• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci pas na obwodnicy. Na razie kilkaset metrów

Michał Sielski
28 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Dobudowanie kilkusetmetrowego pasa łączącego węzły Matarnia i Karczemnki jest łatwiejsze, niż się wydaje. Dobudowanie kilkusetmetrowego pasa łączącego węzły Matarnia i Karczemnki jest łatwiejsze, niż się wydaje.

Na poszerzenie trójmiejskiej obwodnicy do trzech pasów poczekamy co najmniej do 2020 roku, ale już zimą trzeci pas połączy Węzeł Karczemki zobacz na mapie GdańskaWęzłem Matarnia zobacz na mapie Gdańska. To "wąskie gardło" pomiędzy wyjazdem z lotniska, a początkiem trzypasmowego odcinka zbudowanego w ramach przebudowy Węzła Karczemki, zakończonej w 2012 roku.



Tu w pierwszej kolejności pojawi się dodatkowy pas Obwodnicy Trójmiasta. Tu w pierwszej kolejności pojawi się dodatkowy pas Obwodnicy Trójmiasta.
Już we wrześniu gotowy ma być projekt, który pozwoli przedłużyć pas, którym obecnie jadące z Matarni samochody wjeżdżają na obwodnicę w kierunku Łodzi. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku, a że nie będą wymagały wielkich nakładów, nawet przed tegoroczną zimą powinny się skończyć.

- Czeka nas przede wszystkim zmiana organizacji ruchu, czyli zmiany oznakowania i przeniesienie barier. Prace budowlane polegające na dołożeniu fragmentu nawierzchni jezdni nie będą duże - przekonuje Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą trójmiasta.

Projekt ma być gotowy najpóźniej w ostatnim tygodniu września, a potem szybko ruszyć mają prace drogowe. Mogą nawet zmieścić się w 500 tys. zł, co pozwoli wykonać je z bieżącego budżetu, przewidzianego na utrzymanie dróg. Ostateczną kwotę poznamy jednak dopiero po wykonaniu projektu i wycenie prac.

Dlaczego rozwiązanie to weszło w życie dopiero teraz, gdy na obwodnicy praktycznie co dwa dni mieliśmy wypadki, które paraliżowały ruch, powodowały kilkukilometrowe korki i zatykały również ulice w centrach miast, bo kierowcy, którzy dowiedzieli się o korkach, nie jechali na obwodnicę?

Sprawdź korki w naszym Raporcie Drogowym.

- Wstrzymywała nas rozbudowa Węzła Karczemki, której zakres był kilkakrotnie zwiększany. Do końca nie wiedzieliśmy czy uda się nam zmieścić w założonym budżecie. Potem przyszedł czas na analizę bezpieczeństwa, bo wbrew pozorom takie przebudowy nie są częste na drogach tej klasy, gdzie zawsze istnieje osobny pas do włączenia się do ruchu. Zmiany te bezpieczeństwo jednak podniosą - przekonuje Robert Marszałek.

Ta niewielka przebudowa to preludium przed poszerzeniem trójmiejskiej obwodnicy do trzech pasów na całej długości. Według analiz będzie to konieczne, mimo tego, że wcześniej gotowa będzie Obwodnica Metropolitalna prowadząca z nowego węzła w Wielkim Kacku do Straszyna. W 2030 roku ruch na obwodnicy Trójmiasta ma sięgnąć nawet 90 tys. aut na dobę, co kompletnie ją sparaliżuje. Było to już widać podczas tegorocznych wakacji, gdy droga była rekordowo zatłoczona.

Czytaj więcej: Rekordowy ruch na obwodnicy Trójmiasta.

Trzeci pas dobudowywany może być etapami. Już w ramach budowy Obwodnicy Metropolitalnej całkowicie zmieni się węzeł Wielki Kack zobacz na mapie Gdyni, który ma korzystać z udanych rozwiązań, zastosowanych na Węźle Karczemki. Na sporym odcinku będziemy więc tam już mieli drogę trzypasmową. Aby trzeci ruch pojawił się też gdzie indziej, niezbędna będzie rozbudowa wiaduktów. Dziś szacuje się to przedsięwzięcie na 250 mln zł. Rozbudowa węzłów w Kowalach, na Szadółkach i Osowej to kolejne ćwierć miliona zł. Na razie te wydatki nie są ujęte w żadnej prognozie finansowej ani programie inwestycyjnym.

Miejsca

Opinie (259) 3 zablokowane

  • Panowie ! (3)

    Panowie ! Tam nie jest potrzebny trzeci pas tylko kierowcy którzy potrafią włączyć się do ruchu na dużej prędkości !!! Nie raz byłem świadkiem jak kierowcy wręcz się zatrzymywali na pasie wjazdowym - jak później mieli się włączyć ? Z tego co wiem na zachodzie jednym z elementów egzaminu jest umiejętność jazdy na autostradach.

    • 20 12

    • Panie !

      Nie umieją się włączyć bo polacy jadą ciasno jeden za drugim i nie wpuszczają jadących z prawej, aby ich nikt nie wyprzedził .....

      • 21 1

    • Jak mają się włączyć?

      Jak peleton grzeje 120/h z typowym dla Polaka na autostradzie odstępem na zapałkę...

      • 11 3

    • To prawda

      To prawda, ale tacy już są ludzie i tego się nie zmieni. Głupotą było to przewężenie i na szczęście to zauważono. Dziś np nie wpuścił mnie na swój pas "na zamek" pan w vectrze bo jak to określił przez okno "przecież jest korek i tyle stałem na tym pasie". No więc na mądrość ludu nie ma co liczyć, trzeba robić rozwiązania drogowe, które nie pozwolą im się zastanawiać, czy się zatrzymać, czy rozpędzać żeby włączyć do ruchu.

      • 3 0

  • A od razu tak nie mogli jak robili te czesc 3 lata temu. Obwodnica musi miec 3 pasy na calej dlugosci i to szybko.

    • 9 3

  • W końcu zaczęli myśleć lub słuchać

    tych co mają racę.

    • 5 3

  • brawo tylko że spóźnione

    Takie prace winny zostać wykonane podczas budowy węzła Karczemki. Jak widać ktoś znowu zapomniał lub wykazał się małą wyobraźnią. Witamy w Polsce!

    • 8 3

  • Rozbudowa węzłów w Kowalach, na Szadółkach i Osowej to kolejne ćwierć miliona zł.

    Bardzo tanio
    Redaktor pomylił się o 1000x

    • 9 0

  • eliminacja gruchotów

    Kiedy ktoś wpadnie na stosowanie zasady : rejestruję nowy - złomuję stary?

    • 3 9

  • OPAT

    Gdyby nie Gierek,nie było by obwodnicy.Gdański oddział GDDKiA robi niewiele,żeby cokolwiek poprawić.Zaniechanie budowy OPAT jest najlepszym tego przykładem.

    • 11 4

  • ??

    Ktoś dał d. przy budowie węzła, a teraz "genialny pomysł"!!

    • 7 1

  • To znaczy ,że "autostrady" (2)

    będą miały mniej pasów niż jakieś obwodnice ??? To jest dopiero przewal stulecia!!!
    Za odbiór A1 w formie obecnej , ktoś POwinien dostać antynobla.

    • 6 8

    • Jaki jest ruch na autostradzie,a jaki na obwodnicy? W szczycie wczasowym jest 1:2, poza nim ten stosunek jest jeszcze mniejszy

      To i pasów nie trzeba aż tyle... 90 tys. aut obwodnica,40 tys. A1.... Wolisz wybudować więcej pasów "bo tak",a potem zabraknie ka$y na inne drogi. Lepiej mieć 2 dwupasmówki,niż 1 trzypasmówkę

      • 5 1

    • A po co na A1 więcej pasów?

      Skoro na S6 jest średnio dwukrotnie większy ruch...

      • 5 0

  • Proponuję zrobić kontrapas dla pedalarzy. (3)

    -czerwona spocona gęba
    -włączona opcja "nieśmiertelność"
    -pretensje do wszystkich że nie ustępują z chodnika kiedy jaśnie pan stara się pobić rekord prędkości
    -kompletna nieznajomość przepisów ruchu drogowego
    -brak ubezpieczenia
    -brak oświetlenia
    -obcisłe, kolorowe kalesony
    -nocnik na głowie
    - jeżdżenie wg zasady "jak mi wygodnie" czyli kiedy pali się czerwone skręca na chodnik lub jedzie ulicą nawet jeżeli obok jest ścieżka rowerowa
    -i jak się okazuje dodatkowo nie potrafi zrozumieć najprostszej informacji o zasadach ruchu nawet kiedy na wymalowane znaki wielkości słonia
    czyli typowy polski rowerzysta.

    • 31 8

    • Pan Kierowca za to należy do tej przytłaczającej większości polskich kierowców,którzy jeżdżą przepisowo.... (1)

      Nie przekracza prędkości,używa kierunkowskazów,zatrzymuje się na warunkowej strzałce,przed pasami,nie wyprzedza,gdy nie wolno,nie parkuje na chodnikach i trawnikach... Ma ważny przegląd,OC,sprawne wszystkie lampki i szczelny wydech...

      • 6 7

      • Widzisz, napisane o rowerszystach wulgarnie ale prawdziwie

        • 7 5

    • co mają rowerzyści do artykułu?

      jeżeli ich wszędzie widzisz to polecam konsultację z psychiatrą.

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?

 

Najczęściej czytane