• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego

Maciej Naskręt
22 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu. Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu.

Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.



Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.

Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.

Czy obawiasz się odcinkowego pomiaru prędkości na drogach?

Przyglądający się całej sytuacji urzędnicy w ogóle nie reagowali.

- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.

Jak to możliwe?

- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.

W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.

Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.

- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.

Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.

Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.

Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (494) 8 zablokowanych

  • Już niedługo... (2)

    ... usłyszycie o czymś czego ani frog ani kierowca z słowackiego nie przebiją ;) Wszystko będzie odbywać się w nocy, po odpowiednim przygotowaniu, z asystą kilku aut po drodze. Myślę że na słowackiego zrobie około 240 km/h. Pozdrawiam.

    • 2 1

    • Ooooooo,konkurs na największego debila otwarty? (1)

      • 1 1

      • wygrałeś :-)

        • 0 1

  • (3)

    Moze nie doczytalem, ale od kiedy ten tristar ma dzialac?

    • 16 0

    • A może nie dostaną legalizacji?

      Tak jak pirdolino, które się nie mieści na torach. Może po prostu okaże się, że system zakupiony z naszych podatków nie spełnia jakiejś normy?

      Co wtedy napiszecie fanatycy POlityczki?

      • 0 2

    • Tristar

      Kiedy i ciągle kiedy ,jak przyjdzie na niego czas.Narazie kasiorę trzepiemy .Ot co.

      • 0 2

    • w przyszłości...

      nie wiadomo kiedy ;)
      nie wiadomo kiedy dostaną legalizacje... no i z tego co kiedyś czytałem to powinni te kamery pomiarowe jeszcze przemalować na żółto...

      • 4 0

  • W Tristar jako tako wierzę, ale co do uzyskanej prędkości to mi się nasuwa... Można? Można! (18)

    Nasze przepisy ograniczeń prędkości z lat 50-tych i 60-tych można o kant rozbić.

    • 86 33

    • Jedź na zachód, się zdziwisz (10)

      kiedy ujrzysz jak spokojnie i kulturalnie jeździ się tam w mieście

      • 38 16

      • (9)

        Tyle, że w artykule była mowa o leśnym odcinku drogi. W Niemczech takim odcinkiem można jechać przynajmniej 100 km/h

        • 29 26

        • (2)

          Tak krętym, tak nachylonym i tak obciążonym? Jaasne. W miszczolandzie chyba.

          • 45 15

          • daj spokoj (1)

            On wie lepiej. Na pewno był za tą "zagranicą". Chyba nie pisalby o czymś, o czym nie ma pojęcia, nie?

            • 17 3

            • I ma rację, bo ostatnio też takim jechałem - kręty jak diabli i setka - ale to było ograniczenie dla inteligentnych kierowców, a u nas same debile, którym trzeba 50 postawić bo się pozabijają w tych zardzewiałych uno i golfikach. Całe życie równaj w dół, żeby przypadkiem darwin nie wygrał z głupotą i brakiem umiejętności

              • 2 1

        • 100km/h to może właśnie na tej prostej można jechać (5)

          Na zakrętach poniżej Matarni, większość aut powypadałaby z trasy. Nie każde auto jest w stanie przy takich prędkościach się trzymać drogi, o umiejętnościach kierowców nie wspomnę.
          W dodatku maksymalna prędkość to jest też informacja jak szybko można bezpiecznie jechać a nie "ile da się wycisnąć".

          • 18 3

          • Bo większość aut na naszych drogach to takie zlepione z kilku wynalazki których nasi sąsiedzi pozbywają sie jak śmieci. Nierzadko jadąc za którymś zastanawiam sie czy zostawiają dwa czy cztery ślady opon. O jakości spalin szkoda gadać. Lepiej ze jeżdżą wolno.
            Chyba rok temu był wypadek Hondy na rondzie przy Placu Zebrań Ludowych-po kolizji z drzewem rozpadła sie na dwie czesci.

            Szerokości.

            • 1 0

          • przedstawiciel (2)

            Dziwne bo ja tam lecę przy dobrych warunkach wieczorem, jak jest pusto ponad 120 i jest ok. Nie jeżdżę tak szybko natomiast, w przeciwieństwie do tych co lądują na barierkach, jak jest ślisko i mokro.

            • 6 4

            • (1)

              Łamanie wszelkich przepisów w lotach z VIPami też całe lata było ok. Aż raz nie było ok.

              • 4 4

              • Nie szargaj świętości (błogosławionej niedozwolonej prędkości)!

                • 2 2

          • Maksymalna bezpieczna predkosc wyznacza skomplikowany algorytm ktory powinien zostac przetworzony przez mozg kazdego kierowcy. Na skladowe zalicza sie wszystko, lacznie z piardem przelatujacego nieopodal motyla. Znak zostal postawiony przez urzednika i jest usrednieniem dopuszczalnej predkosci na odcinku. Po lekkim deszczyku i predkosci ze znaku szlif bariery murowany. Nie wspomne juz o opadzie sniegu albo oblodzeniu. Sek w tym ze w naszym spoleczenstwie wypaczone sa zachowania spoleczne i kazdy MUSI pokazac jaki to on kozak i ze skoro jest 100 to on tyle pojedzie albo nawet i 120, 140. A na tych co jada przepisowo psioczy ze frajery.
            Inna sprawa ze duza czesc ograniczen predkosci jest wyssana z tylka ale zapewne tylko dlatego ze w Polsce prawidlowy tok rozumowania nalezy do zadkosci.

            • 32 9

    • (5)

      Tyle że prowadził profesjonalista, a nie zadufany w swoje umiejętności miszcz prostej z kratką.

      • 35 4

      • profesjonalista :) (4)

        Takich profesjonalista jak Małysz, który całe życie skakał na nartach i nagle jest najlepszym polskim kierowcą.
        Nie piszę tu źle o Panu Adamie a raczej zwracam uwagę na to ze w tej branży losowo wybrany Polak po szybkim szkoleniu może okazać się mistrzem kierownicy.

        • 21 10

        • (3)

          Profesjonalista nie ściga się w normalnym ruchu.

          • 23 2

          • (2)

            jestem profesjonalista i scigam sie w miejskim ruchu. teraz, bede to robil z naklejonymi liscmi (jesien idzie) na tablicach i ulotka reklamowa za wycieraczka, w miejscu naklejki.

            moja zyciowa doktryna to zyj szybko, umieraj mlodo.

            nigdy mnie nie zlapiecie, hehehehehehehe!!!!

            • 9 13

            • życze rychłego "umieraj młodo"

              Ale żebyś nie zabrał ze sobą nikogo innego ;)

              • 5 2

            • Nie karmić trolla

              • 12 3

    • Oho!. Już widzę pierwszego,który wyciagnął wnioski "po swojemu".

      Nie podpisuj się nazwiskiem filozofa,bo to śmiech na sali.

      • 4 0

  • grunt to wyrwać kase z kieszeni kierowców ! złodzieje w majestacie prawa! (1)

    komu z was nigdy nie zdazyło sie przejechac na zółtym swietle ?
    a moze nikt z was nigdy nie przekroczył predkosci ?
    to jest normalne ze tak sie dzieje ! a złodzieje chca nas wydymac na kase !!!
    pod pretekstem bezpieczeństwa - stolec prawda chodzi o wyrwanie kasy !!!!!

    • 3 1

    • No właśnie to nie jest "normalne", tylko burackie.

      • 0 0

  • dla państwa najlepiej żebyś jezdził 20 km/h. Im więcej spalisz tym więcej dostaną kasy z akcyzy (3)

    • 10 6

    • mylisz się (1)

      ja mam co prawda van (większy opór powietrza) ale nie sądzę, że przy mniejszych jest inaczej i wg komputera jazda na trójce czy czwórce nie robi większej różnicy w spalaniu (byle nie przekraczać 2,5 tys. obrotów) za to powyżej 80km/h każde 10 ma spore znaczenie przy spalaniu. Przy 140km/h na autostradzie przy równej jeździe już spalanie jest takie samo jak w jeździe miejskiej w korkach.

      • 1 0

      • Daj spokój, gadasz z obrazem, przecież "on wie", że "strefa trzydzieści" jest stworzona przez masonów i koncerny naftowe... ;)

        • 0 2

    • Tak,bo przy szybkiej jeździe i "wyrywaniu" spod świateł mniej się pali. Wszyscy to wiedzą.

      • 6 2

  • (1)

    Czy kierowca dostał mandat ?

    • 0 2

    • czy (...)

      czytał artykuł, czy tylko tytuł?

      • 0 0

  • (2)

    a jak to sie ma do tego artykulu?
    bo rozumiem ze te fotoradary nadal nie spelniaja polskich norm czyli mozna sie od tego odwolac, rozumiem ze odcinkowy i czerwone swiatlo sa ok ale zdjecia jak na razie z fotoradarow moga sobie wsadzic w d*pe...

    • 2 0

    • artykuł pod tytułem : Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać

      • 0 0

    • takze potrzebna homolagacja i atesty na te urzadzenia, zadne z urzadzen nie zostalo obklejone na zolto itp jednym słowem kazde odwolanie powinno sie zakonczyc na nasza korzysc, ewentualnie porobia homologacje i atesty na tylko niektore urzadzenia

      • 0 0

  • Może wreszcie będzie działało zielone światło przy przystanku na Srebrnikach.

    Obecnie światła działają tylko dla samochodów, mianowicie: dla samochodów jest czerwone, więc stają, ale dla pieszych światło się nie zmienia na zielone i tak sobie wszyscy stoją, a potem nie da rady dogonić autobusu.

    • 0 0

  • moja babcia szybciej pchała auto

    chociaż podpierała się laską

    • 1 0

  • tylko 200?

    chyba dlatego że pod górkę, pewnie zapomniał też ręczny spuścić

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane