• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ukośne przejście powstanie na Grunwaldzkiej w Oliwie

Maciej Korolczuk
13 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • W tym miejscu ma powstać przejście przez al. Grunwaldzką. Skorzystają na nim mieszkańcy Oliwy i pracownicy Olivia Business Centre i znajdującej się po drugiej stronie ulicy firmy Bimet.
  • Zebra na al. Grunwaldzkiej będzie ukośna. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Trójmieście.
  • Większość ze złożonych podpisów na petycji o powstanie przejścia złożyli pracownicy Bimetu. Droga do przystanków na Wita Stwosza wyraźnie im się skróci.

To będzie pierwsze tego typu przejście dla pieszych w Gdańsku. W ciągu najbliższych miesięcy między Olivia Business Centre a zakładem Bimet na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska powstanie ukośna zebra. Przejście ma skrócić drogę pracownikom okolicznych biurowców i zakładów pracy do przystanków tramwajowych na Wita Stwosza.



Czy nowe przejście na Grunwaldzkiej w Oliwie będzie generować większe korki?

Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że na przejście w tym miejscu nie ma szans. Drogowcy na prośby mieszkańców, wspieranych przez Radę Dzielnicy Oliwa i zarządców okolicznych biurowców odpowiadali w chłodnym tonie. W odmownych analizach tłumaczyli, że pasy będą generować większe korki, poza tym ich wymalowanie nie jest zasadne, bo... nie ma w tym miejscu znacznego "natężenia ruchu pieszych".

Nie przekonały ich ani petycje z podpisami ponad 100 mieszkańców, ani też uchwały rady dzielnicy. Tłumaczenia urzędników próbowali zbijać sami mieszkańcy, przytomnie zauważając, że trudno o duży ruch pieszych na przejściu dla pieszych, którego jeszcze nie ma.

Przejście jednak będzie



Ostatecznie drogowcy dali się jednak przekonać. Projekt nowego przejścia jest już gotowy i ma ono powstać w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Wszystko zależy od finansowania. Urzędnicy chcą, by w kosztach partycypowały firmy znajdujące się po obu stronach planowanej zebry, a więc Olivia Business Centre i przede wszystkim spółka Federal-Mogul Bimet.

To pracownicy tego drugiego zakładu zyskają na nim najwięcej, bo znacznie skróci im się droga do przystanków tramwajowych przy Wita Stwosza. Obecnie, by dostać się na drugą stronę alei Grunwaldzkiej, muszą korzystać z przejścia przy Hali Olivia.

Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy. Ukośna zebra ma się pojawić na Grunwaldzkiej w Oliwie w ciągu najbliższych miesięcy.
Planowane przejście - choć zostanie wymalowane przez obie jezdnie, a więc w sumie przez siedem pasów ruchu - będzie dwuetapowe, ale, jak zapewniają drogowcy, da się je pokonać za jednym "zamachem". Pozwoli na to specjalny program sygnalizacji, który będzie włączał pieszym zielone światło z kilkusekundowym opóźnieniem.

Warto dodać, że zebra powstanie w ramach istniejącego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Jak mówią drogowcy, nie powinno więc w znaczący sposób wpłynąć na ruch w ciągu al. Grunwaldzkiej.

- Przesunięcie przejść przez dwie jezdnie wynika z faktu, że sygnał zielony na obu przejściach załącza się w innym momencie cyklu. Niestety, wielu ludzi ma taką przypadłość, że z jakiegoś powodu patrzy się w głąb, nie widząc tego, co wyświetla najbliższy sygnalizator. Z tego powodu mieliśmy kilka dość groźnych wypadków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu.
Nowa zebra będzie nietypowa, bo część skrzyżowania zostanie wymalowana ukośnie do osi jezdni, a nie jak zwykle - prostopadle. Dlaczego?

- Przepisy dopuszczają skos do 30 stopni. Zrobiliśmy przejście po skosie, aby skrócić drogę przejścia i przejazdu, a także żeby uniknąć dziwnych załamań chodnika lub drogi rowerowej. Tym bardziej, że w tym układzie byłoby to załamanie takie, że pieszy nie obserwowałby nadjeżdżających pojazdów, ale miał je "na plecach".
I z formy, i z samego faktu, że przejście wreszcie się pojawi cieszy się Jakub Raciborski - mieszkaniec Oliwy, od początku zaangażowany w powstanie przejścia przez Grunwaldzką.

- Dzięki przejściu znacznie skróci się mieszkańcom droga do sklepów po drugiej stronie ulicy. Oczywiście zyskają też pracownicy OBC i Bimetu. Większość złożonych podpisów pod moją petycją o utworzenie przejścia pochodziło właśnie od pracowników Bimetu. To dobra wiadomość dla naszej dzielnicy - mówi Raciborski.
Wraz z przejściem dla pieszych obok pojawi się też przejazd dla rowerzystów. Inwestycja ma kosztować od 50 do 100 tys. zł. Trwają rozmowy, by część prac sfinansował Bimet i kompleks OBC. Prace zaplanowano na wiosnę lub lato 2018 r.

Miejsca

Opinie (212) 3 zablokowane

  • Niech namaluja te pasy 4,5m nad ulica bedzie latwiej wszystkim

    • 4 2

  • hehe

    Które to juz światła na Grunwaldzkiej?

    • 4 4

  • paranienormalni (2)

    Nafajdali co 100 m światła
    Ktoś durny nie przywidział że, budując biura dla tysięcy pracujących potrzebne będą parkingi i dojścia dla pieszych
    Oj oj ! fachowcy od siedmiu boleści to projektują

    Ale konsekwencje tego partolenia ( ma być tanio ! ) ponoszą normalni użytkownicy dróg i chodników

    • 8 11

    • Tam są światła co 400 i 600 metrów, nie co 100 metrów...

