• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uderzył w sarnę. Za naprawę zapłaci z własnej kieszeni

Michał Jelionek
4 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ford Mondeo po bliskim "spotkaniu" z sarną. Ford Mondeo po bliskim "spotkaniu" z sarną.

Jakiś czas temu opisaliśmy problem pojawiających się na drogach dzikich zwierząt. Po publikacji tekstu zgłosił się do nas czytelnik, który uczestniczył w nieszczęśliwej kolizji z sarną. Jego usilne starania o odszkodowanie spaliły na panewce. Kierowca koszty naprawy zniszczonego pojazdu musi opłacić z własnej kieszeni. Czy zawsze poszkodowani zmotoryzowani skazani są na porażkę?



Kalkulacja naprawy uszkodzonego Forda Mondeo. Kalkulacja naprawy uszkodzonego Forda Mondeo.
Do pechowego zdarzenia doszło w środę, 2 lipca, około godz. 13:30. Wprost pod maskę Forda Mondeo naszego czytelnika - podróżującego południową obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska (nieopodal węzła Gdańsk Port) - wyskoczyła sarna.

Dzikie zwierzę, które zderzyło się z autem jadącym z prędkością około 100 km/h, nie przeżyło.

- Jechałem od strony Elbląga. W miejscu, w którym doszło do zderzenia nie ma żadnego znaku ostrzegawczego. Są za to siatki, których celem jest zabezpieczenie przed wtargnięciami dzikich zwierząt na jezdnie. Jak pokazuje mój przykład - siatki nie zdały egzaminu. Skoro ja miałem kolizję, to tego typu incydenty mogą przytrafić się również innym kierowcom. Nie wszyscy muszą mieć tyle szczęścia, co ja. Nie mogę pojąć, dlaczego zarządca drogi sądzi, że nic się nie stało i oddala moje powództwo - tłumaczy Daniel Naborowski, uczestnik kolizji.

SZCZEGÓŁOWA KALKULACJA ZNISZCZEŃ POJAZDU

Na miejscu zdarzenia pojawili się funkcjonariusze policji z Pruszcza Gdańskiego, którzy sporządzili szczegółowy raport. Po całym zajściu auto zostało odholowane do Autoryzowanej Stacji Obsługi.

- W ASO pojazd uzyskał orzecznictwo ubezpieczyciela, u którego był ubezpieczony. Samochód został zakwalifikowany jako szkoda całkowita. To też obrazuje, jak poważna była kolizja z sarną. Ponieważ auto mam w środkach trwałych mojej firmy, automatycznie przełożyło się to na moją dyspozycyjność i mobilność - dodaje.

Po oględzinach pojazdu szczegółowa kalkulacja kosztów naprawy wyniosła ponad 17 tys. zł.

Ubezpieczyciel reprezentujący GDDKiA oddalił w pełni powództwo pana Daniela. Poniżej prezentujemy fragment decyzji nadesłanej 3 miesiące po wypadku (dokładnie 6 października br).

"Podstawowe uregulowania w tym zakresie zawiera art. 415 kodeksu cywilnego, którego treść stanowi: kto z winy swej wyrządza drugiemu szkodę, zobowiązany jest do jej naprawienia. Oznacza to, że podstawowymi przesłankami odpowiedzialności cywilnej są wina osoby zobowiązanej do naprawienia szkody, polegająca na bezprawnym zawinionym działaniu lub zaniechaniu Ubezpieczonego lub osób, za które ponosi on odpowiedzialność cywilną oraz istnienie bezpośredniego, adekwatnego związku przyczynowego pomiędzy zderzeniem a zaistniałą szkodą".

UZASADNIENIE DECYZJI UBEZPIECZYCIELA

- Czyli powinienem dochodzić roszczeń od stada saren, z których jedna spowodowała kolizję. Uzasadnienie firmy InterRisk - ubezpieczającej GDDKiA - uważam za nietaktowne. To kpina. Całe zajście mogło się dla mnie skończyć tragicznie. Czy wówczas moja rodzina powinna dochodzić swoich praw od strony, która wyrządziła szkodę? - zastanawia się poszkodowany.

Jakie stanowisko w tej sprawie przyjął zarządca drogi ekspresowej S7, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad?

Uzasadnienie Piotra Michalskiego, reprezentującego GDDKiA:

Rozumiemy rozgoryczenie czytelnika, który uszkodził samochód w wyniku zderzenia z sarną na drodze ekspresowej S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Pomimo faktu, że nie ma obowiązku montażu wygrodzeń na drogach ekspresowych (są one obowiązkowym wyposażeniem autostrad), zamontowaliśmy takie zabezpieczenia na nowych inwestycjach: Południowej Obwodnicy Gdańska, Obwodnicy Słupska, Obwodnicy Chojnic w ciągu drogi krajowej nr 22, części drogi krajowej nr 90 prowadzącej do mostu przez Wisłę koło Kwidzyna, a nawet na naszej starej drodze: Obwodnicy Trójmiasta. Niestety mimo wyposażenia dróg w specjalne wygrodzenia nie ma możliwości zagwarantowania, by jakieś zwierzę nie dostało się na drogę. Pamiętajmy, że płot zawsze się w którymś miejscu zaczyna, to może być również węzeł z inną niewygrodzoną drogą albo niedomknięta furtka przez przechodzące osoby.

Według zapewnień zarządcy drogi, cała infrastruktura podlegająca GDDKiA jest monitorowana i kontrolowana codziennie. Na bieżąco sprawdzane są również ogrodzenia wzdłuż tras, a ewentualne usterki szybko naprawiane.

Kto powinien pokryć koszty naprawy auta poszkodowanego?

- Do zdarzenia doszło w okolicy węzła Gdańsk Port, który jest ogrodzony jedynie od strony Południowej Obwodnicy Gdańska, od strony Trasy Sucharskiego nie ma ogrodzenia. W pobliżu Trójmiasta istną plagą są ludzie pozostawiający otwarte furtki w ogrodzeniach oraz osoby kradnące elementy ogrodzenia. Zwierzęta dostają się wtedy na drogę, ale nie mogą z niej uciec. Dlatego też, incydentalnie może dojść do pojawienia się zwierzęcia na drodze. Kierujący pojazdem musi brać to pod uwagę. Wszystkie nasze drogi i obiekty są ubezpieczone. Zawsze można próbować dochodzić wypłaty odszkodowań, ale trzeba udowodnić, że do danego zdarzenia doszło z winy zarządcy drogi - dodaje Michalski.

O interpretację decyzji ubezpieczyciela poprosiliśmy obiektywnego, niezwiązanego ze zdarzeniem adwokata.

- W załączonej odpowiedzi ubezpieczyciela brak jest treści merytorycznej, a jedynie przytoczenie przepisów. Ubezpieczyciel odmawia przyjęcia odpowiedzialności, powołując się na brak winy w swoim działaniu. Jednakże kto ma dbać o bezpieczeństwo na drodze? To właśnie GDDKiA jest zobowiązana do współpracy z administratorami przyległych terenów w celu ustalenia skutecznego rozwiązania problemu dzikiej zwierzyny. Wobec tego, że sytuacja z dziką zwierzyną powtarza się, zarządca drogi powinien przystąpić do wyeliminowania problemu, a nie przerzucania odpowiedzialności na inne podmioty. W tej sytuacji ubezpieczyciel nie wskazał żadnego podmiotu, do którego powinien odnieść się poszkodowany - wyjaśnia adwokat Agnieszka Piórkowska-Pancerz.

O należyty porządek infrastruktury zobowiązany jest zadbać zarządca drogi, który ponosi odpowiedzialność w przypadku jakichkolwiek zaniechań. Czy podczas opisanej przez nas kraksy Forda Mondeo z sarną doszło do uchybień ze strony GDDKiA? To kwestia sporna, jak zresztą większość podobnych spraw. Przykład pana Daniela dobitnie pokazuje, że poszkodowani kierowcy mają znikome szanse w walce o rekompensatę strat.

Do tego typu zdarzeń na polskich drogach dochodzi codziennie. Większość niemiłych "spotkań" z dzikimi zwierzętami kończy się kosmetycznymi poprawkami. Zdarzają się jednak kolizje, po których auta trafiają do kasacji. Z reguły kierowcy, którzy wykupili autocasco, nie podejmują rękawicy, nie upominają się o odszkodowanie. Wszelkie koszty naprawy pokrywa ubezpieczyciel. Pechowcy, którzy AC nie posiadają, mają dwa wyjścia: podjąć "walkę z wiatrakami" o ubezpieczenie albo likwidację szkody na własny rachunek. I tak źle, i tak niedobrze.

Miejsca

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Najlepsza wycena... 17 tysięcy? Za tego grata? 7 to za dużo by było. Części może 2000 by kosztowały.

    • 45 16

    • (2)

      nie jest tyle wart ....dlatego szkoda całkowita, a właściciel dostanie równowartość samochodu czyli parę tysi.

      • 8 0

      • Przy szkodzie całkowitej wysokość odszkodowania równa jest...

        ...różnicy pomiędzy wartością samochodu sprzed szkody a wartością wraku.
        Tzn. ustala się ile auto byłoby warte gdyby nie było rozbite, oraz ile można uzyskać ze sprzedaży tego co zostało po zdarzeniu. Różnica stanowi kwotę do o wypłaty dla ubezpieczonego. Oczywiście ubezpieczony (właściciel) zabiera wrak i musi z nim coś zrobić - albo naprawić za kwotę którą otrzymał od ubezpieczyciela albo sprzedać auto w takim stanie, w jakim jest, czyli rozbite.

        • 2 0

      • Dostanie 80% wartosci pojazdu. Ale wycena nieziemska. Fakt ze takie sa ceny w serwisie na uslugi i czesci. Ale jak ubezpieczyciel ma wyplacic odszkodowanie z OC to nagle znajduja się części zamienne, lakierowanie wychodzi 350zl za element tylko zeby jak najmniej wyplacic.

        • 5 0

  • (1)

    Powinien pisać o odszkodowanie do lasów państwowych, a nie zarządcy drogi. Nie zna prawa i jeszcze się pcha do trojmiasto.pl

    • 5 3

    • buaaaa

      skąd to takie piękne informacje. Dobre, pozdrawiam domorosłego prawnika

      • 1 3

  • Zdzisław Sarna

    zostawił troje dziatek... nad nimi nikt nie zapłacze

    • 6 0

  • intersrisk

    odmowil wyplaty ubezpieczenia? cos podobnego, to pewnie pierwszy raz im sie zdarzylo.... przeciez to taka "wyplacalna" i przyjazna klientom firma....np. nie dalej jak tydzien temu przyszly papiery do firmy o wyplacie odszkodowania przez intersrisk dla warsztatu w ktorym bylo naprawiane rozbite auto firmowe ..... bylo naprawiane w styczniu tego roku..... wyplacaja? wyplacaja..... ;-0

    a tak powaznie to trzeba bylo oddac auto to warsztatu z sieci naprawczej wspolpracujacej z tu i rozliczajacej naprawy bezgotowkowo, nie maja marzy 300% na czesci, stawka roboczogodziny jest rynkowa i nie skonczyloby sie to szkoda calkowita

    • 4 2

  • Było AC ???

    jak tak to ubezpieczyciel niech płaci , a jak nie to dlaczego właściciel nie ubezpieczył auta ? sam sobie winien .

    • 6 0

  • Szkoda całkowita

    Siedemnascie tysi to przy takim Fordziku szkoda całkowita. Za niewiele wiekszą kase mozna drugie Mondeo kupic.

    • 5 0

  • (1)

    Zgodnie z ustawą, właścicielem dzikich zwierząt na terenie RP jest Skarb Państwa i odpowiada za szkody przez nie wyrządzone tak jak rodzic za dziecko.

    • 8 3

    • Tak jasne i to państwo ma z naszych pieniędzy płacić cwaniaczkom , którzy próbują podratować domowy budżet . A jak by mu meteoryt spadł na głowę to co ? od nasa będziesz chciał kasę czy od kosmitów ?

      • 3 4

  • AC?

    " W ASO pojazd uzyskał orzecznictwo ubezpieczyciela, u którego był ubezpieczony. "

    Niech się autor tekstu lub poszkodowany zdecydują: pierwsza część tekstu dotyczy niewątpliwie ubezpieczenia AC natomiast w drugiej połowie przechodzimy płynnie do odpowiedzialności cywilnej OC "sprawcy".
    Jeśli pojazd posiadał ubezpieczenie AC jak wskazuje na to treść artykułu to jaki jest problem z otrzymaniem odszkodowania od ubezpieczyciela, z którym zawarto umowę Auto Casco?

    Pomimo, że w żadnym stopniu nie popieram sposobu działania ubezpieczycieli w takich przypadkach to uważam że to kolejny artykuł typu "zapchaj dziura" bez rzetelnego podejścia do sprawy.... np. wklejanie i pokazywanie ostatniej, najmniej ważnej strony kalkulacji naprawy pojazdu.

    • 4 1

  • ???

    a kto zapłacił za szkody temu co jeździł po monciaku ?? Przecież tą sarnę należy potraktować tak samo jak pieszego na deptaku.

    • 3 2

  • Na 99%

    Jechał szybciej niż pozwalają na to przepisy w tym miejscu i nie zachował szczególnej uwagi. Wniosek prosty płać sam !

    • 6 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane