• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: będą ekrany w rejonie węzła Wielki Kack

Patryk Szczerba
18 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Mieszkańcy Wielkiego Kacka będą chronieni przed hałasem ekranami akustycznymi. Mieszkańcy Wielkiego Kacka będą chronieni przed hałasem ekranami akustycznymi.

Ostatnia wersja projektu Trasy Kaszubskiej uwzględnia powstanie ekranów akustycznych w rejonie Dąbrowy i Wielkiego Kacka zobacz na mapie Gdyni. Do niedawna mieszkańcy obawiali się, że nie będą odpowiednio chronieni przed hałasem. Budowa TK powinna ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać ok. dwóch lat.



Przypomnijmy:

  1. Siedem lat temu ekrany powstały na blisko 200-metrowym odcinku w okolicach Węzła Chwarzno.
  2. W 2013 roku marszałek województwa nakazał montaż ekranów na odcinku obwodnicy Trójmiasta oznaczonym w dwóch innych miejscach na wysokości Dąbrowy i Wielkiego Kacka.
  3. W sierpniu 2015 roku wystąpiono do Urzędu Marszałkowskiego o zmianę decyzji. Powodem miał być niepotrzebny późniejszy demontaż ekranów, które trzeba by było przestawić po budowie węzła Trasy Kaszubskiej.
  4. W efekcie ekrany zamontowano więc po obu stronach obwodnicy, ale tylko na 650-metrowym odcinku w okolicach niskiej zabudowy przy ul. Ornej oraz Źródła Marii zobacz na mapie Gdyni.

Tyle że mieszkańcy w zaprezentowanej im wersji projektu z początku roku ekranów nie dostrzegli.

- Hałas od Obwodnicy to jedna z większych bolączek mieszkańców, dlatego informacja o częściowej rezygnacji z budowy ekranów na wysokości ulic Siega i Źródło Marii wywołała ogromne poruszenie - nie ukrywa Kajetan Lewandowski, członek stowarzyszenia Inicjatywa Wielki Kack i radny dzielnicy.
Podczas spotkania na temat przebiegu Trasy Kaszubskiej z zainteresowanymi zapewniono, że ekrany powstaną.

Potwierdzają to pokazane przed kilkoma dniami wersje projektu oraz przedstawiciele GDDKiA, z którymi rozmawialiśmy, podkreślający, że nie ma możliwości, by mieszkańcy nie byli chronieni przed hałasem.

- Kilku mieszkańców okolic Gdyni Wielkiego Kacka zgłaszało wątpliwości na etapie przygotowywania projektu budowlanego drogi ekspresowej S6 Trasy Kaszubskiej na odcinku Szemud - Gdynia, czy będą tam ekrany akustyczne. Wszystkie te sprawy zostały przeanalizowane i wyjaśnione. Ekrany akustyczne przy węźle Wielki Kack powstaną w ramach budowy trasy S6 we wszystkich tych miejscach, gdzie jest wymagana ochrona przed hałasem, podobnie jak to się działo i dzieje na innych naszych inwestycjach - opowiada Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA, który realizuję budowę Trasy Kaszubskiej oraz postawienie ekranów.
Dodaje, że decyzje wynikają z obliczeń prognozowanego hałasu generowanego przez pojazdy na drodze oraz z zapisów decyzji środowiskowej.

Deklaracje ucieszyły mieszkańców i społeczników, którzy zapowiadają, że nadal będą "czujni", jeśli chodzi o kwestie hałasu.

- W dokumentacji projektowej widać jeszcze jedną "dziurę" w ekranach, tym razem na wysokości ulicy Górniczej. Będziemy to sprawdzać i w razie potrzeby interweniować także w tej kwestii. W kwestii hałasu będziemy walczyć do skutku. Pamiętajmy, że zgodnie z decyzją marszałka województwa pomorskiego zarządca drogi ma obowiązek redukować hałas tak, by nie przekraczał on obowiązujących norm - dodaje Lewandowski.
Niewykluczone, że po zakończeniu inwestycji zmienią się ich parametry, jeśli zaproponowana ochrona okaże się niewystarczająca.

- Po wybudowaniu drogi zostanie przeprowadzona tzw. analiza porealizacyjna, w ramach której jeszcze raz będzie badany poziom hałasu przy drodze - tłumaczy Piotr Michalski.
Trasa Kaszubska

Łącznie budowa 40-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu państwa i UE 1 mld 490 mln zł. Do tego trzeba doliczyć także koszty wykupu gruntu.

Inwestycja została podzielona na trzy odcinki:
  1. z Szemudu do Luzina - zbuduje Budimex za 335,8 mln zł do połowy 2021 r.
  2. z Luzina do Bożepola Wielkiego - zbuduje PORR za 338 mln zł do I kwartału 2021 r.
  3. z Gdyni do Szemudu - wybuduje Polaqua za 817 mln zł do końca lipca 2021 r.

Nie będzie realizowany odcinek Trasy Kaszubskiej z Bożepola do Lęborka. Ten fragment drogi ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Na razie nie ma wiążących terminów realizacji.

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 20 kilometrów (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także zbudowany od podstaw Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.

Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.

Odcinek Luzino - Bożepole - odcinek skrócony

Ten fragment obejmuje ok. 10-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP) z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.

Miejsca

Opinie (86)

  • te ekrany

    powinny być obsadzone pnączami, wtedy to fajnie wygląda (nie tak industrialnie) i chyba lepiej chroni

    • 20 0

  • Opinia wyróżniona

    zieleń i wały ziemne oraz strefa buforowa (1)

    To dobrze dla mieszkańców przy obowdnicy źle natomiast dla krajobrazu okolicy. Czyli dla prawie wszystkich pozostałych. Proponuję aby ustanowić zakaz budowy czego kolwiek w odległości minmum 100 m od dróg szybkiego ruchu i aby Państwo wykupywało takie tereny z przeznaczeniem na zieleń. Proponuję aby jeżeli to konieczne wybierać ochronę przed hałasem w sposób możliwie naturalny a nie sztuczny. Zachęcam do analiz i pozytywnego myślenia.

    • 27 3

    • Zgoda

      Zgoda co do ochrony przed hałasem - niestety GDDKiA ma takie pomysły gdzieś a plany budowy "S-ek" wpycha między domy i przez środek miejscowości, do tego obcina wszystkie strefy oddziaływania do takiego minimum, że aż się prosi o to aby zakląć siarczyście.

      • 3 0

  • Te ekrany to cos okropnego. Świata nie widac.

    • 13 6

  • Sukces Szczurka

    Niech teraz szczurek i jego banda odtrąbią sukces, że to oni załatwili. Tak jak to było z koleją na północ Gdyni.

    • 14 1

  • Uwielbiam ekrany!

    Są takie ładne! Dzięki nim nasz krajowy obraz tyle zyskuje. Inne kraje mogą się od nas uczyć! Polska najlepsza!!!

    • 8 8

  • A kiedy ekrany na węźle Karwiny?

    aa przepraszam...

    • 5 5

  • (1)

    ekrany szpecą.

    • 11 1

    • Drogi szpecą jeszcze bardziej.

      A najbardziej szpecą samochody.
      Chcesz jeździć? To się pogódź.

      • 0 3

  • Ale przed smrodem z blachosmrodów nie ochronią...

    • 8 4

  • widzę bydło juz się naparza którzy złodzieje lepsi PO czy PiS, buahahahah, ale wy jestescie tępe barany

    • 10 4

  • Idę o zakład

    że ta trasa nie powstanie. Tak jak odwołana przebudowa Węzła Karwiny.

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane