• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piramowicza: liczba wypadków i kolizji maleje od 2019 roku

Szymon Zięba
28 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Temat utrudnień dla kierowców wynikających ze zmiany kierunku ruchu na Piramowicza jest wciąż aktualny. Mimo zmniejszonej przez epidemię liczby pojazdów na drogach Trójmiasta, na al. Hallera i na skrzyżowaniu z Kliniczną tworzą się spore zatory aut, często blokujących skrzyżowanie. Sprawa jest sporna, na bezpieczeństwo w miejscu różnie patrzą kierowcy i rowerzyści. Tym razem postanowiliśmy przeanalizować sytuację z perspektywy użytkowników jednośladów.



Jakie rozwiązanie w okolicy Piramowicza jest optymalne?

Przypomnijmy: 31 lipca odwrócono ruch na ul. Piramowicza. Zmiana budzi kontrowersje wśród kierowców, którzy narzekają na korki w okolicy, ale jednocześnie chwalona jest przez rowerzystów - ich zdaniem zmiana znacznie poprawiła bezpieczeństwo.

W tej sprawie napisał do nas czytelnik, rowerzysta, który - jak relacjonuje - trzy lata temu został w okolicy potrącony przez samochód.

- Przed momentem zdarzenia jechałem z prędkością ok. 20 km/h. Poruszam się ciężkim rowerem miejskim. Prowadzący auto student bardzo się spieszył na egzamin i potraktował tę ulicę jako szybki skrót na uczelnię. Istniejący już wtedy próg spowalniający nie zwiększył jego uwagi. Jedyne, co kierowca obserwował, to ruch aut na al. Zwycięstwa, a jego niższa prędkość przed wjazdem na próg tylko mnie zmyliła, ponieważ wydawało mi się, że kierowca ma zamiar prawidłowo ustąpić mi pierwszeństwa. Przeleciałem nad maską, rower skasowany. Policja na miejscu orzekła winę kierowcy - podkreśla rowerzysta.
Zanim przy DDR zainstalowano barierki, rowerzyści "ścinali" łuk trasy, co doprowadzało do niebezpiecznych sytuacji. Zanim przy DDR zainstalowano barierki, rowerzyści "ścinali" łuk trasy, co doprowadzało do niebezpiecznych sytuacji.

Wypadki i kolizje z udziałem kierowców i rowerzystów



Nasz czytelnik relacjonuje, że przez ostatnie trzy lata wielokrotnie był świadkiem wypadków i kolizji w okolicy ulicy Piramowicza i al. Zwycięstwa.

- Oczywiście równie dobrze mój wypadek mógł wydarzyć się gdzie indziej, ale to tu częstotliwość kolizji była największa. Dlaczego? Powodem jest wysokie natężenie ruchu pojazdów na ulicy Piramowicza. Ulicy, która - wraz z końcowym skrzyżowaniem - nie jest przystosowana do obsługi tak dużego ruchu. Prawdopodobieństwo wypadku w tym miejscu jest przez to wysokie, ponieważ spotykają się tam duże potoki pojazdów, a samo skrzyżowanie nie jest wyposażone w sygnalizację świetlną. I ma to dużo większe znaczenie niż sam brak widoczności, który już teraz wraz z progiem zachęca kierowców do zmniejszenia prędkości. Po zmianie organizacji ruchu w 2020 roku na powyższej ulicy piesi i rowerzyści wreszcie mogą spokojnie i bezpiecznie przekraczać tę ulicę - twierdzi.
Z policyjnych statystyk wynika, że ustawienie barierki miało wpływ na zmniejszenie liczby kolizji. Z policyjnych statystyk wynika, że ustawienie barierki miało wpływ na zmniejszenie liczby kolizji.

Instalacja barierki wpłynęła na bezpieczeństwo



Urzędnicy stoją na stanowisku, że wykorzystano wszystkie możliwości, mające poprawić bezpieczeństwo rowerzystów - odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było działaniem ostatecznym.

Zanim jednak do niej doszło, zadecydowano o zamontowaniu w pobliżu specjalnej barierki, tzw. ucha, które miało uniemożliwić rowerzystom przecinanie "łuku", jaki zastosowano przy budowie drogi rowerowej - zakrzywiona trasa miała na celu zmuszenie cyklistów do zmniejszenia prędkości przy przecinaniu skrzyżowania DDR z ulicą Piramowicza. Do wielu z kolizji dochodziło bowiem nie na samej ścieżce, a "płycie", na której zatrzymują się kierowcy, ustępujący pierwszeństwa autom poruszającym się po al. Zwycięstwa.

Liczba wypadków i kolizji na skrzyżowaniu ulic Piramowicza i Zwycięstwa. Liczba wypadków i kolizji na skrzyżowaniu ulic Piramowicza i Zwycięstwa.
Od 17 grudnia ubiegłego roku, czyli od czasu zainstalowania barierek zwalniających przy skrzyżowaniu ulic Piramowicza i ZwycięstwaMapka, doszło do dwóch kolizji z udziałem rowerzystów. Wcześniej, od 2018 roku, na trasie odnotowano 21 stłuczek, przy których z reguły winę ponosili kierowcy. W lipcu - ze względów bezpieczeństwa - urzędnicy odwrócili ruch na ul. Piramowicza, co wywołuje mocny sprzeciw kierowców.

Propozycje zmian, by rozładować korki



Autor listu przyznaje, że zmieniona organizacja ruchu w tym miejscu wpłynęła na sytuację kierowców. Jego zdaniem jednak, aby zminimalizować uciążliwości, należałoby rozważyć wydłużenie czasu wyświetlania zielonego sygnalizatora dla wylotu z al. HalleraMapkadokonać segregacji ruchu: chodzi o przyporządkowanie każdego z pasów na skrzyżowaniu al. Hallera ze Zwycięstwa do jednego z kierunków ruchu.

Wówczas lewy pas trasy przeznaczony byłby dla kierowców poruszających się w stronę Śródmieścia, natomiast prawy umożliwiałby poruszanie się wyłącznie w kierunku Wrzeszcza.

Urząd poinformował o rozważeniu takiej opcji, ale dopiero w przyszłym roku. Powodem są skargi kierowców i motorniczych Gdańskich Autobusów i Tramwajów, którzy kilka tygodni temu skierowali pismo do wiceprezydenta Piotra Grzelaka, postulujące o przywrócenie "starej" organizacji ruchu na Piramowicza.

Wydaje się, że wprowadzenie tych zmian równolegle z odwróceniem kierunku na ul. Piramowicza byłoby dużo mniej bolesne dla kierowców. Może warto byłoby przywrócić dawną organizację na Piramowicza do czasu przeorganizowania skrzyżowania na Hallera? Konsultacje społeczne i wypracowanie optymalnego wspólnego stanowiska jest zawsze trudne, ale namawiamy Urząd Miasta Gdańska do podjęcia się takiej dyskusji, zwłaszcza że wszystkie strony przedstawiły już swoje argumenty.

Opinie (243) 8 zablokowanych

  • Hahaha

    Zamknięcie drogi całkowicie powinno jeszcze lepiej wpłynąć na statystyki bezpieczeństwa. Jak zamkną pozostałe to liczba wypadków spadnie do zera...

    • 1 1

  • zamknąć obwodnicę

    W ten sposób można też ograniczyć ilość kolizji i wypadków na obwodnicy !!!

    • 1 1

  • Zrobić tam deptak tak jak chcieli na Wajdeloty. I po temacie. Ale tam radni nie mają swoich knajpek.

    • 0 0

  • Jedno słowo - statystyka

    Panie Szymonie,

    Wpływ na częstotliwość jakiegos zdarzenia ma niestety wiele czynników.
    Pisanie o tym, ze w półroczu jest mniej wypadków jest oszukiwaniem siebie i czytelników - podając takie dane dobrze by było zapytać dlaczego?

    - mieliśmy lockdown, kwarantanny, prace zdalną, pozamykane uczelnie
    - 2 lata temu działał rower miejski

    patrzac statystycznie, bez zastanawiania się na całość i biorąc złą próbę to np.: z punktu widzenia ilości nów - statytstycznie Pan siedząc na koniu - to każdy z Was ma po 3 nogi.

    Korki tworzące się na Hallera do Mickiewicza są najlepszym dowodem na niekompetencje urzedinka którzy podjęli tak kuriozalną decyzje.
    Teraz pół Hallera stoi w korku, wąchamy smród z rur - i to jest lepsze.

    • 0 0

  • O kurde rzeczywiście 21 incydentów przez 2 lata

    Zamknąć cały wrzeszcz dla samochodów XD, a teraz szczypta cyferek(tak nielubianych w dyskusji z urzędasami-baranami), średnia liczba aut przejeżdżają dziennie to ok 8000 czyli przez 2 lata procent "incydentów" to uwaga 0,00024%

    • 1 1

  • Zapraszam... (17)

    ...pana Redaktora do wsadzenia swoich szanownych 4ech liter na rower i pojeżdżenia przez parę dni po naszym mieście, a następnie doradzam chwilę przemyśleń, refleksji i wzięcia pod uwagę tych nowo nabytych doświadczeń przy ferowaniu apeli, rozwiązań i wniosków w kolejnych tekstach.
    Gorąco zachęcam, serio!

    • 62 19

    • Kodeks drogowy (16)

      Chcecie sobie bezrefleksyjnie jeździć po mieście. Wszystko wam wolno. Jesteście uczestnikami ruchu drogowego I obowiązuje was przestrzeganie prawa. Kierowcy mają się wam kłaniać w pas i brać pod uwagę waszą niefrasobliwosc? Przywrócić karty rowerowe!!!!

      • 13 13

      • Tak, chciałbym bezrefleksyjnie jechać drogą z pierwszeństwem, (10)

        bez strachu, że jakiś dziadek który robił prawo jazdy 20 lat temu nie będzie znał przepisów i mnie rozjedzie.

        • 7 4

        • (5)

          Czy jeśli 18-latek zrobił prawo jazdy dwadzieścia lat temu, to też jest teraz dziadkiem? Wolę wiedzieć

          • 2 3

          • Jeżeli nie doczytał o aktualizacji przepisów w 2015, to mentalnie by pasowało. (4)

            • 4 0

            • Ktore to przepisy daja Ci tam pierwszenstwo? (3)

              Przeciez ty nawet nad peiszym nie masz pierwszenstwa i to nawet na tym swoim czerwonawym kawalku chodnika.

              • 0 2

              • ustawa prawa o ruchu drogowym
                rozporządzenie ministerstwa infrastruktury w sprawie znaków drogowych
                tak się te przepisy nazywają.

                • 0 0

              • O widzisz? I o takich właśnie "mądralach" co ostatnio PORD widzieli 20 lat temu mówiłem. (1)

                A zgodnie ze starczym uporem, będzie jeszcze dumny z tego, że przepisów nie zna.

                • 2 1

              • Nadal nie widze tego przepisu. Pomoz starcowi w doksztalceniu sie.

                • 0 0

        • Caly problem w tym, ze zgodnie z obowiazujacym w Polsce prawem chodnik wzdluz Grunwaldzkiej to nie droga z peirwszenstwem. (3)

          • 2 3

          • Chodnik - nie. DDR - tak. (2)

            No, chyba że uważasz, że DDR nie jest częścią Grunwaldzkiej, wtedy...
            I tak nie masz racji, bo reguluje to osobny przepis:

            Art. 27.3: Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest
            obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.

            • 1 4

            • To nie jest ddr, to jest ciag oznaczony znakiem c16/13. (1)

              Zacytowany artykul faktycznie nie ma nic wspolnego z nasza sytuacja.

              • 2 3

              • to nie ddr tylko "przejazd dla rowerzystów" oznaczony znakiem d6b i to kończy właściwie wątpliwości

                • 1 1

      • Jak ma piereszenstwo to zasadniczo tak powinno byc (2)

        a jak masz z tym problem to trzeba zmienic przepisy na takie zeby kazdy musiał uwazac zawsze. niezaleznie od pierwszenstwa. Czyli zblizasz sie do skrzyzowania, do przejscia, do przejazdu dla rowerzystow to zwalniasz do 10kmh. pasuje taki przepis? obowiązywałby wszystkich tak samo.

        • 2 1

        • niepotrzeba zmieniać przepisów. Wystarczy wprowadzić strefę skrzyżowań równorzędnych

          odpowiednio kształtować geometrię skrzyżowań i skutecznie promować sens uspokajania ruchu na wszystkich ulicach lokalnych i zbiorczych.

          • 0 0

        • Zgodnie z przepisami pieszy i rowerzysta maja peirwszenstwo na przejsciu i przejezdzie.

          Faktycznie trzeba to zmienic, skoro spoleczenstwo uporczywie nie chce tego przyjac do wiadomosci.

          • 0 0

      • Kodeks drogowy

        chcecie sobie bezrefleksyjnie jeździć po mieście. Lekceważyć limity prędkości i żądać budowy piętrowych, darmowych parkingów za publiczne pieniądze. Wszędzie parkować za darmo bez względu na przepisy i zdrowy rozsądek. Rowerzyści, piesi, hulajnogowcy i osoby chcące zdążyć na tramwaj mają się wam kłaniać w pas i brać pod uwagę wasze skłonności do jazdy z prędkością, którą fabryka dała? Jeździć bez wykupionego OC i prawa jazdy odebranego za lekceważenie przepisów brd? Nie z nami te numery, rygorysto moralizujący w swoim paserati.

        • 0 2

      • Kodeks drogowy

        Chcecie sobie bezrefleksyjnie jeździć po mieście. Wszystko wam wolno. Jesteście uczestnikami ruchu drogowego I obowiązuje was przestrzeganie prawa. Rowerzyści i piesi mają się wam kłaniać w pas i brać pod uwagę waszą niefrasobliwosc? Przywrócić prawo jazdy!!!! A nie, czekaj, juz jest i nic to nie daje.

        • 6 4

  • Zmalała bo nikt

    Tamtędy nie jeździ bo droga w tym kierunku jest bez sensu. To jakby zamknąć obwodnice na tydzień i napisać zero wypadków w ostatnim tygodniu na obwodnicy

    • 2 2

  • Teraz jest tam w końcu bezpiecznie!!! Tak trzymać, nic nie zmieniać! (1)

    • 3 3

    • barierke jeszcze należy usunąć i wyprostować trasę

      • 1 0

  • Też miałem kolizję s samochodem. Przy operze. I co z tego? (10)

    Jechałem przy operze na zielonym drogą dla rowerów. Facet skręcający z Alei w Hallera zgarnął mnie na maskę. Przeleciałem przez samochód i polizałem asfalt z drugiej strony. Parę zadrapań i siniaków, wymiana koła i przedniego widelca w rowerze. Może więc zamkniemy ruch na Hallera albo puścimy go w drugą stronę? Oczywiście ironizuję ale wypadki się zdarzają i będą się zdarzać. Facet był ok więc nie wzywałem policji. Zapłacił za naprawę roweru i po krzyku.

    • 21 13

    • trolu ty jestes zwolennikiem blachosmrodów w mieście i jak najwiekszej ich wygody wiec nie sciemniaj (3)

      I nie podawaj się za kogos kim nie jesteś,jestes zagorzałym anty rowerzystą ,a towje posty swiadczą o tobie .

      • 3 10

      • Po prostu rozumiem tych, dla których samochód jest koniecznością. (1)

        Robiłem przez 10 lat ponad 6000 km rowerem rocznie dojeżdżając z Wrzeszcza do Pruszcza do pracy. Dzisiaj jeżdżę sporadycznie bo wysiadły mi kolana a ostatnio ibiodra. Zajeżdziłem na smierć na złomowisku 4 rowery więc wiem co piszę. A po twojej agresji widzę, że twoja fobia do motoryzacji sięga szczytów. Jeszcze nie gryziesz inie kopiesz samochodów?

        • 4 3

        • dzbanku ja przejechałem rowerem 70 tys km a gdybym miał liczyc dziecinstwo pewnie połowe wiecej!

          I przestan sciemniac bo znam takich co zrobili 5razy więcej i czują się doskonale tobie nie kolana siadły tylko mózg :) I obecnie to blachosmrody wszystkim układają zycie i trują spalinami zdrowie nasze i dzieci ,ale żeby to wiedzieć musiał bys mieć mózg .A my rowerzyści i piesi chemy tylko standardów jakie są wprowadzone od kilkudziesięciu lat w krajach zachodnich.

          • 0 1

      • A u was ta sama gadka od 10 lat o blachosmrodach.

        • 6 3

    • Ładną bajeczke wymysliłesz ,popierwsze wtakiej sytuacji pirat co wymusił pierwszeństwo dostaje 500zł mandatu i 10 pkt karnych

      I żadnej łaski nierobi musi zapłaci za naprawę roweru !!I dopiero wtedy ma nauczkę ! Ale tacy jak ty właśnie chcą by tak rowerzyści robili a masz 100zł tylko nie wzywaj policji i się ciesz .

      • 0 0

    • gdybym nie wiedział, kim jesteś za pseudonimem - może bym uwierzył (3)

      • 2 1

      • Po prostu nie jestem fanatykiem. (2)

        Uważam, że miasto jest dla wszystkich. I potępiam tych "aktywistów", którzy innym chcą dyktować, jak mają żyć. Uważam ich za skrajnych egoistów i zwolenników rowerowego totalitaryzmu.

        • 3 4

        • alez ty jestes fanatykiem i to potwierdzasz swoimi wpisami i sam jestes dokladnie tym których opisujesz

          • 2 1

        • miasto jest dla wszystkich ale nie każde miejsce w mieście jest dla wszystkich

          udawanie bezstronnego prowadzi do kontynuacji sytuacji, w której przestrzeń miejska (nawet chodniki) są zdominowane przez samochody: albo parkujące legalnie lub nielegalnie wszędzie gdzie tylko jest miejsce (na trawnikach także) albo prowadzone przez kierowców nagminnie lekceważących limity prędkości. Priorytet bezpieczeństwa i komfortu ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych jest zapisany w dokumentach strategicznych miasta, ale dopiero od niedawna przejawia się w postaci nieśmiało wprowadzanych zmian w mieście (skądinąd pożytecznych również dla niefanatycznych kierowców).

          • 0 3

    • Miałem identyko w tym miejscu, ale gdzieś w 2008-2009 roku. Kierowca kupił mi nowe koło i temat załatwiony

      • 3 3

  • A gdyba tak wprowadzić całkowity zakaz ruchu to kolizji byłoby jeszcze mniej.....

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest PHEV?

 

Najczęściej czytane