• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Otwarto dwie linie tramwajowe: na al. Adamowicza i na Stogi

Szymon Zięba
30 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

30 czerwca pierwsi pasażerowie przejechali tramwajem przez al. Adamowicza.

Pierwsi pasażerowie przejechali we wtorek, 30.06., nową linią tramwajową biegnącą przez al. AdamowiczaMapka. Równolegle do użytku oddano odremontowaną trasę na StogiMapka - turyści i mieszkańcy po dwóch latach przerwy mogą dojechać tramwajem na plażę.



Czy jechałe(a)ś już tramwajem na Stogi albo al. Adamowicza?

Aleją Pawła Adamowicza w ciągu dnia pojadą tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy. Nocą trasa ta będzie obsługiwana przez autobusową linię N2. Obie linie uruchomiono równocześnie.

Tramwaje jadące przez al. Adamowicza będą wjeżdżały na nowy węzeł na Ujeścisku. To pierwszy etap jego funkcjonowania.

Jak zaznacza Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, jego rozbudowa nastąpi po wybudowaniu kolejnych fragmentów trasy, tj. w kierunku al. HavlaMapka (i dalej do centrum) oraz dalej na południe, tzw. Nową Bulońską Południową w kierunku ul. ŚwiętokrzyskiejMapka.

Co ciekawe, odcinek nowej trasy między Lawendowym Wzgórzem a Migowem, mierzący około 2,8 km, tramwaj - zgodnie z rozkładem i w godzinach szczytu - będzie pokonywał aż 12 minut. Oznacza to, że skład poruszać się będzie wówczas ze średnią prędkością około 14 km/h.

- Warto w tym kontekście przypomnieć wyliczenia ZTM sprzed sześciu lat. Wówczas planowano, że przejazd z Ujeściska na plac Komorowskiego we Wrzeszczu zajmie 14 minut. Rzeczywistość jest taka, że teraz tramwaj dojedzie w tym czasie na Morenę - zżyma się nasz czytelnik, pan Krystian. - Ten tramwaj jest tam zadziwiająco poprowadzony. Trudno nawet zliczyć, ile razy przecina jezdnie i ile razy musi zatrzymywać się na światłach.
Schemat nowego węzła Ujeścisko Schemat nowego węzła Ujeścisko

Wpadka z "wadzącym lusterkiem" N8C



Warto przypomnieć, że choć tę inwestycję oddano w terminie, nie obyło się bez wpadki. Podczas przeprowadzanych przejazdów próbnych przez al. Adamowicza okazało się, że popularne w Gdańsku tramwaje N8C mają problem z wjazdem na węzeł integracyjny Ujeścisko - skład zahaczał bowiem lusterkiem o słup trakcyjny.

Rozkłady ZTM Gdańsk



Co ciekawe, w przeszłości podobny problem sygnalizowali motorniczy przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego.

Tramwaj wrócił też na Stogi



We wtorek regularne kursy rozpoczął także wyczekiwany przez wielu tramwaj na plażę na Stogach. Przeciągające się prace nad inwestycją (podczas budowy natrafiono na wiele sieci podziemnych, które nie widniały na żadnych planach) mocno dały się we znaki mieszkańcom okolicy, którzy m.in. narzekali na trudności w poruszaniu się po rozkopanej dzielnicy.

Ostatecznie na Stogi powróciły linie 8 i 9, które w godzinach szczytu również będą kursować co 10 minut. Natomiast między szczytami linia nr 8 także będzie kursować co 10 minut, a linia nr 9 co 20 minut. Autobusy linii nr 158 i 258 nadal będą dojeżdżać do przystanku Stogi Plaża.

Odremontowana linia tramwajowa ma około 3,7 km podwójnego toru. Na trasie jest siedem przystanków. Linię zaprojektowano na prędkość 50 km/h. Testy, które przeprowadzone zostały przed uruchomieniem tramwaju do ruchu, potwierdziły możliwość poruszania się pojazdów z wyższą prędkością niż zaplanowana.

Inwestycje za setki milionów złotych



Inwestycja związana z modernizacją nowej linii tramwajowej na gdańskie Stogi kosztowała ok. 118 mln zł. Ponowne uruchomienie linii nastąpiło nieomal dokładnie w 93. rocznicą otwarcia linii, co miało miejsce 1 lipca 1927 roku.

Z kolei budowa al. Pawła Adamowicza jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020, a kosztowała ok 243 mln zł.

W pierwszej połowie stycznia tego roku władze miasta i przedstawiciele wykonawcy al. Pawła Adamowicza otworzyli ostatni fragment nowo powstałej trasy łączącej Morenę z Jasieniem.

Oddano wówczas do użytku kierowców ostatni fragment ulicy Nowej Bulońskiej (nazwanej później imieniem Pawła Adamowicza). W tym czasie po raz pierwszy auta pojechały efektownym wiaduktem nad potokiem Siedleckim, tzw. estakadą wenecką. To pierwszy tego typu obiekt powstały w kraju od ponad 100 lat.

Czerwcowy przejazd próbny tramwaju na plażę na Stogach.

Miejsca

Opinie (244) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Gdańsk się pięknie rozwija, a pis cofa resztę Polski do średniowiecza.

    • 6 18

    • Chyba zwija, jak most siennicki?

      • 2 3

  • Inspektor

    Inspektorze super robota. Zobacz co się dzieje na pętli jest nie porządek: jakiś palik ze stali żebrowej wbity dalej przy wyjeździe z pętli hm pijany się tam no że wbić jest blisko chodnika palik, nie potrzebna flara wisi na barierkach, gruz w torowisku i na chodniku i patyki drewniane , zbędne palety. Polska robota ale jest skończone GW czyli IND zarobek jest to najważniejsze.

    • 4 0

  • Z takimi cenami za bilety (1)

    to ja wolę autem podróżować.

    • 4 4

    • gratuluję matematyki

      • 2 0

  • A gdzie 1 Siedlce - Stogi?!

    Chcemy i żądamy powrotu jedynki na tej trasie!!!

    • 6 0

  • Codzienność w dojeździe na Oliwę

    Codzienne trasa komunikacją z Lawendowego Wzgórza na Oliwę to zwykle sporo ponad godzina jazdy i 2 przesiadki. Dlatego miałem nadzieję, że nowa trasa choć trochę ją przyspieszy. Niestety jechałem dzisiaj z Lawendowego Wzgórza na Morenę (Warneńska) czyli kolejny węzeł przesiadkowy.
    Czas przejazdu o 6 rano to 18 minut. Na węźle przesiadkowym brak sparowania z autobusem do Wrzeszcza (droga powrotna linią 127 na Warneńską to samo w drugą stronę). Na pętli motorniczy dwukrotnie wysiadał i przekładał zwrotnicę... ponadto tramwaj zatrzymywał się na tym samym przystanku 2 razy! Światła - w trakcie drogi jak już trafił na pierwsze czerwone (na zamkniętej pętli!!)sic!) to później każde światła niestety w czerwonej fali. Naprawdę gratulacje dla projektantów, inżynierów ruchu i planistom tak przemyślanych, skracających dojazd do największych ośrodków pracy, oraz oszczędzających czas podróżnych inwestycji :) gratulacje... i jeszcze zapomniałem pochwalić - ostatecznie byłem 3 minuty szybciej niż zwykle w miejscu docelowym na Oliwie (w drodze powrotnej aż 5 minut!! )

    • 7 0

  • Yramwaj

    A gdzie dzienny autobus 129?
    Aż się prosi
    Kto projektuje trasy lini?

    • 3 0

  • Sama gorycz. (1)

    Ludzie czy nikt nie widzi pozytywów. Ja teraz z pracy mogę być około 20 - 30 minut szybciej w domu. Dzięki tramwajowi na Adamowicza. Najlepiej narzekać. A czy wy wszyscy jesteście tacy nieomylni? Jeśli tak to dajcie złoty środek na wszystkie problemy komunikacyjne Gdańska. Nobel i szacunek mieszkańców gwarantowany.

    • 1 5

    • Jak to "dajcie"?
      Chciałbyś projekt za darmo, urzędniku?
      Nobla i te inne weź sobie, ja lubię mieć płacone za swoją pracę.

      • 1 1

  • Tramwaj na Wałach...
    No cóż.
    "Noblesse oblige"!

    • 1 0

  • Tyle zachwytów, a nikt nie pisze o redukowaniu kursów (2)

    Nikt nie pisze że dzięki nowej pętli i tramwajowi 12. Zostały zlikwidowane kursy po godzinie 18 tramwajów 2 i 6 z pętlli Łostowice świętokrzyska i ograniczono też kursy tych tramwajów w soboty. Do tego jedyna linia bezpośrednia do Wrzeszcza 262 została mocno okrojona. A trasa N2 została zmieniona i jedzie do Maćkowy przez Niepołomicką i nie jedzie dalej przez Świętokrzyską , nie zahaczając Wieżycką, Porębskiego czy Kowale. Czyli osiedla od strony Zakoniczyna znów są poszkodowane. Chcą na siłę by iść pieszo z Porębskiego, Bargiela do pętli nowej Adamowicza i potem przesiadać się na 12 do Gdańska lub Wrzeszcza. A 262 po co więcej kursów jak można nową 12 na około się przejechać w godzinę zamiast 30 minut. dziękuję za takie udogodnienia. Puki co tramwaj 12 nic nie ułatwia tylko utrudnia. I zawsze jak nowa linia to trzeba redukować resztę innych lini. Przesiadki, przesiadki, przesiadki i pisze wycieczki i czekanie nie wiadomo ile na węzłach przesiadkowych jak ci autobus czy tramwaj ucieknie... Zero bezpośrednich połączeń !!! Ci co takie tworzą pomysły i rozkłady na pewno nie jeżdżą komunikacją....

    • 8 0

    • (1)

      129 i 164 też już nie ma :(

      • 2 0

      • 100, 139, 11, 161, 188 itd

        • 1 0

  • mam jeszcze kilka genialnych pomysłów dla dyrektora ztm

    mamy pętlę na klinicznej. Tam tez powinny wszystkie linie robić zajazd. 6, 9 czy 12 z Wrzeszcza do Sródmiescia via Kliniczna Zajmie to z 15 min jest milion swiateł i zwrotnic, plebs będzie musiał kasować droższe bilety.

    111 na Stogi mogłby zahaczać o Olszynkę albo i Sobieszewo, wszak i tak jeżdzą nim Ukraincy , mają duzo czasu to 2 godz dłuzej w autobusie ich nie zbawią a przynajmniej Gdańsk poznają.

    148 z Żabianki do Portu mógłby zajeżdzać na Niedzwiednik
    115 ma zdecydowanie za krótką i zbyt prostą trasę więc powinien jeszcze skoczyć na drobne poł godzinki do Brzeźna.

    jak coś to jeszcze mogę podrzucić pomysły. Pasują do tego co sami tworzycie, chyba nie na trzeźwo.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się impreza, organizowana na Pomorzu, która promuje zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym?

 

Najczęściej czytane