• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uber, Bolt i Free Now zalegalizowane?

mJ
3 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kontrolowali uberowców, 60 wykroczeń
Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami. Już niebawem tacy przewoźnicy, jak Uber, będą traktowani na równo z taksówkami.

Zdaje się, że w końcu rząd postanowił zakończyć toczącą się od kilku lat wojnę między taksówkarzami a kierowcami korzystającymi z aplikacji do przewozu osób. 1 czerwca w życie weszły rozporządzenia dotyczące legalizacji działalności takich firm, jak: Uber, Bolt czy Free Now.



Wszyscy przewoźnicy na równych zasadach



Z usług których przewoźników korzystasz częściej?

Próby uregulowania działalności przewoźników korzystających z aplikacji trwały od kilku lat. W ubiegłym roku udało się uchwalić przepisy, które mają załagodzić spór między taksówkarzami a takimi firmami, jak: Uber, Bolt czy Free Now. Czy rzeczywiście tak się stanie?

Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, potocznie nazywana "Lex Uber", weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. Resort zdecydował jednak, że do końca pierwszego kwartału obowiązywać będą przepisy przejściowe. Kierowcy trudniący się przewozem osób z wykorzystaniem aplikacji miały do 31 marca uzyskać licencję taksówkarską na uproszczonych zasadach, m.in. bez egzaminu z topografii miasta, a kasę fiskalną i taksometr miała zastąpić aplikacja mobilna.

- Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym zakłada zapewnienie równych zasad na rynku taksówkarskim w Polsce. Z jednej strony ułatwia dostęp do zawodu taksówkarza poprzez zniesienie lokalnych egzaminów z topografii oraz dopuszcza wykorzystanie nowych zdobyczy technologii, takich jak wirtualny taksometr w aplikacji mobilnej. Z drugiej reguluje tzw. okazjonalny przewóz osób i sprawia, że każda usługa transportu samochodem osobowym w mieście to od teraz usługa taxi - a co za tym idzie, konieczność oklejenia samochodu, numeru bocznego oraz lampy na dachu. Dzięki temu nowoczesny przewóz osób staje się transparentny, a wszyscy przedsiębiorcy konkurować będą na tych samych zasadach - wyjaśnia Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający Free Now w Polsce.
Dodajmy, że zgodnie z postanowieniami reformy tzw. wirtualny taksometr musi działać w połączeniu z... tzw. wirtualną kasą fiskalną. To nowy rodzaj kas niedostępny do tej pory na rynku. Rząd zajął się stosownym prawnym uregulowaniem tych dwóch kwestii.

W związku z pandemią koronawirusa w ramach założeń Tarczy Antykryzysowej okres przejściowy został wydłużony do końca września.

Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji? Czy wprowadzone zmiany pomogą załagodzić konflikt taksówkarzy i przewoźników korzystających z aplikacji?

Kluczowe rozporządzenia



1 czerwca w życie weszły trzy brakujące rozporządzenia - dotyczące właśnie aplikacji mobilnej służącej do rozliczania opłaty za przewóz osób (tzw. wirtualny taksometr), a także kas rejestrujących mających postać oprogramowania (tzw. wirtualnych kas fiskalnych).

- Trzecie rozporządzenie dotyczy grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Mówiąc wprost: grupy przedsiębiorców uprawnione do korzystania z kas wirtualnych - dodaje.
To tak naprawdę kluczowe rozporządzenia, które są kropką nad "i" w tym całym zamieszaniu i dają zielone światło na w pełni legalną działalność takich przewoźników, jak: Uber, Bolt czy Free Now.

- Warto dodać, że rozporządzenie, które zostało wydane do aplikacji mobilnej i które obowiązuje od 1 czerwca, to jest to samo rozporządzenie które w ubiegłym roku utknęło w Komisji Europejskiej. Z moich informacji wynika, że KE nie wydała zgody na korzystanie z urządzeń do obliczania przejazdów. Wygląda więc na to, że rozporządzenie zostało napisane jeszcze raz, podpisane i wdrożone w życie. Tak naprawdę te rozporządzenia nie mówią, jak jest od A do Z, mówią jak jest od A... Nie wskazano urzędu ani nie wypracowano procedur do weryfikacji i kontroli tych aplikacji mobilnych do rozliczania przejazdów, tzw. wirtualnych taksometrów - tłumaczy Dariusz Góralczyk, przewodniczący Krajowej Izby Gospodarczej Taksówkarzy.

Legalizacja, ale...



Reasumując, w związku z wydłużonym okresem przejściowym od 1 października każdy kierowca pracujący pod szyldem Ubera, Bolta czy Free Now będzie musiał posiadać stosowną licencję, a także wirtualne kasy i wirtualne taksometry. W innym przypadku wyżej wymienionym operatorom mają grozić kary finansowe. Owa licencja będzie bardzo uproszczona. Prawdopodobnie wystarczy, że kierowca zarejestruje działalność gospodarczą, przedłoży zaświadczenie o niekaralności z polskiego KRK i wystąpi o wydanie licencji.

Czy faktycznie wielkie zmiany nastąpią 1 października? Czas pokaże. Wszystko zależy od postępów wprowadzania wirtualnych kas fiskalnych.

- Z wirtualnego taksometru oraz kas wirtualnych nie można jeszcze korzystać, ponieważ żaden producent kas fiskalnych nie uzyskał jeszcze stosownych potwierdzeń, aby wprowadzić kasy wirtualne do użytku. Dopiero po wprowadzeniu wirtualnych kas fiskalnych na rynek reforma taxi zostanie zrealizowana w całości - zakończył Urban.
mJ

Opinie (158) ponad 20 zablokowanych

  • (8)

    Nigdy więcej taksówek. Zamawiam wieczorem taksówkę na 5 rano, a o 4:50 dzwonią, że nie przyjadą bo nie mają wolnej taksówki

    • 55 24

    • Pociąg jedzie pusty a ja nie mogę kupić biletu

      • 0 0

    • hahaha (2)

      hahahaha. no tak, bo jak ktoś sobie zarezerwował taksówkę to taksiarz ma o 4 rano wylatywać z domu i lecieć za darmo na drugi koniec miasta, bo ty sobie zarezewoałeś.

      • 1 13

      • Chyba na tym to polega?

        jak ty sobie to wyobrażasz w przeciwnym wypadku? Rezerwuje transport, bo mam rano samolot, a tu nikt nie przyjeżdża bo nikomu się nie chce?

        • 4 0

      • Skoro przyjęli rezerwację.
        Nikt ich nie zmusza ale jeśli przyjęli

        • 4 0

    • Czyli jak nie ma wolnej taksowki (1)

      To czemu wszyscy piszą że nie jeżdżą taksówkami ? Coś mi się nie klei , niby nikt nie korzysta z tradycyjnych taksówek a jednocześnie piszecie że długo się czeka , to znaczy że są zajęte klientami .

      • 3 10

      • Nie ma wolnej

        bo żadnemu nie chciało się wstać na 5tą rano

        • 4 1

    • Nieee źle ich zrozumiałeś,

      Mówią że nie ma wąsatej taksówki!

      • 2 0

    • na apalikacjach masz jeszcze większe ryzyko, że nie przyjedzie

      bo nie ma obowiązku podejmowania zlecenia i wszystkim zarządza automat, więc nie ma pani telefonistki, która może coś zrobić, żeby jednak ktoś przyjechał. Jak nikt nie podejmie zlecenia albo nie ma nikogo, to nie ma i już. Nikt nie przyjedzie.

      • 5 7

  • Poseł , minister , ksiądz czy lekarz może być karany a taksówkarz nie! Zostanę ukarany za jakiekolwiek przestępstwo i już się nie da wykonywać tak prestiżowego i dochodowego interesu.

    • 2 0

  • taksówki z ul. Chmielnej róg Stagiewnej.

    taksówki z ul. Chmielnej róg Stagiewnej. Dramat, mafia, gangsterka naciaganie na maxa. Uber i Bolt kilka razy mnie zwiódł ale i tak wole nimi jeździć niz taksówką.

    • 5 3

  • Żałosny bełkot (4)

    Panie Urban, dlaczego nie mówicie że znaczna cześć kierowców jeździ zamiast na własnej działalności to na umówie zlecenie z partnerem flotowym na 150-200zł a reszta pod stołem? Ano dlatego, że jest Pan zwykłym korposzczurzym wykonawcą decyzji odgórnych, a co za tym idzie jak trzeba kłamać albo koloryzować to Pan to robi :-). Rozumiem, że umowa zlecenie na 150zł jest według Was przyszłością transportu tak? Dlaczego jedna i ta sama firma przyjmuje na zupełnie różnych zasadach? Jeden ma umowę zlecenie i ma wszystko gdzieś, drugi aby potrafić spojrzeć sobie w lustro płaci prawie 1500zł zusu. No faktycznie- to się nazywa przyszłość...

    • 44 2

    • Nieprawdą jest

      Kto Ci kolego powiedział, że pod stołem? Jeżdżę na umowie zleceniu i płacę podatki od wszystkich przejazdów.

      • 0 1

    • Chcesz płacić to płac (2)

      Nie potrafisz sobie poradzić to umrzesz śmiercią naturalną. Taka prawda ,czemu wszystko musi być regulowane ?
      Skoro ludziom nawet Polaka opłaca się jeździć nowymi skodami tankować i utrzymywać się to chyba jest jakiś znak. Jak nie potrafisz się dostosować do rynku to umierasz . Rynek to firmy i konsumenci nie państwo. Nie licz na państwo w komunie wszyscy liczyli na państwo i zobacz jak wygladalo "wszystkim po równo " nie można . Musisz się dostosowywać do rynku

      • 2 8

      • przyszłość...

        czyli jak cię okradne na ulicy, to znaczy, że się dostosowałem. skąd się takie d**ile biorą.

        • 1 1

      • Owszem, trzeba się dostosowywać. Ktoś wyżej napisał że jechał za 120zł z Karwin(okolic) na lotnisko, taksówką, a Uberem za 36zł i tu cytat niech taksówka będzie droższa ale nie o tyle! Sam mogę powiedzieć że te 120zł może i fajny zarobek ale nie ukrywam że dla klienta to za dużo i w pełni się z tym zgadzam, pamietajmy że działa to w drugą stronę. Niech uber będzie sobie tańszy, ale nie o tyle! Tych chłopaków to popytaj się czy faktycznie im się to opłaca. Zapytaj się ich. Może któryś powie prawdę. To wszystko jest naprawdę na skraju tej opłacalności nawet mając fabie w gazie. Byłem po obu stronach przez dłuższy czas i wiem co mówię. W tej kwestii jednym jest praktyka, a innym teoria. Nawet gdyby uber był trochę droższy to i tak ludzie by jeździli. Niestety, ich polityka jest odmienna. Dumping dumping dumping. Krótko mówiąc- pora stąd spi****lać

        • 6 0

  • Bolt wolt srolt (1)

    Odrzucają usługi nawet nie zdążysz wyjść z domu i zarabiają na tym 10zl.... Tylko free now

    • 21 9

    • Jak nie wychodzą to po co zamawiają

      To się zdarza, jeśli pasażer przez dłuższy czas nie wychodzi z domu i nie odbiera telefonu. Niektórzy oczekują, że cały świat będzie na nich czekać.

      • 0 0

  • Dlaczgo porównujecie Free Now do Ubera/Bolta? (2)

    Przecież Free Now to normalna firma taksówkowa z taksometrem, licencją itp.

    • 9 23

    • Taka normalna że musiała nazwe zmienić. Wraz z zmiana nazwy przekształcili model działalnosci tak by zrownać sie z swoja nielegalna konkurencją. Najlepsze jest to że w tej firmie istnieje podójny standard. Jedni kierowcy z banerów reklamowych posiadaja auta wynajęte od samego freenow a smietanke spija za nich ukraina jezdzaca u partnerów zatrudniona na 1/8 etatu jezdzaca w zdezelowanych fabiach i tipo.

      • 1 0

    • Normalna haha

      • 4 1

  • Pamiętacie FluoTaxi , night rider,skorpion? (2)

    Też byli super , też tańsi inlepsi niż złotowy , nawet mieli busy co było mega przewaga a jednak zniknęli po paru sezonach . Czemu ? Tak samo będzie z boltami , przez dumpingowe ceny jakość spadnie a kierowcy policzą że się nie opłaca . Popatrzcie na Warszawie tam Uber jest dłużej , u nas póki co jeżdżą nowe i dobre aura ( powiedzmy że dobre , skoda i Dacia ) są jakieś wymogi dość wysokie a w Warszawie jechałem uberem starym audi i passatem B5 . Bo tam już policzyli że im się nie opłaca a w gda też policzą i będzie to samo .

    • 10 1

    • Ale co ciebie to obchodzi i martwi (1)

      Jak padną to ich problem nie twój.

      Widać że boli ciebie że nie można już kroić turystów 1000 zł z lotniska na Długą

      • 2 1

      • 1000 z lotniska

        Wes się obudź , przejedź się kiedyś taksówką to zobaczysz że z twojego 1000 nagle zrobi się 40 zł .

        • 1 0

  • Ha czyli złodzieje są dalej nielegalni. WItualne walenie klienta, pobieranie kasy bez kontaktu z nim, to dopiero walenie....

    • 6 5

  • dla zagranicznych korpów (1)

    wprowadzić podatek cyfrowy i może skończy się wyprowadzanie pieniędzy z Polski do cwaniaków gdzieś tam...

    • 39 15

    • wystarczy podatek obrotowy zamiast CIT i VAT

      po co wymyślać kolejne podatki, już teraz jest ich za dużo

      • 2 0

  • Uberem nie jeżdżę od kilku lat bo taniej i bezpieczniej jest Free Now (2)

    • 10 4

    • Przecie, dż to ci są mi kierowcy (1)

      • 0 2

      • Jestes

        Pijany? Jakie "korporacje", taki klient.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu dealerów samochodów marki Volvo znajduje się w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane