• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o budowę ul. Nowej Koziorożca w Osowej

Maciej Naskręt
11 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 10:57 (11 października 2018)
  • Tu przebiega najbardziej sporny fragment nowej drogi na Osowej.
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej

Gdańsk planuje budowę ul. Nowej Koziorożca. zobacz na mapie Gdańska Droga o przekroju jednej jezdni ma połączyć ul. Kielnieńską zobacz na mapie Gdańskaul. Jednorożca zobacz na mapie Gdańska. Problem w tym, że przez brak konsultacji i ujawnienie założeń miejskiej inwestycji, stała się ona przyczyną konfliktu sąsiedzkiego. Po naszej interwencji władze Gdańska zapowiadają spotkanie z zainteresowanymi stronami.



Czy inwestycje powinny być konsultowane z mieszkańcami?

Aktualizacja godz. 10:57 Na wniosek Komitetu Mieszkańców Bezpieczna Osowa miasto zmieniło datę konsultacji - odbędą się one 18 października o godz. 14 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11.


Do mieszkańców Osowy niedawno dotarła informacja o budowie ul. Nowej Koziorożca. Droga ma połączyć ul. Kielnieńską z ul. Jednorożca i biec po specjalnie zabezpieczonej pod ten cel rezerwie terenowej. Droga ma mieć przekrój jednej jezdni. Dodatkowo, na wysokości ul. Koziorożca i ul. Jednorożca powstaną dwa ronda. Po jej bokach pojawią się chodniki, ale bez ścieżek rowerowych.

Wieść o planach miejskich rozeszła się bardzo szybko i równie szybko pojawiły się osoby niezadowolone z pomysłu.

Nie chcemy gigantycznych rond



- Ulica Koziorożca będzie pozbawiona ścieżek rowerowych, a dzieci pojadą rowerami do szkoły pomiędzy samochodami. Na terenie zielonym koło sklepu Czerwona Torebka powstaną dwa gigantyczne ronda, każde o średnicy 30 m, przez które docelowo wprowadzony zostanie ruch z ul. Kielnieńskiej. To rozwiązania sprzeczne z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i zarządzeniem Prezydenta Gdańska w sprawie projektowania ruchu rowerowego - mówi Adam Kołecki z Komitet Mieszkańców Bezpieczna Osowa.
Członkowie wspomnianego komitetu podkreślają, że projekt nie był konsultowany z mieszkańcami, nie był też nigdzie publikowany. By obejść zapisy własnego planu zagospodarowania przestrzennego, inwestycja realizowana jest przez urzędników na podstawie specustawy drogowej.

- Wielu mieszkańców obawia się, że projekt w tym kształcie spowoduje obniżenie bezpieczeństwa i komfortu życia. Nasz komitet domaga się modyfikacji projektu i poprawy bezpieczeństwa, zwłaszcza dzieci - podkreśla Kołecki.
Przebieg ul. Nowej Koziorożca. Przebieg ul. Nowej Koziorożca.

Są mieszkańcy, którym projekt się podoba



Pojawiła się też odpowiedź na głosy niezadowolenia. Części mieszkańców projekt spodobał się.

- Nowa droga nie może powstać wyłącznie w rejonie sklepu Czerwona Torebka, o czym mówią protestujący. Powinna ona zostać dowiązana aż do ul. Kielnieńskiej. Droga usprawniłaby dojazd m.in do szkoły - mówi Rafał Dąbrowski, mieszkaniec Osowej.
Zdaniem części mieszkańców, głównym powodem, dla którego droga miałaby nie powstać, są przydowe ogródki działkowe, przy których ma przebiegać droga. Właściciele Obawiają się głównie o to, że inwestycja zmniejszy ich nieruchomości.

Brak konsultacji ze strony miasta



Inne spojrzenie na sprawę ma obecny radny z PiS Jacek Teodorczyk. Złożył on interpelacje do miasta w sprawie planowanej inwestycji w Osowej.

- Projekt ten nigdy nie został poddany konsultacjom z mieszkańcami, ani z Radą Dzielnicy Gdańsk Osowa. Z projektu tego wynika wprost, że miasto planuje budowę dwóch wielkich rond na terenie zielonym koło Czerwonej Torebki, nie przewidując budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Koziorożca, co jest sprzeczne zarówno z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak i zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdańska w sprawia projektowania ruchu rowerowego - powtarza Teodorczyk.
Miasto w odpowiedzi do interpelacji nie odniosło się do zarzutu braku konsultacji.

Odpowiedź w sprawie interpelacje radnego Jacka Teodorczyka. Odpowiedź w sprawie interpelacje radnego Jacka Teodorczyka.

Urzędnicy: konsultacje będą



Poprosiliśmy także o komentarz władze Gdańska. Urzędnicy podkreślają, że rozumieją narastające obawy mieszkańców w sprawie planów modernizacji ul. Koziorożca i szanując ich prawo do wyczerpującej informacji, są przekonani o słuszności decyzji, aby w pierwszej kolejności odbyło się spotkanie z mieszkańcami, a dopiero po nim został przekazany komentarz mediom w sprawie działań związanych z modernizacją ul. Koziorożca.

- Spotkanie z mieszkańcami zostało zaplanowane w najbliższy wtorek, 16 października o godz. 13 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11. Będzie w nim uczestniczyła pani Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej oraz przedstawiciele jednostek miejskich, mających wpływ na planowane działania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Zaproszeni zostaną przedstawiciele komitetu Bezpieczna Osowa, Rady Dzielnicy Osowa oraz pozostałych zainteresowanych podmiotów.

- Chcemy podkreślić, że zdając sobie sprawę ze złożoności sprawy oraz wątpliwości mieszkańców, co do działań jakie miasto planuje podjąć na tym obszarze, widzimy potrzebę, w pierwszej kolejności zorganizowania spotkania dającego możliwości bezpośredniego zadawania pytań służbom miejskim, które są odpowiedzialne za działania modernizacyjne na tym obszarze. A także dania możliwości całkowitej na nie odpowiedzi, aby wszelkie wątpliwości zostały wyjaśnione w atmosferze pełnego zaufania - mówi Dawidowski.

Opinie (363) ponad 20 zablokowanych

  • Osowa wygląda jak Bangladesz

    Wszędzie szmaty na płotach, dziurawe ulice, domy porozrzucane w architektonicznym nieładzie, brak planowania, na każdym skwerku zaparkowane graty. Syf.

    • 6 6

  • Remont Koziorożca tak, połączenie z Kielnieńską NIE!!!

    Planowane połączenie ul. Koziorożca z ul. Kielnieńską, uważam za rozwiązanie szkodliwe dla naszej dzielnicy. Miasto samo przyznało w odpowiedzi na zadane pytania, że nie ma pojęcia, jakie będą skutki wprowadzenia obcego ruchu tranzytowego w sam środek osiedla. Tym bardziej zatem mieszkańcy tego nie wiedzą. Krótko mówiąc planujemy nową drogę, a potem będziemy martwić się konsekwencjami? Drodzy mieszkańcy Osowy, nie tak powinno wyglądać planowanie dróg w naszej dzielnicy. Nie chcemy koncentracji obcego ruchu tranzytowego z Kielnieńskiej, który rozleje się po całej dzielnicy zagrażając bezpieczeństwu naszych dzieci. My chcemy spokojnej i bezpiecznej dzielnicy. Realizując projekt budowy deptaka wraz ze ścieżką rowerową oraz zielenią miejską z elementami rekreacji zamiast ruchliwej drogi mamy szansę na ocalenie jednego z niewielu terenów zielonych w tym miejscu naszego Osiedla. Mieszkańcy powinni mieć szanse poznania wszystkich konsekwencji tego połączenia. Tymczasem okazuje się, że większość w ogóle nie wie, o co chodzi, bo nie było prawdziwych konsultacji.

    • 6 14

  • (1)

    jeżeli na zdjęciach są "nowe" drogi to nie tylko mieszkańcy Osowej powinni protestować ale każdy zdrowy na umyśle człowiek...
    ps gdzie są chodniki?

    • 6 0

    • w Osowej są drogi bez chodników w bardzo wielu przypadkach

      • 3 0

  • Mieszkaniec

    Dla mnie żenujące jest projektowanie takich inwestycji bez uwzględnienia ścieżek rowerowych. Przecież to powinno być standardem. Ludzie tu w Osowej jeżdżą coraz więcej na rowerach, dzieci przybywa, więc brak takich elementów w dzielnicy, która w zasadzie jest sypialnią świadczy tylko o ciasnych horyzontach przestrzennych mózgów projektantów.

    • 4 0

  • Dlaczego obecne drogi nie są tranzytowe?

    Balcerskiego ,Barniewicka ,Soldka ,Wodnika połączenie z Kielniejska jest czy jest na nich tranzyt.? Nie bo to tylko zastraszanie żeby nie mieć ulicy pod domami!!!

    • 6 2

  • ręce opadają (1)

    Mieszkam w Osowej ponad 20 lat. Ci którzy z Was tu mieszkają pamiętają na pewno sytuację z budową Wodnika przy Polo Markecie i dalej do Renku. Znalazła się wówczaj grupka bardzo mądrych osób, która oprotestowała tę inwestycję. Dlatego do teraz jeździmy tam po płytach, a asfalt został wylany tylko od Renku do wysokości zbiornika retencyjnego. Dalszej inwestycji się nie planuje (!!!). Główną idea protestu był własnie ruch tranzytowy. kazdy z Was kto jeździ ta drogą niech sam powie jaki tam jest ruch trazytowy. Wszyscy teraz cierpimy przez grupę ograniczonych umysłowo ludzi. Mam nadzieję, że te osoby nie korzystają z tej drogi - przecież jej nie chciały! Konultacje społeczne OK - ale w pewnym zakresie. Nie może być tak, że kilka leśnych dziadków blokuje budowę dróg i dzięki temy jeździmy po płytach i dziurach od 20 lat.

    • 12 3

    • Święte słowa . To jest meritum sprawy.

      To powinno byc na zawieszone na kazdym płocie w Osowej i na ulotce w kazdej skrzynce pocztowej. Manipulatorzy z urzedu miejskiego i różne mętne figury kłamią by obnizyc poziom zagrozenia dla dzielnicy lub ubic jakiś swoj osobisty interes.

      • 2 2

  • Oczywiście wolelibyśmy ze ścieżką dla rowerów. Największy jednak problem jest z wyjazdem z Osowej na Obwodnicę (codziennie tracimy tu 15-20 min.), a budowa Nowej Koziorożca nic w tej kwestii nie zmieni !!!

    • 8 0

  • straż pożarna

    czekamy jeszcze tylko na straż pożarną genialnie ulokowaną między domami, bo pan architekt nadworny dostał papier i narysował plan, zamiast pofatygować się i osobiście obejrzeć teren pod taka inwestycję..

    • 4 3

  • Do "ręce opadają" - o co chodzi w tym sporze? (3)

    Po pierwsze, proponuję utrzymywać pewien poziom oraz fason i nie obrażać uczestników tej "dyskusji". Po drugie, nikt nie protestuje przeciwko remontowi ulicy Koziorożca i zastąpieniu płyt normalną drogą. Spór dotyczy połączenia z Kielnieńską, bo nikt nie zbadał, jak to wpłynie na ruch samochodów w dzielnicy, a wpłynie na pewno. Za mało mamy samochodów na osiedlu? Chcemy jeszcze więcej spalin?
    Każdy zmotoryzowany mieszkaniec Osowy wie, że głównym problemem jest wyjazd z dzielnicy oraz powrót do niej, a nie poruszanie się po drogach osiedlowych!

    • 7 6

    • Spaliny są jak są korki a żeby zniwelować korki trzeba mieć alternatywne drogi aby rozproszyć ruch

      • 3 0

    • Szanowny Mieszkańcu Osowy, czy Pan chce, czy nie, te samochody, których się Pan obawia już są i będzie ich więcej z racji tego, że dzielnica się rozwija. Myślę, że zdecydowana większość mieszkańców już teraz wie jak "uciec " z Kielniejskiej i przez Koziorożca/Jednorożca przejechać "na skróty". Więc ta planowana droga nie wpłynie znacząco na ruch. Jestem przeciwniczką demonizowania rozwoju i straszenia ruchem tranzytowym. Konsekwencje ponosimy jeżdżąc Wodnika w stornę Renku - cześć po płytach (dzięki protestom mieszkańców) część po asfalcie.

      • 3 1

    • Słusznie Pan zauważył że problem jest z przyjazdem do domu z zew

      Zatem jak powstanie alternatywna droga ktoś nie będzie musiał stać w korku na Kielniejskiej tylko pojedzie do domu dogodnym połączeniem nie musząc jechać do bądź Soldka Balcerskiego (przy szkole)

      • 2 1

  • Żadna droga tranzytowa tylko zgodnie z planem droga z oznaczeniem L :lokalna (1)

    Problem w tym że kilka osób sieje strach że będzie to tranzyt (skąd ten tranzyt miał by się wziąć ) połączenie było by droga lokalna podkreślam lokalna . z tempem 30km/h i tylko ktoś komu nie zależy na czasie znalazł by w tym połączeniu alternatywę do obwodnicy ...

    • 8 3

    • 30 km/h dla takiej drogi to nieporozumienie!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane