• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sposób na korki: adaptacyjne światła stop

Maciej Naskręt
1 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pierwszym producentem aut wyposażonych w adaptacyjne światła stop jest BMW. Pierwszym producentem aut wyposażonych w adaptacyjne światła stop jest BMW.

Adaptacyjne światła stop poprawiłyby bezpieczeństwo na drogach i może nawet zmniejszyły korki, gdyby były... legalne. Najpierw trzeba zmienić prawo.



W autach marki Mercedes adaptacyjne światła stop po włączeniu pulsują. Widać to szczególnie na zdjęciu, wykonanym podczas długiego otwarcia migawki. W autach marki Mercedes adaptacyjne światła stop po włączeniu pulsują. Widać to szczególnie na zdjęciu, wykonanym podczas długiego otwarcia migawki.
W 99 proc. aut Światła stop informują jedynie o wciśniętym w podłogę hamulcu. Zarówno podczas niewielkiego wytracania prędkości jak i awaryjnego hamowania, czerwone lampy zapalają się zawsze z jednakową mocą. To rozwiązanie powoduje niejednokrotnie perturbacje w ruchu. Widząc hamującego kolejni kierowcy także hamują, często zbyt gwałtownie. Z perspektywy jednego kierowcy strata czasu na powrót do normalnej prędkości nie ma znaczenia, ale gdy zsumujemy "straty" wszystkich podróżujących, okazuje się, że jest tego znacznie więcej.

Utrudnienie przynajmniej częściowo zniwelować mogą adaptacyjne światła stop, które stanowią zazwyczaj dwa lub trzy źródła światła o barwie czerwonej. Znajdują się one po obu stronach tylnej części pojazdu. Zapalają się kolejno - w zależności od siły nacisku kierowcy na pedał hamulca. Łatwo wtedy określić moc hamowania auta przed przednią szybą i bez trudu dostosować do niego prędkość.

Upowszechnienie adaptacyjnych świateł stop pozwoli usprawnić ruch aut poruszających się w korku. Kierowcy jadący za autem wyposażonym w tego rodzaju oświetlenie, nie będą zmuszeni nadmiernie dociskać hamulec.

Na poprawę bezpieczeństwa ruchu w autach wyposażonych w adaptacyjne światła stop wpływa dodatkowa czerwona lampa stroboskopowa lub ponadstandardowy zespół diod typu LED. W czasie awaryjnego hamowania włączają się i świecą światłem pulsacyjnym z częstotliwością 3 Hz.

Aktualnie adaptacyjne światła stop mają pewne ograniczenia. Problem stanowi między innymi ich nieuregulowany prawnie kształt i sposób funkcjonowania. Wiele państw, w tym Polska, nie dopuszcza używania świateł stroboskopowych - pulsujących - jako stop. Tego rodzaju oświetlenie może wywoływać niepożądany efekt stroboskopowy - nieprawidłowe wrażenie zwolnienia, pozornego zatrzymania, a nawet odwrócenia kierunku ruchu.

Pierwsze auta wyposażone w adaptacyjne światła stop pojawiły się w Niemczech. Konstruktorzy BMW jako pierwsi w 2004 r. zainstalowali tego rodzaju oświetlenie w autach seryjnych. Teraz robią to m.in. inżynierowie Opla, Mercedesa i Forda.

Mimo braku norm w zakresie sposobu instalacji w autach adaptacyjnych świateł stop, jest wiele firm, trudniących się ich montażem, a właściwie przerabianiem standardowych instalacji elektrycznych. Przerobienie układu elektroniki kosztuje od 300 do 1500 zł. Cena uzależniona jest od marki auta.

Póki co, auta wyposażone w adaptacyjne światła stop rzadko można napotkać na polskich drogach. Dlaczego? Jest to dodatkowe wyposażenie nowych aut i przy tym bardzo kosztowne. Klienci rezygnują z tego rozwiązania. Niemniej warto w nie zainwestować, choćby ze względu na poprawę bezpieczeństwa.

Opinie (80)

  • a gdyby tak...

    lepiej byloby gdyby auta same okreslaly oleglosc, predkosc i szybkosc hamowania poprzedzającego pojazdu i stosowaly odpowiedni dystans. takie rozwiazania na szczescie sie pokazuja.

    • 0 0

  • (1)

    Sposobem na korki jest tylko sprawna komunikacja szynowa, od korków niezależna.

    • 0 0

    • Chyba...

      że się tramwaj popsuje :)

      • 0 0

  • Ronda

    a gdyby tak wszyscy zjerzdzając z ronda sygnalizowali to kierunkowskazem,,,,,czy to tylko marzenie?

    • 1 0

  • utrudnienie w ruchu na Trakcie św. Wojciecha

    zwężenie jezdni po obustronach ruchu do jednego pasu...roboty naprawcze Saur Neptun.Awaria ponowna wczoraj zamkneli wode od 9.00 do 15.00 ,dzisiaj to samo,brak informacji kiedy bedzie woda i czy oraz kiedy i gdzie beda beczkowozy

    • 0 0

  • korki znikną jak ludzie zaczną ruszac normalnie z pod świateł (1)

    a nie, że "zelone se paly a zenon biegu lewarem szuka"

    • 1 1

    • sam sobie ruszaj szybko na zielonym...

      ja chcę żyć a u nas każdy zapierd... na pomarańczowym i czerwonym.
      Mi się nie spieszy

      • 0 0

  • adaptacyjne światła stopu

    Jak przepisy prawa podchodzą do tych świateł ?? W internecie co wypowiedź to jest inna. Na Allegro sprzedający moduły tych świateł, zaznaczają, że nie mają homologacji i nie są dopuszczone do ruchu na drogach publicznych. To kiego licha sprzedają ?? Pan duda w swoim programie "101 napraw" pokazuje jak montować te światła. Stąd wniosek , że są dopuszczone w Polsce. Nie poleca coś robić niezgodnego z przepisami.
    To wreszcie jak jest : można montować czy nie ??

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywają się trójmiejscy dealerzy BMW?

 

Najczęściej czytane