• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saab. Spoczywaj w pokoju

Bawo, Mart
28 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Saab Catherina z 1965 roku - jeden z eksponatów w muzeum Saaba w szwedzkim Trollhättan. Saab Catherina z 1965 roku - jeden z eksponatów w muzeum Saaba w szwedzkim Trollhättan.

Na drogi już nigdy nie wyjedzie żaden nowy samochód tej marki. Agonia Saaba trwała kilka lat. Wniosek o ogłoszenie upadłości firmy trafił niedawno do sądu. W ostatnich dniach szwedzkim samorządowcom udało się za to uratować muzeum marki. Na unikatowe Saaby ostrzyli sobie zęby kolekcjonerzy z całego świata. Za to w Trójmieście możemy kupić jeden z ostatnich, nowych egzemplarzy modelu 9-5.



Saab Automobile oraz dwie spółki zależne Saab Automobile Tools AB oraz Saab Powertrain AB, pod koniec roku złożyły do sądu w Vänersborgu wniosek o ogłoszenie upadłości.

Co spowodowało bankructwo firmy? Pośrednio odpowiedzialny za to jest z pewnością koncern General Motors, który próbował sprzedać Saaba różnym producentom. Zakupem zainteresowany był Koenigsegg, który jednak wycofał się z transakcji. Nic nie wyszło także ze współpracy z holenderskim Spykerem. GM zresztą bardziej zainteresowany był restrukturyzacją Opla niż reanimowaniem Saaba. Nie chciał także by jego najnowsze technologie, (Opel Insignia wiele elementów dzielił z ostatnią wersją Saaba 9-5) trafiły do któregoś z chińskich koncernów. Ostatecznie więc zdecydowano się na "wygaszenie" marki.

  • Saab 92 z 1950 roku.
  • Saab 92, rocznik 1950.
  • Saab 93 A, rocznik 1956.
  • Saab 95, rocznik 1959.
  • Saab 96 V4, rocznik 1980.
  • Saab 94 Sonett, rocznik 1956.
  • Saab 900 V6, rocznik 1994.
  • Saab 9000 CSE, rocznik 1998.
  • Kocepcyjny Saab 9X, rocznik 2001

Wraz z wyprzedawanym majątkiem firmy, na sprzedaż trafić miały także Saaby z muzeum firmy w szwedzkim Trollhättan. Syndyk masy upadłościowej skatalogował wszystkie muzealne Saaby i ogłosił licytację. Zainteresowanie zamożnych kolekcjonerów z całego świata było olbrzymie. Do sprzedaży jednak nie doszło. Całe muzeum przejęło miasto Trollhättan wraz z prywatną fundacją. Szwedzcy samorządowcy oraz przedstawiciele fundacji mówią, że kolekcja Saabów to część dziedzictwa Szwecji i w żadnym wypadku nie można było dopuścić do jej rozczłonkowania.

Nikt nie kupi Saaba z firmowego muzeum, za to w Gdańsku można kupić jeden z dwóch ostatnich, nowych egzemplarzy modelu 9-5.

- Saaby w Trójmieście zawsze sprzedawały się nieźle - mówi Michał Danielak z firmy Motorcentrum, przedstawiciela marki. - W ostatnim kwartale ubiegłego roku wstrzymano jednak dostawy. Teraz został nam ostatni fabrycznie nowy 9-5 w wersji Linear z dwulitrowym silnikiem diesla o mocy 190 KM. Kosztuje 129.900 zł i prawdopodobnie w najbliższym czasie zostanie sprzedany.

Drugi fabrycznie nowy Saab 9-5 znajduje się w Bydgoszczy. Dealerzy wyprzedają też ostatnie wersja demo.

Trójmiasto jest wyjątkowo przyjazne dla Saabów. Po naszych ulicach jeździ np. kilkaset tych samochodów, które mają powyżej 15 lat. Wśród nich jest ponad 100 klasycznych i zabytkowych aut. Trójmiejscy miłośnicy marki mają przynajmniej pięć kabrioletów pierwszej serii 900. Mamy też kilka pierwszych Saabów 900 w wersji turbo. U pasjonatów marki znajdziemy też całkiem pokaźną reprezentację garbatych modeli 92 i 93, w tym bardzo rzadkie, siedmioosobowe wersje kombi. W prywatnych rękach Jest też unikatowy model Sonett.

W Radunicy pod Gdańskiem znajduje się warsztat samochodowy, do którego zjeżdżają się miłośnicy marki Saabów z całej północnej Polski i nie tylko.
Bawo, Mart

Opinie (71) 3 zablokowane

  • sabb (1)

    ja jezdze volvo s 40 super samochod a ten co pisze ze to zlom to chyba jezdzi daweo nubira lub lanosem baran

    • 1 3

    • S40 to kupa Forda ze znaczkiem Volvo

      jw

      • 1 2

  • niby taki dobry a Prezes go sprzedał plus telefon gratis....

    może o plajcie wiedział wcześniej ?

    • 1 0

  • sprzedam Saaba 9-3

    • 3 1

  • i gdzie slowa krytyki ze

    15letnie auto to zlom? :)

    wiele z aut na naszych drogach ma 15-20lat. kwestia czy wlasciciel dba o autko

    • 1 1

  • szkoda

    Miałam możliwość być w fabryce saaba, wysoka cena za auto spowodowana była realiami jakie panują w Szwecji, pracowali wtedy na jedną zmianę, ci co mają coś wspólnego z produkcją wiedzą że jedna zmiana to nic i schyłek ku końcowi. mogli przenieść produkcję do Polski, zeszliby wtedy z ceny i nabywców byłoby więcej, kręciłoby się dalej.

    • 0 1

  • chyba nie zal mi saaba, miał zawsze paskudną linię. A Szwedzi tak na prawdę jeszcze nic dobrego nie zrobili. Poprawka - No maja super elektrownie wodne.

    • 0 2

  • Socjalizm - i socjalne Państwo - i wszystko w tym temacie. nie mają już żadnego samochodu. Kompromitacja

    • 0 0

  • Korporacyjne myślenie

    Składak z techniki Opla, silników Fiata (nie mówię, że złych) i znaczka Saaba - razem segment premium, czytaj 50% wyższa cena. No i mamy skutek takiego sposobu myślenia. A ludzie tego nie kupili.

    • 0 0

  • Od uzytkownika

    Kochani powiedzmy szczerze. Saaba wykonczyla rozbieznosc ceny do wartosci. Za walizke pieniedzy kupowano ZWYKLY samochod z zabytkowa( co nie znaczy zla) technika. Saaby 9-5 z poprzedniego modelu nie sa niczym niezwyklym. Jakosc materialow we wnetrzu to najwyzej FIAT. Cieto koszty na wszystkim i to widac. Probowano jechac na wizerunku ale bez nowych modeli sie to nie udawalo. Dlaczego kupowali te auta prawnicy, lekarze, architekci? Bo sie nie znali na samochodach! Wydawalo im sie, ze jako ludzie wyjatkowi kupia cos rownie wyjatkowego. Wyjatkowa byla tylko cena. OK sa bezpieczne i z dobrej stali. To jednak za malo. Swiatem rzadza faceci ktorych nie wiadomo czy calowac w reke czy ja podawac. To oni decyduja co mamy kupowac. Szary "Dzidek" tego nie wie wiec czyta i slucha co mowia. A mowia, ze BMW, VW, Audi , Mercedes to wszystko czego Ci potrzeba. Szkoda Sabiny ale tak juz ten swiat zbudowali. GM jak przejal Opla to malo go nie zatopil! Commodore, Olimpia to byly auta cenione na rowni z Mercedesem. Uratowal go rynek niemiecki bo to ich marka. Szwedow jest za malo zeby mogli uratowac Saaba. Zreszta oni sami zaczeli kupowac Smutne Skody bo jakos podobna a cena duuuzo nizsza. Miejmy nadzieje, ze moze kiedys ktos z kasa kupi prawa do marki i wskrzesi Feniksa. Obawiam sie jednak, ze nie bedzie to nikt z jak to sie teraz mowi naszego kregu kulturowego. A SAAB to Europa. Pozdrawiam wszystkich pozytywnie zakreconych "Saabolociarzy"

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

"Gelenda" to popularny przydomek którego modelu?

 

Najczęściej czytane