• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar nie taki straszny. 4 mln rocznie na jego utrzymanie

Maciej Naskręt
21 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości. Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości.

Miało być ich 60, a ostatecznie będzie sześć. Mowa o fotoradarach, które są elementem systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Z kolei odcinkowy pomiar ruchu na ul. Słowackiego nie wychwyci piratów drogowych na motocyklach.



Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia. Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia.
Pierwotny projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar mocno straszył kierowców. 60 fotoradarów zamontowanych nad największymi skrzyżowaniami w Trójmieście budziło obawy nawet wśród tych kierowców, którym zdarzało się naruszać przepisy przez zwykłe gapiostwo.

Jednak na przełomie września i października Generalna Inspekcja Transportu zdecydowała rozpatrzyć pozytywnie tylko niewielką liczbę wniosków trójmiejskich samorządów o ustawienie fotoradarów.

Prawdopodobnie na przełomie tego i przyszłego roku - gdy zostaną włączone wszystkie funkcje Tristara w Trójmieście - niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz jak funkcjonuje serce systemu Tristar w Gdańsku.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości niegroźny motocyklistom

Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku zadziała odcinkowy pomiar prędkości. Będzie on mierzył prędkość kierowców na obu nitkach jezdni - każdy fragment będzie miał 1,8 km długości.

Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu.

- Instalacja nie będzie weryfikować prędkości motocyklistów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiedzialna jest za wdrożenie gdańskiej części systemu Tristar.

Wizualizacja systemu Tristar w Gdańsku

Powód? Kamery rejestrujące tablice rejestracyjne ustawione są na wjazd do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego. Nie mogą one rejestrować tablic rejestracyjnych motocykli, które zainstalowane są z tyłu.

Eksperci jednak twierdzą, że na maszcie można zainstalować kolejną kamerę, która będzie zwrócona w druga stronę i tym samym nagra także rejestrację jednośladu. Dla takiego urządzenia należałoby przeprowadzić dodatkową legalizację.

Tristar ma więcej zalet czy wad?

Poznamy realne koszty utrzymania Tristara

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił już przetarg na utrzymanie sygnalizacji wraz z elementami Tristara.

- Sądzimy, że konserwacja nowych urządzeń sterowania ruchem będzie droższa o ok. 30-40 proc. od dotychczasowych kosztów - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Podobnie będzie się to odbywać w Gdyni. - Czekamy jednak na zakończenie dotychczasowej umowy na utrzymanie m.in. sygnalizacji świetlnych - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały co roku wysupłać ok. 4,053 mln zł. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Tristar będzie rozwijany

Co ważne, system będzie rozbudowywany. W Gdańsku prace nad tym będzie prowadzić prawdopodobnie Zarząd Dróg i Zielni. W Gdyni natomiast zadanie to przypisane zostanie Wydziałowi Inwestycji Urzędu Miasta.

Niewykluczone też, że kolejne fotoradary pojawią się na drogach Trójmiasta. - Wnioski o ich włączenie do GITD będzie można składać co rok, albo dwa, trzy lata, w zależności od sytuacji - kolizji i wypadków - na drodze - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie czas podróży samochodem skrócony został o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Całkowity koszt trwającej inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (274) 4 zablokowane

  • GIT jest git

    bardzo się cieszę i pozdrawiam zamulonych

    • 0 3

  • I p co to wszystko (3)

    bzdura, lepiej wybudowali by nowe drogi lub połatali istniejące. 10 -lutego jak czołgowisko wstyd!

    • 139 20

    • nowe drogi = więcej samochodów (2)

      miasto powinno być dla ludzi a nie głównie lub co gorsza - tylko dla pojazdów

      • 9 9

      • pojazdy same nie jeżdżą

        • 2 0

      • miasto dla ludzi to trzeba zburzyć połowę tych domów i sklepów szpecących jak to nazwałeś miasto, kiedyś były parki, a teraz zam beton i sklepy na każdym kroku.

        • 7 5

  • UE - czy z pieniędzy UE można finansować system do ściągania pieniędzy? (2)

    Czy pieniądze z UE można wykorzystać do zarabiania jakim będzie wlepianie mandatów? Na pewno do usprawnienia ruchu (które i tak jest wątpliwą korzyścią przy szacowanym koszcie). czy nie jest tak że samorządy chcą zapewnić sobie niskim własnym wkładem wpływy z mandatów (koszt dla samorządów to 160-136=24mln)?
    Podobnie było z autostradami gdzie "Państwo" chciało zarabiać na przejazdach na co nie pozwoliła Unia , które je finansowała. Pamiętacie że koszt przejazdu był dużo wyższy i UE wymusiła obniżkę ponieważ dofinansowanie z UE nie mogą służyć zarabianiu.
    Jeżeli zatem, czas przejazdu nie skróci się o deklarowane 20% to będzie można uznać Tristar za nieudaną inwestycję. Kto za to odpowie?
    Funkcja poprawienia płynności przejazdu powinna być oddzielona od funkcji "mandatowania" kierowców. Do jednego może dopłacic UE do drugiego nie.

    • 0 2

    • unia to instrument finansowania nierobów w Brukseli i ich rodzin (1)

      • 2 1

      • Ale latać na saksy bez paszportu,to fajnie jest,co?

        • 0 1

  • to super (1)

    rozpisali rpzetarg na urządzenia, które nie dostały zgody, to co urzędasy nie wiedziały wcześniej o tym, że trzeba zgody otrzymać ???? po co wywalali kase ????

    • 3 2

    • Zjedz snickersa,mądralo...

      • 1 2

  • złodzieje i oszuści

    • 4 0

  • kiedy zlikwidowane będą przyciski dla pieszych ? (11)

    na wiosnę w paru miejscach były zdjęte - myślałem że definitywnie, ale to była tylko wymiana na nowe, jeszcze gorzej widoczne przy słonecznej pogodzie. A wiadomo, nie naciśniesz na czas to kiblujesz karną rundę zmiany świateł

    w niektórych miejscach (brama oliwska, skrzyżowanie armii krajowej i 3 maja) piesi mają wyjątkowo przerąbane, bo często i gęsto nie wciskają tych przycisków na czas albo nie zauważąją, i przez to nawet w czasie ich teoretycznego zielonego dalej mają czerwony sygnalizator

    • 80 55

    • No, ale skoro nie naciskają to co ci chodzi? (2)

      • 20 3

      • (1)

        jakoś kierowcy samochodów też nie naciskają i jadą to z jakiej paki pieszy musi wcisnąć jakiś chory przycisk skoro i tak miałby zielone?

        • 12 14

        • bo może go nie być i aamochody by stały przed pustym przejściem. Kiedy minie czas cyklu po naciśnięciu guzika zielone dla pieszego może (nie wszędzie) zapalić się wcześniej.
          Lepiej byłoby wykrywać pieszych, problemem jest detekcja chęci przekroczenia ulicy. Samochód jak przejedzie pętlę to wiadomo, ze chce jechać dalej.

          • 3 1

    • masz problemy. (4)

      straszne rzeczy

      • 4 2

      • (3)

        Nie mam nic przeciwko guzikom, ale niech każdy uczestnich ruchu je wciska! Kierowca, motorniczy, rowerzysta i pieszy! Wtedy będzie sprawiedliwie dzielony ruch dla każdego! Na razie to mamy do czynienia z dyskryminacją pieszych kosztem przepustowości.

        • 4 7

        • odpowiednikiem guzików dla samochodów są pętle indukcyjne.działają.

          • 4 0

        • no cóż, może kiedyś zarobisz na swój pierwszy samochód... (1)

          • 7 7

          • teraz kazdego stac na samochod

            90% samochodów na polskiej drodze jest wart do 10k zł... ale trzeba być bogaczem hohoho...

            • 2 4

    • nie wchodz na jezdnie bo jest ona dla pojazdów - ja ci po chodniku nie jezdze! (2)

      • 18 16

      • ale na chodniku parkujesz i nie mow ze nie hipokryto

        • 3 2

      • ty może nie, ale inni kierowcy jeżdżą nagminnie

        przecież z jezdni na chodnik nie przenoszą samochodów helikoptery. Oprócz wjeżdżania na chodnik by zaparkować, jazda chodnikiem i drogami rowerowymi na skróty zdarza się bardzo często - na tyle często, by piesi nie mieli poczucia bezpieczeństwa. Przypomnij sobie wypadki z dni w okolicach Sylwestra i Nowego roku, policz ofiary wśród Bogu ducha winnych pieszych na chodnikach....

        • 10 4

  • załamka to prawie 11tys. zł DZIENNIE !!!!!!!!!!!! (3)

    matematyki nie oszukasz.

    Co tyle kosztuje w dziennym utrzymaniu ??!! Przecież nie prąd i marne pensje tych ludzi !!

    4.000.000 : 365 = 10.958,90 zł/dzień, no inaczej wyjść nie chce na żadnym kalkulatorze.

    • 3 4

    • skalkuluj taniej i zgłoś się do przetargu.

      • 3 2

    • wzjatku nie zkalkulowałeś

      • 0 2

    • Ty ze szwagrem byś utrzymał za dwie jagiełły?

      • 3 1

  • A może by tak tabliczki rejestracyjne dla rowerów?

    To przecież rowerzyści nagminie lekceważą światła! Bezpieczeństwo od razu wzrośnie a i dodatkowe wpływy do bodżetu będą.

    • 9 0

  • jest janosik w telefonie, nie ma mandatów. proste. (2)

    i gnidom z gmin i miast nie wleci do ich złodziejskich łap nawet złotówka z mojej kieszeni.

    • 8 6

    • Hehe,lubisz,jak prywatna firma wie,gdzie jeździsz,lemingu? ;) (1)

      • 5 2

      • wolisz nabijać kabze urzędasom?

        • 1 4

  • Spoko, to jest 10 tys zl dziennie czyli 35 mandatow po 300 zl (6)

    Albo 20 mandatow po 500

    • 132 9

    • to będzie podatek od prędkości

      niebawem wprowadzą inne wymyślne innowacje nabijające budżet miasta

      • 2 3

    • nie bądź taki matematyk bo ci logika w tyle zostaje, pomyśl o pkt. które będą gratisem do mandatów to się okaże że tristar będzie służył do sterowania ruchem rowerzystów

      • 7 4

    • albo (3)

      Jeden za 10000
      Albo inne czynniki dajace taki iloraz

      • 2 16

      • czynniki to chyba dają iloczyn, panie matematyku (2)

        • 26 0

        • w sumie to bez różnicy (1)

          • 9 5

          • Absurd do potęgi !

            • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie odbywał się słynny rajd Wrak Race?

 

Najczęściej czytane