• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Skoda Octavia awansuje?

Marcin Tymiński
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.  Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.

Tego samochodu nie trzeba nikomu przedstawiać. Najważniejsza pozycja w gamie modelowej Skody, ulubienica polskich flot, w trzeciej odsłonie trochę nie mieści się już w standardach tradycyjnego kompaktu i mierzy nieco wyżej. Czy słusznie?



Gdy w Czechach opadła żelazna kurtyna, Skoda Octavia była pierwszym, całkowicie na nowo opracowanym modelem marki (Felicia została opracowana na bazie Favoritki). Po raz pierwszy zobaczyliśmy ją w 1996 roku. Od tego czasu pojawiły się jej dwie generacje, po drodze przeszła też dwa faceliftingi. Sprzedano jej ponad 3,7 milionów egzemplarzy. To aż 41 proc. całej sprzedaży marki. W Polsce Octavia zawsze okupowała czołowe miejsca w statystykach sprzedaży.

9 cm dłuższa, 5 cm szersza i 11 cm wyższa. To Octavia najnowszej, trzeciej generacji. Zwarta, proporcjonalna, z ostro zarysowanymi liniami. Z tyłem, który zwłaszcza w okolicach słupka C i lampami nieco przypomina Audi. Dolny grill z przodu w kształcie plastra miodu, znaliśmy do tej pory z wersji RS. To może się podobać, chociaż praca zespołu projektowego z Mlada Boleslav, pod wodzą Josefa Kabana nie powoduje szybszego bicia serca. Nie ma w tym artyzmu, jest solidne rzemiosło.

Octavia nieco wyrasta poza swój segment. Nominalnie jest kompaktem, jednak olbrzymia pojemność bagażnika, 590 litrów i bardzo duża ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy, sprawia, że samochód zerka o klasę wyżej.

Tę ambicję Octavia dodatkowo podkreśla chociażby ilością elektronicznych asystentów dostępnych dla tego modelu. Mamy więc do dyspozycji np. system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta pasa ruchu, który w razie potrzeby sam skoryguje tor jazdy, gdy kierowca przekroczy linię jezdni, system wykrywania zmęczenia u kierowcy, radar kontrolujący odstęp z funkcją awaryjnego hamowania, automatyczną zmianę świateł czy asystenta parkowania.

Gama silników nowej Octavii zaczyna się od 1.2 TSI o mocy 85 KM z manualną, pięciobiegową skrzynią. 1.2 TSI o mocy 105 KM ma już sześć biegów lub skrzynię DSG. Taką samą opcję oferuje 1.4 TSI o mocy 140 KM. Najmocniejsza, benzynowa wersja to na razie 1.8 TSI. Ma 180 KM i skrzynię DSG.

Silniki wysokoprężne to 1.6 TDI - 90 KM i skrzynia 5M oraz 1.6 TDI o mocy 110 KM ze skrzynią 6M, oraz 2.0 TDI, które ma 150 KM i skrzynię 6M lub DSG.

Nasze pierwsze wrażenia po jazdach nową Octavią? Od razu widać, że to przemyślana i dojrzała konstrukcja. Wnętrze jest dobrze wykonane, z solidnych materiałów, sprawia jednak nieco smutne wrażenie. Uwagę zwracają fotele, o wiele wygodniejsze i lepiej wyprofilowane niż w poprzednim modelu. W podstawowej wersji wyposażenia - active, nie ma poczucia, że jest to konfiguracja "oszczędnościowa". To bardziej widać z zewnątrz, głównie za sprawą stalowych obręczy, o rozmiarze 15".

Jednak nawet podstawowa wersja Octavii z silnikiem 1.2 TSI zapewnia akceptowalną dynamikę. Silnik nie sprawia wrażenia wysilonego. Octavia z dwulitrowym dieslem zapewnia bardzo dobre przyspieszenia i wzorowo współpracuje ze skrzynią biegów. DSG lubi trzymać wyższe obroty i nie zrzuca za szybko biegów na niższe. Dźwięk silnika jest całkiem przyjemny, mógłby jednak być odrobinę bardziej wyciszony.

Zawieszenie Octavii dobrze balansuje między niezbędną twardością a komfortem. To właśnie ten element, podobnie jak np. kalibracja układu kierowniczego najbardziej wskazuje na dojrzałość konstrukcji Skody, pełnymi garściami czerpiącej z rozwiązań koncernu VW. Komfort jazdy Octavią jest zbliżony do tego, który oferują modele Volkswagena. Jednak na porównania z Audi chyba jeszcze za wcześnie.

Decydującym elementem o wyborze samochodu w naszych warunkach jest jednak zawsze cena. Podstawowa wersja active z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM to wydatek 59 500 zł. 1.6 TDI o mocy 105 KM, w tej wersji kosztuje od 74 550 zł. Poniżej 80 tys. złotych możemy wybierać jeszcze w wersjach active, elegance i ambition z silnikami 1.4 TSI i 1.6 TDI. 180-konne 1.8 TSI w wersji ambition kosztuje 82 350 zł. Ceny dwulitrowego diesla o mocy 150 KM zaczynają się od 88 050 zł w wersji ambition. Topowa elegance z tym silnikiem to wydatek 92 050 zł.

  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia


Nowa Octavia - ciekawostki

Samochód waży o 102 kg mniej niż poprzedni model. 11 kg "urwano" dzięki mniejszej masie belki skrętnej.

Zawieszenie wielowahaczowe dostępne jest w modelach 1.8 TSI, z napędem 4x4 oraz RS.

Płytka indukcyjna w schowku na telefon o 20 proc. wzmacnia sygnał radiowy, gdy telefon znajduje się w schowku.

Po wyłączeniu samochodu info na wyświetlaczu przypomni o zostawionym w schowku telefonie.

Działania tempomatu nie przerywa zmiana biegów w manualnej skrzyni.

Śmietniczka w aucie ma specjalne, wymienne worki.

Bez dopłaty Octavia ma być dostępna tylko w jednym kolorze - błękitnym.

Octavia z pakietem na bezdroża ma o 1,5 cm podniesione zawieszenie i komplet osłon podwozia.


Tu znajdziesz trójmiejskie salony Skody

Opinie (110) 1 zablokowana

  • widziałem to i... (7)

    nic spejalnego...nuda

    • 44 10

    • Jak prawie wszystkie sedany

      • 5 2

    • Twój wpis jest za to godzien czytania kilka razy pod rząd

      • 6 6

    • (1)

      W gaciach masz nudę.

      • 3 8

      • a ty w głowie

        jw

        • 6 0

    • A jakie ma być? (2)

      Czego oczekiwałeś po przerośniętym kompakcie stworzonym do wypadu po bułki? To auto nie jest projektowane, aby wzbudzać zachwyt i piać nad jego wyrafinowaną stylistyką i technicznym zaawansowaniem. Tego oczywiście chciałby producent. Ale nie dajmy się ludzie ogłupiać. To jest najzwyklejszy zlepek niskiej jakości plastików i puszkowatej blachy. Tu nie znajdziesz zamszów, drewna, czy włókna węglowego. To nie ta liga. Za 3 lata nikt się nim nawet nie obejrzy, a za 5 lat będzie pełno takich stojących po szopach i zarastających mchem na uszczelkach do wzięcia za 1/6 obecnej ceny. Tu nie ma miejsca na radość z jazdy. Tu jest czysta ekonomia. Wcisnąć kawałek odlanego seryjnie plastiku za jak największe pieniądze i wmówić, że własnie zakupiłeś wyjątkowo wyrafinowany produkt.

      • 4 2

      • popieram

        ale mam nadzieje ze w twojej wypowiedzi nie ma kszty pogardy a to co za nia uchodzi to raczej obiektywna ocena

        • 2 0

      • no i czymze mialby jezdzic przecietny kowalski na codzien

        wg mnie takie nudne autko to wrecz ideal. zlepek wszystkiego co niezbedne podany we w miare dobrej oprawie

        • 2 0

  • Z opinii na forum użytkowników i fanów Octavii (4)

    Niestety, ale zatracone zostały niektóre przewagi widoczne w poprzedniej generacji. Przede wszystkim niektóre elementy wnętrza rozczarowują. Octavia II była nad wyraz nieźle wykończona i zaprojektowana, szczególnie było to widoczne porównując np. z "puszkowatym" Focusem II. Teraz cała konkurencja poszła do przodu, a Octavia III w wielu aspektach zrobiła krok wstecz w stosunku do generacji II. Także w technice. Np. W O3 wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi jest dostępne dopiero w wersjach o mocy co najmniej 150 KM (w słabszych jest prosta belka skrętna), podczas gdy w O2 każdy egzemplarz ma wielowahaczowe zawieszenie.

    • 30 2

    • księgowi zrobili dobrą robotę...

      zaoszczędzili tu i tam...dodali kilka cm (nie widać)...i podnieśli cenę...a polaki i tak szturmem się rzucą :P

      • 10 5

    • nad wyraz?

      daj spokoj. dobre, poprawne auto i tyle, takie samo jak megane czy focus tylko z troche wiekszym kufrem. aczkolwiek stylistycznie duzo bardziej mi sie podoba niz baloniasta poprzedniczka.

      • 3 3

    • No faktycznie, opinie na forum Octavii wystawiane są przez samych twardzieli. (1)

      Ostatnio jeden wyskoczył z pytaniem jak polepszyć brzmienie silnika 1.4.

      • 11 2

      • dlatego odnies sie do powyższej opinii a nie do opinii jakiegos jak to nazywasz twardziela

        • 3 0

  • brzydki ,nijaki samochodzik dla kapeluszników i gości którzy mają go w firmie (1)

    nikt inny nie chcialby mieć takiej szkarady

    • 40 45

    • ciężko dyskutować

      z Tobą w kontekście Twojego Matiza z gazem...

      • 8 7

  • Powiem tak... (2)

    za tą kasę lepiej kupić golfa IV w niezłym stanie, może być w kombi, wstawić dobry gaz i pośmigamy jeszcze kupe lat. No i ile zoszczędzone...

    • 11 54

    • Za dokładnie taką samą kasę można kupić nowego golfa

      • 3 1

    • duże te kombi

      Nie widziałem jeszcze tak dużego kombi do którego zmieściłby się Golf

      • 2 0

  • normalni ludzie nie wstydzą się swoich aut. (5)

    czego chcecie od Skody? to nie ma być prestiż, tylko auto na co dzień - praca, zakupy. o awaryjności się nie wypowiem, bo nie miałem do czynienia. ceny natomiast nie zachęcają. Jakby nie było, to Czechom możemy tylko zazdrościć, swoją szansę sprzeniewierzyliśmy.

    • 78 6

    • My nie mieliśmy szansy

      Z pretensjami zapraszam na ul. Polanki do wąsatego.

      • 10 1

    • bo oni nie kupują samochodów (1)

      oni kupują przedłużki do fajfusa

      • 4 1

      • innych mierzysz swoją miarą

        • 4 2

    • no niestety nawet rumunom możemy pozazdrościć. ja pier...

      • 9 0

    • amen

      • 3 0

  • cena cena cena (2)

    Chora cena.KTO DA TYLE KASY,CHYBA,ZE DOSTANIE 400 TYS.
    NAGRODY.Możliwy do sprzedania tylko w Warszawie.

    • 19 4

    • "Podstawowa wersja active z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM to wydatek 59 500 zł" (1)

      60 dych za takie auto to przegięta cena? daj listę alternatywnych aut w tej cenie.

      • 2 5

      • nie jestem fanem takich aut

        ale nowa Kia Ceed jest korzystniesza. za 49900 masz podstawe ze 100 konnym silniczkiem 1.4. za 54 000 masz kombi.

        • 7 1

  • Szkoda :))

    • 10 0

  • sluzbowa octavia (4)

    wiadomo, ze skodami tylko buractwo jezdzi, widac na drogach

    • 21 44

    • biznesmen

      Mnie osobiście octavia III rozczarowała ale ktoś kto twierdzi że skodami jeżdżą buraki jest zwykłym prostakiem który w tego typu opiniach w ogóle nie powinien się udzielać - tak do do ciebie biznesmen :)

      • 13 5

    • sorki kolego

      ale ktoś kto dyma na giełdę warzywną pełnoletnim T4 bo ma boks z kalarepą na bazarze to jeszcze nie biznesmen

      • 17 2

    • SKODA jest OK i tyle.

      a tzw. biznesmen niech nie obraża ludzi...

      • 6 2

    • bogaty szejk

      ja jeżdżę tylko SKODĄ !!!

      • 3 3

  • tył to 90% Audi A6 C6... (3)

    nie mowie ze zle, moze nawet i dobrze bo ladny tyl ale widac ze lubią odkopywać starsze modele (Seat Exeo to przeciez A4 B7).

    • 15 2

    • A przód Lamborgini

      • 8 1

    • Chlopie

      Wysoka piątka dla Ciebie !!!! Pierwsze co pomyslalem po zobaczeniu to ze jest to C6 ;)

      • 0 1

    • ale co w tym zlego?

      pozdrawiam

      • 2 1

  • siemanko (2)

    Powiem skromnie mam fiata uno 2000 r i jezdzi na glowe nie kapie i jest ok
    \

    • 46 3

    • Co najwyżej ma knuta..oby.

      • 0 3

    • też kupiłem uniaka i to w gazie do jazdy po mieście. musiałem tylko lepszy sygnał założyć bo jak buractwo widzi uniaka to się wciska na chama, a że przyśpieszenia to nie ma to przynajmniej sobie potrąbię :D

      • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane