- 1 Pod prąd uciekał przed policją (269 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (314 opinii)
- 3 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (130 opinii)
- 4 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
- 5 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (33 opinie)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (198 opinii)
Strażacy "uczyli się" aut elektrycznych
Strażacy z Pomorza wzięli udział w trzydniowym szkoleniu z zakresu budowy i systemów bezpieczeństwa samochodów elektrycznych. Podczas szkolenia zorganizowanego w miasteczku Grupy Plichta w Letnicy kilkudziesięciu strażaków miało okazję na żywo poznać aż 24 modele na prąd.
Wydarzenie zapowiadaliśmy w oddzielnym artykule.
Plichta Electric we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych (PSPA) zorganizowało ciekawe szkolenie dla pomorskich strażaków. Grupa Plichta zgromadziła w jednym miejscu aż 24 elektryczne modele różnych marek, które posiada w swoim portfolio.
Strażacy podczas trzydniowego szkolenia, korzystając z wiedzy wykwalifikowanych serwisantów, dowiedzieli się m.in. jak zbudowane są pojazdy elektryczne (umiejscowienie baterii, przebieg i oznakowanie przewodów wysokiego napięcia czy umiejscowienie wyłączników awaryjnych), jakie mogą wystąpić zagrożenia, jak działają systemy bezpieczeństwa, czy można ręcznie rozłączyć napięcie, a także jak postępować w razie pożaru i po wypadku.
Omówiono także zalecenia powypadkowe producentów pojazdów elektrycznych oraz budowę i ewentualne zagrożenia związane z ładowarkami.
Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne?
Państwowa Straż Pożarna wypracowała "Standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym". Ułatwia to prowadzenie działań przy tego typu zdarzeniach, jednak żeby działać w pełni profesjonalnie trzeba także doskonalić się na zajęciach praktycznych. Mamy świadomość, że ta dziedzina motoryzacji rozwija się bardzo szybko, dlatego możliwość zapoznania z najnowszymi konstrukcjami ma istotne znaczenie i umożliwi lepsze działanie przy ewentualnych zdarzeniach w przyszłości - czytamy w komunikacie Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku.
Czy auta elektryczne będą miały zakaz wjazdu na promy?
Do dyspozycji strażaków oddano następujące modele:
- Audi: Q4 e-tron, e-tron GT, Q8 e-tron
- Cupra: Born
- Ford: Mach-e, Transit
- Jaguar: I-Pace
- Kia: EV6, Niro EV
- Maxus: Euniq 5, Euniq 6, Mifa 9, e-Deliver 3, e-Deliver 9
- Skoda: Enyaq
- Seres: 3
- Skywell: ET5
- VW: ID 3, ID 4, ID 5, Buzz, e-Crafter
- Volvo: C40 Recharge
Strażacy przez 21 godzin gasili auto elektryczne
Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon?
Miejsca
Opinie (55) 1 zablokowana
-
2023-04-19 09:42
Opinia wyróżniona
przewody wysokiego napiecia czy wyłaczniki awaryjne? Jakie to ma znaczenie? (7)
Przecież problemem tych aut sa zapłony wewnętrzne w akumulatorach ważących po kilkaset kg a nie całej reszty. Jak sie zacznie taka reakcja to nie ma na to żadnego wyłącznika albo przewodu do odłączenia. Pali się zawartość ogniw (a właściwie utlenia) a ponieważ są one scalone w pakiety, zbezpieczone tworzywami, żywicami itp. nie ma nawet możliwości
Przecież problemem tych aut sa zapłony wewnętrzne w akumulatorach ważących po kilkaset kg a nie całej reszty. Jak sie zacznie taka reakcja to nie ma na to żadnego wyłącznika albo przewodu do odłączenia. Pali się zawartość ogniw (a właściwie utlenia) a ponieważ są one scalone w pakiety, zbezpieczone tworzywami, żywicami itp. nie ma nawet możliwości ich oddzielenia. Na dodatek charakter tej reakcji nie wymaga nawet dostarczania tlenu z zewnątrz więc można to nawet zatopić w kontenerze wody a itak trzeba czekać kilka, kilkanaście godzin na wypalenie
- 33 2
-
2023-04-21 09:21
No wiecie...
Ale zdajecie sobie sprawę, że chodzi tu też o zabezpieczenie pojazdu po zdarzeniu drogowym, gdzie wysokie napięcie w układzie może stanowić zagrożenie dla ratowników. No bo straż pożarna nie tylko gasi.
- 1 0
-
2023-04-19 12:11
równowaga (5)
Napisz też dla równowagi coś o benzynie, oleju napędowym itd. No chyba, że w obliczu zagrożeń aut elektrycznych nagle straciły właściwości wybuchowe np po wycieku spowodowanym wypadkiem.... ;) Ale co tam, elektryk to zło, nie?
- 4 9
-
2023-04-20 01:06
Re
Wybuchają w amerykańskich filmach
- 1 0
-
2023-04-19 13:20
benzyna wypali się w 20 minut
a diesle słabo się palą nie licząc wadliwych chłodnic egr w np bmw 2.0 d
- 3 2
-
2023-04-19 13:00
Elektryki to nie zło, ale faktem jest, że auto tradycyjne da sie ugasić (2)
Szczególnie, że większość awarii zaczyna się w komorze silnika i musi zająć się sporo samochodu, zanim wybuchnie zawartość baku (no, w dieslu nie wybuchnie, a w benzynie musi powstać mieszanka, więc pytanie czy po prostu się nie wypali).
W tym przypadku faktycznie jest to rodzaj reakcji łańcuchowej.- 6 1
-
2023-04-19 13:30
Każdy pożar jest skutkiem reakcji łańcuchowej, to żaden argument (1)
A przy przegraniu akumulatora też musi minąć sporo czasu, zanim się zapali
- 3 4
-
2023-04-19 18:10
Piszesz o akumulatorze zwyklym, czy trakcyjnym?
Bo jak się zapali trakcyjny to zapomnij o gaszeniu. No ale ty to wiesz.
- 3 0
-
2023-04-19 06:39
Opinia wyróżniona
Nie ma co pudrować rzeczywistości (5)
Odłączenie baterii to jedno. Jednak gdy dojdzie do uszkodzenia struktury, to ugasić ( a raczej powstrzymać ogień) może tylko kontener z wodą w którym topisz auto. Powodzenia :)
- 31 4
-
2023-04-19 08:58
Nie pisz bzdur (2)
Kontener z wodą służy do chłodzenia ugaszonej baterii, aby nie zapłonęła ponownie. To po prostu bardziej efektywne niż ciągłe polewanie wodą przez wiele godzin.
- 3 7
-
2023-04-19 15:06
(1)
A co ja napisałem? Powstrzymanie ognia to nie jest to samo co powstrzymanie przed ponownym zapłonem?
- 6 0
-
2023-04-19 22:05
Bateria auta jest z litu, lit pali się w wodzie i nie ugasisz tego, nawet wrzucając auto czy baterię do kontenera z wodą czyli nie powstrzymasz palącej się baterii. Musi się ekologicznie wypalić/wydymić (do tygodnia czasu palą się auta w kontenerze z wodą) do środowiska które jest chronione przez auta na baterie.
- 0 0
-
2023-04-19 07:38
(1)
Że też zamiast robić drogie szkolenie, nie zadzwonili do ciebie?
- 3 8
-
2023-04-19 15:08
Ale rozumiesz, że te szkolenia opierają się głównie na poznaniu instalacji pojazdu i punktach przecieć i wyłączeń instalacji wysokiego napięcia?
A co zrobisz, jak po wypadku warstwy ogniw akumulatora li-on się przerwą? Nic, pozostaje uciekać. O tym to jakoś nikt nie mówi- 5 1
Wszystkie opinie
-
2023-04-19 06:39
Opinia wyróżniona
Nie ma co pudrować rzeczywistości (5)
Odłączenie baterii to jedno. Jednak gdy dojdzie do uszkodzenia struktury, to ugasić ( a raczej powstrzymać ogień) może tylko kontener z wodą w którym topisz auto. Powodzenia :)
- 31 4
-
2023-04-19 07:38
(1)
Że też zamiast robić drogie szkolenie, nie zadzwonili do ciebie?
- 3 8
-
2023-04-19 15:08
Ale rozumiesz, że te szkolenia opierają się głównie na poznaniu instalacji pojazdu i punktach przecieć i wyłączeń instalacji wysokiego napięcia?
A co zrobisz, jak po wypadku warstwy ogniw akumulatora li-on się przerwą? Nic, pozostaje uciekać. O tym to jakoś nikt nie mówi- 5 1
-
2023-04-19 08:58
Nie pisz bzdur (2)
Kontener z wodą służy do chłodzenia ugaszonej baterii, aby nie zapłonęła ponownie. To po prostu bardziej efektywne niż ciągłe polewanie wodą przez wiele godzin.
- 3 7
-
2023-04-19 15:06
(1)
A co ja napisałem? Powstrzymanie ognia to nie jest to samo co powstrzymanie przed ponownym zapłonem?
- 6 0
-
2023-04-19 22:05
Bateria auta jest z litu, lit pali się w wodzie i nie ugasisz tego, nawet wrzucając auto czy baterię do kontenera z wodą czyli nie powstrzymasz palącej się baterii. Musi się ekologicznie wypalić/wydymić (do tygodnia czasu palą się auta w kontenerze z wodą) do środowiska które jest chronione przez auta na baterie.
- 0 0
-
2023-04-19 06:51
(5)
Miło obserwować koniec monopolu koncernów paliwowych na rynku motoryzacyjnym, ale jednocześnie słabo mi oglądać "ekologię" w takim wykonaniu. Ogólnie gdzieś od 15 lat widzę postępująca tendencje do robienia ze wszystkiego "premium" na siłę, auta z prostych jak cep zrobimy się drogie w produkcji, obliczone na to żeby się rozpaść po uzyskaniu określonego przebiegu
- 25 3
-
2023-04-19 07:04
Wiele tych "bajerów" wymagają przepisy...
Stąd rosnące skomplikowanie samochodów a co za tym idzie ceny...
- 7 0
-
2023-04-19 09:03
Akurat elektryki są dużo prostsze mechanicznie, tylko bateria jest droga (2)
Odpada cała precyzyjna i zużywająca się mechanika silnika spalinowego, łącznie ze smarowaniem, chłodzeniem, to wszystko tylko czeka żeby się zepsuć po kilku latach. W elektryku masz tylko kawał drutu i magnesów, trochę elektroniki no i baterię, która co prawda jest koszmarnie droga, ale nie ma żadnych ruchomych części. Gdyby baterie były tańsze, wszyscy krytycy elektryków pierwsi by się na nie rzucili.
- 4 5
-
2023-04-19 09:26
Gdyby był... (1)
A gdyby lit, mangan, kobalt, nikiel itp. były do wykopania w każdym ogródku to byłoby jeszcze fajniej.
- 5 1
-
2023-04-19 13:31
No niestety benzyny też nie wykopiesz w ogródku
- 3 0
-
2023-04-19 10:09
Tak ci sie tylko wydaje te koncerny juz dawno kase zainwestowały w nową paliwo
- 3 0
-
2023-04-19 06:52
Developerzy, dilerzy, bankierzy, itp. robią z nami co chcą. (3)
A durna ludzkość leci w amoku po kolejne gadżety żeby zaspokoić swą próżność.
- 19 5
-
2023-04-19 06:56
Dla zarządców wszelkich parkingów niech zrobią szkolenie. (2)
Jak prowadzić ewakuację podczas zapłonu tego cudu techniki i nadziei świadomej części ludzkości.
- 5 5
-
2023-04-19 13:34
Czym się różni ewakuacja gdy płonie elektryk, spalinówka, butla z gazem albo stos opon? (1)
- 2 1
-
2023-04-19 22:25
To chitry plan był
Przecie stoi tam że sie oni zapoznywali z budową aut elektrycznych i tera wytypują spośród nich wielkich budowniczych i bedom izerje budować
- 1 0
-
2023-04-19 07:03
(4)
Pożar w Warszawie przy ul. Górczewskiej, do którego doszło w nocy , był spowodowany wybuchem pojazdu elektrycznego. W wyniku pożaru spłonęło 46 samochodów, a budynek przestał nadawać się do zamieszkania. Mieszkańcy muszą znaleźć sobie lokale zastępcze, relacjonuje portal wawainfo
- 30 16
-
2023-04-19 07:09
Zdementowano tę wiadomość
Śledztwo wykazało zwarcie instalacji elektrycznej budynku.
- 13 5
-
2023-04-19 07:35
Nie było w tym garażu ani jednego elektryka. (1)
Redakcja powinna kasować te faktury newsy
- 14 7
-
2023-04-19 11:26
Zamieciona sprawa pod dywan
- 7 5
-
2023-04-19 18:20
I dobrze
Wyborcy trzaskowskiego
- 0 1
-
2023-04-19 07:06
Motoryzacja 2010-ile to pali? (1)
Motoryzacja 2035-ile to się pali?
- 21 3
-
2023-04-19 09:50
Na szczęście wybuchających pojazdów spalinowych
Gdzie każdy ma bak pełen wybuchowego paliwa, będzie co raz mniej. Elektryki nie wybuchają, nie ma co eksplodować. Mity o pożarach ekektryków możecie między bajki schować. W tym roku spalinowych pożarów w trójmieście było kilkadziesiąt, elektryczny spłonął jeden, na prośbę właściciela...
- 3 9
-
2023-04-19 07:36
Warto napisać że pożar Mercedesa pod Kartuzami (5)
Był wynikiem celowego podpalenia i chęci wypłaty ubezpieczenia GAP.
- 3 11
-
2023-04-19 07:47
Pod jakimi Kartuzami? (1)
Przecież to w Tuchomiu nad jeziorem było.
- 3 2
-
2023-04-19 18:22
Płonący elektryk wyborcy Tuska
Miód na moje oczy
- 0 1
-
2023-04-19 09:06
(2)
co za roznica jaki powod. liczy sie efekt, a im wiecej elektrykow tym wieksze prawdopodbienstwo ze w ciagu doby beda sie palily np w gdansku 2 takie pojazdy. i co wtedy? skad strazacy wezma dwa kontenery?
- 3 6
-
2023-04-19 09:13
Z wysypiska. Przecież to zwykły kontener na gruz pomalowany na czerwono.
Bo przecież kupić kilka kolejnych to niemożliwe jest
- 6 1
-
2023-04-19 09:51
Znacznie większe prawdopodobieństwo jest pożaru samochodu spalinowego.
- 5 4
-
2023-04-19 08:45
Rok 2010 - sprzedawca zachwala ssmochod: (2)
Proszę Pana, ten model bardzo mało pali.
Rok 2023 - proszę Pana, ten model bardzo krótko się pali.- 35 6
-
2023-04-19 08:59
krótko, czyli tylko 1 dzień
- 6 0
-
2023-04-19 09:05
o ile masz kontener z woda.
najgorzej jak w powiecie beda dwa pozary w tym samym czasie a tylko jeden kontener.- 8 1
-
2023-04-19 08:59
Helmutek elektrownie wyłącza atomowe i cichaczem wraca do węgla i odkupywania energii od Francji z ... elektrowni aotmowych.
Taka to wasza ekologia.
- 16 2
-
2023-04-19 09:42
Opinia wyróżniona
przewody wysokiego napiecia czy wyłaczniki awaryjne? Jakie to ma znaczenie? (7)
Przecież problemem tych aut sa zapłony wewnętrzne w akumulatorach ważących po kilkaset kg a nie całej reszty. Jak sie zacznie taka reakcja to nie ma na to żadnego wyłącznika albo przewodu do odłączenia. Pali się zawartość ogniw (a właściwie utlenia) a ponieważ są one scalone w pakiety, zbezpieczone tworzywami, żywicami itp. nie ma nawet możliwości ich oddzielenia. Na dodatek charakter tej reakcji nie wymaga nawet dostarczania tlenu z zewnątrz więc można to nawet zatopić w kontenerze wody a itak trzeba czekać kilka, kilkanaście godzin na wypalenie
- 33 2
-
2023-04-19 12:11
równowaga (5)
Napisz też dla równowagi coś o benzynie, oleju napędowym itd. No chyba, że w obliczu zagrożeń aut elektrycznych nagle straciły właściwości wybuchowe np po wycieku spowodowanym wypadkiem.... ;) Ale co tam, elektryk to zło, nie?
- 4 9
-
2023-04-19 13:00
Elektryki to nie zło, ale faktem jest, że auto tradycyjne da sie ugasić (2)
Szczególnie, że większość awarii zaczyna się w komorze silnika i musi zająć się sporo samochodu, zanim wybuchnie zawartość baku (no, w dieslu nie wybuchnie, a w benzynie musi powstać mieszanka, więc pytanie czy po prostu się nie wypali).
W tym przypadku faktycznie jest to rodzaj reakcji łańcuchowej.- 6 1
-
2023-04-19 13:30
Każdy pożar jest skutkiem reakcji łańcuchowej, to żaden argument (1)
A przy przegraniu akumulatora też musi minąć sporo czasu, zanim się zapali
- 3 4
-
2023-04-19 18:10
Piszesz o akumulatorze zwyklym, czy trakcyjnym?
Bo jak się zapali trakcyjny to zapomnij o gaszeniu. No ale ty to wiesz.
- 3 0
-
2023-04-19 13:20
benzyna wypali się w 20 minut
a diesle słabo się palą nie licząc wadliwych chłodnic egr w np bmw 2.0 d
- 3 2
-
2023-04-20 01:06
Re
Wybuchają w amerykańskich filmach
- 1 0
-
2023-04-21 09:21
No wiecie...
Ale zdajecie sobie sprawę, że chodzi tu też o zabezpieczenie pojazdu po zdarzeniu drogowym, gdzie wysokie napięcie w układzie może stanowić zagrożenie dla ratowników. No bo straż pożarna nie tylko gasi.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.