy bełkot.

          • 2 0

    • kurde ale spec

      żadne BMW nie dawał spod świateł...żenua chłopczw

      • 1 0

  • No dobra ale ten kto kupi tego saaba to gdzie go bedzie pozniej serwisował ??? Co z gwarancja?> (2)

    Obawiam sie ze ceny saaba moga spasc bo beda problemy z czesciami i serwisem. Ja bym nigdy nie kupił uzywanego samochody bez serwisu gdzie czesci musiał bym z roznych dziwnych zródeł zdobywac. Kto ma czas na takie rzeczy ?

    • 7 3

    • na polskiej stronie saaba (1)

      jest o tym informacja. nie ma roblemu z gwarancja. czesci zamienna produkuje inna czesc firmy. warto poczytac, zeby glupot nie pier*****

      • 4 0

      • wiecznie beda te czesci produkowac ? czy tylko przez jakis czas na poczatku ?

        A co z zamiennikami ? Kto bedzie chciał jeszcze zaminniki produkowac za 2lata ?Nie kazdego stac na oryginalne czesc.

        • 0 2

  • Szkoda, zawsze mażyłem o nowym (bardzo elegancka klasyczna linia) i już za kilka lat mógłbym sobie na taki pozwolić... Niestety....

    • 4 1

  • Saab i Subaru

    Obie marki robiły nieprzeciętne samochody. Każda z nich ma( miała) swoje niepowtarzalne rozwiązania. Wspólna cecha tych dwóch marek to turbodoładowane beznynowe silniki, które wręcz kojarzyły się z obiema markami, w szczególności od początku lat 90 kiedy rozpoczęła się epoka "TDI" w europejskiej motoryzacji.
    Jedna i druga marka strzeliła sobie w kolano pakując do swoich samochodów silniki diesla co poniekąd wymusiła sytuacja rynkowa.

    • 1 4

  • szkoda że nie zdążyłem się dorobić na nowego SAABA. Dla mnie był to od zawsze samochód MARZEŃ !!!

    • 6 2

  • jak pisałem ze sab zbankrutuje to jełopy krytykowali ze nie prawda bo otwiera nowe salony! (1)

    Tak samo mówiłem jak bankrutowało Daewoo tez się śmiali ze nie możliwe ze to najlepiej sprzedające się auto!! Tak samo było by z tym złomem z volvo ale było wiadomo ze chinole potrzebują kupić technologie by ją skopiować do swojego złomu wiec kupili volvo i tylko to go uratowało !!!ale nie na długo nadal przynosi straty i kiepsko sie sprzedaje mimo ze wydali kupę szmalu na reklamę i sponsoring.

    • 2 6

    • bredzisz

      Volvo sprzedaje sie swietnie,zanotowalo az 27% wzrost sprzedazy!Na niektore modele jest polroczny czas oczekiwania.Caly czas produkowany jest w Szwecji w Göteborg.Najwiecej idzie w USA ,Kanadzie i Niemczech;doskonale sprzedaje sie w Chinach oraz calej Skandynawii.
      Volvo sprzedalo tylko oddzial aut osobowych.Koncern Volvo to takze auta ciezarowe ,fabryka silnikow wysokopreznych,autobusow oraz maszy nrolniczych i lodzi motorowych.
      Volvo kombi to klasyka,samochod komfortowy i niezawodny o ustalonej marce i renomi w Swiecie.

      • 2 1

  • tia, piekny, szczegilnie deska w srodku, prosze was, chyba nie macie dobrego gustu!

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaką długość ma Obwodnica Trójmiasta?

 

Najczęściej czytane