• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skrzynia dla początkujących

Mart
26 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 

Skrzynia biegów manualna czy automatyczna? Teoretycznie w tej drugiej wszystko jest prostsze. Wystarczy wrzucić lewarek na pozycję "D", wcisnąć gaz i już jedziemy. Dla tych, którzy po raz pierwszy stykają się z tym rodzajem skrzyni, może to być jednak doświadczenie bardzo traumatyczne.



Jazdą z automatyczną skrzynią biegów towarzyszą inne zasady niż pojazdom wyposażoną w skrzynię manualną. Jazdą z automatyczną skrzynią biegów towarzyszą inne zasady niż pojazdom wyposażoną w skrzynię manualną.
Co oznaczają "tajemnicze" znaki na tym rodzaju dźwigni?

P (parking) - w tym położeniu samochód należy zgasić i uruchomić. W tej pozycji zawsze zostawiamy pojazd na postoju.

R (revers) - bieg wsteczny. Uruchamiać go można tylko na postoju, trzymając wciśnięty pedał hamulca.

N (neutral) - służy do holowania samochodu, bezkolizyjnej zmiany przełożeń oraz dłuższego postoju przy włączonym silniku. Nie wolno wrzucać go podczas jazdy samochodem, gdyż grozi to uszkodzeniem skrzyni.

D (drive) - jazda do przody przy użyciu wszystkich dostępnych biegów.

1, 2, 3, L, S, W, HOLD, M - pozycje specjalne uruchamiające różne tryby jazdy, w zależności od modelu samochodu. Np. tryb sportowy, zimowy, umożliwiający manualną zmianę przełożeń itd.

Jak jeździć automatem, gdy prawa ręka sama sięga do lewarka, a lewa stopa ciągle szuka pedału sprzęgła? Prawie każdemu, kto przesiadł się do samochodu z automatyczną skrzynią biegów, udało się zrobić parę "kangurków" zanim opanował inną technikę jazdy. By szybciej przyzwyczaić się do automatu przez jakiś czas najlepiej trzymać obie ręce na kierownicy. Zwalczy się wtedy nawyk sięgania po lewarek w czasie jazdy, a i lewa stopa pozostanie częściej "przyklejona" do podłogi. Jeżdżąc automatem, używamy bowiem tylko nogi prawej - do obsługi gazu i hamulca.

Preferuję jazdy samochodami ze skrzynią:

Większość awarii automatycznych skrzyń biegów powstaje z winy kierowców. By uniknąć, czasami bardzo drogich napraw, należy pamiętać aby:

- nie przerzucać biegów z pozycji D na R, gdy samochód jeszcze się toczy;
- w czasie jazdy nie wolno wyrzucać na luz, na światłach należy wcisnąć pedał hamulca, a dźwignię pozostawić w pozycji D;
- na automatyczne skrzynie niekorzystnie wpływają kłopoty z osprzętem elektrycznym silnika, np. jego niestabilna praca związana ze świecami czy alternatorem;
- elektronice niektórych skrzyń szkodzi "pożyczanie prądu" z innego auta;
- samochodów z automatem w większości nie wolno holować. Jedyne rozwiązanie to laweta. Niektórzy specjaliści od napraw automatów twierdzą, że można dopuścić holowanie auta na dystansie 30-70 km z dźwignią w pozycji N. Prędkość samochodu nie powinna jednak wtedy przekraczać ok. 30 km/h. Jeśli to możliwe, należy wówczas uruchomić silnik.
Mart

Opinie (62) 5 zablokowanych

  • od automatycznej skrzyni biegow tylko krok do auto pilota (1)

    ja jestem za manualem

    pozdrawiam prawdziwych kierowcow, ktorzy sami panuja nad maszyna

    • 3 12

    • manualne skrzynie dla biedaków !

      tak mówią ci co ich nie stać na takie samochody, polska 100 lat za mużynami, po co sobie utrudniać jazde jak można ułatwić automatyczną skrzynią. Amerykanie już dawno to zrozumieli, ale ciemnogród jeszcze dużo musi się nauczyć, polaki.
      Jak tak gadacie to przesiądzcie się na telewizory czarnobiałe, telefony stacionarne, wode grzejcie w garkach - po co z kranu ciepła.
      Co za mentalność prostoty.

      • 0 0

  • szkolenie (2)

    Proponuje wysalc osoby z działu moto na szkolenie bo albo jest za mała wiedza albo jej całkowity brak a mysle ze jest to wstyd podczas jazdy na D komputer nie pozwoli na wrzucenie R ,czestym błedem jest stawianie aut na górkach z skrzynia w pozycji P i nie zaciaganie recznego zapadka blokująca po pewnym czasie wyrabia się ,czekajac na zielone swiatło własnie lepiej przerzucić na N ,a najważniejsze to dbac o olej w skrzyni bo co poniektórzy nawet o nim nie wiedza automat jest skrzynia wygodna i bezpieczna na starszych osób i niektórych kobiet ;-) w miescie w korkach bezpieczne bo cały czas trzymamy 2 rękoma

    • 6 5

    • zapadka

      czy naprawiałes zapadkę skrzyni

      • 0 0

    • Przerzucac na N na swiatlach

      hahahahahah bo umre ze smiechu! Tak robisz?

      • 4 0

  • Wszystko o.....

    Dużo o "automacie" w Wikipedii

    • 0 0

  • Passat Tiptronic 2003 1.9 TDi

    Jeśli masz problem a " automatem " to tylko do ATS w Kokoszkach na Betoniarzy 32. To jest jedyny servis w którym mają pojęcie na temat skrzyń!

    • 0 0

  • Automat? Przyjedź na Betoniarzy!

    Jeśli chcesz kupić lub naprawić Automat to Zadzwoń 58/ 350-15-14 tam napewno się dowiesz!

    • 0 0

  • (18)

    i tak ponad 90 % skrzyń to manualne w Polsce jak i na świecie zapewne, wyjątkiem są leniwe Amerykany gdzie mają wszędzie automaty...

    • 25 17

    • ja mam takiego amerykana i pewnie zazdroscisz w srodku full wypas i miejsca jak w tirze ,a w automacie jedz w korkach to sie przekonasz czym lepiej jechac ha ha pozdrawiam

      • 1 0

    • czlowieku co ty porownujesz automat do kija??? hahahha

      automat jest super ale nie na drogi w PL!

      • 0 3

    • jestes sam leniwy DEBIL! I SZKODA NA CIEBIE CZASU!!! AUTOMAT TO LUXUS PALANCIE!

      • 6 1

    • (1)

      proponuję pojezdzić automatem ,tiptronikiem a zauważysz zalety jazdy takim samochodem, nie będziesz chciał już mieć manuala- zapewniam

      • 7 1

      • tiptronic to stare gówno audi i vieśwagenai pewnie jeździsz pasatem od helmuta z takim badziewiem.. przejedź się DSG a stwierdzisz, że ten twój tiptronic to stare wolne gówno

        • 2 1

    • (11)

      nie, oni nie są leniwi tylko wygodni, a to zupełnie co innego. Problem w tym, że widać u Ciebie jedną z typowych cech polusa: zawiść - nie stać Cie na auto z automatem i dlatego tak piszesz !

      • 14 14

      • Że co? (10)

        Automat był dostępny za dopłatą np. w Oplu Corsie czy Fiacie Punto (Selespeed).
        Nie każdy ma die lewe jak Ty i musi go automat wyręczać :) No chyba że jesteś inwalidą....

        • 10 9

        • (1)

          aha ok, tylko ja nie mówię o taniej masówce dla szaraków tylko o samochodach, które kosztują min 200000, bo tylko w drogich autach są porządne skrzynie automatyczne - szybsze od twojego ulubionego manuala. Wnioskując po Twoim podpisie masz Merca W123 - w takim wypadku nie powinieneś się wypowiadać na temat skrzyń - te dzisiejsze są zupełnie inne od tych z przed 20 lat!

          • 4 1

          • a ja dalej twierdzę, że manual wymaga skilla, a automat jest dla leniwych... możesz mieć nawet jedną nogę :P ile osób posiadających te super auta wykorzystuje potencjał szybszej automatycznej skrzyni biegów (w mieście :P) ? wszyscy bez wyjątku na światłach ruszają jak cioty 3 sekundy po zielonym. :P

            • 3 3

        • (7)

          w manualu więcej frajdy z jazdy... to Ty jesteś Panem biegów. ;)

          • 18 4

          • (5)

            Frajda z jazdy to jest jak jest odpowiednia moc i moment obrotowy. Jak ma się standardowy silnik w miejskim aucie i kompleks małego to trzeba się wspomagać takimi twierdzeniami. Jakoś dziwnym trafem sporo naprawdę mocnych samochodów nie ma manuala (np. Nissan GT-R) i jakoś nikomu to nie przeszkadza :)
            Najlepsze jest to, że nowoczesne skrzynie automatyczne są w 100% szybsze niż manuale w rękach "mistrzów prostej"

            Polecam przejechać się mocnym automatem, a potem ferować oceny bo takie gadanie to urban legends.

            • 16 6

            • Nie mają manuali bo chodzi o srwisowanie. (3)

              Automaty zelektroniwikowane są do granic możliwości i są bardziej awaryjne od manuali.
              Kupując auto z automatem w przyszłości zostawisz w serwisie więcej pieniędzy niż kupując auto z manualną skrzynią biegów, to proste.

              • 8 4

              • (1)

                nie ma w tych autach manuala bo automaty są szybsze!

                • 4 2

              • No są szybsze choć tylko te nowe.

                Co nie zmienia faktu że trzeba być mega ciotą żeby zdawać prawo jazdy i nie umieć opanować skrzyni manualnej.

                • 9 4

              • nie tylko w przyszości ale i przy zakupie zostawisz wiecej kasy w salonie

                • 2 2

            • Automat - dla tych co chcą dojechać.
              Manual - dla tych co chcą jeździć.

              • 4 6

          • w automacie mam wybór - jeśli chcę to mogę sobie zmieniać biegi łopatkami przy kierownicy albo lewarkiem, a jeśli stoję w korku lub nie chcę się tym zajmować to zmieniam na D i skrzynia robi to za mnie!

            • 6 3

    • nie tyko leniwe, ale i durne

      • 16 4

  • Robiłem kurs na automacie i na nim zdawałem egzamin ! Polecam ! (7)

    Polecam w szczególności osobom pragnącym niezależności jaka dają własne 4 koła a nie chcą sie zmagać ze sprzęgłem i zmianą biegów. Jest to również idealne rozwiązanie dla osób niepełnosprawnych
    (...)

    • 20 26

    • Podkreśl WŁĄSNE 4 koła (1)

      bo większośćią aut u nas nie pojezdzisz nie mając ani umiejętności ani uprawnień do ich kierowania.

      I weź teraz zawieź kogoś szybko do szpitala innym autem.
      Dostań firmowe auto z manualem.
      Holuj automata.
      Zredukuj bieg gdy on ci zwiększa bieg.
      Płać za droższe naprawy.
      Większe spalanie.

      Gratuluję przegrałeś życie :P

      • 2 5

      • Ano własne - ale akurat u mnie jest to prawda.

        > I weź teraz zawieź kogoś szybko do szpitala innym autem.
        Jeśli żona rodzi, to rodzina jest przygotowana. Jeśli ktoś ulegnie wypadkowi ciężkiemu, to na miejscu udziela się pierwszej pomocy i wzywa pomoc doraźną. Jeśli lekkiemu to, po co się spieszyć - zaczekamy na pogotowie i OK.

        > Dostań firmowe auto z manualem.
        A czy każdy musi być akwizytorem (jak go zwał, tak zwał)?
        Poza tą grupą zawodową auto firmowe to i tak limuzyna wyższej klasy (z automatem) a nierzadko z kierowcą. Albo też żadne.

        > Holuj automata.
        Akurat mnie stać na wezwanie pomocy drogowej z lawetą. Naprawdę nie każdy jest szczylkiem, dla którego to majątek, więc musi prosić kolesia.

        > Zredukuj bieg gdy on ci zwiększa bieg.
        ???
        Chodzi ci o kickdown?

        > Płać za droższe naprawy.
        Ano racja. Automatu nie naprawi sąsiad Zenek z młotkiem i starym kluczem.

        > Większe spalanie.
        Gratuluję umiejętności kierowcy fabrycznego i dostępu do toru fabrycznego.

        > Gratuluję przegrałeś życie :P
        Powiedział "miszcz", który by rozwalił pierwszą skrzynię Panharda na początku jazdy.

        • 4 0

    • jeśli ty ze sprzęgłem i zmianą biegó musisz się "zmagać" ...

      pomyśl o tym żeby oddać prawojazdy i przesiąść się na autobus.

      zapamiętaj sobie ze skrzynia automatyczna jest dla tych ktorzy umieją juz jeździć.

      • 8 3

    • zdajac prawko na automacie mozesz prowadzic tylko automat, a zeby jezdzic na manualu musisz zdawac jeszcze raz prawko czyli ta wersja jest dla bogaczy!! ja wole manual i w korku mi to nie przeszkadza

      • 1 4

    • Czyli dla niepełnosprytnych? (2)

      Automat to szczyt lenistwa, lub jeśli jest lekarstwem na brak umiejętności jazdy manualem to łojezusie... nauczysz się jeździć manualem to pojedziesz wszystkim, nauczysz się tylko na automacie i dupa, samochodem z manualną skrzynią nie ruszysz z miejsca :)

      Jedyne co może przysparzać problemów przy przesiadce z manuala na automat to samokontrola lewej nogi, sam dwa razy mało zębów nie pogubiłem na kierownicy wciaskając "sprzęgło" lewą nogą o oporu ;)

      • 12 8

      • Wujku... (1)

        wsiadz w automat i poturlaj sie w korku przez godzinke to wtedy zobaczysz czy to lenistwo czy blogoslawienstwo...samochod toczy sie sam bez gazu, pod gorke stoi w miejscu bez recznych i trzymania na polsprzgle poprostu bajka...a na trasie mozna uzyc kick downa lub przelaczyc na tryb manualny aby pewniej kogos wyprzedzic...mam jezdze i wszystkim polecam

        • 12 5

        • Gdybym codziennie stał w korku to kupił bym automata i był zażenowany "jazdą".

          Ale że zwykle jadę i to nie ciągle po prostej to wolę się pocieszyć z jazdy i mieć manuala.

          PS. Mam dieselka w manualu i też sie toczy w korku bez gazu. :D

          Żebyś nie krakał. Jezdziłem automatem i tiptroniciem.
          Tiptronic fajny dosyć przy 210KM ale i tak wolał bym manuala z taką mocą.
          Po prostu trzeba kochać przeciążenia przy każdej zmianie biegu.
          Jak bym chciał sobie jechać wygodnie i niczym sie nie martwić to bym poszedł na pociąg.
          Tiptronic

          • 1 7

  • jestem ciekawy z jakiej fury ta skrzynia jest?? niech zgadne do 3 razy! (1)

    !.jaguar
    2.toyota-lexus
    3.infinity

    • 1 0

    • realni manuale

      jeżdżą tylko niemieckimi samochodami dla mas

      • 0 0

  • sorry ,ale automat NIE JEST DLA POLAKOW! TO ZA TEMPY NAROD NA LUXUS!!! (3)

    • 4 8

    • wprost przeciwnie - automaty to dla tępaków, którzy mają problemy z koordynacją ruchową kończyn górnych z dolnymi (1)

      • 3 2

      • jak to napisałeś?

        pewnie jednym palcem na dużej klawiaturze :)
        koordynacja ma szerokie pole popisu

        • 0 0

    • czyli nie dla ciebie...

      • 1 2

  • automatyzacja a ręczna masturbacja (1)

    co za różnica, czy prowadzę samochód z automatem, czy z manualem? O wiele bardziej o męskości świadczy niezwisający bebzun i zapewnienia bezpieczeństwa tym którym wiozę.

    Tryb myślenia "automat=brak udziału człowieka=zło" jest błędny. Wszak jadąc samochodem nie używamy przktycznie nóg i szeregu mieśni, które pracują kiedy prawdziwy mężczyżna kroczy :) według takiego taoru myslenia, prawdziwy facet jest maksymalnie niezależny i brzydzi się uzywać do transportu wszystkiego, poza własnymi nogami.

    • 3 0

    • "którym"

      tym których wiozę.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane