- 1 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (185 opinii)
- 2 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (132 opinie)
- 3 "Leżący policjant" na... polnej drodze (86 opinii)
- 4 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (72 opinie)
- 5 Zakończył się remont ulicy za 11 mln zł (46 opinii)
- 6 Sąd: kierowcy muszą wiedzieć o mandacie (302 opinie)
Strażacy "uczyli się" aut elektrycznych
Strażacy z Pomorza wzięli udział w trzydniowym szkoleniu z zakresu budowy i systemów bezpieczeństwa samochodów elektrycznych. Podczas szkolenia zorganizowanego w miasteczku Grupy Plichta w Letnicy kilkudziesięciu strażaków miało okazję na żywo poznać aż 24 modele na prąd.
Wydarzenie zapowiadaliśmy w oddzielnym artykule.
Plichta Electric we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) zorganizowało ciekawe szkolenie dla pomorskich strażaków. Grupa Plichta zgromadziła w jednym miejscu aż 24 elektryczne modele różnych marek, które posiada w swoim portfolio.
Strażacy podczas trzydniowego szkolenia, korzystając z wiedzy wykwalifikowanych serwisantów, dowiedzieli się m.in. jak zbudowane są pojazdy elektryczne (umiejscowienie baterii, przebieg i oznakowanie przewodów wysokiego napięcia czy umiejscowienie wyłączników awaryjnych), jakie mogą wystąpić zagrożenia, jak działają systemy bezpieczeństwa, czy można ręcznie rozłączyć napięcie, a także jak postępować w razie pożaru i po wypadku.
Omówiono także zalecenia powypadkowe producentów pojazdów elektrycznych oraz budowę i ewentualne zagrożenia związane z ładowarkami.
Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne?
Państwowa Straż Pożarna wypracowała "Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym". Ułatwia to prowadzenie działań przy tego typu zdarzeniach, jednak żeby działać w pełni profesjonalnie trzeba także doskonalić się na zajęciach praktycznych. Mamy świadomość, że ta dziedzina motoryzacji rozwija się bardzo szybko, dlatego możliwość zapoznania z najnowszymi konstrukcjami ma istotne znaczenie i umożliwi lepsze działanie przy ewentualnych zdarzeniach w przyszłości - czytamy w komunikacie Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku.
Czy auta elektryczne będą miały zakaz wjazdu na promy?
Do dyspozycji strażaków oddano następujące modele:
- Audi: Q4 e-tron, e-tron GT, Q8 e-tron
- Cupra: Born
- Ford: Mach-e, Transit
- Jaguar: I-Pace
- Kia: EV6, Niro EV
- Maxus: Euniq 5, Euniq 6, Mifa 9, e-Deliver 3, e-Deliver 9
- Skoda: Enyaq
- Seres: 3
- Skywell: ET5
- VW: ID 3, ID 4, ID 5, Buzz, e-Crafter
- Volvo: C40 Recharge
Strażacy przez 21 godzin gasili auto elektryczne
Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon?
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-04-19 09:42
przewody wysokiego napiecia czy wyłaczniki awaryjne? Jakie to ma znaczenie? (7)
Przecież problemem tych aut sa zapłony wewnętrzne w akumulatorach ważących po kilkaset kg a nie całej reszty. Jak sie zacznie taka reakcja to nie ma na to żadnego wyłącznika albo przewodu do odłączenia. Pali się zawartość ogniw (a właściwie utlenia) a ponieważ są one scalone w pakiety, zbezpieczone tworzywami, żywicami itp. nie ma nawet możliwości
Przecież problemem tych aut sa zapłony wewnętrzne w akumulatorach ważących po kilkaset kg a nie całej reszty. Jak sie zacznie taka reakcja to nie ma na to żadnego wyłącznika albo przewodu do odłączenia. Pali się zawartość ogniw (a właściwie utlenia) a ponieważ są one scalone w pakiety, zbezpieczone tworzywami, żywicami itp. nie ma nawet możliwości ich oddzielenia. Na dodatek charakter tej reakcji nie wymaga nawet dostarczania tlenu z zewnątrz więc można to nawet zatopić w kontenerze wody a itak trzeba czekać kilka, kilkanaście godzin na wypalenie
- 33 2
-
2023-04-21 09:21
No wiecie...
Ale zdajecie sobie sprawę, że chodzi tu też o zabezpieczenie pojazdu po zdarzeniu drogowym, gdzie wysokie napięcie w układzie może stanowić zagrożenie dla ratowników. No bo straż pożarna nie tylko gasi.
- 1 0
-
2023-04-19 12:11
równowaga (5)
Napisz też dla równowagi coś o benzynie, oleju napędowym itd. No chyba, że w obliczu zagrożeń aut elektrycznych nagle straciły właściwości wybuchowe np po wycieku spowodowanym wypadkiem.... ;) Ale co tam, elektryk to zło, nie?
- 4 9
-
2023-04-20 01:06
Re
Wybuchają w amerykańskich filmach
- 1 0
-
2023-04-19 13:20
benzyna wypali się w 20 minut
a diesle słabo się palą nie licząc wadliwych chłodnic egr w np bmw 2.0 d
- 3 2
-
2023-04-19 13:00
Elektryki to nie zło, ale faktem jest, że auto tradycyjne da sie ugasić (2)
Szczególnie, że większość awarii zaczyna się w komorze silnika i musi zająć się sporo samochodu, zanim wybuchnie zawartość baku (no, w dieslu nie wybuchnie, a w benzynie musi powstać mieszanka, więc pytanie czy po prostu się nie wypali).
W tym przypadku faktycznie jest to rodzaj reakcji łańcuchowej.- 6 1
-
2023-04-19 13:30
Każdy pożar jest skutkiem reakcji łańcuchowej, to żaden argument (1)
A przy przegraniu akumulatora też musi minąć sporo czasu, zanim się zapali
- 3 4
-
2023-04-19 18:10
Piszesz o akumulatorze zwyklym, czy trakcyjnym?
Bo jak się zapali trakcyjny to zapomnij o gaszeniu. No ale ty to wiesz.
- 3 0
-
2023-04-19 06:39
Nie ma co pudrować rzeczywistości (5)
Odłączenie baterii to jedno. Jednak gdy dojdzie do uszkodzenia struktury, to ugasić ( a raczej powstrzymać ogień) może tylko kontener z wodą w którym topisz auto. Powodzenia :)
- 31 4
-
2023-04-19 08:58
Nie pisz bzdur (2)
Kontener z wodą służy do chłodzenia ugaszonej baterii, aby nie zapłonęła ponownie. To po prostu bardziej efektywne niż ciągłe polewanie wodą przez wiele godzin.
- 3 7
-
2023-04-19 15:06
(1)
A co ja napisałem? Powstrzymanie ognia to nie jest to samo co powstrzymanie przed ponownym zapłonem?
- 6 0
-
2023-04-19 22:05
Bateria auta jest z litu, lit pali się w wodzie i nie ugasisz tego, nawet wrzucając auto czy baterię do kontenera z wodą czyli nie powstrzymasz palącej się baterii. Musi się ekologicznie wypalić/wydymić (do tygodnia czasu palą się auta w kontenerze z wodą) do środowiska które jest chronione przez auta na baterie.
- 0 0
-
2023-04-19 07:38
(1)
Że też zamiast robić drogie szkolenie, nie zadzwonili do ciebie?
- 3 8
-
2023-04-19 15:08
Ale rozumiesz, że te szkolenia opierają się głównie na poznaniu instalacji pojazdu i punktach przecieć i wyłączeń instalacji wysokiego napięcia?
A co zrobisz, jak po wypadku warstwy ogniw akumulatora li-on się przerwą? Nic, pozostaje uciekać. O tym to jakoś nikt nie mówi- 5 1
-
2023-04-20 09:37
Dobrze ubezpieczajcie swoje mieszkania z halami garażowymi, bo jak w razie pożaru nadzór budowlany stwierdzi, że budynek (1)
nadaje się do rozbiórki, to tak naprawdę wasze mieszkanie przestaje istnieć, a wy możecie nie dostać żadnego odszkodowania. W lepszym przypadku będzie to 50% wartości mieszkania.
- 7 1
-
2023-04-21 08:54
W trójmieście...
...Są już hale garażowe, gdzie wspólnoty przegłosowały i jest zakaz garażowania aut elektrycznych.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.