• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Skoda Octavia awansuje?

Marcin Tymiński
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.  Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.

Tego samochodu nie trzeba nikomu przedstawiać. Najważniejsza pozycja w gamie modelowej Skody, ulubienica polskich flot, w trzeciej odsłonie trochę nie mieści się już w standardach tradycyjnego kompaktu i mierzy nieco wyżej. Czy słusznie?



Gdy w Czechach opadła żelazna kurtyna, Skoda Octavia była pierwszym, całkowicie na nowo opracowanym modelem marki (Felicia została opracowana na bazie Favoritki). Po raz pierwszy zobaczyliśmy ją w 1996 roku. Od tego czasu pojawiły się jej dwie generacje, po drodze przeszła też dwa faceliftingi. Sprzedano jej ponad 3,7 milionów egzemplarzy. To aż 41 proc. całej sprzedaży marki. W Polsce Octavia zawsze okupowała czołowe miejsca w statystykach sprzedaży.

9 cm dłuższa, 5 cm szersza i 11 cm wyższa. To Octavia najnowszej, trzeciej generacji. Zwarta, proporcjonalna, z ostro zarysowanymi liniami. Z tyłem, który zwłaszcza w okolicach słupka C i lampami nieco przypomina Audi. Dolny grill z przodu w kształcie plastra miodu, znaliśmy do tej pory z wersji RS. To może się podobać, chociaż praca zespołu projektowego z Mlada Boleslav, pod wodzą Josefa Kabana nie powoduje szybszego bicia serca. Nie ma w tym artyzmu, jest solidne rzemiosło.

Octavia nieco wyrasta poza swój segment. Nominalnie jest kompaktem, jednak olbrzymia pojemność bagażnika, 590 litrów i bardzo duża ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy, sprawia, że samochód zerka o klasę wyżej.

Tę ambicję Octavia dodatkowo podkreśla chociażby ilością elektronicznych asystentów dostępnych dla tego modelu. Mamy więc do dyspozycji np. system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta pasa ruchu, który w razie potrzeby sam skoryguje tor jazdy, gdy kierowca przekroczy linię jezdni, system wykrywania zmęczenia u kierowcy, radar kontrolujący odstęp z funkcją awaryjnego hamowania, automatyczną zmianę świateł czy asystenta parkowania.

Gama silników nowej Octavii zaczyna się od 1.2 TSI o mocy 85 KM z manualną, pięciobiegową skrzynią. 1.2 TSI o mocy 105 KM ma już sześć biegów lub skrzynię DSG. Taką samą opcję oferuje 1.4 TSI o mocy 140 KM. Najmocniejsza, benzynowa wersja to na razie 1.8 TSI. Ma 180 KM i skrzynię DSG.

Silniki wysokoprężne to 1.6 TDI - 90 KM i skrzynia 5M oraz 1.6 TDI o mocy 110 KM ze skrzynią 6M, oraz 2.0 TDI, które ma 150 KM i skrzynię 6M lub DSG.

Nasze pierwsze wrażenia po jazdach nową Octavią? Od razu widać, że to przemyślana i dojrzała konstrukcja. Wnętrze jest dobrze wykonane, z solidnych materiałów, sprawia jednak nieco smutne wrażenie. Uwagę zwracają fotele, o wiele wygodniejsze i lepiej wyprofilowane niż w poprzednim modelu. W podstawowej wersji wyposażenia - active, nie ma poczucia, że jest to konfiguracja "oszczędnościowa". To bardziej widać z zewnątrz, głównie za sprawą stalowych obręczy, o rozmiarze 15".

Jednak nawet podstawowa wersja Octavii z silnikiem 1.2 TSI zapewnia akceptowalną dynamikę. Silnik nie sprawia wrażenia wysilonego. Octavia z dwulitrowym dieslem zapewnia bardzo dobre przyspieszenia i wzorowo współpracuje ze skrzynią biegów. DSG lubi trzymać wyższe obroty i nie zrzuca za szybko biegów na niższe. Dźwięk silnika jest całkiem przyjemny, mógłby jednak być odrobinę bardziej wyciszony.

Zawieszenie Octavii dobrze balansuje między niezbędną twardością a komfortem. To właśnie ten element, podobnie jak np. kalibracja układu kierowniczego najbardziej wskazuje na dojrzałość konstrukcji Skody, pełnymi garściami czerpiącej z rozwiązań koncernu VW. Komfort jazdy Octavią jest zbliżony do tego, który oferują modele Volkswagena. Jednak na porównania z Audi chyba jeszcze za wcześnie.

Decydującym elementem o wyborze samochodu w naszych warunkach jest jednak zawsze cena. Podstawowa wersja active z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM to wydatek 59 500 zł. 1.6 TDI o mocy 105 KM, w tej wersji kosztuje od 74 550 zł. Poniżej 80 tys. złotych możemy wybierać jeszcze w wersjach active, elegance i ambition z silnikami 1.4 TSI i 1.6 TDI. 180-konne 1.8 TSI w wersji ambition kosztuje 82 350 zł. Ceny dwulitrowego diesla o mocy 150 KM zaczynają się od 88 050 zł w wersji ambition. Topowa elegance z tym silnikiem to wydatek 92 050 zł.

  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia


Nowa Octavia - ciekawostki

Samochód waży o 102 kg mniej niż poprzedni model. 11 kg "urwano" dzięki mniejszej masie belki skrętnej.

Zawieszenie wielowahaczowe dostępne jest w modelach 1.8 TSI, z napędem 4x4 oraz RS.

Płytka indukcyjna w schowku na telefon o 20 proc. wzmacnia sygnał radiowy, gdy telefon znajduje się w schowku.

Po wyłączeniu samochodu info na wyświetlaczu przypomni o zostawionym w schowku telefonie.

Działania tempomatu nie przerywa zmiana biegów w manualnej skrzyni.

Śmietniczka w aucie ma specjalne, wymienne worki.

Bez dopłaty Octavia ma być dostępna tylko w jednym kolorze - błękitnym.

Octavia z pakietem na bezdroża ma o 1,5 cm podniesione zawieszenie i komplet osłon podwozia.


Tu znajdziesz trójmiejskie salony Skody

Opinie (110) 1 zablokowana

  • (1)

    Cieżki, bez finezji i polotu...nie widzę żadnego powodu ( łącznie z ceną) by się tym wozidłem zainteresować!

    • 12 1

    • ceną szczególnie

      • 0 0

  • (4)

    Moim zdaniem konkurencja Octavii to klasa wyżej. Tj Ford Mondeo, Opel Insignia etc... a w wymienione w artykule pojazdy to konkurencja raczej nowej Skody Fabii

    • 3 12

    • jaassne (3)

      Czyli fabia to golf,octavia to mondeo,insignia.czyli i passat,a supera to pewnie wg Ciebie passat cc?To roomster jest na bank odpowiednikiem sccirocco

      • 8 1

      • (2)

        Odpowiednikiem skody do porownywanych aut jest Rapid. Octavia urosla i w segmencie ma konkurowac z Mondeo, Laguna, Mazda 6 czy Passatem.

        • 0 1

        • problem ze skodami jest taki, że wszystkie modele są za duże na jedna klase a za małe na wyższą. dotyczy to wszystkich 4 podstawowych modeli (fabia rapid octavia superb).

          • 2 0

        • Wprowadzenie rapida mialo uplasowac go w segmencie C (focus, astra, mazda 3) i dociagniecie octavii do segmentu D (mondeo, accord, insignia).

          • 0 0

  • te silniki to do fabki dobre....

    1.2 do octavi to jakas kpina, ciekawe kiedy padnie ten silniczek od golarki , pewnie tak jak w paskach czy sweterkach :)

    • 15 0

  • samochód z kurą na masce

    nie dziękuję

    • 13 7

  • bieda bieda bieda (2)

    wszystko od VW w tańszym opakowaniu

    • 14 4

    • co nie znaczy że tanie

      • 3 0

    • Lepszy niż nowy Golf

      to dopiero porażka

      • 2 0

  • Słabe ten samochód, idealny dla taksówkarzy :)

    • 6 5

  • najlepsza octavka to wypust nr 1..... (1)

    ...może jest spartańska ale blachy super ocynkowane tapicerka nie do przetarcia materiały plastikowe dobrej jakości ,1,9 tdi do naprawienia młotem w każdej wsi.... niestety wypust nr 2 to porażka -rdzewiejąca buda plastiki z chińskich zabawek tapicerka na fotelach ze szmat ogólna porażka.....a my wiemy dlaczego? skoda zaczęła się lepiej sprzedawać cd vw i koncern świadomie obniżył jakość skód.......

    • 7 3

    • Tak..dowartościuj się, że masz Octavię I.

      • 0 5

  • Octavia II była duuuużo ładniejsza

    Ta wygląda jak ta pokraka Rapid czyli samochód niższej klasy z którego spece od marketingu usiłują zrobić kompakta. Widać że Octavia zaczęła zagrażać Volkswagenowi i sprzedaży Golfa którego macierzysty koncern chce teraz mocno ponownie wypromować. Octavia III ma na przykład boczki drzwi z plastiku niczym w "maluchu".Zrobili z nią coś takiego jak z Fabią I. O ile np. pierwsze kombi wyglądało całkiem ładnie to Fabka II wygląda jakby była niepełnosprawna.

    • 7 3

  • Jak to skodzina (2)

    jak nie ph to kapelusze i inni frajerzy.

    • 3 7

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Lolek, pochwal się, czym jeździsz i czy jest Twoje? Spłacone?

      • 0 0

  • Je żdżą tym (1)

    Wąsidła,poznasz ich po beretach.

    • 7 7

    • Półgłówku bez szkoły....wypierz gacie i siadaj do passata 99.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane