• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Senior za kierownicą. Kiedy powinien powiedzieć "dość"?

mJ
28 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Osoby starsze za kierownicą to według wielu duże zagrożenie. Ale czy tak jest w rzeczywistości? Osoby starsze za kierownicą to według wielu duże zagrożenie. Ale czy tak jest w rzeczywistości?

Gorszy refleks czy słabszy wzrok, ale za to rozwaga za "kółkiem" i mniej szalona jazda - to przykład sylwetki statystycznego seniora, który wciąż jest aktywnym kierowcą. Pytanie, kiedy starsza osoba (75+) powinna powiedzieć "dość" i zamienić fotel kierowcy na fotel pasażera? To trudny i delikatny temat, który powraca jak mantra.



Czy kierowcy po 75. roku życia powinni cyklicznie przechodzić badania lekarskie?

Nie ma i zapewne nigdy nie będzie granicy wiekowej, która mówiłaby o zaprzestaniu prowadzenia pojazdu. Tę niełatwą decyzję o zakończeniu kariery kierowcy seniorzy muszą podejmować samodzielnie, choć nierzadko na ich ostateczną decyzję znaczny wpływ mają młodsi członkowie rodziny. Gdy doradców brak - starsza osoba musi sama zdecydować, kiedy powiedzieć "wystarczy".

Zrezygnowanie z samochodu to decyzja niełatwa, tym bardziej, że korzystało się z niego przez kilkadziesiąt lat, niemal dzień w dzień. To szczególnie trudne dla osób, które nie mieszkają w mieście, a w mniejszych miejscowościach. Brak auta w ich przypadku może stanowić duże utrudnienie w przemieszczaniu, chociażby z domu do sklepu.

Senior 75+ za "kółkiem". Kiedy koniec przygody z autem?



- Wraz z wiekiem osoby starsze mają mniej wyostrzone zmysły, co przejawia się pogorszeniem wzroku czy też słuchu, mniejszą sprawnością fizyczną oraz refleksem. Ma to związek z zawężonym polem widzenia, gorszą podzielnością uwagi, opóźnioną reakcją na zmieniające się sytuacje na drodze. To właśnie te czynniki mogą powodować, iż zagrożenie na drodze wzrasta - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku.
Przy okazji warto ustalić pewne granice wiekowe, aby wszystko było jasne. Mówiąc "podeszły wiek" - myślimy o osobach powyżej 60. roku życia. W przypadku kierowców tę granicę należy przesunąć do 75+. Większość zmotoryzowanych w wieku 60-70 lat w dalszym ciągu świetnie radzi sobie w roli kierowcy.

- Obecnie w naszym kraju nie obowiązują przepisy, które zakazywałyby prowadzenia pojazdu po osiągnięciu pewnego wieku. Dokument prawa jazdy kat. B aktualnie wydawany jest na czas określony, maksymalnie 15 lat (do 18 stycznia 2033 każdy posiadacz bezterminowego prawa jazdy będzie musiał wymienić dokument na terminowy - przyp. red.), o tym decyduje okres ważności badań lekarskich i ta data wpisana jest w dokument prawa jazdy. Przed jej upływem należy udać się do lekarza uprawnionego do badań kierowców, który to zdecyduje, na podstawie stanu zdrowia, na jak długi okres uprawnienia zostaną przedłużone - dodaje.
Czytaj także:

Czytelniczka: po 30 latach muszę wrócić za "kółko", ale nie potrafię jeździć



Sugerować seniorom przesiadkę na fotel pasażera?



Gdy jako pasażer w aucie prowadzonym przez seniora zauważysz niepokojące zachowania, jak np. niedostosowanie szybkości (zbyt mała bądź zbyt duża), utrata orientacji, niezwracanie uwagi na znaki oraz sytuację drogową czy wyjeżdżanie poza pas ruchu - warto wybrać się z taką osobą do specjalisty albo od razu zacząć przekonywać, że może to już najwyższa pora na zakończenie przygody kierowcy.

Tylko jak to zrobić w sposób delikatny, aby nie urazić seniora? Za przykład może posłużyć historia naszego czytelnika, pana Michała. Argumentów i korzyści jest naprawdę sporo.

- Mój teść ma 72 lata. Od kilku lat obserwowałem, że radzi sobie coraz słabiej za kierownicą. Jadąc z nim jako pasażer, zacząłem się obawiać, nie tylko o niego, ale też o siebie czy choćby moje dzieci, które chciał np. zawieźć na działkę. Czarę goryczy przelała stłuczka na parkingu, gdy cofając, uderzył w... karawan pod kościołem. Tłumaczył potem, że go nie zauważył. Przekonaliśmy go, że nie ma sensu, by prowadził auto. Jak? Odwołanie do tego, że sobie nie radzi, na pewno by nie pomogło. Ale dodaliśmy argumenty zdrowotne i ekonomiczne. Obliczyliśmy, ile kosztuje ubezpieczenie, tankowanie i przeglądy oraz naprawy auta rocznie, a także ile zarobi na sprzedaży auta. Wyszło, że przy jego stylu życia może jeździć taksówkami jeszcze przez 32 lata! Do tego zaczął korzystać z komunikacji miejskiej i więcej chodzić. Nagle okazało się, że parkujący pod drzwiami sklepu emeryt odzyskał wigor, nie boli go już biodro i zauważa więcej ciekawych rzeczy wokół siebie. A na drogach na pewno jest teraz bezpieczniej - opisuje czytelnik.

Czytaj także:

Czy seniorzy za kółkiem powinni przechodzić obowiązkowe badania?



- Warto podkreślić, że nie wiek tylko kondycja konkretnej osoby wpływa na bezpieczne prowadzenie pojazdu. To sprawa indywidualna, jeżeli ktoś jest w dobrej kondycji zarówno fizycznej, jak i psychicznej nie ma podstawy, by pozbawiać go możliwości samodzielnego przemieszczania się. Jeżeli jednak członkowie rodziny, przyjaciele czy znajomi zauważą u seniora niepokojące zachowanie podczas prowadzenia pojazdu lub "nieuzasadnioną" nerwowość przed rozpoczęciem jazdy, warto ten temat z nim poruszyć, czy nie lepiej być pasażerem komunikacji miejskiej lub innego kierowcy - dodaje Nowak.

Seniorzy powodują poniżej 3 proc. kolizji



Jak wynika z policyjnych statystyk - seniorzy powodują bardzo mało kolizji i wypadków. To zapewne pokłosie jazdy z dużo mniejszą prędkością niż młodzi kierowcy. Ale także liczby kierowców w podeszłym wieku - pamiętajmy, że wiele osób powyżej 60. roku życia po prostu zrezygnowało z jazdy samochodem albo za "kółko" wsiada sporadycznie. Nie zmienia to jednak faktu, że po naszych drogach wciąż porusza się zdecydowanie więcej kierowców w podeszłym wieku ze słabszym refleksem aniżeli brawurowych i skrajnie nieodpowiedzialnych piratów drogowych.

Statystyki pochodzą z gdańskich dróg. Statystyki pochodzą z gdańskich dróg.
Dla przykładu, na ulicach Gdańska w 2021 roku doszło do 7204 kolizji drogowych, z czego 190 spowodowali kierowcy w wieku 75+. To zaledwie 2,63 proc. udziału we wszystkich tego typu zdarzeniach. Wypadków drogowych w tym samym okresie było 383 - w 10 z nich sprawcami byli staruszkowie (2,61 proc.).

- Od 1 stycznia do 26 kwietnia bieżącego roku policjanci wzywani byli do 77 wypadków oraz do 1868 kolizji drogowych. W tym okresie osoby powyżej 75. roku życia były sprawcami 3 wypadków oraz 51 kolizji - wylicza sierż. Justyna Chabowska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gdańsku.
Zatem w tym roku seniorzy na ulicach Gdańska spowodowali 3,9 wypadków i 2,73 proc. kolizji.

Otrzymaliśmy również dane od gdyńskiej policji. Z tą małą różnicą, że wygenerowany raport dotyczy szerszej grupy kierowców - 60+. I od razu widać, że udział w kolizjach i wypadkach osób po sześćdziesiątce jest bardziej wyraźny. To oczywiście również efekt większej liczby aktywnych kierowców w tym przedziale wiekowym.

Dane dotyczą większej grupy kierowców - od 60. roku życia. Dane dotyczą większej grupy kierowców - od 60. roku życia.


Kurs prawa jazdy - Gdańsk, Gdynia, Sopot

mJ

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (220)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane