• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sposób na korki: adaptacyjne światła stop

Maciej Naskręt
1 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pierwszym producentem aut wyposażonych w adaptacyjne światła stop jest BMW. Pierwszym producentem aut wyposażonych w adaptacyjne światła stop jest BMW.

Adaptacyjne światła stop poprawiłyby bezpieczeństwo na drogach i może nawet zmniejszyły korki, gdyby były... legalne. Najpierw trzeba zmienić prawo.



W autach marki Mercedes adaptacyjne światła stop po włączeniu pulsują. Widać to szczególnie na zdjęciu, wykonanym podczas długiego otwarcia migawki. W autach marki Mercedes adaptacyjne światła stop po włączeniu pulsują. Widać to szczególnie na zdjęciu, wykonanym podczas długiego otwarcia migawki.
W 99 proc. aut Światła stop informują jedynie o wciśniętym w podłogę hamulcu. Zarówno podczas niewielkiego wytracania prędkości jak i awaryjnego hamowania, czerwone lampy zapalają się zawsze z jednakową mocą. To rozwiązanie powoduje niejednokrotnie perturbacje w ruchu. Widząc hamującego kolejni kierowcy także hamują, często zbyt gwałtownie. Z perspektywy jednego kierowcy strata czasu na powrót do normalnej prędkości nie ma znaczenia, ale gdy zsumujemy "straty" wszystkich podróżujących, okazuje się, że jest tego znacznie więcej.

Utrudnienie przynajmniej częściowo zniwelować mogą adaptacyjne światła stop, które stanowią zazwyczaj dwa lub trzy źródła światła o barwie czerwonej. Znajdują się one po obu stronach tylnej części pojazdu. Zapalają się kolejno - w zależności od siły nacisku kierowcy na pedał hamulca. Łatwo wtedy określić moc hamowania auta przed przednią szybą i bez trudu dostosować do niego prędkość.

Upowszechnienie adaptacyjnych świateł stop pozwoli usprawnić ruch aut poruszających się w korku. Kierowcy jadący za autem wyposażonym w tego rodzaju oświetlenie, nie będą zmuszeni nadmiernie dociskać hamulec.

Na poprawę bezpieczeństwa ruchu w autach wyposażonych w adaptacyjne światła stop wpływa dodatkowa czerwona lampa stroboskopowa lub ponadstandardowy zespół diod typu LED. W czasie awaryjnego hamowania włączają się i świecą światłem pulsacyjnym z częstotliwością 3 Hz.

Aktualnie adaptacyjne światła stop mają pewne ograniczenia. Problem stanowi między innymi ich nieuregulowany prawnie kształt i sposób funkcjonowania. Wiele państw, w tym Polska, nie dopuszcza używania świateł stroboskopowych - pulsujących - jako stop. Tego rodzaju oświetlenie może wywoływać niepożądany efekt stroboskopowy - nieprawidłowe wrażenie zwolnienia, pozornego zatrzymania, a nawet odwrócenia kierunku ruchu.

Pierwsze auta wyposażone w adaptacyjne światła stop pojawiły się w Niemczech. Konstruktorzy BMW jako pierwsi w 2004 r. zainstalowali tego rodzaju oświetlenie w autach seryjnych. Teraz robią to m.in. inżynierowie Opla, Mercedesa i Forda.

Mimo braku norm w zakresie sposobu instalacji w autach adaptacyjnych świateł stop, jest wiele firm, trudniących się ich montażem, a właściwie przerabianiem standardowych instalacji elektrycznych. Przerobienie układu elektroniki kosztuje od 300 do 1500 zł. Cena uzależniona jest od marki auta.

Póki co, auta wyposażone w adaptacyjne światła stop rzadko można napotkać na polskich drogach. Dlaczego? Jest to dodatkowe wyposażenie nowych aut i przy tym bardzo kosztowne. Klienci rezygnują z tego rozwiązania. Niemniej warto w nie zainwestować, choćby ze względu na poprawę bezpieczeństwa.

Opinie (80)

  • (2)

    a nie prosciej zsynchronizować sygnalizacje swietlna na przejsciach i skrzyzowaniach ??????????????????????????????????????????

    ????????????????????????????????????????
    Ja sie pytam k.... !!???

    • 12 1

    • ja też się pytam

      • 2 0

    • i ja sie podłoncze pod pytanie

      i ja i ja !!!!

      • 0 0

  • Jak niespodziewana to jak najbardziej (2)

    Ale powiedz mi po co ludzie włączają awaryjne dojeżdżając do korka w górnym biegu Słowackiego? Przecież korek tam to codzienność. Ja tam nie włączam awaryjnych.

    • 1 1

    • Nigdy nie wiadomo, jaki pedał ci w dupę wjedzie! Wolę sie zabezpieczać :) (1)

      • 3 0

      • hehe

        dobre :D

        • 0 0

  • Lepiej niech szanowna redakcja opisze jak w Ingolstadt Audi opracowało synchronizację świateł na skrzyżowaniach z pojazdem, że

    można jechać ciągle na zielonym... To jest o wiele praktyczniejsze zastosowanie.

    • 2 0

  • I TAK W POLSCE LUDZIE NIE UMIEJĄ JEŹDZIĆ (2)

    W Polsce ludzie nie umieją jeździć, takie coś się na nic nie przyda. U nas na Spacerowej kilometrowe odstępy między samochodami, i ciołki za kierownicą którzy myślą, że wtedy ich złom mniej pali.

    • 4 4

    • a byłeś kiedys za granicą, ze tak oceniasz? pojedź do Włoch, Holandi - to zobaczysz, jak nie umieją jeździć i przepisów nie

      znają!

      • 0 1

    • A co szybciej dojedziesz jak wszyscy będą jechać "zderzak w zderzak"?

      Lubisz wąchać spaliny albo jechać na obiegu zamkniętym powietrza? Ja np. nie znoszę...

      • 0 0

  • Problem to jest ale z ruszaniem (1)

    :) opisywac nie musze widac na drogach

    P.S. Idzie zima i parafina w nogach ;)

    • 2 0

    • wiesz co kolego to jest ogólny problem. Powolne ruszanie (bo przecież stojąc na światłach zajmuję się wszystkim innym tylko nie skupieniem uwagi na tym co dzieje się przed autem). Coraz częściej widzę że kierowcy gubią się przed wjechaniem na zwykłe rondo w drugiej części miasta kilku cieci wpieprzy się na skrzyżowanie pomimo braku możliwości zjazdu i tak to się nawarstwia...

      • 1 0

  • laski z remizy, sorry z galerii, na to polecą ?

    • 1 0

  • sposob na korki ? budowac szersze drogi przynajmiej 3 pasy w jedna strone tak jak jest w normalnych krajach i wiecej drog! tyle (3)

    w temacie! w usa jak bylem to widzialem i jechalem 16 pasmowka czyli 8 na 8 powiem szczerze ze bylem w szoku! ale jak na PL to 3 pasy powinno byc standardem!!!

    • 0 4

    • Tak jest, wtedy mielibyśmy szersze korki i można by robić głupie miny do kierowców i po lewej i po prawej.

      • 3 0

    • za 130 lat

      za 130 jak dobrze pójdzie będą trzypasmowe jezdnie i inni ludzie , a póki co
      módl sie za nami - nic tu się nie zmieni, najpierw pomniki potem centra
      solidarności potem pomniki potem pamiątki a jeszcze kościoły !!!

      • 1 0

    • Driver

      Tak. Gunwaldzka powinna mieć 8 pasów w jedną stronę. Obwonica 10 pasów w jedną stronę. A przez lasy trójmijeskie powinny przebiegać 8-pasmowe autostardy łączące obwodnicę z autostradami w centrach miast

      • 1 0

  • tylko że patrząc na infrastrukturę naszych miast to nie wszędzie jest możliwość zbudowania dróg 3 pasmowych, często musiałby to odbić się kosztem prywatnych właścicieli posesji przy jezdniach. po pierwsze jestem za synchronizacją świateł na skrzyżowaniach i przejściach, po drugie uważam że Ingolstadt Audi przydałby się na naszych drogach, ale myślę również że te światła adaptacyjne będą miały dobry wpływ i dadzą kierowcom o mniejszej praktyce dokładną informację co zamierza zrobić kierowca przed nimi, a co do co niektórych komentarzy że jak ktoś dojeżdża na zderzak to "wkładacie wsteczny" i wy ludzie piszecie o kulturze jazdy?? przecież to tacy kierowcy jak wy są zmorą polskich dróg, a zazwyczaj jest tak że w swoim mieście jesteście jak wy uważacie "super dobrymi kierowcami" a tak naprawdę jak tylko wyjedziecie po za granice miasta to nie wiecie co macie zrobić, nie wspomnę już o największych węzłach komunikacyjnych, ludzie zastanówcie się co piszecie, bo robicie z siebie takich idiotów, że aż żal!!!!!!!!

    • 5 0

  • ten naród jest zbyt ograniczony i zakompleksiony aby coś w nim zmienić na lepsze

    szkoda czasu tu i tak zawsze będzie jak szambie-polaki to lubią jak jest byle jak,bez pomysłu i biednie-nie sa w stanie wejść na wyższy poziom życia bo zawsze zżera ich zazdrość -jak nie mam lepiej ,to nikt nie będzie miał lepiej-PRAWO POLSKIEGO BUCA

    • 2 0

  • Czy to jest artykuł sponsorowany? Bo całe zdania jak z ulotki reklamowej.

    I tak tego nie kupię!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane