• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

UG zamyka bramy przed kierowcami spoza uczelni. Od lipca trudniej o darmowe parkingi w Oliwie

Maciej Korolczuk
12 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
System parkowania ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie kampusu będą mogli parkować wyłącznie studenci, pracownicy i goście UG. System parkowania ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie kampusu będą mogli parkować wyłącznie studenci, pracownicy i goście UG.

Na sześciu bramach wjazdowych na teren kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska od kilku dni trwa montaż systemu parkingowego. Szlabany zostaną uruchomione w lipcu, a z parkingów będą mogli korzystać tylko studenci, pracownicy UG i zaproszeni przez uczelnię goście. Na terenie kampusu jest aż 1,6 tys. miejsc parkingowych.



Jak decyzja UG wpłynie na parkowanie w Oliwie?

O parkowaniu w Oliwie pisaliśmy w ostatnich latach wielokrotnie. Powstające tu biurowce, do których każdego dnia musi dojechać w sumie nawet kilka tysięcy pracowników sprawiły, że problem z parkowaniem, a wraz z nimi głos niezadowolonych mieszkańców nasilały się z roku na rok.

Z rozjeżdżaniem chodników i trawników w Oliwie walczy się poprzez wprowadzenie w części dzielnicy - na prośbę mieszkańców - strefy płatnego parkowania. Problemu to jednak nie rozwiązało, lecz przesunęło go na obrzeża strefy, gdzie przenieśli się kierowcy szukający darmowego postoju. Dlatego po kilku miesiącach miasto wraz z mieszkańcami (choć nie wszystkimi, bo uchwała rady dzielnicy została przegłosowana zaledwie jednym głosem) postanowiło rozszerzyć strefę na całą dzielnicę.

Problem nadmiernej liczby aut znów przeniósł się w inne miejsce, bo kierowcy, aby unikać parkomatów parkowali na parkingach należących do sklepów budowlanych czy Uniwersytetu Gdańskiego. Znajdująca się tuż przy bibliotece UG i Wydziale Biologii Castorama wprowadziła więc ograniczenia. Kierowcom, którzy nie byli jej klientami a parkowali auta i znikali na cały dzień, pracownik ochrony zostawiał za szybą upomnienia, a recydywistów karano wezwaniem lawety i odholowaniem auta.

Strefa płatnego parkowania w Oliwie. Strefa płatnego parkowania w Oliwie.
Ostatnią w miarę wolną przestrzenią do parkowania były przepastne parkingi należące do UG. Mogą one pomieścić ok. 1,6 tys. aut i choć oficjalnie mogą na nich parkować tylko upoważnione osoby, to często swoje auta pozostawiali tam pracownicy okolicznych biurowców. Wkrótce to się jednak zmieni.

Kampus to miejsce studiowania i pracy

Od kilku dni przy wjazdach na teren kampusu prowadzone są prace budowlane polegające na wylewaniu fundamentów i montażu szlabanów.

- Nowym systemem parkowania zostanie objęty teren kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie. Będzie on służył uporządkowaniu wjazdu samochodów na teren kampusu, ochronie terenów zielonych oraz zapewnieniu miejsc parkingowych studentom i pracownikom Uniwersytetu Gdańskiego - wyjaśnia Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego. - Dynamiczny rozwój Oliwy, szczególnie stref biurowych oraz tworzenie płatnych parkingowych stref miejskich, powoduje coraz większe utrudnienia dla studentów i pracowników UG, dla których teren kampusu jest miejscem studiowania i pracy. Zależy nam także na ochronie porządkowanych i rozwijanych terenów zielonych naszego kampusu, a warto podkreślić, że jeszcze w tym roku otwarty zostanie tu nowy park.
Czytaj także: Nowy park powstaje na terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego

System szlabanów ma ruszyć w lipcu. Od tego momentu na terenie UG będą mogli parkować wyłącznie pracownicy i studenci Uniwersytetu Gdańskiego oraz zaproszeni przez pracowników UG goście.

- Parkowanie będzie bezpłatne. Zainteresowani pracownicy i studenci otrzymają specjalne karty wjazdowe. Jednorazowej opłacie, w wysokości około 30 złotych, będzie podlegało urządzenie do odblokowania systemu, które pozwoli wjechać na teren kampusu. Na terenie kampusu UG w Gdańsku Oliwie jest około 1,6 tys. miejsc parkingowych i będzie można parkować wyłącznie na takich miejscach. Nie przewidujemy żadnych stref parkowania dla osób spoza uczelni - dodaje rzecznik prasowy UG.
Jak tłumaczy, obecnie wjazd na teren UG nie jest ograniczony szlabanami, porządku pilnuje Straż Uniwersytecka, ale nie zawsze ma możliwość zweryfikowania, czy parkują studenci i pracownicy UG, czy też osoby z zewnątrz. Nowy system tę sytuację zmieni.

Koszt inwestycji to ok. 1 mln zł. Prace w systemie zaprojektuj i wybuduj wykonuje wyłoniona w przetargu spółka Demit.
  • Do tej pory na parkingach mogących pomieścić ponad 1,6 tys. miejsc parkowali też pracownicy okolicznych biurowców. Od lipca ma się to zmienić.
  • System będzie obsługiwał 6 bram wjazdowych - 3 od strony ul. Bażyńskiego, 2 od strony ul. Wita Stwosza i 1 od strony ul. Grunwaldzkiej.
  • Montaż systemu kosztuje władze uczelni 1 mln zł.

Miejsca

Opinie (406) ponad 10 zablokowanych

  • kierowcy sobie poradzą (1)

    będą wjeżdżać wężykiem ;)

    • 8 10

    • Na pewno, którykolwiek ze studentów czy pracowników Tobie na to pozwoli, abyś swoim kombinowaniem zajmował należne mu miejsce parkingowe ;)
      Artysta, wirtuoz, wynalazca i prekursor nietuzinkowych pomysłów się znalazł :)

      • 0 0

  • plan zagospodarowania (6)

    A kto robi plan zagospodarowania i pozwolenie na budowę i nie zaprojektują wielopoziomowego parkingu ??? Urzędnicy !!! - normalnie 19 wiek .

    • 57 18

    • (1)

      Parkingi są i stoją puste, bo w Polsce opłata za parkowanie jest ujmą na honorze kierowcy.

      • 22 5

      • Nie

        Abonament jest zbyt drogi

        • 3 2

    • (2)

      Ależ miejsc parkingowych (pustych) jest pełno - bo są płatne.

      • 7 2

      • Jest za drogo (1)

        20 dni w miesiącu X 8 h x 3 zł = 480 zł.
        To stanowczo za drogo w stosunku do polskich zarobków

        • 6 3

        • Jak Cię nie stać zawsze jest komunikacje miejska...

          • 3 3

    • ale tam sa miejsca parkingowe, tylko ludzie uwazaja ze z jakiegos powodu powinny byc te miejsca darmowe

      • 3 3

  • nie kumam tych inteligentów co budują te szklane domy (4)

    Stawiają te szkaradztwa w blachy i betonu na 50 pięter a nie pomyślą, aby zbudować odpowiednią ilość parkingów podziemnych jak to się robi w cywilizowanym świecie, aby korposzczurki miały gdzie zaparkować swoje samochodziki w kredycie!

    • 89 16

    • (2)

      Teoretycznie tak, ale praktycznie to nie ma tam infrastruktury drogowej, żeby tyle tysięcy ludzi mogło dojeżdżać do pracy autem.
      Błędne jest założenie budowy tylu biurowców w takim miejscu.

      • 22 4

      • Te budynki to nie szkaradztwa, a ludzie tam pracujący których pogardliwie nazywasz korposzczurkami uczciwie zarabiają na chleb i dzięki temu płacą swoje kredyty, podatki itp. Ty gdzie masz kredyt krezusie i gdzie pracujesz aby można było Cię nazwać pogardliwe robolem może, konowałem??? Nie pozdrawiam.

        • 13 15

      • nie dokończyłeś myśli sensowną konkluzją szanowny przedpiśco

        przecież te biurowce stoją o rzut beretem od stacji SKM. Infrastruktura drogowa jest jaka jest, ale wystarczy pomyśleć całościowo nad infrastrukturą KOMUNIKACYJNĄ, której nieodzowną częścią w nowoczesnym mieście jest szybka kolej miejska o dużej częstotliwości (co 3 minuty), strzeżone parkingi rowerowe na stacjach tej SKM, bezpieczne miejsca do parkowania rowerów wspomaganych elektrycznie i wiele innych udogodnień dla tych, którzy docierają do pracy inaczej niż samochodem.

        To pisałem ja, Jarząbek Wacław.

        • 7 5

    • Myślą, kupują małą działkę, stawiają biurowiec po obrysie działki, na parking nie ma miejsca.

      • 5 1

  • bedzie nowy biznes studentów (6)

    handel miejscem parkingowym.
    ci studenci co nie mają samochodów zapłacą 30zł za karty wjazdowe i odsprzedadzą potem komuś z biurowców.

    • 82 6

    • Ja jestem pierwszym chętnym który kupi wjazdowke :) (1)

      • 17 5

      • Spokojnie, UG się zabezpieczy w odpowiedni sposób, abyś cebulaku nie kombinował :D

        • 2 1

    • od razu o tym samym pomyślałem...

      • 4 0

    • (1)

      No wielki biznes to jednak nie będzie - raz "zarobi" 30 złotych.

      • 1 1

      • On

        Sprzeda za 200 zł

        • 5 0

    • Naiwniacy

      Warunkiem wydania karty bedzie posiadanie auta. Wydawanie za okazaniem dowodu rejestracyjnego.

      • 1 0

  • W Gdańsku realizowany jest postępujący plan objęcia większości miasta SPP (8)

    Wprowadzenie strefy w jakimś miejscu powoduje, że na jej obrzeżach pojawia się ten sam problem z parkowaniem, rośnie niezadowolenie mieszkańców a urzędnicy urabiają ich pod kolejne rozszerzenie SPP na ich obszar.
    I wszystko byłoby w miarę ok, gdyby miasto nie pobierało opłat od mieszkańców danej strefy a to jak wiadomo mało realne bo trzeba łoić mieszkańców żeby bilansować budyniowy budżet.
    Mieszkańcy może zreflektują się wtedy gdy zaczną bulić za parkowanie abonament w strefie w miejscu zamieszkanie oraz wszędzie gdzie się tylko ruszą (bo większość miasta to będzie SPP). Może zrozumieją, że SPP to remedium na kasę dla miasta ale nie na problemy z parkowaniem.

    • 51 10

    • Dodatkowo mieszkaniec płaci a nie ma żadnej gwarancji, że zaparkuje bo miejsc jest mało

      • 25 3

    • na problemy z parkowaniem remedium jest rezygnacja z posiadania samochodu (1)

      po wyborze miejsca zamieszkania dobrze obsługiwanego SKM.

      Miasto się może do tego dołożyć tworząc np. system Veturilo, jak w Warszawie.

      Popularyzacja rowerów wspomaganych elektrycznie także by dużo pomogła.

      • 2 15

      • Dobrze obsługiwane przez SKM?

        Sęk w tym, że nie ma miejsc dobrze obsługiwanych przez SKM. Są pewne obszary położone blisko przystanków SKM, ale o dobrej obsłudze przez tego przewoźnika można tylko pomarzyć. Mało kursów, złomy na torach.

        • 6 1

    • miasto nie zarabia na parkowaniu, przychody to lekko ponad 5 mln zł minus koszty. Zostaje ok 1,5 mln zł co z punktu widzenia miasta nie ma znaczenia - to mit ze miasto zarabia.
      A dlaczego mieszkancy maja miec za darmo? wiekszosc miast ma bardzo wysokie stawki dla mieszkancow, w Wwie za drugi samochód w rodzinie to juz ponad 300 zł

      • 4 11

    • (3)

      Wprowadzaja kuchennymi dzwiami podatek od posiadania samochodu. Tylko niech sie nie przelicza bo to kolejna z serii zlosliwosci wymierzona w mieszkancow. W pewnym momencie nowi juz nie beda chcieli sie wprowadzac a Ci ze starych, ktorych na to stac zaczna uciekac. A wrogow samochodow i wiezowcow, milosnikow rowerow i innych maratonow moze nie wystarczyc zeby zrownowazyc budzet.

      • 11 1

      • Dokladnie

        Miasto które lekceważy kierowców i mnoży dla nich utrudnienia, zakłada sobie pętle na szyję

        • 3 2

      • Mnie nie bardzo stać, ale coraz mocniej czuję, że nie mam wyboru. Dobijają mnie koszty życia w centrum i tragiczny dostęp do sklepów. Główne miasto i stare miasto to pustynia sklepowa. Bez samochodu ani rusz, no jakoś trzeba do tych marketów dojechać i wrócić z dużymi zakupami.

        • 0 1

      • Zacznie się gentryfikacja centrum.

        • 0 1

  • (10)

    A może niech ktoś zada pytanie - dlaczego na tak małym obszarze wybudowano tyle biurowców?
    Ciekawe co będzie jak oddadzą ostatnią Alchemię i tego kolosa z OBC (którego widać z całej Oliwy, i części Przymorza i który szpeci całą dzielnicę) i kolejne kilka tysięcy ludzi będzie musiało dojeżdżać do pracy?
    Wiadomo, że nie da się uniknąć całkowicie ich budowy ale jest ich za dużo i zatkali całą dzielnicę, przez środek Oliwy idzie teraz niemalże droga tranzytowa.

    Wiadomo - każdy by chciał dojechać autem ale budowa miejsc parkingowych nic nie da, bo już teraz jest ogromny ruch, są korki i w godzinach szczytu jest tragedia. A komunikacją nie każdy może dojeżdżać z różnych przyczyn.

    Niech się ktoś z rządzących wytłumaczy, bo to nie jest działanie na korzyść ani miasta, ani mieszkańców. Może temat na jakiś artykuł?

    • 70 17

    • kumaci urbaniści amerykańscy korzystają z doświadczeń Kopenhagi (4)

      i promują tzw. transit oriented development: skupianie miejsc pracy w biurowcach budowanych blisko stacji lokalnej szybkiej kolei miejskiej, uzupełniony systemem zarządzania popytem na parkowanie (nie za darmo!).

      U nas "eksperci" piszą teksty typu: "Nie będziemy bezmyślnie naśladować Kopenhagi" i mamy to co mamy.

      Całe szczęście na portalu coraz więcej rozsądnych wpisów.

      • 7 6

      • Jasne. W Detroit.

        • 4 1

      • Te biurowce (2)

        właśnie są wybudowane obok przystanku szybkiej kolei miejskiej oraz z płatnymi parkingami nie rozumiem więc czemu się czepiasz

        • 5 3

        • (1)

          Dla niektórych skm zawsze będzie za daleko.

          Gorzej z tramwajami, bo są za wolne po prostu. Z petli Łostowice jedzie się do Oliwy prawie godzinę.

          • 2 1

          • To może trzeba poszukać pracy na Łostowicach?

            Dwie godziny dziennie zaoszczędzone.

            • 3 3

    • (3)

      bo to najlepiej skomunikowane miejsce w Gdansku: skm, tramwaje I szeroka arteria + glowna droga dla rowerów I geograficzne centrum aglomeracji. Tam wlasnie powinny byc biura, centrum miasta z najlepszym dojazdem komunikacja
      Co to znaczy "komunikacja nie kazdy moze z roznych przyczyn"? wytluacz to w Londynie, Hamburgu czy Wilnie to nie beda wiedzieli o czym mowisz. Nie ma zatem byc City?, wlasnie temu sluzy centrum. Dlatego ludzie chca mieszkac w centrum bo jest blisko do pracy (komunikacja lub pieszo). Chcesz mieszkac w Kowalach to cierp korki I płac za parkowanie - tak to działa na całym swiecie

      • 14 4

      • Pojęcie szpeci jest bardzo krzywdzące. Kwestia

        gustu. Wg mnie szpeci to budynek halii Olivia, obleśny blok z wielkiej płyty przy al. Grunwaldzkiej kawałek dalej. Blisko jest Kolobrzeska to dopiero kwintesencja artbudownictwa. Nie lubisz poprostu zmian, nowe gryzie w oczy.

        • 13 3

      • (1)

        Hehe, spróbuj dojechać tam z brzeźna, nowego portu, czy choćby z zaspy (tej bliżej morza). Szybciej będziesz "z kapcia", choć to nie blisko...

        • 7 2

        • Tramwaj nr 5 z Brzeźna i Nowego Portu

          Z Zaspy - z buta rzeczywiście niedaleko, no chyba że się spasłeś ale to twój problem. Ostatecznie jest 199.

          • 4 3

    • Zaskoczę Cię:

      Tego potworka widać doskonale z wiaduktu przy stadionie Energi.

      • 0 0

  • (1)

    Urbanistyka - to termin w gdańskim magistracie nieznany...

    • 55 5

    • znany, ale mało używany

      tak jak zapisy Strategii Rozwoju Gdańska 2030+.

      • 3 0

  • bez sensu (5)

    A jak ktoś chciałby skorzystać z czytelni w bibliotece głównej UG? każdy ma do niej wstęp, ale już samochodem wjechać tam nie może. Żenujące. Zresztą ja studiując tam nie miałem nigdy problemów z zaparkowaniem, zawsze było sporo miejsc pod biblioteką czy wydziałem biologii, albo chemii. po co zamykać?

    • 36 24

    • Po co? (1)

      Po to żeby był porządek i cały campus nie zamienił w wielki parking, Do biblioteki można dojechać inaczej, a można zapłacić za parkowanie. Tyle w temacie.

      • 9 5

      • Gdzie jest napisane

        że osoba nie związana z UG chcąc skorzystać np. z biblioteki, będzie mogła zaparkować odpłatnie na terenie kampusu bo nie zauważyłem

        • 4 1

    • Już prawie nie ma tych miejsc za biblioteką. Wszystko zajęte. A będzie jeszcze gorzej, jak się nic nie zrobi. Oddają największe biurowce.

      • 9 0

    • Kiedyś to było o wiele mniej samochodów na naszych drogach i mniej chętnych do zaparkowania za darmo.

      • 4 1

    • i dobrze

      bo już tych miesjc nie ma- stoi auto na aucie, nawet parkują już na trawnikach ;/

      • 0 0

  • postawili pierdylion biurowców, to stać ich na parkingi piętrowe itp.

    • 53 4

  • zamknąć parkingi

    Jak nie będzie parkingów na UG, nie będzie ruchu tworzonego przez kierowców, którzy na nich parkują. Podobnie powinno być na PG.

    • 23 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu dealerów samochodów marki Volvo znajduje się w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane