• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód elektryczny naładujesz z latarni

Michał Sielski
20 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Samochód można naładować dzięki mocy zaoszczędzonej na wymianie oświetlenia sodowego na LED. Samochód można naładować dzięki mocy zaoszczędzonej na wymianie oświetlenia sodowego na LED.

Przy biurowcu przy ul. PolskiejMapka w Porcie Gdynia można już naładować samochód elektryczny, podłączając go do gniazda w latarni ulicznej. To pierwsza z kilku takich ładowarek, planowanych przez Energę Oświetlenie. Przeznaczona jest do ładowania nie tylko samochodów, ale też hulajnóg czy elektrycznych rowerów.



Rozpatrujesz zakup samochodu elektrycznego?

Uruchomienie w Gdyni punktów ładowania samochodów elektrycznych i nie tylko zapowiadaliśmy w kwietniu. Pierwsza ładowarka już stanęła przy portowym biurowcu. W Polsce to nowość, ale sprawdzona już w europejskich miastach. Dzięki wykorzystaniu istniejącej infrastruktury energetycznej można bez budowania niezbyt eleganckich stacji ładowania zapewnić miejsca do ładowania elektrycznych aut, hulajnóg czy rowerów.

- Uruchomienie pilotażowej stacji ładowania pojazdów jest idealną okazją do sprawdzenia w praktyce rozwiązania stosowanego w innych krajach Europy, a dotychczas niewdrożonego w Polsce. Dużą wartością dodaną jest fakt, iż na pełen montaż stacji na słupie oświetleniowym, razem z planistyką i pozyskaniem pozwoleń, potrzeba około dwóch-czterech miesięcy, podczas gdy dla standardowej wolnostojącej stacji w niektórych przypadkach może to być nawet 12-14 miesięcy - mówi Jerzy Brudnik, prezes spółki Energa Oświetlenie, która finansuje przedsięwzięcie.
W Gdyni ma stanąć jeszcze kilka takich ładowarek. Jeśli spotkają się z zainteresowaniem, będą powstawać kolejne. Dostępność stacji ładowania jest bowiem jednym z kluczowych elementów ograniczających rozwój floty elektrycznych aut.

Więcej o autach elektrycznych



Jak działa ładowarka z lampy?



Do ładowania używana jest nadwyżka mocy, która pojawiła się po wymianie oświetlenia sodowego na LED, który pobiera ok. połowę mniej energii. To ona przekazywana jest do gniazda ładowania i dzięki temu można zasilać nią baterie. W zależności od dostępności mocy ładowarki będą działać w przedziale 3,7-22 kW. Wszystkie będą dostępne przez całą dobę, więc będzie można w nich podładować baterię w ciągu dnia, jak i naładować w całości, pozostawiając na całą noc.

Opinie (137) 7 zablokowanych

  • Przecież lampy sodowe są bardziej efektywne prądowo od LED (5)

    jeśli powstała oszczędność, to jedynie za sprawą sporego zmniejszenie ilości światła

    • 9 3

    • dziś już nie do końca, LEDy są coraz lepsze (3)

      Najsprawniejsze wciąż są niskoprężne lampy sodowe ale za względu na monochromatyczne widmo światła ich zastosowanie jest bardzo ograniczone.

      Popularne wysokoprężne lampy sodowe są jeszcze sprawniejsze od LED co najwyżej przy bardzo dużych mocach (powyżej 150 W) rzadko stosowanych w mieście.
      Przy mniejszych mocach sprawność źródła jest w najlepszym przypadku podobna a jeśli uwzględni się jeszcze sprawność zasilacza to przy klasycznym układzie stabilizacyjno-zapłonowym lampa sodowa jest już wyraźnie gorsza.

      Do tego światło z LEDów łatwiej kształtować i kiedy oświetlają tylko to co trzeba można zmniejszyć moc przy zachowaniu takiego samego lub nawet wyższego natężenia oświetlenia.

      W porwaniu do lamp sodowych, wadami LEDów są większe olśnienie i awaryjność zasilaczy, na upartego jeszcze barwa światła bo choć mają przyjemniejszą barwę i znacznie lepsze CRI to jednak żółta barwa SODy w niektórych warunkach może poprawiać kontrast.

      • 4 0

      • Zółte SODy dobrze nadają się do oświetlania ulic (lepiej o LEDów) (2)

        wszelkiego rodzaju parkany, osiedla, gdzie spacerują tylko ludzie to już inna sprawa

        • 0 2

        • sami fachowcy (1)

          Porównaj sobie wsp. oddawania barw i wówczas pisz komentarze

          • 1 0

          • przecież jeden i drugi przedmówca dobrze pisze

            LEDy mają lepszy współczynnik oddawania barw ale żółta barwa wysokoprężnych lamp sodowych poprawia nieco kontrast przez co lepiej się nadaje do oświetlenia ulic.

            • 0 0

    • dokladnie

      • 1 1

  • u mnie latarnie zapalają się wieczorem i raczej nie ma tam w dzień zasilania (5)

    a nikt nie będzie ciągnąć osobnych kabli wiec trochę mnie to dziwi. No chyba ze tylko ładować można w nocy jak latarnie świecą. Bo tu sugeruje że to działa z nadwyżki (nocnej ?) czyli że jest energia gromadzona w akumulatorze ładowarki a to bezsens i to bardzo drogi byłby w realizacji

    • 4 16

    • Elektryka dla opornych (1)

      W sieci elektrycznej zasilającej oświetlenie uliczne zasilanie jest stale włączone, każda latarnia lub oświetlenie znaku drogowego włącza się za pomocą czujnika zmierzchu umieszczonego na jednej z kilku latarni (sekcja) lub każdej latarni z osobna. Czasami zdarza się też sterowanie za pomocą zegara z progamem dobowym i korekcją wschodu / zachodu słońca. S.parkski
      Pomysł ładowarek przy latarniach uważam za genialny.

      • 3 3

      • ha ha ha

        Gdzie Ty masz w Polsce stałe zasilanie na latarnie?. Takie systemy stanowią ok 5% ogółu bo są za drogie i awaryjne

        • 1 1

    • (2)

      Działa również w dzień i nie muszą latarnie świecić, wszystko dzięki drobnej przeróbce w instalacji.

      • 5 0

      • drobnej ale czy przemyślanej

        Zawsze to jedna faza mniej na oświetlenie, czyli też jedna alternatywa zasilenia opraw w razie awarii jakiejś fazy mniej.

        • 0 0

      • juz ty fabian nic tam nie przerabiaj

        • 1 6

  • I tak ładujcie... (3)

    Ładujcie kochani całą noc, samochód będzie już dawno naładowany, a energia się marnuje...

    Ponadto zastanawia mnie to, że jak łącza mogą zasilać ładowarkę i latarnię jednocześnie? Coś tu jest nie tak. Powinniście zrobić próbę i dopiero wtedy obwieszczać rozwiązanie całemu światu.

    • 4 11

    • (1)

      Wystarczy drobna przeróbka istniejącej infrastruktury tzn w szafce oświetleniowej i latarni i jest to możliwe.

      • 5 1

      • coś za coś

        Wydzieli sie jedną faze na ładowarkę i już. Ale jak padnie kabel dla oświetlenia nie będzie już rezerwy. Czyli ładowanie będzie a oświetlenia już nie do czasu naprawy kabli - pewnie z tydzień

        • 0 0

    • Żadne istniejące linie tego nie wytrzymają.. Przekrój kabli, itp.!

      • 2 4

  • Ankieta (1)

    Super ankieta, nie ma w niej odpowiedzi twierdzącej na zadane pytanie ;)

    • 54 0

    • Jak każda pochlastana ankieta na tym portalu...

      • 2 0

  • Auta elektryczne to ściema (5)

    Nic wspólnego z ekologia. Ślad węglowy 10x większy niż jeżdżenie dislem z wyciętym filtrem. Do tego żenujący zasięg, na autostradzie przy 140 kmh zasięg max 150km.
    Lemingi kupują bo w TV każą i reklama rozkazuje. Mózg u nich to atrapa
    Chcecie być eko to zapytajcie kto utyluzuje zużyte akumulatory i ile to kosztuje.

    • 20 8

    • auta elektryczne nie trują ludzi w najbliższym otoczeniu a to już kolosalna różnica względem śmierdzącego diesla (4)

      • 3 3

      • W Polsce 100% elektrowni to elektrownie węglowe. (1)

        Zwiększone zapotrzebowanie na Volty i Ampery pochodzi od ładowanych całą noc aut elektrycznych a i to mało, gdyż ładowane domowym 230V i niskim amperażem na ładowanie do pełna można czekać do 30h. 18 kWh/100 km nie weźmie się z paneli słonecznych.
        Kto da się robić w trąbę bo chce niech sie cieszy ale rzeczywistość jest mniej różowa, szczegółnie gdy po trzech latach trzeba będzie wydać kilkanaście tysięcy zł na nowe akumulatory a zakładów recyclingu w Polsce nie widać - więc zużyte wylądują w kontenerach na działce u słupa i się zapalą.

        • 1 3

        • Bzdury, w 2018 roku, w Polsce 80% energii pochodziło z węgla a procent źródeł odnawialnych wciąż rośnie.

          Ładowanie do pełna baterii średniej pojemności, niskim prądem z domowego gniazdka 230 V trwa koło 10 h więc bez problemu można taką załadować w nocy. Jak komuś to nie wystarcza może sobie zainstalować w garażu mocniejszą ładowarkę.
          Przy normalnej eksploatacji bateria utrzyma sensowne parametry znacznie dłużej niż trzy lata.
          Natomiast przy uszkodzeniu/utracie pojemności zwykle poddaje się ją regeneracji (wymienia tylko uszkodzone moduły) co jest znacznie tańsze niż cała bateria.
          Z utylizacją nie powinno być problemu, a klasyczne akumulatory samochodowe lądują na działce czy jednak oddaje się je przy zakupie nowego?

          • 2 0

      • (1)

        Za to trują w dalszym otoczeniu niż twój horyzont myślowy.
        To że masz elektrownię daleko od domu to nie oznacza że prąd się bierze znikąd!

        • 0 2

        • Owszem, elektrownie emitują CO2 ale jednak nie trują tak bardzo bo w mieście nie wdychasz bezpośrednio ich spalin

          Do tego coraz więcej energii pochodzi ze źródeł odnawialnych.

          • 0 0

  • Elektryczne to są dobre lampki na choinkę. (1)

    • 5 3

    • na choinkę to ino tylko świeczki panie

      miołem kiedyś elektryczne to od razu było zepsute
      tylko świeczki!!!!!!!

      • 1 1

  • ogólniki

    Skąd w latarni napięcie skoro oprawy świecą nocą? Jakby było zasilanie ładowarki z jakiejś rozdzielnicy to bym rozumiał, Ktoś tu czegoś nie dopowiedział. Chyba że ułożyli dodatkowe kable do słupa potajemnie

    • 1 5

  • A ile to będzie kosztowało? (9)

    Gdy będzie więcej pojazdów elektrycznych zostaną wprowadzone wysokie taryfy i skończy się tania ekologiczna jazda.

    • 70 5

    • (2)

      ludzie mieszkajacy na przedmiesciach majacy garaze beda mieli czystrze powietrze i mniej halasu wokol nich. zasiegi wystarcza na dojechanie do miasta do pracy.

      a ci co mieszkaja w miescie i parkuja na chodnikach bede musieli zadowlic sie spalinowkami i czystym powietrzem prosto z diesla

      • 6 6

      • Prędzej czy później do hal garażowych też podociągają ładowarki. (1)

        A ludzie z wielkiej płyty będą dorabiać filozofię, dlaczego 30 letni diesel truje mniej niż elektryk.

        • 2 3

        • Nawet w wielkiej płycie też prędzej czy później pojawią się punkty ładowania na parkingach przed blokami.

          Ale nawet wtedy janusze będą sobie skutecznie wmawiać, że to jest be.

          • 2 2

    • 8 zł za ładowanie do pełna (3)

      pasuje?

      • 2 3

      • (1)

        teraz. uwazasz ze jak polowa aut bedzie na prad to panstwo nie upomni sie o swoje akcyzy ktore do tej pory brało z paliwa??

        • 3 2

        • i podwyzszy prad wszystkim? akcyze dostaniesz do pradu dla lodowki, pralki i suszarki? no nie sadze.

          • 2 1

      • a za połówkę na kwit zus emeryta

        zniżki są?

        • 1 0

    • A czemu podwyższenie taryfy, miało by wpłynąć na to czy jazda jest ekologiczna czy nie?

      Tania owszem już nie będzie, ale na jej ekologię to nie wpłynie.

      • 8 3

    • tyle co zaoszczedza na odpadach po tych eko sprawach

      • 1 1

  • Z ciekawości chciałbym się dowiedzieć (2)

    Jakie to nadwyzki energii powstały po zmianie oświetlenia na LEDy? Czy to jakiś nowy wynalazek - LED produkujący energię elektryczną? Co najwyżej zmniejszyło się zużycie energii, a to właśnie było celem zmiany. Teraz zużyjemy tą zaoszczędzoną energię i będzie jak zawsze. W elektrowniach dorzucą węgla pod kotły i odtrabimy, że Polska jest zielonym krajem.

    • 19 2

    • Pewnie chodzi o to, że kabe w ziemi zostały stare o dużym przekroju i nowe lampy można zasilić z dwóch faz a z trzeciej ładowarkę.

      • 1 0

    • po prostu zakladamy zarowki mniejszej mocy

      caly wynalazek

      • 1 0

  • Samochód elektryczny nie jest ekologiczny (1)

    pożera energię pozyskaną z węgla... i w dodatku pod latarnią, jak (nie) tania "substytutka"

    • 5 4

    • chyba prostytutka

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Abartha?

 

Najczęściej czytane