      Chciałbyś zobaczyć miasto, gdzie światła są co 100 metrów. Najlepiej pojedź do Barcelony.

      • 2 1

    • przewidział i to już dawno

      ale przełożony kazał mu siedzieć cicho bo straciłby robotę...

      • 0 2

  • czas światła zielonego (1)

    Projektującemu te przejścia sugeruję przespacerować się przez już istniejące przejścia w tym miejscu - jak na przykład na krzyżówce Grunwaldzka, Kołobrzeska, Bażyńskiego i wyciągnąć wnioski. W szczególności sugeruję przespacerować się przez przejścia w poprzek grunwaldzkiej i odpowiedź na pytanie:
    a) dlaczego ludzie biegną zazwyczaj przez te przejścia,
    b) dlaczego przejścia nie są symetryczne czasowo - czyli np. Alchemia - McD - idzie się z przerwą po środku, McD - Alchemia - trzeba biegnąć, by nie stać przez kolejne światła
    c) czy powinna być zielona strzałka przy przejściu Piotr i Paweł - Hala Oliwia - i czy jest to bezpieczne.

    Prawda jest taka, że czas zielonego światła wzdłuż Grunwaldzkiej jest tak żyłowany, że pasy powinny być jak najkrótsze by jak najszybciej po nich przejść lub przebiec...

    • 11 1

    • Niby masz rację

      Tylko to nie piesi powinni mieć łaskawie szansę przebiec w popłochu przez jezdnię, a auta powinny wystarczająco długo stać na czerwonym, aby piesi spokojnie przeszli. A to dlatego, że ludzi jest zwyczajnie więcej niż aut.

      • 3 0

  • ciekawe jak sobie trase skrócą jak tam nawet chodnika nie ma między Grunwaldzką a Wita Stwosza (1)

    • 5 3

    • Ale będzie ul. Nowa Sudecka

      • 2 1

  • Ukośnie przejście? Bezczelność. (2)

    Pieszy powinien przez jezdnię przechodzić najkrótszą drogą w jak najkrótszym czasie! Najlepiej kłusem albo galopem, by jak najmniej przeszkadzać prawdziwym użytkownikom dróg!

    • 13 2

    • (1)

      Zwroc uwage jak przechodza przy Zaku. Najchetniej do od tramwaju do skm szli by srodkiem drogi.

      • 0 3

      • Bo pokonanie jednej ulicy to tam 3 cykle świateł po 2 minuty każdy

        Rozumiesz? Auta stają 1 raz, piesi mają 3 czerwone.

        • 1 0

  • Wcale nie jest pierwsze! (1)

    Przejście powinno być jak najkrótsze.
    I wcale nie jest pierwsze - jedno jest Sopocie od stacji SKM Kamienny Potok przez al. Niepodległości w stronę morza.

    • 4 1

    • w Gdańsku też jest

      • 0 0

  • Dla pieszych powinien powstać tunel! (12)

    • 110 102

    • (4)

      A ja mysle ze jednak dla samochodow.

      • 57 13

      • jakie to ma znaczenie dla kogo? (1)

        ważne żeby oddzielić ruch od siebie. Dzięki temu będzie bezpieczniej, szybciej i ekonomiczniej.
        Sam jestem pieszym korzystającym z komunikacji miejskiej i dla mnie nie ma bezpieczniejszego rozwiązania drogowego niż tunel/kładka/wiadukt.

        • 4 8

        • Ostatnie zdanie świadczy o tym, że kłamiesz.

          Jeśli uważasz jednak, że nie kłamiesz, to ja muszę napisać, że sam jestem kierowcą i dla mnie nie ma bezpieczniejszego rozwiązania drogowego niż przejścia dla pieszych co chwilę. Wtedy jadę wolno, zawsze widzę wszystkich uczestników ruchu przed maską, tak dużo lepiej.

          • 7 4

      • nie myśl więcej

        nie idzie ci

        • 0 1

      • Gratuluję myślenie to przyszłość. Jak się czujesz po tym pierwszym razie?

        • 7 26

    • Cała grunwaldzka powinna być zwężona do dwóch pasów. (1)

      Przesada z taką autostradą w środku miasta.

      • 34 15

      • powinni zlikwidować i zrobić deptak

        bez przesady?! kto to widział samochody w mieście!?

        • 3 2

    • Dla śmierdzieli w sam. Tunel

      Albo woń za miasto.

      • 2 3

    • kładka nad jezdnią - taniej niż tunel,

      niech korposzczurki trenują bieg po schodach - dla zdrowia oczywiście

      • 6 22

    • (2)

      Tam zdecydowanie powinien być tunel dla pieszych lub samochodów.

      ...przesadzacie z tymi światłami i pasami. To jest główną trasa łącząca miasta a nie zwykła ulica.

      • 13 36

      • Yyy no nie

        To jest normalna aleja miejska z gęstą zabudową, sklepami, biurami, uczelniami i wszystkim tym, co cechuje duże miasta. To nie żadna szosa łącząca miasta. Zaraz za OBC wpada w centrum zabytkowej dzielnicy.

        • 29 2

      • A ja jestem zwykłym człowiekiem a nie Schodolataczem Kładkowskim

        • 24 5

  • Czy ktoś bada naszych urzędników?

    • 3 6

  • (2)

    Tylko tunnel

    • 8 12

    • (1)

      Oczywiście dla samochodów

      • 10 1

      • Piszą o pieszych.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane