Wiadomości

stat

Toyota Camry: powrót w wielkim stylu

Toyota Camry wróciła do polskich salonów.
Toyota Camry wróciła do polskich salonów. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

15 lat temu zakończono sprzedaż modelu Camry na polskim rynku. Teraz jeden z najpopularniejszych sedanów w historii motoryzacji wraca do naszego kraju i robi to w bardzo obiecującym stylu. Poznajcie reaktywowaną Toyotę Camry, której cennik startuje od kwoty 141 900 zł.



Czy podoba ci się nowa Toyota Camry?

tak, prezentuje się bardzo elegancko 44%
raczej tak, nowe Camry ma to coś 20%
raczej nie, nie jestem zwolennikiem Toyoty 14%
nie, modele Toyoty są po prostu nudne 22%
zakończona Łącznie głosów: 288
Historia Toyoty Camry sięga roku 1982. O potędze tego modelu świadczy fakt, że przez te 37 lat z taśm produkcyjnych zjechało 19 mln egzemplarzy Camry a auto było dostępne w ponad 100 krajach. Zdecydowanie największym rynkiem zbytu dla tego modelu są Stany Zjednoczone.

Kultowy i dobrze kojarzony przez Polaków sedan oferowany był w naszym kraju do 2004 roku a największą popularnością cieszyła się generacja numer trzy, czyli XV10 (produkcja w latach 1992-1996).

Wygląda na to, że wskrzeszenie Camry na Starym Kontynencie było bardzo dobrym ruchem włodarzy Toyoty. Od początku tego roku nowy model zakupiło ponad 316 tys. klientów na całym świecie. Co marka, to marka.

Ósma generacja Camry pozycjonowana jest w segmencie limuzyn klasy średniej (D) ocierającej się o klasę średnią wyższą (E). Model wrócił do Europy, aby zastąpić w ofercie Toyoty kończącego karierę Avensisa. Japończycy tę zmianę warty na pozycji flagowej limuzyny zapowiadali dość głośno.

Sama zmiana jest zastanawiająca, bo przecież Camry nie ma nic wspólnego ze wspomnianym Avensisem. To dwa różne samochody - jeden bardziej pospolity, drugi bardziej luksusowy. Okazuje się, że włodarze Toyoty nie chcą, aby Camry rywalizowało z tak mocnymi konkurentami, jak chociażby Audi A6 czy Mercedes-Benz Klasy E. To pole zarezerwowane dla spokrewnionego Lexusa ES. Dlatego też Japończycy celowo przycinają nieco "skrzydła" Camry, które skierowane jest do osób poszukujących niekrzykliwego luksusu. Sedan ma być konkurencją przede wszystkim dla Skody Superb.

Lexus ES: hybrydowa elegancja


Limuzyna mierzy blisko 5 metrów długości.
Limuzyna mierzy blisko 5 metrów długości. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Patrząc na stylistykę nowego Camry, do głowy przychodzą dwa określenia: bardziej europejska i mniej kontrowersyjna. Trzeba przyznać, że japońska limuzyna prezentuje się dość klasycznie, a sam wygląd jest raczej stonowany, bez zbędnych fajerwerków. Camry nie krzyczy: jestem ostentacyjnie luksusowy i bardzo drogi. Camry spokojnie mówi: bez przepychu, ale w dobrym guście.

Szczególnie ciekawie wygląda pas przedni Toyoty Camry ze smukłymi reflektorami LED, szeroką atrapą chłodnicy z poziomymi paskami i delikatnymi przetłoczeniami na masce. Widocznych, nadających dynamiki przetłoczeń nie brakuje również z boku i w pasie tylnym.

Toyota Camry została zbudowana na platformie projektowej TNGA. Sedan mierzy 4885 mm długości, 1840 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Dzięki sporemu, liczącemu 2825 mm rozstawowi osi, japońskim projektantom udało się wygospodarować naprawdę dużo wolnej przestrzeni we wnętrzu limuzyny. Pojemny jest także bagażnik, który pomieści 524 litry.

Trójmiejskie salony samochodowe


Camry w ofercie Toyoty zastąpiło model Avensis.
Camry w ofercie Toyoty zastąpiło model Avensis. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Zaglądamy do tego przestronnego, komfortowego i praktycznego wnętrza limuzyny. Kabina została wykończona dobrej jakości materiałami (choć pewnie nie wszystkim spodoba się miedziano-brązowo-czarna okleina Tiger Eye w kolumnie środkowej i na desce rozdzielczej). Sama kompozycja jasnych i ciemnych kolorów jest bardzo przyjemna. Śmiało można stwierdzić, że Japończycy wiedzą, jak trafić w gusta Europejczyków.

W kolumnie centralnej znajduje się 8-calowy ekran multimedialny Toyota Touch 2, który został otulony czarnym, połyskującym materiałem. Wygląda to atrakcyjnie, ale dość mocno się kurzy. Drugi, 7-calowy ekran został zamontowany za kierownicą i wyświetla funkcję komputera pokładowego. System multimedialny nie posiada jeszcze opcji integracji samochodu ze smartfonami (Android Auto i Apple CarPlay), ale za to pod ekranem głównym zainstalowano ładowarkę indukcyjną, co dla osób nierozstających się z telefonami komórkowymi jest bardzo przydatnym rozwiązaniem.

Warto napisać dwa słowa o drugim rzędzie siedzeń, które można rozdzielić solidnym podłokietnikiem. To z jego poziomu osoby siedzące z tyłu mogą ustawić klimatyzację w swojej strefie oraz regulować kąt oparcia w obu fotelach.

Najnowsze modele aut w trójmiejskich salonach


Na rynku europejskim Camry oferowane jest wyłącznie w wersji hybrydowej. Układ bazuje na 2,5-litrowym silniku benzynowym, który wspomagany jest jednostką elektryczną. Łączna moc wynosi 218 KM (221 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Takie zestawienie pozwala osiągnąć 100 km/h w ciągu 8,3 sek., a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Warto dodać, że na rynku amerykańskim Camry oferowane jest z silnikami benzynowymi o pojemnościach 3,5 i 2,5 litra.

Układ hybrydowy został zestrojony z bezstopniową skrzynią e-CVT. Oczywiście ogromną zaletą przednionapędowej limuzyny jest niskie średnie spalanie. Podczas jazd testowych w cyklu mieszanym auto spaliło 5,8 litra paliwa na 100 km.

Okleina Tiger Eye w kolumnie środkowej zapewne nie każdemu przypadnie do gustu.
Okleina Tiger Eye w kolumnie środkowej zapewne nie każdemu przypadnie do gustu. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Kierowca do dyspozycji ma trzy tryby jazdy: ekonomiczny, normalny i sportowy. Odczucia z prowadzenia Camry są pozytywne. Auto mimo całkiem okazałych gabarytów uważnie słucha kierowcy. Dobrze prowadzi się w zakrętach a stosunkowo twarde zawieszenie efektywnie tłumi nierówności. Nie jest to może demon prędkości, ale też nie po to klienci wybierają Camry. To ma być wygodna i ekonomiczna limuzyna. I taka własnie jest.

Cennik Toyoty Camry otwiera kwota 141 900 zł. Testowany przez nas egzemplarz został wyceniony na kwotę 164 800 zł.

Samochód do jazd testowych użyczyła firma Toyota Walder.

Wydarzenia

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma: