• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taksówki na aplikacje - kierowców mniej, to i dłuższy czas oczekiwania na transport

mJ
2 lipca 2024, godz. 08:00 
Opinie (86)
Kierowców taksówek na aplikacje jest mniej. Co to oznacza dla klientów? Kierowców taksówek na aplikacje jest mniej. Co to oznacza dla klientów?

Od momentu wejścia w życie nowych przepisów dla kierowców taksówek na aplikacje, czyli wymogu posiadania polskiego prawa jazdy, operatorzy dysponują mniejszą liczbą kierowców, a co za tym idzie - wydłużył się też czas oczekiwania na przyjazd samochodu.



Czy obcokrajowcy pracujący jako kierowcy taksówek powinni zdawać egzamin na prawo jazdy w Polsce?

Przypomnijmy: od 17 czerwca 2024 r. operatorów taksówek na aplikacje obowiązują nowe przepisy. Każdy kierowca, z którym firmy przewozowe na aplikacje (np. Uber, Bolt czy FreeNow) nawiążą współpracę, musi posiadać polskie prawo jazdy. Pomysłodawcom zmian zależy na podniesieniu bezpieczeństwa na polskich drogach. I słusznie. Za niestosowanie się do nowych zasad nakładane będą wysokie kary.

1 na 219 kierowców bez polskiego "prawka"



Firmy wzięły sobie nowe przepisy do serca. Świadczy o tym chociażby wynik akcji przeprowadzonej w miniony piątek przez pomorską policję we współpracy z ITD i Strażą Graniczną. W ciągu doby skontrolowano 219 kierowców taksówek na aplikacje. I tylko jeden z nich nie posiadał polskiego prawa jazdy.

Skontrolowano ponad 200 uberów i boltów. Kierowcy wiedzieli o akcji? Skontrolowano ponad 200 uberów i boltów. Kierowcy wiedzieli o akcji?

Mniej kierowców - dłuższy czas oczekiwania



Do przewidzenia było znaczące skurczenie się liczby kierowców po wejściu w życie nowych przepisów. W końcu wielu obcokrajowców przebywających w Polsce od lat trudni się "jazdą na uberze". Spora grupa takich osób nie posiada polskiego prawa jazdy. Jak nowe przepisy odbiły się na liczbie kierowców u popularnych operatorów?

Od momentu wejścia w życie przepisów z platformy Uber odpłynęło już blisko dwóch na dziesięciu kierowców. Spodziewamy się, że liczba ta będzie rosnąć. Wpływ opuszczenia platformy przez kierowców jest od początku odczuwalny dla klientów - informuje biuro prasowe Ubera.


Spośród ponad 200 skontrolowanych kierowców taksówek na aplikacje tylko 1 nie posiadał polskiego prawa jazdy. Spośród ponad 200 skontrolowanych kierowców taksówek na aplikacje tylko 1 nie posiadał polskiego prawa jazdy.
Z dniem 17 czerwca FreeNow dokonało blokady blisko 15 proc. kierowców, którzy nie zdążyli dostarczyć polskiego prawa jazdy. Wśród nich są jeszcze osoby oczekujące na odbiór polskiego prawa jazdy w urzędzie. Jeśli dostarczą nam ten dokument, będziemy mogli odblokować im dostęp do platformy. Robimy wszystko, by skutki nowych przepisów nie były odczuwalne dla pasażerów w Polsce. Od momentu obowiązywania tego przepisu możemy jednak stwierdzić, że dostępność kierowców FreeNow dla pasażerów stabilizuje się. Wyzwaniem może być natomiast okres powakacyjny, który zwykle wiąże się ze wzmożonym popytem, powodowanym powrotem do biur i szkół - tłumaczy Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FreeNow w Polsce.


Mniej kierowców na drogach oznacza dłuższy czas oczekiwania na przejazd. Przykładowo po 17 czerwca w Uberze zaobserwowano średnio 35-procentowy wzrost czasu oczekiwania (w Warszawie nawet 50 proc.). Blisko 30 proc. przejazdów zostało anulowanych z powodu zbyt długiego czas oczekiwania na przyjazd taksówki.

Prawdopodobnie mniejsza liczba dostępnych taksówek odbije się także na portfelach klientów korzystających z tego typu przejazdów. Opłaty za kursy mogą podrożeć.

Wystarczy wymiana prawa jazdy?



Z pewnością część naszych czytelników zastanawia się, jak wygląda procedura w przypadku obcokrajowców bez polskiego prawa jazdy. Czy tacy kierowcy muszą zdać ponownie egzamin na prawo jazdy, ale już na polskich zasadach?

Aby uzyskać polskie prawo jazdy, zagraniczni kierowcy muszą przejść procedurę administracyjną wymiany prawa jazdy ze swojego kraju pochodzenia na dokument według polskiego wzoru. Kierowcy z krajów objętych konwencją genewską i wiedeńską nie muszą przechodzić kursu prawa jazdy w Polsce i zdawać egzaminu. Zdecydowaną większość kierowców obcego pochodzenia na rynku taxi stanowią osoby z Ukrainy, Gruzji i Białorusi, których dotyczy jedynie wymiana dokumentu na polski - wyjaśnia Urban.


Aby uzyskać polskie prawo jazdy, każdy kierowca posługujący się prawem jazdy swojego kraju pochodzenia powinien dostarczyć odpowiednie dokumenty do urzędu miasta, dzielnicy lub starostwa powiatu (w zależności od miejsca zamieszkania). Urzędy te muszą następnie potwierdzić dane zagranicznego prawa jazdy z lokalnym organem z kraju pochodzenia kierowcy, dlatego proces ten może zająć nawet kilka miesięcy.

W Uberze bez zmian - kierowcy nadal jeżdżą bez polskiego prawa jazdy? W Uberze bez zmian - kierowcy nadal jeżdżą bez polskiego prawa jazdy?

Licencja taxi dopiero po 185 dniach pobytu?



Konstrukcja przepisu wyłącza też całkowicie obcokrajowców z pozwoleniem na pracę w Polsce, którzy dopiero przybywają do Polski, z podjęcia pracy jako kierowca taxi, tj. uzyskania licencji taxi, przez pierwsze 185 dni pobytu w kraju. Dopiero po upływie tego czasu mogą oni starać się o uzyskanie polskiego prawa jazdy, aby móc wykonywać zawód kierowcy taxi. Ten czas może okazać się zniechęcający dla potencjalnych kandydatów do tego zawodu, a zmagamy się z deficytem kierowców na rynku transportowym - zakończył Urban.
mJ

Opinie (86) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Sam nie wiem (2)

    Taxówki nie mają limitu - kursy GD->GA po 300 zł to juz norma. Tanio to już było w aplikacjach. Przyjazd bardzo niepewny na zachodnie dzielnice. Generalnie kiepsko z transportem z drugiej ręki. Dobrze ze jest mevo i lato :)

    • 18 7

    • Lokalne korpotaxi.

      Kurs Rumia - Lotnisko Gdańsk - stała opłata. 30 kilometrów jazdy.

      I taryfa (dni powszednie od 6 do 22) - 110zł

      II taryfa dni (powszednie od 22 do 6 oraz niedziele i świeta) - 130zł

      Jeźdżą bez taryfy powrotnej.

      Normalnie paragon, płatność kartą lub gotówką.

      • 11 1

    • Było tanio, bo miało być tanio żeby wykończyć cenowo konkurencję. Tak jak to uber robi na całym świecie.
      PS. W Gdańsku masz stawki maksymalne.

      • 1 0

  • (4)

    Wspieram polski biznes i korzystam z normalnej taxi tylko z polskimi kierowcami.

    Opłata początkowa - 13zł
    I taryfa - 3,00zł. za km. - dni powszednie od 6 do 22
    II taryfa - 4,50zł. za km. - dni powszednie od 22 do 6 oraz niedziele i świeta.

    Nie będę jeździł z tymi, którzy kupili prawko na bazarze w Kutaisi lub Odessie.

    • 55 20

    • (1)

      kaszubskie taxi:
      Opłata początkowa - 15-20zł
      I taryfa - 3,80zł. za km. - dni powszednie od 6 do 22
      II taryfa - 4,90zł. za km. - dni powszednie od 22 do 6 oraz niedziele i świeta.

      • 1 8

      • Z ciekawości sprawdziłem jak tam na Kaszubach w Wejherowie kaszubskie korpotaxi.

        Opłata początkowa 12,00 zł

        Taryfa 1 obowiązuje na terenie Wejherowa w dni powszednie od 6:00 do 22:00: 3,00 zł / 1 km

        Taryfa 2 obowiązuje na terenie Wejherowa od 22:00 do 6:00 oraz w niedzielę i święta 4,50 zł / 1 km

        • 6 0

    • Powinien być ekstra podatek za zatrudnianie obcokrajowców

      tak aby byli zatrudniani tylko wtedy kiedy nie ma Polaków. Ostatnio brałem udział w rekrutacji a tu wymóg by znać ruski - nie dla pajetyzacji Polski, nie zamierzam konkurować z imigrantami na piętrowych pryczach.

      • 16 3

    • Super

      To nie jeździj. Ale nam pozostaw wybór.

      • 1 2

  • Dobra wiadomosc. (2)

    Wole jechac z emerytem z prawem jazdy,niz z nacpanym przybyszem.

    • 54 16

    • Dokładnie a jak widzę madke z dzieckiem co wsiada do ciapaka

      Albo Julki co jado na Zoppot to współczuję rozumu

      • 6 4

    • witamy ruską gnidę, poszła won hitlerowska zarazo

      • 2 2

  • Tylko apka (8)

    Bez niej to cie złotówy puszczą z torbami

    • 16 42

    • Złotowy już dawno mają aplikacje.

      • 8 1

    • (4)

      Analfabetą jesteś i nie potrafisz przeczytać cennika?

      Nie masz kalkulatora i Map Google w telefonie, żeby sprawdzić odległość?

      Przecież sprawdzenie tego wszystkiego zajmuje max. 2 minuty.

      • 4 0

      • (3)

        Dziś o 12 bedę jechał taxi.
        Już sobie sprawdziłem ile km jest z punktu A do punktu B. Zaokrągliłem do 12 km.

        Opłata początkowa + km = 49 zł.
        Zlotówkę niech sobie zatrzyma i wyjdzie 50 do zapłaty.

        • 2 1

        • (2)

          Jest jeszcze opłata postojowa, kilka świateł lub korek i wyjdzie więcej. Opłata nalicza czas jeśli auto stoi lub jedzie poniżej 20 km/h.

          • 2 0

          • (1)

            Na aplikacjach chyba też wylicz postojowke. Sprawdza czy na trasie nie ma korków i dodaje. Inna sprawa że tego korku może już nie być, ale płaci się z góry :D

            • 0 0

            • Albo dopiero może korek się zacząć.

              • 0 0

    • Wolę żeby złotówa jeździła niż ciapaty niekumaty

      Co nie wie gdzie jest w jakim kraju i nie umie powiedzieć słowa w języku polskim, ja wolę dopłacić 10-20 PLN żeby jechać bezpiecznie

      • 7 1

    • Haha a kto dzisiaj nie ma aplikacji? Jakie korpo?

      Gdzie ty żyjesz

      • 2 0

  • (3)

    Bardzo dobrze. Ten "biznes" zrobił się chory to mało powiedziane. Jak widziałem facjate niektórych to myślałem, że powinni garowac 2000km stąd.

    • 39 6

    • (2)

      ciekawe jak tam Twoja facjata

      • 2 13

      • (1)

        Na pewno nie jak opalony gangus z bazaru.

        • 12 1

        • Z nożem za pasem

          • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Może zaczną mniej cwaniakować (5)

    I przyjmować kursy. Oczekiwania po kilka minut aż któryś kierowca zaakceptuje kurs bywa irytujące bo kurs za 20-30 zł to za mało ;)

    • 50 7

    • (1)

      A co to za cwaniakowanie? Takie są zasady - mogą, nie muszą. Tak jak Ty możesz zamówić taxi w korporacji.

      • 8 12

      • 20 złotych to dziś powinna być opłata startowa.

        • 3 9

    • płonne nadzieje

      Jak będzie mniejsza podaż to będą mogli bardziej cwaniakować.

      • 1 0

    • Aplikacja nie podaje długości kursu ani stawki przed faktycznym podjęciem pasażera i rozpoczęciem przejazdu. Więc twoje gadanie można miedzy bajki włożyć.

      • 0 2

    • gownozjad

      moze isc z buta, niewolnikow ubylo jasnie panie i trzeba w koncu zaplacic wlasciwą cene

      • 3 0

  • Jest zainteresowanie tego typu taxówkami, ok, ale... (2)

    niech wszystko będzie legalne i możliwie jak najbardziej bezpieczne dla użytkownika. Osobiście nie korzystam z przewozów "gości" z Ukrainy, chodź nasze polskie "złotówy" też są sobie winne za obecną sytuację z brakiem klienteli.

    • 22 4

    • (1)

      Nie korzystałem i nie będę korzystał.
      Jak w normalnej korpo taxi też będzie Gruzin, Białorusin, Ukrainiec to po prostu nie wsiądę.

      • 10 3

      • nikt takiego narkmana i alkoholika jak ty nie będzie woził

        prawdopodobnie jesteś pedofilem

        • 1 4

  • Zróbcie im tak: (1)

    1. Wyrzucić wszystkie taxi po aplikacjach;
    2. Zrobić kursy od taksówkarzej-naciągaczej 1 km -200,00 zł.

    Kropka.

    • 2 17

    • The bill?

      Polskie korporacje mają takie ceny, bo mają dużo opłat których Ubery nie mają. Zresztą, czy wiecie ile kosztuje kasa fiskalna jej użytkownika?
      Ceny przejazdu taksówką korporacyjną (tylko takimi się jeździ) to max 4,8 pln. Uberowcy potrafili wywięźć młodą kobietę do lasu.

      • 6 1

  • dobrze to było jak uber wchodził na rynek i dopłacał do przejazdów.
    kierowców pełno, brali każdy kurs, choćby miał ciebie kosztować 10zł.

    teraz kurs za 20zł, uber bierze swoje, właściciel samochodu swoje to czekasz 15 min na zgłoszenie.

    • 14 0

  • (2)

    No i bardo dobrze. To trzeba w końcu unormować a nie ze jedni są uprzywilejowani.
    Druga sprawa to taka że legalni kierowcy aplikacji, będą zarabiać "godnie" i będą mieli więcej kursów. Skończy się przekazywanie telefonu i samochodu zaraz jak tylko wysiądzie z pociągu który przyjechał że wschodu.

    Na końcu pamiętajcie o jednym. Tam nikomu nie ma być dobrze, tylko ubwrowi. Ta firma jest w stanie dawać potężne łapówki (co zostało udowodnione na poziomie uni erupejskiej) oraz zaniżać ceny rynkowe aby wyprzeć lokalny biznes. Niech z każdego kursu, uber ma średnio pół dolara ( a ma raczej więcej) i przeliczcie to na cały świat

    • 28 1

    • w całej EU możesz jeździć legalnie na polskim prawku (1)

      to tylko kwestia umów między państwami

      • 0 1

      • Jeździć a pracować zarobkowo to dwie różne sprawa. Nie mówiąc już o tym, że rozmawiamy o ludziach z Ukrainy, Gruzji, Indii, Kazachstanu itp, a nie z EU.
        Gdyby Ci ludzie na uberach nie jeździli na podrobionych prawkach, którzy później rozbijają się na słupach, to nikt by tych przepisów nie wprowadzał. Wszyscy co są legalni mogą mieć pretensje tylko i wyłącznie do patologii.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane