- 1 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (325 opinii)
- 2 Korytarz życia i... cwaniacy (83 opinie)
- 3 Nie będzie podatku od aut spalinowych (68 opinii)
- 4 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (44 opinie)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (107 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (318 opinii)
Strefy czystego transportu mają być obowiązkowe. Wjadą do nich także auta z LPG
Wprowadzenie obowiązkowych stref czystego transportu we wszystkich gminach powyżej 100 tys. mieszkańców - taki pomysł ma Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Do tzw. stref zielonych wjadą wyłącznie auta niskoemisyjne, czyli przede wszystkim auta elektryczne, ale także - ku zadowoleniu wielu polskich kierowców - te z instalacjami LPG. Wygląda na to, że instalacje gazowe w końcu zostały docenione.
Do tej pory gminy miały w tym temacie wolną rękę - mogły, ale nie musiały wyznaczać zielonych stref. Mało które z miast zdecydowało się na taki ruch.
W świetle nowych przepisów do SCT wjechać mogłyby pojazdy elektryczne, autobusy zeroemisyjne, pojazdy wodorowe (to melodia przyszłości, bo póki co w Polsce praktycznie nie ma takich aut), a także - to nowość - samochody zasilane LPG. Niezrozumiały jest brak na tej krótkiej liście hybryd typu plug-in, czyli tych ładowanych z gniazdka, które na samym prądzie są w stanie przejechać kilkadziesiąt kilometrów.
Oczywiście kluczowym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem SCT w dużych miastach jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zachęcenie do zakupu niskoemisyjnych samochodów.
LPG w zielonej strefie
To bardzo dobra wiadomość dla właścicieli aut z instalacją LPG, tym bardziej że Polska jest w europejskiej czołówce zużycia gazu płynnego w motoryzacji. Zakładając, że nowe przepisy weszłyby w życie - wówczas nie będzie trzeba posiadać stosunkowo drogich, elektrycznych samochodów, aby wjechać do SCT. Wystarczy nawet kilkunastoletnie auto z instalacją LPG, które dziś często jest obiektem drwin.
Niestety, ale bardzo mało mówi się w naszym kraju o ekologicznym potencjale gazu. A argumenty są bardzo mocne, bo przecież samochody osobowe zasilane LPG emitują do 20 proc. mniej dwutlenku węgla i 90 proc. mniej cząstek stałych w porównaniu do silników benzynowych, a także do 98 proc. mniej tlenków azotu i 81 proc. cząstek stałych niż diesle.
Przepustką do SCT będą specjalne naklejki wydawane przez diagnostę na stacji kontroli pojazdów. Prawdopodobnie takie oznakowanie będzie kosztowało 5 zł, a właściciel auta będzie musiał je umieścić na przedniej szybie, w dolnym rogu po lewej stronie.
A co z mieszkańcami stref?
Ustawa o elektromobilności w obecnym wydaniu dopuszcza wyłączenie z zakazu mieszkańców rejonów objętych SCT, a dodatkowo daje duże uprawnienia dla rad gmin i miast, które mogą samodzielnie decydować o zasadach wjazdu. Spora część aut zaparkowanych w strefach SCT należy do mieszkańców. Zakazanie im parkowania w zielonych strefach byłoby mocno kontrowersyjne. Nie sprecyzowano jednak, jak można rozwiązać ten problem.
Opinie (210) ponad 10 zablokowanych
-
2020-12-06 20:54
Strefy zielone
Super, zielone strefy. W piecach czym palicie ? Węglem ? śmieciami ? W Krakowie już wprowadzili strefy zielone ? I co to zmieniło jak w starych kamienicach dalej palą smrodami ? Powietrze jak było tak i będzie zepsute przez kotły. Wystarczy wyjechać pod Kraków na osiedle domków jednorodzinnych. Powietrza nie da się nawet pogryźć, a co powiedzieć oddychać nim. Rozumiem, że na wsi wszyscy wyjechali samochodami z domów i stąd te zanieczyszczenia ?
- 0 0
-
2020-12-07 18:07
Hardkorowy
Nie zgadzam sie. Nie mam zamiaru specjalnie przerabiać mojego klasyka na gaz
- 2 0
-
2020-12-08 05:47
Pomysł dobry ale co z ludźmi co dojżdżają z dalszych rejonów. Transport publiczny powinien być bardziej rozbudowany Miejsca przesiadkowe z dużymi parkingami gdzie można wsiąść do tramwaju autobusu czy kolejki.
- 0 0
-
2020-12-08 05:48
lpg??
tak 20 letni samochód z lpg jest lepszy niż nówka diesel co za d**ilizm ????
- 0 1
-
2023-11-22 14:44
Dobra rada
Rozwiązanie problemu z zwolnić przez 5lat potencjalnych nabywców eko=fury i tyle w temacie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.