- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (116 opinii)
- 2 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (96 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (369 opinii)
- 4 Hamowanie przed autem to bandyterka (171 opinii)
- 5 Nie będzie podatku od aut spalinowych (167 opinii)
- 6 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
Samolot "na prąd" przyleciał na Pomorze
W piątek, 14 czerwca, na lotnisku Aeroklubu Gdańskiego w Pruszcza Gdańskim wylądował pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny Pipistrel Alpha Electro.
Pipistrel Alpha Electro to samolot produkcji słoweńskiej, który napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW. Dwuosobowy, ultralekki samolot waży jedynie 350 kg, z czego 100 kg to waga dwóch baterii o sumarycznej pojemności 21 kWh. Maszyna została wykonana w technologii kompozytowej, z włókien szklanych i aramidowych.
Samolot kosztuje 125 tys. euro. Do tej pory w słoweńskiej fabryce w Ajdovscinie, wyprodukowano 40 egzemplarzy Pipistrel Alpha Electro, ale jeszcze w tym roku ta liczba przekroczy 50 maszyn. Samoloty trafią do klientów z Europy, Ameryki Północnej i Australii.
Maszyna lata z prędkością 150-160 km/h. Maksymalnie naładowane baterie wystarczają na godzinę lotu, czyli na pokonanie dystansu około 160 km.
- Póki co, niemałą przeszkodą w eksploatacji elektrycznego samolotu jest brak przystosowanej infrastruktury lotniskowej. W portach lotniczych brakuje stosownych stacji ładujących. Dlatego też przylatując do Trójmiasta z południa Polski, tak zaplanowaliśmy trasę, aby odwiedzać lotniska, na których będziemy mogli podładować baterie. Pełne ładowanie stacją o mocy 20 kW trwa około godziny. Oczywiście nie wszystkie porty lotnicze oferowały nam szybkie przyłącza elektryczne, dlatego na niektórych nasz postój trwał dłużej - wyjaśnia Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel Alpha w Polsce.
Samoloty powstały z myślą o podstawowym szkoleniu pilotów nad lotniskami. Niewykluczone jednak, że w przyszłości, wraz z rozwojem technologii, samolot elektryczny na jednym ładowaniu będzie w stanie pokonać dłuższe trasy, nawet do 500 km.
- Prądy duszące, turbulencje, dodatkowe obciążenie samolotu w postaci drugiej osoby - to wszystko wpływa na zasięg baterii. Oczywiście najdogodniejszymi warunkami dla tego samolotu są wiatry tylne. Wówczas zasięg może wydłużyć się nawet do 30 km - dodaje.
Maszyna została wyposażona w system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii elektrycznej. Cały proces zachodzi podczas lądowania, kiedy silnik pracuje na wolnych obrotach, śmigło wiatrakuje i automatycznie doładowuje baterię.
- Co istotne, samolot posiada spadochron ratunkowy. Dzięki takiemu zabezpieczeniu, w przypadku awarii, rozładowania baterii czy innych komplikacji podczas lotu, pilot zawsze może tym samolotem wylądować na spadochronie - zakończył Będkowski.
Przedstawiciele firmy Pipistrel Alpha szacują, że jeszcze w tym roku pierwszy elektryczny samolot pojawi się na polskim niebie.
Miejsca
Zobacz także
Opinie (75) 1 zablokowana
-
2019-06-15 15:11
No ale kiedy morzna go kupić, (1)
i gdzie ? W Galerii czy na allegro ?
- 3 0
-
2019-06-15 20:23
na matołusz.pl albo olpisx.pl
- 1 3
-
2019-06-15 15:30
czy na tym samolocie można wykonać efektowny korkociąg (5)
tak gdzieś 150 metrów na wodą...
- 4 4
-
2019-06-15 16:07
można!
nawet zanurkować! do odważnych świat należy.
- 3 1
-
2019-06-15 20:23
dziś w Pile testowali, wcześniej niejaki szufa tez tam...
- 0 0
-
2019-06-15 21:49
(1)
hahahahahahaha 450 stóp na wodą korkociąg, brawooooo! taniej jest mimo wszystko skoczyć pod pociąg, ale kto w takim momencie pieniądze by liczył
- 2 0
-
2019-06-17 15:39
bezpieczna maszyna
ma pasy przecież
- 1 0
-
2019-06-16 06:03
Daro
Nie wystarczy baterii...
- 0 0
-
2019-06-15 18:55
Trochę to brzmi bez sensu (1)
zasięg 160km i konieczność lądowania i godzinnego ładowania baterii, co oznacza że podróżować można ze średnią prędkością 80km/h, a w praktyce jeszcze mniej bo trzeba gdzieś podkołowa, podłączyć, odłączyć
Samochodem szybciej- 0 4
-
2019-06-16 06:43
koń, to zawsze koń
W razie czego poje trawę z pobocza, nie hałasuje, nie wymaga dowozu drogiego paliwa, jak trzeba coś cięższego, czy więcej ludzi przewieźć to można zaprzęgnąć 2 lub 4 konie.
- 3 0
-
2019-06-15 22:42
A ja go dziś podziwiałam cały dzień na niebie w Pruszczu jak sobie latał, ale wolę straszę samoloty mają super dźwięk silnika lubię jak latają nad miastem
- 1 0
-
2019-06-15 22:49
no jo ! - a nic nie stoi napisane ile oni chco za to cacko ?
- 0 0
-
2019-06-16 05:36
350kg tylko? (1)
to jak powieje, to chyba nieźle rzuca tym samolotem...
- 1 1
-
2019-06-16 14:31
Prix
Oj rzuca!
- 0 0
-
2019-06-16 07:07
Tak naprawdę to samolot na węgiel. Prąd tylko transmituje anergię. Ale gdyby do ładowania używać wiatraków, to byłoby prawie perpetuum mobile.
- 1 0
-
2019-06-16 07:08
Opinia wyróżniona
Jesteśmy w tyle (2)
Świetnie, widzę, że postęp dokonuje się we wszystkich środkach transportu. W Stanach i Norwegii jeździ mnóstwo Tesli, jeszcze parę lat i branża lotnicza pójdzie też w tym kierunku. Jak widać można. I nie zapominajmy - paliwo za jeden przelot to 20zl.
- 1 1
-
2019-06-16 13:34
tak - tesla w podstawowym wyposażeniu to ok 100 tys euro
samochód dla klasy średniej
jak Matołusz dofinansuje - ma kosztować 5 stów
możesz przejechać ok 450 km na jednym ładowaniu w zależności od silnika
a już widzę elektryczne dżambo dżety wyprodukowane przez państwową fabrykę samolotów w Świdniku- 0 0
-
2019-06-18 11:42
w okolicy Vancouver odbywają się już loty komercyjne z pasażerami samolotem elektrycznym (przerobionym spalinowym). zamierzają zelektryfikowac większość floty do obslugi lokalnych połączeń pasażerskich
- 0 0
-
2019-06-16 07:10
Ludzie, nie bojajcie się elektryków
- 2 1
-
2019-06-16 14:28
Sport dla milionerów
Przez 50 lat nic w tym aeroklubie nie zrobili. Pewnie wrota od hangaru dalej nie naprawione.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.