• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Skoda Octavia awansuje?

Marcin Tymiński
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.  Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.

Tego samochodu nie trzeba nikomu przedstawiać. Najważniejsza pozycja w gamie modelowej Skody, ulubienica polskich flot, w trzeciej odsłonie trochę nie mieści się już w standardach tradycyjnego kompaktu i mierzy nieco wyżej. Czy słusznie?



Gdy w Czechach opadła żelazna kurtyna, Skoda Octavia była pierwszym, całkowicie na nowo opracowanym modelem marki (Felicia została opracowana na bazie Favoritki). Po raz pierwszy zobaczyliśmy ją w 1996 roku. Od tego czasu pojawiły się jej dwie generacje, po drodze przeszła też dwa faceliftingi. Sprzedano jej ponad 3,7 milionów egzemplarzy. To aż 41 proc. całej sprzedaży marki. W Polsce Octavia zawsze okupowała czołowe miejsca w statystykach sprzedaży.

9 cm dłuższa, 5 cm szersza i 11 cm wyższa. To Octavia najnowszej, trzeciej generacji. Zwarta, proporcjonalna, z ostro zarysowanymi liniami. Z tyłem, który zwłaszcza w okolicach słupka C i lampami nieco przypomina Audi. Dolny grill z przodu w kształcie plastra miodu, znaliśmy do tej pory z wersji RS. To może się podobać, chociaż praca zespołu projektowego z Mlada Boleslav, pod wodzą Josefa Kabana nie powoduje szybszego bicia serca. Nie ma w tym artyzmu, jest solidne rzemiosło.

Octavia nieco wyrasta poza swój segment. Nominalnie jest kompaktem, jednak olbrzymia pojemność bagażnika, 590 litrów i bardzo duża ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy, sprawia, że samochód zerka o klasę wyżej.

Tę ambicję Octavia dodatkowo podkreśla chociażby ilością elektronicznych asystentów dostępnych dla tego modelu. Mamy więc do dyspozycji np. system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta pasa ruchu, który w razie potrzeby sam skoryguje tor jazdy, gdy kierowca przekroczy linię jezdni, system wykrywania zmęczenia u kierowcy, radar kontrolujący odstęp z funkcją awaryjnego hamowania, automatyczną zmianę świateł czy asystenta parkowania.

Gama silników nowej Octavii zaczyna się od 1.2 TSI o mocy 85 KM z manualną, pięciobiegową skrzynią. 1.2 TSI o mocy 105 KM ma już sześć biegów lub skrzynię DSG. Taką samą opcję oferuje 1.4 TSI o mocy 140 KM. Najmocniejsza, benzynowa wersja to na razie 1.8 TSI. Ma 180 KM i skrzynię DSG.

Silniki wysokoprężne to 1.6 TDI - 90 KM i skrzynia 5M oraz 1.6 TDI o mocy 110 KM ze skrzynią 6M, oraz 2.0 TDI, które ma 150 KM i skrzynię 6M lub DSG.

Nasze pierwsze wrażenia po jazdach nową Octavią? Od razu widać, że to przemyślana i dojrzała konstrukcja. Wnętrze jest dobrze wykonane, z solidnych materiałów, sprawia jednak nieco smutne wrażenie. Uwagę zwracają fotele, o wiele wygodniejsze i lepiej wyprofilowane niż w poprzednim modelu. W podstawowej wersji wyposażenia - active, nie ma poczucia, że jest to konfiguracja "oszczędnościowa". To bardziej widać z zewnątrz, głównie za sprawą stalowych obręczy, o rozmiarze 15".

Jednak nawet podstawowa wersja Octavii z silnikiem 1.2 TSI zapewnia akceptowalną dynamikę. Silnik nie sprawia wrażenia wysilonego. Octavia z dwulitrowym dieslem zapewnia bardzo dobre przyspieszenia i wzorowo współpracuje ze skrzynią biegów. DSG lubi trzymać wyższe obroty i nie zrzuca za szybko biegów na niższe. Dźwięk silnika jest całkiem przyjemny, mógłby jednak być odrobinę bardziej wyciszony.

Zawieszenie Octavii dobrze balansuje między niezbędną twardością a komfortem. To właśnie ten element, podobnie jak np. kalibracja układu kierowniczego najbardziej wskazuje na dojrzałość konstrukcji Skody, pełnymi garściami czerpiącej z rozwiązań koncernu VW. Komfort jazdy Octavią jest zbliżony do tego, który oferują modele Volkswagena. Jednak na porównania z Audi chyba jeszcze za wcześnie.

Decydującym elementem o wyborze samochodu w naszych warunkach jest jednak zawsze cena. Podstawowa wersja active z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM to wydatek 59 500 zł. 1.6 TDI o mocy 105 KM, w tej wersji kosztuje od 74 550 zł. Poniżej 80 tys. złotych możemy wybierać jeszcze w wersjach active, elegance i ambition z silnikami 1.4 TSI i 1.6 TDI. 180-konne 1.8 TSI w wersji ambition kosztuje 82 350 zł. Ceny dwulitrowego diesla o mocy 150 KM zaczynają się od 88 050 zł w wersji ambition. Topowa elegance z tym silnikiem to wydatek 92 050 zł.

  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia


Nowa Octavia - ciekawostki

Samochód waży o 102 kg mniej niż poprzedni model. 11 kg "urwano" dzięki mniejszej masie belki skrętnej.

Zawieszenie wielowahaczowe dostępne jest w modelach 1.8 TSI, z napędem 4x4 oraz RS.

Płytka indukcyjna w schowku na telefon o 20 proc. wzmacnia sygnał radiowy, gdy telefon znajduje się w schowku.

Po wyłączeniu samochodu info na wyświetlaczu przypomni o zostawionym w schowku telefonie.

Działania tempomatu nie przerywa zmiana biegów w manualnej skrzyni.

Śmietniczka w aucie ma specjalne, wymienne worki.

Bez dopłaty Octavia ma być dostępna tylko w jednym kolorze - błękitnym.

Octavia z pakietem na bezdroża ma o 1,5 cm podniesione zawieszenie i komplet osłon podwozia.


Tu znajdziesz trójmiejskie salony Skody

Opinie (110) 1 zablokowana

  • Bidaki z kompleksami (5)

    13 lat temu miale wersje L&K i przez te lata po sprzedazy skody mialem kilka innych aut ale uważam to auto za bardzo udane. Można kupic podstawowa wersję iijeździc nie inwestujac grubej kasy, albo doposazyc i miec auto z duza iloscia miejsca i dobrym wyposazeniem. Wiekszosci tych co tu psy wieszaja nie stac na nowe auto z salonu, kupuja uzywane szroty po dziadku i z zazdrosci oczerniaja takie auta jak Skoda albo inne na F (tych co to sie niby nie kupuje). Akurat polityka Skody (cczytaj calego koncernu VW) jest o tyle ciekawa ze mozesz kupic auto za 50tys ale mozesz je doposazyc w/g wlasnych upodoban. Inni takich udogodnien nie maja . Toyota, Hyundai it. maja 3-4 wersje do wyboru plus ewentualnie kolor i spadaj kliencie. Ja zawsze szukam rekawa na narty, tempomatu, duzego bagaznika, no i ostatnio chce kupic auto z aktywnym ttempomatem.za inne dodatki nie chce placic bo nie sa dla mnie tak wazne. I akurat polityka niemieckich koncernow pozwala na takie kompletacje auta. W dalekowschodnich albo musze kupic ttopowa wersje albo takich dodatkow nie ma. Pozostali producenci tez tak maja. A w skodzie/vw/audi/ moge to sobie poskladac nawet ze slabym silnikiem. Aco do Skody to i tak zawojuje rynek.

    • 10 8

    • Właśnie (1)

      topowy japończyk robi wielką różnicę przy kórniku na kółkach

      • 3 1

      • Tak u Ciebie na wsi to widza?
        Czym góruje corolla nad octawia?

        • 2 0

    • tylko bidaki kupują samochody z zielonym ptakiem (1)

      możliwość nieograniczonych opcji w koncernie VW jest zwykłym naciągactwem. Dostajesz golasa za kupę kasy i jak chcesz mieć przednie fotele i elektryczne szyby z przodu w samochodzie klasy prawie (co robi wielką różnicę)średniej to czeka cię dopłata itd. Inni producenci za te same pieniądze oferują znacznie więcej. No i w tym wypadku prestiż też niewielki...

      • 4 1

      • Prestizem sie nie jezdzi. A jak masz malego to ci nawet BMW nie pomoże.
        Co wiecej za 52tys inni daja? Elektryczne siedzenia za 52tys? Takie numery to tylko w Erze.....

        • 2 0

    • 80% polakow nie stac na nowy samochod,
      i jestem pewien na 99%, że ciebie tez nie stac.
      Kupić samochód w leasingu to nie sztuka..

      • 1 1

  • UDAJE COŚ LEPSZEGO... (1)

    ale za tak duże pieniądze nie może się pochwalić ani porywającym designem ani też rozwiązaniami technicznymi pozwalającymi na awans w klasie. Duży kufer to nie wszystko co jest potrzebne klasie średniej. Po prostu brakuje jej tej klasy.

    • 4 2

    • Brak klasy? To jest kompakt za 52tys, jakie nowe auto w tej cenie ma tzw. Klase?
      Co do rozwiazan technicznych to akurat ma to samo co oferuje koncern VW/AUDI wklasie kompakt. Co takiego ma Megane albo C4 czy tez Auris czego Octavia nie ma albo w co jej doposazyc nie mozna?

      • 1 0

  • Nie dał bym nigdy tyle kasy za najuboższą wersję.
    W tych cenach kupił bym jakieś Audi używane albo VW.

    • 1 5

  • (2)

    Po co kupować nowy samochód jak od razu po kupnie nasze cacko traci na wartości kilkadziesiąt procent..
    Rozumiem jak ktoś ma pokaźne konto. Ale dla zwykłego szarego człowieka nie widzę w tym sensu.
    Najlepiej kupić używanego VW albo coś co dobrze trzyma cenę i nie martwić się pieniędzmi..

    • 3 3

    • Dzięki tym typom Ty później możesz kupić 10-latka, podziękuj im.

      • 2 0

    • Używane w Polsce

      Chętnie bym kupił używane auto, ale jak patrzę na nasz rynek opanowany przez handlarzy złomu, niemiecki opanowany przez Turków to wolę nową skodę. Używany od dilera też potrafi zaskoczyć a jast za drogi.

      • 1 0

  • Na rejestracjach tylko PO, wszędzie propaganda rzadu ! (2)

    • 5 2

    • józef katolik z PO (1)

      aleś ty głupia zosiu- idź do lekarza...

      • 2 1

      • ale tumanek...

        • 1 0

  • uwaga krytykujacy nową oktawię. za dwa tygodnie znów kupicie miesięczny na zkm

    • 3 7

  • Silniki

    Troche jestem zdziwiony - czyzby juz nie produkowali silnikow benzynowych wolnossacych? ( tzn bez turbiny).
    Rozumiem ze koncerny chca zarabiac na serwisie w tych trudnych czasach , ale zeby byc az tak pazernym?

    • 7 0

  • za drogi

    Ładne auto, ale za drogie. Jeśli porównać 1.4 TSI z passatem z tym samym silnikiem (w promocyjnych wersjach wyposażenia) to się w moim wypadku (9% upustu za dyplom u volkswagena) zwyczajnie nie opłaca. To wychodzi chyba 1 tys. różnicy. Poczekamy na promocje jak zmadrzeja i kombi (bo bardzo ładne).

    • 5 1

  • Taniej będzie kosztować II'ka

    Poza tym super auto!

    • 1 3

  • duza cena,duzo plastiku w srodku,wieje nuda,slaba wartosc z drugiej reki..

    Jest sporo aut za 90 000 o wiele lepszych przyklad pierwszy z brzegu Jeep Compas

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane