• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy czystego transportu mają być obowiązkowe. Wjadą do nich także auta z LPG

mJ
3 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W nowym projekcie dotyczącym stref czystego transportu w końcu doceniono instalacje LPG w samochodach. W nowym projekcie dotyczącym stref czystego transportu w końcu doceniono instalacje LPG w samochodach.

Wprowadzenie obowiązkowych stref czystego transportu we wszystkich gminach powyżej 100 tys. mieszkańców - taki pomysł ma Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Do tzw. stref zielonych wjadą wyłącznie auta niskoemisyjne, czyli przede wszystkim auta elektryczne, ale także - ku zadowoleniu wielu polskich kierowców - te z instalacjami LPG. Wygląda na to, że instalacje gazowe w końcu zostały docenione.



Plan wprowadzenia stref czystego transportu (SCT) w większych miastach, takich jak Gdańsk czy Gdynia, pojawił się już jakiś czas temu, ale przez mnogość niedociągnięć pomysł spalił na panewce. Resort klimatu i środowiska nie zamierza jednak odpuszczać tego tematu. Przygotowuje nowy, bardziej dopracowany projekt, który zakłada, że każda gmina powyżej 100 tys. mieszkańców będzie miała obowiązek wprowadzenia zielonych stref. A takich gmin w naszym kraju jest 37. Wdrożenie dość kontrowersyjnych przepisów oznaczałoby zamknięcie centrów dużych miast dla tradycyjnie napędzanych pojazdów.

Do tej pory gminy miały w tym temacie wolną rękę - mogły, ale nie musiały wyznaczać zielonych stref. Mało które z miast zdecydowało się na taki ruch.

W świetle nowych przepisów do SCT wjechać mogłyby pojazdy elektryczne, autobusy zeroemisyjne, pojazdy wodorowe (to melodia przyszłości, bo póki co w Polsce praktycznie nie ma takich aut), a także - to nowość - samochody zasilane LPG. Niezrozumiały jest brak na tej krótkiej liście hybryd typu plug-in, czyli tych ładowanych z gniazdka, które na samym prądzie są w stanie przejechać kilkadziesiąt kilometrów.

Oczywiście kluczowym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem SCT w dużych miastach jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zachęcenie do zakupu niskoemisyjnych samochodów.

Czy po wprowadzeniu obowiązkowych SCT w dużych miastach taki obrazek będzie na porządku dziennym? Czy po wprowadzeniu obowiązkowych SCT w dużych miastach taki obrazek będzie na porządku dziennym?

LPG w zielonej strefie



To bardzo dobra wiadomość dla właścicieli aut z instalacją LPG, tym bardziej że Polska jest w europejskiej czołówce zużycia gazu płynnego w motoryzacji. Zakładając, że nowe przepisy weszłyby w życie - wówczas nie będzie trzeba posiadać stosunkowo drogich, elektrycznych samochodów, aby wjechać do SCT. Wystarczy nawet kilkunastoletnie auto z instalacją LPG, które dziś często jest obiektem drwin.

Niestety, ale bardzo mało mówi się w naszym kraju o ekologicznym potencjale gazu. A argumenty są bardzo mocne, bo przecież samochody osobowe zasilane LPG emitują do 20 proc. mniej dwutlenku węgla i 90 proc. mniej cząstek stałych w porównaniu do silników benzynowych, a także do 98 proc. mniej tlenków azotu i 81 proc. cząstek stałych niż diesle.

Przepustką do SCT będą specjalne naklejki wydawane przez diagnostę na stacji kontroli pojazdów. Prawdopodobnie takie oznakowanie będzie kosztowało 5 zł, a właściciel auta będzie musiał je umieścić na przedniej szybie, w dolnym rogu po lewej stronie.

A co z mieszkańcami stref?



Ustawa o elektromobilności w obecnym wydaniu dopuszcza wyłączenie z zakazu mieszkańców rejonów objętych SCT, a dodatkowo daje duże uprawnienia dla rad gmin i miast, które mogą samodzielnie decydować o zasadach wjazdu. Spora część aut zaparkowanych w strefach SCT należy do mieszkańców. Zakazanie im parkowania w zielonych strefach byłoby mocno kontrowersyjne. Nie sprecyzowano jednak, jak można rozwiązać ten problem.
mJ

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Ktoś chyba pomylił LPG z CNG (3)

    Tu w artykule też mamy zdanie o gazie ziemnym (metan - CNG), a zaraz obok mowa o LPG (propan-butan). Prawdą jest to, że będzie mniej CO2 bo te węglowodory mają mniej w sobie węgla niż benzyna i ON jednak bezkrytyczne wpuszczenie LPG do takiej strefy to absurd - strefa przestanie być SCT, słowo "czystego" trzeba by zamienić na "cudacznego" by się skrót zgadzał.
    Stare instalacje LPG:
    1. startują na benzynie do rozgrzania silnika - może być zimą do 5 km,
    2. dawkę paliwa dozują mało precyzyjnie, mamy niedopalone węglowodory lub tlenki azotu,
    3. wypuszczają resztkę gazu do atmosfery (ale to już naprawdę te najstarsze).
    Nowe LPG to często współspalanie LPG i benzyna na raz - dla silników o bezpośrednim wtrysku.
    Przy nowych autach może być jak z hybrydami plug-in, instalację LPG mam by wjeżdżać do SCT, ale nie będę jeździł na LPG bo mi się nie chce, bo nie będę silnika psuł itd...

    • 8 6

    • A ten już nietrzeźwy (1)

      i wypisuje banialuki.

      • 4 1

      • Świetny komentarz...

        ... i jakie rzeczowe argumenty

        • 1 1

    • Bzdury i niedopowiedzenia.

      Piszesz o instalacjach mieszalnikowych, które to już dawno i nieprawda.
      Mało precyzyjnie to Ty się wypowiadasz żeby podeprzeć swoje "balansujące na linie" pseudo argumenty.
      A już o psuciu silnika to żeś pojechał. Nie znam żadnego przypadku a autami z LPG jeżdżę 16-naście lat (wszystkie powyżej 200 koni i oprócz ostatniego z turbo). Nawet żadnej turbosprężarki nie wymieniałem, a wszystkie jak sprzedawałem miały grubo powyżej 300 000 km i fabryczne dmuchawki. Obecny trzylitrowiec (najmniejszy silnik w tym modelu) z bezpośrednim wtryskiem ma dedykowaną do tego silnika instalację i nie pali więcej benzyny niż "klasyczna"

      • 1 1

  • Głupota, ludzie są zwyczajnie głupi, tyle w temacie, możecie sobie teraz klikać łapkę w dół albo zgłoszenie ale nie zmieni to faktu, że żaden transport czegokolwiek (nawet mebli) nie dowiezie niczego do takiego SCT. Powodzenia, wytłuczecie się sami.

    • 14 1

  • Lewacka ideologia triumfuje

    Teraz do centrów jak nie bezie miał samochodu na prąd to wjedzie tylko ktoś z grupy osób LPG

    • 6 7

  • Za moment zacznie się komentarzowe MMA wszyscy będą nawalać się ze wszystkimi będzie pewnie z 1 tys wpisów bo temat chodliwy a później i tak wszyscy pójdą i zagłosują na tą szajkę obojętnie z lewą czy z prawa, którzy cala swoją politykę opierają na mnożeniu tysięcy zakazów, więc o czym tu mowa i po co.....

    • 7 3

  • Średni wiek samochodu w Polsce to 14 lat. Ludzie jeżdżą tym na co ich stać. (2)

    Czy taki przepis to czasem nie jest dyskryminacja z powodu niższego wynagrodzenia?

    • 19 4

    • Zawsze można kupić nowy rower.

      • 0 6

    • ja to zaraz zglaszam do RPO

      • 2 0

  • i co jeszcze. moze strefy tylko dla niemca?

    wolna od lbgt? co jeszcze?

    • 8 2

  • Czyli parkingi podziemne w centrum będą świeciły pustką

    Bo przecież z LPG do takiego nie wjedziesz:)

    • 8 1

  • szukam poloneza z gazem

    kupie tanio zagazowanego poloneza zamiast drogiej tesli

    • 6 1

  • cos czuje ze zaraz LPG bedzie w cenie ropy i beznyny

    taki to bedzie przywilej (oby nie, śmiech)

    • 11 0

  • Moze zniknie ruch przemyslowo handlowo budowlany

    i Gdansk zacznie wracac do korzeni, Konskie tramwaje itd.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane