• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skoda Octavia świętuje 20. urodziny

Michał Jelionek
7 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wszystkie trzy generacje Skody Octavia (druga po faceliftingu). Wszystkie trzy generacje Skody Octavia (druga po faceliftingu).

Dwie dekady temu, dokładnie 3 września 1996 roku, rozpoczęła się seryjna produkcja - bestsellerowej jak się później okazało - Skody Octavii. Dziś wiadomo, że popularny kompakt odegrał niebotyczną rolę w osiągnięciu przez czeskiego producenta globalnego sukcesu rynkowego.



Jak wspominasz pierwszą generację Skody Octavia?

Octavia to najlepiej sprzedający się model w historii Skody. Od momentu rozpoczęcia produkcji z linii montażowych zjechało już ponad 5 mln egzemplarzy Octavii. Wróćmy jednak do samego początku...

Tak naprawdę historia modelu rozpoczęła się w lutym 1995 roku, od położenia kamienia węgielnego pod budowę nowej linii produkcyjnej czeskiej fabryki w Mladej Boleslavi. Kilkanaście miesięcy później z nowo powstałego obiektu wyjeżdżały już pierwsze egzemplarze Skody Octavii.

Powierzchnia nowoczesnego - jak na tamte czasy - obiektu liczyła 32 tys. m kw. W marcu 1996 roku działalność zainaugurowała również lakiernia, w której już wkrótce, każdego dnia nową powłokę otrzymywało nawet 1800 sztuk Octavii i Felicii.

- Pojawienie się przed dwudziestoma laty Skody Octavii na rynku było wielkim przełomem. Wówczas autosegment C zyskał poważnego i bardzo mocnego konkurenta. Od zawsze zresztą ten model charakteryzowały: wygoda, komfort i ekonomiczność. Każda generacja oferuje ciekawe wyposażenie, a także to, co bardzo istotne, czyli łatwy dostęp do części i akcesoriów w rozsądnych cenach - tłumaczy Tomasz Groszewski, miłośnik marki i użytkownik Octavii.
Czytaj także: Nowa Skoda Octavia awansuje?

Przez kilkanaście lat motoryzacyjny design dość mocno uległ zmianom. Przez kilkanaście lat motoryzacyjny design dość mocno uległ zmianom.
3 września 1996 roku ówczesny prezydent Republiki Czeskiej - Vaclav Havel - oficjalnie otworzył nową fabrykę, a zarazem dał sygnał do rozpoczęcia seryjnej produkcji późniejszego hitu sprzedaży, czyli Skody Octavii. Dodajmy, że był to pierwszy model Skody, który stworzono w studiach projektowych Volkswagena.

Zaraz po debiucie czeskiego kompaktu, gama silnikowa była dość skromna. Klienci wybierali między dwoma czterocylindrowymi jednostkami benzynowymi oraz jednym dieslem. Dwa lata po premierze Octavii ofertę poszerzono o rodzinny wariant kombi (od roku 1999 był dostępny również z napędem na wszystkie koła).

Czytaj także: Skoda Superb - przestrzeń przez wielkie "P"

- Mój znajomy w 2000 roku kupił nową Skodę Octavię i dla wielu osób był to niesamowity wyznacznik luksusu. Pamiętam, że wszyscy mu jej zazdrościli. Dziś sam jeżdżę Octavią pierwszej generacji, i choć nie jest to auto z pierwszych stron gazet motoryzacyjnych, nie mogę powiedzieć o niej złego słowa. Auto jest przede wszystkim praktyczne, ma duży bagażnik, mało pali i nieźle wygląda. Jeśli nie będzie się psuło pojeżdżę nim jeszcze parę lat i wymienię. Kto wie, czy także nie na Skodę? - zdradza pan Maciej, szczęśliwy posiadacz Skody Octavii.
Ostatnia Octavia pierwszej generacji z taśmy montażowej zjechała w listopadzie 2010 roku. W ciągu 14 lat wyprodukowano ponad 1,44 mln egzemplarzy (około 970 tys. limuzyn i 470 tys. kombi). Jak się później okazało, w ślad swojego poprzednika szybko poszły kolejne odsłony modelu. W latach 2004-2013 wyprodukowano w sumie 1,6 mln limuzyn i 900 tys. kombi drugiej generacji. Od grudnia 2012 roku produkowana jest trzecia generacja Skody Octavii.

A jak wy wspominanie pierwszą generację Skody Octavia?

Czytaj także: Nieśmiertelna "beczka" ma już 40 lat

Film promujący premierową odsłonę Skody Octavia.

Miejsca

Opinie (56)

  • octavia z silnikiem SDI (9)

    Moze nie byl to demon prędkości ale ponad milion kilometrów to dla tego silnika żaden wyczyn.

    Polecam z czystym sumieniem.
    Spalanie max 6 litrów w MIEŚCIE

    • 9 6

    • I 58 sekund do setki...? (6)

      Megane III 1.5 dci - w mieście 5.5 i można normalnie jeździć... tylko że kapelusza nie dają

      • 4 8

      • A jak tam przekręcone panewki i zatarte silniki w tych "mega super" francuskich dci?

        • 2 0

      • Po co Ci setka w mieście ? (3)

        a do 50 rozpędza się całkiem nieźle. Ale SDI i TDI w mieście to porażka weź za takim jedź kopci to tak że udusić się można.

        • 5 4

        • Mój nie kopci

          Bo nie mam przekręconego licznika i silnika do remontu..

          • 2 0

        • TDI (1)

          Nowe Diesle nie kopcą . Filtr cząstek stałych .....Znafco

          • 3 7

          • no juz tam przy jezdzie w miescie po pare km ten dpf ci dlugo podziala xD zwlaszcza, ze teraz jest moda, zeby od razu sie tego dpf (w sensie po gwarancji) pozbywac

            • 0 1

      • Tyle, że w dci jest turbina,dpf itd.

        Wybacz ale wole te zaoszczędzone pieniądze przeznaczyc na wakacje z rodziną

        • 6 1

    • Dla silnika nie, ale dla kierowcy tak

      Podziwiam cierpliwość kierowców, którzy byliby w stanie przejechać 1M km autem z silnikiem SDI... I przeżyć. To nie jeździ, to się toczy :)

      • 5 4

    • do wszystkich

      Którzy są na nie bo to skoda. LePiej kupcie sobie coś polskiego hehe

      • 4 1

  • pamietam premiere w 1996 (1)

    Bylem wraz z ojcem na dniach otwartych w salonie na morenie chyba blazewicz...
    Pamiętam ze mega wrażenie wtedy na mnie zrobila.
    Niedawno znalazłem w kartonie z książkami oryginalny prospekt octavi który na tej premierze rozdawali.
    Zazdroscilem wtedy Czechom takigo pięknego auta gdzie naszym szczytem możliwości byl polonez caro...

    • 4 0

    • Nawet Favorit/ Felicia 1.3 była dużo lepszym autem od Poldka!

      • 1 0

  • Auto OK

    Taki VW dla ubogich ;)

    • 2 0

  • Posiadacz Octav (2)

    Posiadam Octavie od roku . 2.0 TDI 150KM wersja Style,
    Autko wystarczy na polskie warunki.
    Fajnie przyśpiesza i mało pali przy dozwolonych prędkościach.
    Dziwi mnie co ludzie wypisują .Wali mnie czy ktoś jeździ mercem czy Toyotą.
    Ja mam skodę i i mi podoba.Większość co wypisuje te negatywne opinie to albo wcale nie ma samochodu albo jeździ 15letnim złomem.Nie każdego stać na nową octavie za prawie 100tys.
    Przed zakupem oglądałem nową Toyotę Auris i wcale nie jest taka super.
    Twarde plastiki i do tego konsola przednia po prostu brzydka.
    Kosztowała podobnie ale mniejsza moc i mniej miejsca w środku .
    Wybrałem Octavie i jestem zadowolony .

    • 5 4

    • jednych stać tylko na kaszankę, innych na sushi (1)

      taka to różnica

      • 0 1

      • 25 letni

        Ty jeździsz 25 letnią Toyotą i mówisz że to super auto .Hhehehehe

        • 1 0

  • a co tak sprytnie pominięty temat silników TSI (1)

    z pękającymi tłokami i z rozrządem na łańcuchu, który trzeba wymieniać co 20 tys. km??? grupa VW to chłam robi od kilku lat wyłącznie....

    • 0 2

    • bezawaryjność

      tsi 1.4 pięć lat bezawaryjnej jazdy 130000 km. Komuś tłok pękł ale w głowie. Jeżdżąc max na dwójce to zajedziesz każdy silnik.

      • 0 0

  • między dwoma czterocylindrowymi jednostkami? (2)

    znaczy jest ten jednostek tak?

    • 2 8

    • gramatyka na poziomie IV klasy SP cie przerasta chyba

      • 0 0

    • Między dwoma łaciatymi krowami - znaczy jest ten krów :)

      • 2 0

  • rzeczywiscie skody nie sa szczegolnie wyrozniajace sie wygladem

    ale nie każdy lubi się wyróżniać.ja mam nową skode z mocnym silnikiem i niezłym wyposazeniem,w miarę wygodna i komfortowa.mi starczy

    • 3 0

  • "Przez kilkanaście lat motoryzacyjny design dość mocno uległ zmianom."

    Niestety na gorsze. Straszne są te współczesne samochody z pogiętymi w każdym możliwym miejscu blachami.

    • 1 0

  • Octavia II przed liftem - najlepsza (1)

    Octavia I była zbyt ciasna i siermiężna, choć miała doskonałą blacharkę i trwałe silniki (widziałem 17-letnią Octavię bez śladów rdzy na zgrzewach dachu i słupków, po zdjęciu szyby - a wszystkie współczesnie samochody tam rdzewieją).
    Octavia II to był duży skok jakościowy, znacznie lepsze zawieszenie, bardziej przestronna kabina, niezłe wyposażenie. Po lifcie zakradły się jednak pewne oszczędności (np. twardsze plastiki w niektórych miejscach).
    Octavia III to znowu krok wstecz, auto pozornie lepsze, ale jednak za bardzo odchudzone przez księgowych.
    Mój typ: Octavia II 2008-2009, końcówka wersji przedliftowej, wersja 2.0 TDI common rail (lepsza od za słabej 1.9, w dodatku z wadliwymi panewkami).

    • 4 1

    • Potwierdzam OII przed liftem najlepszą z Octavii

      Sporo miejsca i jakość wnętrza więcej niż zadowalająca jak na niby segment niższy.

      • 1 0

  • nigdy nie kupie Skody bo : (6)

    1) jest nudna na zewnatrz
    2) srodek i deska rozdzielcza to porazka
    3) to auto dla emeryta
    4) auto dla przedstawiciela handlowego
    5) auto dla biednych
    6) awaryjnosc jak i w reszcie VW, Aud, Seacie
    7) mam juz taczke do przewozu piasku

    • 11 34

    • 9) bo nie mam kasy.

      jw.

      • 8 3

    • Dodałbym jeszcze że korozja radzi sobie z Octavią lepiej niż z polonezami czy fordami.

      widzę że wierni wyznawcy kościoła pod wezwaniem św VAG 1.9TDi nie próżnują i klikają minusiki....klikają :D

      • 3 6

    • spadaj dziadu

      Kup sobie kołek i wsadź w D

      • 2 5

    • A ja polecam ci Skode, mają duże bagażniki. Zmieścisz kilka worków cebuli.

      • 11 5

    • Dodaj jeszcze punkt

      8) bo jestem tępy

      • 10 5

    • Jasne, idź jeździć kianką buahaha a wewnątrz poczujesz się jak w domku dla lalek.

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane