• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sezon na łańcuchy. Co warto wiedzieć i jak jeździć?

mJ
20 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wybierasz się autem w góry? Koniecznie zaopatrz się w łańcuchy. Wybierasz się autem w góry? Koniecznie zaopatrz się w łańcuchy.

Choć za oknem jesień, to należy pamiętać, że zima bywa kapryśna i może przyjść w każdej chwili. A przecież zimowa aura to dla kierowców dodatkowe wyzwania i problemy. Przygotowujemy się na najbardziej dokuczliwą zimę i podpowiadamy, w jakich sytuacjach należy założyć łańcuchy przeciwśniegowe.



Sprawa używania łańcuchów jest różnie regulowana w systemach prawnych poszczególnych krajów. W Polsce nie ma obowiązku posiadania łańcuchów, ale ich użycie jest konieczne na wybranych odcinkach dróg, które są odpowiednio oznaczone znakami nakazu. Co ważne, jazda z łańcuchami jest również dopuszczalna wówczas, gdy wymagają tego aktualne warunki pogodowe, czyli np. w sytuacji silnego zaśnieżenia. W części krajów europejskich istnieje obowiązek posiadania łańcuchów w określonym czasie oraz w określonych regionach. Dotyczy to przede wszystkim państw alpejskich.

Wybór i koszt

Na polskim rynku dostępnych jest wiele modeli łańcuchów, znacznie różniących się między sobą ceną, wytrzymałością czy zastosowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Ceny łańcuchów kształtują się na poziomie od około 60 zł do nawet 2200 zł.

Jak wskazuje Jacek Radosz, ekspert firmy Taurus, która specjalizuje się w produkcji i dystrybucji m.in. boxów dachowych, bagażników i łańcuchów przeciwśniegowych, przy wyborze łańcuchów należy koniecznie sprawdzić, czy dany model pasuje do posiadanego samochodu.

- Rynkowa oferta jest obecnie bardzo zróżnicowana. Znaleźć można zatem łańcuchy dostosowane specjalnie do samochodów osobowych, terenowych i ciężarowych. Widoczna jest spora różnorodność. Przykładowo, za kwotę poniżej 100 zł dostać można prostą konstrukcję stalową. Najbardziej zaawansowane łańcuchy, wykonane z bardzo wysokiej jakości materiałów i oferujące innowacyjne systemy prostego montażu, to z kolei koszt na poziomie nawet 2 tys. zł. Alternatywą dla łańcuchów mogą być natomiast specjalne paski antypoślizgowe - tańsze i uniwersalne, ale równocześnie tylko jednorazowego użytku - mówi Jacek Radosz.
Czytaj także: Bagażniki bazowe coraz bardziej opływowe i stylowe

Montaż łańcuchów nie jest skomplikowany. Montaż łańcuchów nie jest skomplikowany.
Jak jeździć?

Jazda z założonymi na koła łańcuchami oczywiście różni się od tradycyjnej jazdy. Podstawową różnicą jest ograniczenie prędkości - z założonymi łańcuchami nie powinna ona bowiem przekraczać - co do zasady - 50 km/h. Limit ten może być jednak nawet niższy, jeśli takie zastrzeżenie zawarł w instrukcji użytkowania producent.

- Przed jazdą z łańcuchami warto najpierw przetestować w suchych warunkach ich montaż, by uniknąć problemów już na zaśnieżonej drodze. Co ważne, najbezpieczniej jest łączyć łańcuchy przeciwśniegowe z oponami zimowymi. Natomiast same łańcuchy powinno się zakładać generalnie na koła osi napędowej. Jednak jeszcze przed zakupem łańcuchów najlepiej zapoznać się z odpowiednim rozdziałem w instrukcji obsługi samochodu, który mówi o ich dopuszczeniu na poszczególnych rozmiarach opon i zasadach użytkowania. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodów z napędem na cztery koła. W takich samochodach łańcuchy najczęściej montuje się na tej osi, na którą przekazywany jest większy procent mocy - wyjaśnia ekspert firmy Taurus.
Czytaj także: Jak bezpiecznie przewozić sprzęt narciarski?

Użytkownicy łańcuchów przeciwśniegowych muszą również pamiętać o kilku kwestiach, które w praktyce wyróżniają jazdę z założonymi łańcuchami.

- Trzeba uważać na prędkość, co dotyczy szczególnie pokonywania zakrętów. Pamiętać należy o dłuższej drodze hamowania. Użytkownicy samochodów z systemami kontroli trakcji muszą też wziąć pod uwagę fakt, że podjazd może doprowadzić do przeciążenia tego rodzaju systemu. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem wyłączenie tego systemu - oczywiście odnosi się to konkretnie do czasu, gdy jedziemy z założonymi łańcuchami przeciwśniegowymi - dodaje Radosz.
Jak wskazuje ekspert firmy Taurus, po zakończeniu jazdy i zdjęciu łańcuchów, warto je dokładnie opłukać w wodzie oraz wysuszyć przed ponownym włożeniem do pudełka, co pozwoli na ich ochronę przed korozją.

Łańcuchy powinno się zakładać na koła osi napędowej.
Łańcuchy powinno się zakładać na koła osi napędowej.
mJ

Miejsca

Opinie (42)

  • Hahahaha (2)

    Tak samo jak jest sezon na snieg ^^ a go brak :/

    • 6 0

    • chcesz śnieg, to go wydrap z zamrażalnika (1)

      • 0 0

      • Ale dowaliłeś Janusz

        • 0 0

  • Humorystyczny artykuł...

    mam dedykowane łańcuchy. Użyłem ich 1 (raz) przez ostatnie 6 lat, bo zimą musiałem wjechac do mocno pagórkowatego lasu (i bez tego bym nie wyjechał...). Jak ktos tyłka nie rusza poza 3city to absolutnie bez sensu...

    ODDAJCIE ŚNIEG!!!!

    • 0 0

  • Sklep z łańcuchami (1)

    Najlepszy sklep z łańcuchami to Inter pack we Wrzeszczu. Od lat tam kupuje. Mega miła obsługa. Polecam

    • 0 2

    • bo Maniek kupił tam już 7 kompletów łańcuchów do swojej Fabii...

      • 1 0

  • Łańcuchy świetnie się sprawdzają w jeździe po plaży

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane