• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód, który zaparkuje za ciebie

Michał Jelionek
31 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Innowacyjny system parkowania w Audi A7 Sportback to melodia przyszłości

Zmieszczę się, czy się nie zmieszczę - to codzienny dylemat, przed którym stają kierowcy aut, którym jakimś cudem udało się znaleźć miejsce parkingowe w samym centrum miasta. Jeżeli parkowanie w ciasnych miejscach nie jest twoją mocną stroną, zbawieniem okaże się inteligentny system parkowania.



Natężony ruch, morze samochodów, a miejsc do pozostawienia naszego pojazdu jakby brakowało. Nieocenionymi umiejętnościami parkowania w dowolnym miejscu, bez dodatkowego stresu i użycia automatycznych "wspomagaczy" - może pochwalić się stosunkowo wielu kierowców. Są jednak osoby, które na samą myśl o parkowaniu równoległym zalewają się zimnym potem.

Wizualizacja parkowania BMW X5. Wizualizacja parkowania BMW X5.
Komputer na bieżąco informuje kierowcę o postępach parkowania. Komputer na bieżąco informuje kierowcę o postępach parkowania.
Jest na to skuteczne lekarstwo. Teraz bezstresowo zaparkujemy, a w zasadzie nasz pojazd - naszpikowany inteligentnymi rozwiązaniami - zaparkuje za nas, niemalże w każdym, nawet najciaśniejszym miejscu.

Warto zaznaczyć, że asystent parkowania to nie to samo co "pikające" czujniki cofania, które jedynie ostrzegają nas przed zbliżającą się przeszkodą. Najnowsze układy wkomponowują auto pomiędzy dwa inne pojazdy.

Jak w praktyce działa system wspomagający parkowanie? W celu znalezienia miejsca parkingowego prowadzimy nasz pojazd z maksymalną prędkością 30-35 km/h. Czujniki w samochodzie automatycznie skanują przestrzeń znajdującą się po bokach auta. W ten sposób system rozpoznaje odpowiednią lukę do zaparkowania. Urządzenie informuje kierowcę, że znalazł odpowiednio wielką "zatoczkę" i może rozpocząć "wprowadzanie statku do portu". Puszczamy kierownicę, którą od tego momentu operuje wyłącznie inteligenty asystent.

Najnowocześniejsze systemy parkują całkowicie samodzielnie, bez naszej pomocy. Auta wyposażone w starsze systemy będą wymagały naszego udziału.

System steruje samochodem, a my - zgodnie z instrukcjami - kontrolujemy pedał gazu i hamulec. Komendy i podpowiedzi prezentowane są na wyświetlaczu i za pomocą sygnalizacji dźwiękowej. Dodajmy również, że większość asystentów potrafi parkować jedynie równolegle. Przy parkowaniu prostopadłym jesteśmy zdani na własne umiejętności.

Sprawdź oferty trójmiejskich dealerów samochodowych

- Przy obecnej ilości aut w miastach i braku miejsc parkingowych - systemy parkowania to doskonałe rozwiązanie. Asystent zaparkuje niezwykle precyzyjnie i bezpiecznie. Wszystko zaczęło się od czujników parkowania umiejscowionych w zderzakach. Technologia na tyle ewoluowała, że samochody całkowicie samodzielnie potrafią znaleźć i "wcisnąć się" w najciaśniejsze luki. Dzisiaj 3-metrowe auto potrzebuje szacunkowo 4,5 metra wolnego miejsca do zaparkowania - zdradza Tadeusz Czarnecki, doradca klienta BMG Goworowski.

Nowoczesne systemu samodzielnie kontrolują jazdę auta.

Parkowanie auta to dla ciebie...?

- Asystent parkowania jako system jest ciągle udoskonalany. Obecnie w porównaniu z poprzednimi wersjami nie wymaga czuwania kierowcy nad prędkością parkowania i hamowaniem, system działa automatycznie optymalizując proces, równocześnie informując kierowcę o wykonywanych czynnościach czy też ich zakończeniu. Podczas jazdy z prędkością do 35 km/h i maksymalnym odstępie 1,5 m od rzędu parkujących samochodów, czujniki ultradźwiękowe poinformują kierowcę o każdej luce nadającej się do parkowania równolegle do jezdni - tłumaczy Adam Gosk, kierownik Działu Sprzedaży BMW Zdunek.

Dealerzy aut oferują klientom opcjonalne doposażenie auta w asystenta. W zależności od marki pojazdu, system to wydatek rzędu kilku tys. zł. Przy stosunkowo wysokich wartościach nowych samochodów, dodatkowy, ale jakże przydatny układ nie powinien znacząco nadszarpnąć naszego budżetu.

Projektanci m.in. Audi i Volvo poszli krok dalej. Właśnie trwają testy nad innowacyjnymi systemami autonomicznego parkowania. W teorii, możliwości nowych asystentów biją na łeb i szyje klasyczne systemy parkowania. Zasada jest prosta. Pozostawiamy auto przed ogromnym parkingiem. Za pomocą aplikacji w smartfonie uruchamiamy opcję "parkuj". Auto samodzielnie wjeżdża na parking i wyszukuje miejsce. Po powrocie np. z zakupów, jednym przyciskiem na naszym telefonie "wzywamy" pojazd. Po chwili naszym oczom ukazuje się ukochany samochód. Brzmi cudownie.

Zanim jednak system zostanie wdrożony do codziennego życia, przyjdzie nam poczekać kilka, kilkanaście a może kilkadziesiąt lat. Problemów jest przynajmniej kilka. Przede wszystkim brak niezbędnej infrastruktury. Parkingi muszą zostać doposażone w specjalne czujniki, które będą się komunikowały z urządzeniem zainstalowanym w aucie. Po drugie - regulacje prawne i niejasności. Bo co się stanie w momencie niekontrolowanej "obcierki" innego auta stojącego na parkingu? Za kierownicą nikt nie siedział, a ktoś musi ponieść konsekwencje.

Czytaj także: Fura, skóra i... skóra, czyli samochodowy garnitur skrojony na miarę

- Nowy, niezwykle inteligenty system to melodia przyszłości. Póki co, brakuje regulacji prawnych i infrastruktury. Parkingi muszą zostać przystosowane do tego typu systemów. Przede wszystkim chodzi o komunikację parking - samochód. System parkingowy musi wysyłać informację do naszego asystenta o liczbie wolnych miejsc. Posiadając taką wiedzę, samochód marki Audi bezproblemowo znajdzie i samodzielnie zaparkuje. Dopóki jednak wspomniane wymogi nie zostaną spełnione - nie będziemy mogli wypuścić nowych asystentów do produkcji - zdradza Bartosz Kosowski z centrali Audi w Polsce.

Aystent parkowania to świetny pomocnik dla każdego, bez względu na staż, doświadczenie i umiejętności za kierownicą. Wbrew pozorom - nowoczesny system nie jest wcale drogim wydatkiem, a jego przydatność w stresujących chwilach może okazać się bezcenna.

Opinie (28)

  • Całkiem dobra rzecz. (3)

    Wprawdzie nie jest mi to już potrzebne, bo jak parkuję równolegle, to już na wyczucie, niemniej jednak w przeszłości (jak jeszcze byłem niedoświadczonym kierowcą) z pewnością by mi się to przydało.

    • 11 3

    • widzisz (1)

      jak byles niedoswiadczonym kierowca i bys mial ten system to teraz po dajmy na to 10 latach dalej bys parkowac nie potrafil bo systemn by to robil za ciebie a teraz dzieki temu ze systemu nie masz potrafisz parkowac

      • 11 0

      • Niby tak, ale z drugiej strony umiejętność ta mogłaby mi już się nigdy nie przydać. Nie mówiąc już o zmarnowanym czasie na takie parkowanie, nerwach i odpuszczeniu sobie paru miejsc do zaparkowania (w obawie, że się nie uda).

        • 2 2

    • I dalej byłbyś niedoświadczonym kierowcą, a tak już coś umiesz

      • 0 0

  • Idiotyczny gadżet, zwalniający z myslenia. (2)

    Do zaparkowania nie potrzeba wielkich umiejętności - wystarczy odrobina wyobraźni przestrzennej, znajomość własnego pojazdu i WPRAWA.
    A to wszystko przydaje się również w wielu innych sytuacjach na drodze - zatem jeśli ktoś nie umie parkować, to nie powinien w ogóle wyjeżdżać na ulicę autem, bo jest zagrożeniem dla siebie i innych.

    • 34 17

    • (1)

      Jak byś żył kilkadziesiąt lat temu, to byś nie zaakceptował dzisiejszych samochodów, w których powszechnie jest montowany układ wspomagania kierownicy czy ABS-y. Pewnie byś powiedział, że jak ktoś wpada w poślizg czy nie potrafi skręcić, to nie powinien prowadzić.

      • 8 10

      • Dokładnie tak.

        Technika ma pomagać kierowcy a nie zastępować go. Nie mam nic przeciwko np. ABS-om - o ile kierowca potrafi się bez nich obyć. Kluczowa jest umiejętność jazdy - unikanie ryzyka pośligu i zapanowania nad nim, jeśli się już w niego wpadnie. Wówczas ABS takiemu kierowcy tylko pomoże. Natomiast cedowanie umiejętności na technikę to najprostsza metoda na zwiększenie ryzykanctwa. Ktoś nie umie jeździć, ale szaleje, bo przecież ma 8 poduszek ABS-y, kontrolę trakcji i N innych pierdół - to w razie czego auto będzie mądrzejsze od niego. I niestety przeważnie jest :/

        • 3 1

  • ok, dobre na jednego idiotę (2)

    a jak system zachowa się gdy spotka się dziesięciu nieudaczników?

    • 14 4

    • Jeszcze jeden drogi system i powód do odwiedzania serwisu (1)

      to podobnie jak z czujnikami parkowania, wystarczy spojrzeć na zderzaki samochodów z czujnikami i bez czujników. Poobijane porysowane i uszkodzone zderzaki częściej występują w samochodach z czujnikami parkowania

      • 6 4

      • Co za bzdura

        Jw

        • 1 0

  • Takie parkowanie bezcenne za wszystko pokryje ubezpieczyciel a ty za ubezpieczenie zapłacisz kartą kredytową.

    • 6 0

  • (3)

    Polecam parkowanie po francusku, po prostu trzeba trochę dopchać tylnim i przednim zdarzakiem. Niestety w paryżu to normalka...

    • 16 2

    • szczególnie "tylnim"

      • 6 1

    • dlaczego niestety, samochód to przedmiot

      ja tak zawsze parkuje jak jest mało miejsca, we francji czy włoszech to norma

      • 8 2

    • U nas niestety auto, nawet najstarszy paździerz, to "oczko" w głowie właściciela. Jak parkując w bardzo krótkiej zatoczce dotknąłem (!) swoim zderzakiem zderzaka właściciela passata (aby nie było... takiego 15 letniego) to mało mnie nie pobił.

      • 5 0

  • już lecę

    Już lecę na łeb i szyję kupić to skuteczne lekarstwo bo nie mam co z pieniędzmi zrobić. Polecam również asystenta myślenia.

    • 14 3

  • Ciekawe jak szybko zrobią się luzy w ukladzie kierowniczym i padnie pompa wspomagania lub silnik od asysty, przy takim kręceniu kolami w miejscu.

    • 4 6

  • auto? to już dawno było, z nowości to dron przyleci z pocztą do domu, serio :)

    • 5 0

  • Połowie asów prostej

    co w mieście cisną 90, nawet ten gadżet nie pomoże trafić na miejsce parkingowe pod Ikeą.

    • 14 0

  • Zaparkuje za ciebie

    Pytam sie tych wynalazcow co z umiejetnosciami kierowcy? Przez takie cuda podwqyzszaja wypadkowosc bo nie umie w najprostrzej sytuacji opanowac samochodu m ysli ze automat zrobi za niego wsystko

    • 7 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

BMW i3 to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane