• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego

Maciej Naskręt
22 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu. Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu.

Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.



Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.

Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.

Czy obawiasz się odcinkowego pomiaru prędkości na drogach?

Przyglądający się całej sytuacji urzędnicy w ogóle nie reagowali.

- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.

Jak to możliwe?

- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.

W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.

Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.

- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.

Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.

Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.

Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (494) 8 zablokowanych

  • Prawie zawsze gdy tamtędy jadę

    zawsze znajdzie się dwóch lolków co bez zamykania jezdni cisną przynajmniej 90. To jest normalna sytuacja, wiec po co tyle szumu.

    • 7 1

  • to wszystko dla Was kochani obywatele, by żyło sie lepiej (1)

    rozumie, że pretekstem są wariaci drogowi. Ale nie zdziwcie się, 90% mandatów przesyłanych pocztą to będą kierowcy, którzy przekroczą średnią o 10 km/h

    • 46 8

    • I dobrze. Może się miszcze nauczą. Na zachodzie jeżdżą nasi miszcze potulnie i grzecznie, bo mandaty w ojro...

      • 11 11

  • po co to ? dla kogo ?

    mało wypadków jest w naszym kraju ?! gaz do dechy ,żałosne ,aby nie znależli się naśladowcy

    • 1 13

  • "Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę" (3)

    to znaczy, że to coś za tyle milionów działa tyle miesięcy jeszcze nie funkcjonuje jak powinno tylko znowu to bajka przyszłości ? Chyba że zielona fala na Hawla to efekt Tristara, samemu nigdy mi się nie udało i nikomu z kim rozmawiałem też, żeby przejechać całą bez świateł. Chyba że też była normalizowana do samochodu rajdowego ale ja tak nie jeżdżę

    • 31 2

    • (2)

      Gdyby na Hawla była zielona fala, korek na skrzyżowaniu z AK byłby już całkowicie nie do wytrzymania.

      • 2 2

      • to może zamiast wydawać miliony na system poboru mandatów (o ECS czy teatrze szekspirowskim juz mi się nawet nie chce wspominać) (1)

        trzeba było zrobić estakadą na Armii Krajowej-Łostowicka.
        Zrobiono dwupasmową drogę bez sensownego połączenia z resztą i system do sterowania korkami na tej drodze - dziękuję bardzo

        • 14 2

        • A co będzie, jak się przeprowadzisz, i nie będziesz już jeździć Havla?

          • 2 2

  • "permanentna inwigilacja - nie wytrzymam!"

    • 19 5

  • no to zacznie się dymanko kasy...

    i jazda na lewych tablicach.

    • 20 6

  • Jak dla mnie to jakiś domorosły sposób

    I tyle!

    • 7 2

  • ciekawe. dostał na 1 auto

    a czy było testowane rozpoznawanie rejestracji?
    motocykle bezkarne, bo dostał legalizacje na auta?

    • 13 0

  • To puścić tamtędy Pednolino

    Jak nie na torach to może polskimi drogami tyle pojedzie co mu Włoch zaprojektował

    • 48 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W skład Grupy Zdunek wchodzą marki:

 

Najczęściej czytane