• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ukośne przejście powstanie na Grunwaldzkiej w Oliwie

Maciej Korolczuk
13 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W tym miejscu ma powstać przejście przez al. Grunwaldzką. Skorzystają na nim mieszkańcy Oliwy i pracownicy Olivia Business Centre i znajdującej się po drugiej stronie ulicy firmy Bimet.
  • Zebra na al. Grunwaldzkiej będzie ukośna. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Trójmieście.
  • Większość ze złożonych podpisów na petycji o powstanie przejścia złożyli pracownicy Bimetu. Droga do przystanków na Wita Stwosza wyraźnie im się skróci.

To będzie pierwsze tego typu przejście dla pieszych w Gdańsku. W ciągu najbliższych miesięcy między Olivia Business Centre a zakładem Bimet na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska powstanie ukośna zebra. Przejście ma skrócić drogę pracownikom okolicznych biurowców i zakładów pracy do przystanków tramwajowych na Wita Stwosza.



Czy nowe przejście na Grunwaldzkiej w Oliwie będzie generować większe korki?

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że na przejście w tym miejscu nie ma szans. Drogowcy na prośby mieszkańców, wspieranych przez Radę Dzielnicy Oliwa i zarządców okolicznych biurowców odpowiadali w chłodnym tonie. W odmownych analizach tłumaczyli, że pasy będą generować większe korki, poza tym ich wymalowanie nie jest zasadne, bo... nie ma w tym miejscu znacznego "natężenia ruchu pieszych".

Nie przekonały ich ani petycje z podpisami ponad 100 mieszkańców, ani też uchwały rady dzielnicy. Tłumaczenia urzędników próbowali zbijać sami mieszkańcy, przytomnie zauważając, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.

Przejście jednak będzie



Ostatecznie drogowcy dali się jednak przekonać. Projekt nowego przejścia jest już gotowy i ma ono powstać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Wszystko zależy od finansowania. Urzędnicy chcą, by w kosztach partycypowały firmy znajdujące się po obu stronach planowanej zebry, a więc Olivia Business Centre i przede wszystkim spółka Federal-Mogul Bimet.

To pracownicy tego drugiego zakładu zyskają na nim najwięcej, bo znacznie skróci im się droga do przystanków tramwajowych przy Wita Stwosza. Obecnie, by dostać się na drugą stronę alei Grunwaldzkiej, muszą korzystać z przejścia przy Hali Olivia.

Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy. Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy.
Planowane przejście - choć zostanie wymalowane przez obie jezdnie, a więc w sumie przez siedem pasów ruchu - będzie dwuetapowe, ale, jak zapewniają drogowcy, da się je pokonać za jednym "zamachem". Pozwoli na to specjalny program sygnalizacji, który będzie włączał pieszym zielone światło z kilkusekundowym opóźnieniem.

Warto dodać, że zebra powstanie w ramach istniejącego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Jak mówią drogowcy, nie powinno więc w znaczący sposób wpłynąć na ruch w ciągu al. Grunwaldzkiej.

- Przesunięcie przejść przez dwie jezdnie wynika z faktu, że sygnał zielony na obu przejściach załącza się w innym momencie cyklu. Niestety, wielu ludzi ma taką przypadłość, że z jakiegoś powodu patrzy się w głąb, nie widząc tego, co wyświetla najbliższy sygnalizator. Z tego powodu mieliśmy kilka dość groźnych wypadków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Nowa zebra będzie nietypowa, bo część skrzyżowania zostanie wymalowana ukośnie do osi jezdni, a nie jak zwykle - prostopadle. Dlaczego?

- Przepisy dopuszczają skos do 30 stopni. Zrobiliśmy przejście po skosie, aby skrócić drogę przejścia i przejazdu, a także żeby uniknąć dziwnych załamań chodnika lub drogi rowerowej. Tym bardziej, że w tym układzie byłoby to załamanie takie, że pieszy nie obserwowałby nadjeżdżających pojazdów, ale miał je "na plecach".
I z formy, i z samego faktu, że przejście wreszcie się pojawi cieszy się Jakub Raciborski - mieszkaniec Oliwy, od początku zaangażowany w powstanie przejścia przez Grunwaldzką.

- Dzięki przejściu znacznie skróci się mieszkańcom droga do sklepów po drugiej stronie ulicy. Oczywiście zyskają też pracownicy OBC i Bimetu. Większość złożonych podpisów pod moją petycją o utworzenie przejścia pochodziło właśnie od pracowników Bimetu. To dobra wiadomość dla naszej dzielnicy - mówi Raciborski.
Wraz z przejściem dla pieszych obok pojawi się też przejazd dla rowerzystów. Inwestycja ma kosztować od 50 do 100 tys. zł. Trwają rozmowy, by część prac sfinansował Bimet i kompleks OBC. Prace zaplanowano na wiosnę lub lato 2018 r.

Miejsca

Opinie (212) 3 zablokowane

  • Jak będzie wyglądał świat po 2000 roku w wyobraźni przedszkolaka z lat siedemdziesiątych?

    Dzieci w przedszkolu rysują rakiety i osady na Księżycu i Marsie.
    Rok 2018 rzeczywistość: ukośne przejście powstanie na Grunwaldzkiej w Oliwie.

    • 2 0

  • Przejście na przejściu

    Najbliższe przejścia - w jedną stronę 3 min. w drugą 5 min

    • 1 1

  • Ok. (5)

    Tylko po co ten skos?

    • 39 7

    • (4)

      zeby krocej sie szlo

      • 2 2

      • Zwłaszcza, że 3/4 pieszych i tak by sobie to "skracało" idąc na ukos.

        • 2 0

      • (2)

        Ale jak krócej, jak po skosie pieszy jest dłużej na jezdni?

        • 8 1

        • (1)

          Dokładnie. Przejście przez jezdnię po skosie jest dłuższe. Urzędnik nie wie o czym mówi.

          • 4 1

          • Wy trójkątne łby!

            Pitagoras się w grobie przewraca!

            • 3 0

  • A nie lepiej zlikwidować jezdnię i zamienić ją w spacerniak?

    Z chodników i trawników wyrzucić samochody a pracownicy będą chodzić jak owce po łące. Mozna jeszcze opracować teleportację.

    • 1 0

  • a kiedy namalują pasy na jezdni wzdłuż!!!

    tego jeszcze nikt nie ma i gdańsk znowu może błysnąć!!

    • 3 0

  • Tunel (2)

    Dlaczego nie robi się tunelu pod pachołkiem. Raczysko pomału zjada oliwiaków. Tysiące ludzi codziennie w korkach. Róbcie coś ludzie !!!!!!

    • 2 9

    • Niech się przesiądą do autobusów lub PKM (1)

      • 3 0

      • chodzi gł. o sopociakow
        mogą se otworzyć szlaban na Reja

        • 1 1

  • kolejny idiotyzm wymyślony przez ZDiZ już w tej chwili Oliwa zakorkowana jak Wrzeszcz (3)

    a TRISTAR który miał sprawić ruch , że samochodowy będzie płynny to wyrzucone setki milionów złotych

    • 11 8

    • Jedynym rozwiązaniem znanym na świecie, które upłynniło ruch samochodowy (2)

      Było póki co w tysiącach przypadków...ograniczenie ruchu samochodowego.
      Poczytaj trochę, pojeździj po świecie, popatrz na otaczającą Ciebie rzeczywistość.

      • 6 0

      • (1)

        tylko że w innych krajach ludzie mają alternatywę a u nas rozbiera się linie kolejowe(za mało ścieżek rowerowych) a potem ze zdziwieniem obserwuje się przyrost aut w mieście

        • 3 0

        • fakt, w Nowym Porcie brzózki i topole grubsze jak moje ramię zdążyły juz wyrosnąć na torach peronu... a tor do Oksywia ledwie widać w krzakach, a ludziska muszą marnować czas i nerwy w korkach na Estakadzie, "przez dyletację"

          • 1 0

  • Rzeczywiści rowerem będzie szybciej. Riksze niedługo w modzie :) (2)

    • 8 3

    • moja riksza jeździ juź drugą zimę, nie narzekamy

      • 0 0

    • rowerem już jest szybciej - nie sprawdziłeś?

      na odległości do 5 km rower w mieście jest szybszy niż samochód

      • 4 0

  • :( (2)

    czyli będą kolejne korki w Oliwie

    • 8 13

    • to zlikwidujmy przejścia obok !

      Żeby nie było korków należy zrobić wszystko

      • 0 1

    • Tak, kolejne, bo póki co ich nie ma...

      Eh

      • 2 1

  • Nie można było o tym pomyśleć pół roku temu jak robili to skrzyżowanie? (1)

    Teraz koszty x2 bo trzeba znów przebudować sygnalizację

    • 4 3

    • mimo apelu

      Nie posłuchano

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane