• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sezon na łańcuchy. Co warto wiedzieć i jak jeździć?

mJ
20 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wybierasz się autem w góry? Koniecznie zaopatrz się w łańcuchy. Wybierasz się autem w góry? Koniecznie zaopatrz się w łańcuchy.

Choć za oknem jesień, to należy pamiętać, że zima bywa kapryśna i może przyjść w każdej chwili. A przecież zimowa aura to dla kierowców dodatkowe wyzwania i problemy. Przygotowujemy się na najbardziej dokuczliwą zimę i podpowiadamy, w jakich sytuacjach należy założyć łańcuchy przeciwśniegowe.



Sprawa używania łańcuchów jest różnie regulowana w systemach prawnych poszczególnych krajów. W Polsce nie ma obowiązku posiadania łańcuchów, ale ich użycie jest konieczne na wybranych odcinkach dróg, które są odpowiednio oznaczone znakami nakazu. Co ważne, jazda z łańcuchami jest również dopuszczalna wówczas, gdy wymagają tego aktualne warunki pogodowe, czyli np. w sytuacji silnego zaśnieżenia. W części krajów europejskich istnieje obowiązek posiadania łańcuchów w określonym czasie oraz w określonych regionach. Dotyczy to przede wszystkim państw alpejskich.

Wybór i koszt

Na polskim rynku dostępnych jest wiele modeli łańcuchów, znacznie różniących się między sobą ceną, wytrzymałością czy zastosowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Ceny łańcuchów kształtują się na poziomie od około 60 zł do nawet 2200 zł.

Jak wskazuje Jacek Radosz, ekspert firmy Taurus, która specjalizuje się w produkcji i dystrybucji m.in. boxów dachowych, bagażników i łańcuchów przeciwśniegowych, przy wyborze łańcuchów należy koniecznie sprawdzić, czy dany model pasuje do posiadanego samochodu.

- Rynkowa oferta jest obecnie bardzo zróżnicowana. Znaleźć można zatem łańcuchy dostosowane specjalnie do samochodów osobowych, terenowych i ciężarowych. Widoczna jest spora różnorodność. Przykładowo, za kwotę poniżej 100 zł dostać można prostą konstrukcję stalową. Najbardziej zaawansowane łańcuchy, wykonane z bardzo wysokiej jakości materiałów i oferujące innowacyjne systemy prostego montażu, to z kolei koszt na poziomie nawet 2 tys. zł. Alternatywą dla łańcuchów mogą być natomiast specjalne paski antypoślizgowe - tańsze i uniwersalne, ale równocześnie tylko jednorazowego użytku - mówi Jacek Radosz.
Czytaj także: Bagażniki bazowe coraz bardziej opływowe i stylowe

Montaż łańcuchów nie jest skomplikowany. Montaż łańcuchów nie jest skomplikowany.
Jak jeździć?

Jazda z założonymi na koła łańcuchami oczywiście różni się od tradycyjnej jazdy. Podstawową różnicą jest ograniczenie prędkości - z założonymi łańcuchami nie powinna ona bowiem przekraczać - co do zasady - 50 km/h. Limit ten może być jednak nawet niższy, jeśli takie zastrzeżenie zawarł w instrukcji użytkowania producent.

- Przed jazdą z łańcuchami warto najpierw przetestować w suchych warunkach ich montaż, by uniknąć problemów już na zaśnieżonej drodze. Co ważne, najbezpieczniej jest łączyć łańcuchy przeciwśniegowe z oponami zimowymi. Natomiast same łańcuchy powinno się zakładać generalnie na koła osi napędowej. Jednak jeszcze przed zakupem łańcuchów najlepiej zapoznać się z odpowiednim rozdziałem w instrukcji obsługi samochodu, który mówi o ich dopuszczeniu na poszczególnych rozmiarach opon i zasadach użytkowania. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodów z napędem na cztery koła. W takich samochodach łańcuchy najczęściej montuje się na tej osi, na którą przekazywany jest większy procent mocy - wyjaśnia ekspert firmy Taurus.
Czytaj także: Jak bezpiecznie przewozić sprzęt narciarski?

Użytkownicy łańcuchów przeciwśniegowych muszą również pamiętać o kilku kwestiach, które w praktyce wyróżniają jazdę z założonymi łańcuchami.

- Trzeba uważać na prędkość, co dotyczy szczególnie pokonywania zakrętów. Pamiętać należy o dłuższej drodze hamowania. Użytkownicy samochodów z systemami kontroli trakcji muszą też wziąć pod uwagę fakt, że podjazd może doprowadzić do przeciążenia tego rodzaju systemu. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem wyłączenie tego systemu - oczywiście odnosi się to konkretnie do czasu, gdy jedziemy z założonymi łańcuchami przeciwśniegowymi - dodaje Radosz.
Jak wskazuje ekspert firmy Taurus, po zakończeniu jazdy i zdjęciu łańcuchów, warto je dokładnie opłukać w wodzie oraz wysuszyć przed ponownym włożeniem do pudełka, co pozwoli na ich ochronę przed korozją.

Łańcuchy powinno się zakładać na koła osi napędowej.
Łańcuchy powinno się zakładać na koła osi napędowej.
mJ

Miejsca

Opinie (42)

  • teraz to nie trzeba nawet zmieniać opon na zimówki... (3)

    a co dopiero łańcuchy.

    • 17 1

    • (2)

      Wszystko to prawda ,zimy mamy jak kiedyś wiosny ja nie wymieniam opon na zimowe już cztery lata.A lobowanie wymian opon trwa w zaparte ,szukanie jeleni do nabijania kasy

      • 8 3

      • (1)

        Pewnie jeden z tych co robią korki na obwodnicy...

        • 8 2

        • To jeden z tych co to "przed wojną nie było opon zimowych i też żyli"

          • 6 0

  • (2)

    W tekście i pod zdjęciem jest informacja, że łańcuchy powinno się zakładać na koła osi napędowej a do zdjęć wybrano niefortunnie samochody, które z dużym prawdopodobieństwem posiadają napęd 4x4.

    • 8 1

    • O tym tez była mowa (1)

      należy je zakładać na tę oś, na którą przekazywany jest większy procent mocy.

      • 6 0

      • Nie ma takiej osi!

        U mnie jest 4x4, w którym, zależnie od przyczepności poszczególnych kół, na jedno z nich może być przekazane prawie cała moc - na dowolne koło. Na oś przednią lub tylną może być chwilowo łącznie do 100%, a na jedno tylne koło chwilowo do 85% momentu napędowego. System sam decyduje, kilkanaście razy na sekundę dostosowując rozdział momentu poprzez sprzęgła wielopłytkowe (między osiami i między kołami osi tylnej). Poruszając się po śliskiej nawierzchni taki system cały czas pracuje - bo zwykle nie jest tak, że nawierzchnia jest wszędzie jednakowo śliska - tylko każde koło ma w danej chwili mniej lub więcej przyczepności, więc napęd do tego się dostosowuje. W normalnej, ustabilizowanej jeździe po asfalcie zwykle większość napędu jest na przód, owszem. Ale i tak nie zawsze. Można wybrać inny tryb jazdy (sportowy) i już 60% napędu z definicji trafia na tył, a 40% na przód. Oczywiście wystarczy wejść w ciasny zakręt lub zrobić gwałtowny manewr, żeby to się zmieniło w ułamku sekundy (80 ms lub coś koło tego?) Dzisiejsze systemy 4x4 to już nie takie proste układy.

        Dla Allroad zadbać o dobre opony i już. Łańcuchy tylko na "ośkach". W ostateczności - na przód (bo tam zwykle jest "niby-szpera" oparta na wykorzystaniu hamulców, co działa ok ale tylko przez chwilę, a nie nadaje się do ciągłej pracy).

        • 2 1

  • jakie łańcuchy?? chyba choinkowe :)

    • 10 0

  • w góry, do Wieżycy, Matizem na łysych letnich

    łańcuchy :D do szyi razem z dzwonkiem

    • 9 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane