- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (265 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (78 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Urzędnicy: Tristar przyspieszył ruch w Trójmieście
- Dzięki systemowi Tristar kierowcy tracą mniej czasu w korkach - twierdzą urzędnicy. Ma to jednak swoją cenę. "Płacimy" dłuższą podróżą pojazdami komunikacji publicznej. System będzie jednak rozbudowywany poprzez włączanie do niego kolejnych skrzyżowań.
Z jednej strony urzędnicy zapewniają, że jeździ się płynniej, a niektóre skrzyżowania w ciągu godziny pokonuje więcej aut niż wcześniej, w grudniu 2015 roku było to nawet o 18 proc. Z drugiej: korki pojawiły się tam, gdzie do tej pory nigdy ich nie było.
Czytaj więcej: Zaskakujące wyniki działania systemu Tristar.
Urzędnicy zarówno z gdańskiego, jak i gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni twierdzą, że system Tristar spełnia swoją rolę, więc postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście.
Komunikacja publiczna: mogłoby być szybciej
Dzięki Tristarowi komunikacja publiczna miała zyskać na czasie przejazdu i stać się realną konkurencją dla samochodów. System miał m.in. dać możliwość stworzenia "zielonej fali" dla pojazdów transportu zbiorowego.
Według danych Krzysztofa Łutowicza z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, autobusy, trolejbusy i tramwaje przyspieszyły o ok. 9 proc., ale trudno znaleźć potwierdzenie tych wyników w codziennym podróżowaniu.
Nawet jeśli porównalibyśmy górne granice przyspieszenia, okaże się, że samochody zyskały dwukrotnie więcej niż komunikacja.
System Tristar pozwala na rozpoznawanie pojazdów transportu publicznego, a nawet kontrolę zgodności z rozkładem jazdy. Nie spowodowało to jednak znaczącego przyspieszenia kursowania autobusów, bo nawet mimo udanych testów, priorytet udzielany jest tylko opóźnionym pojazdom.
- W przypadku pojazdów jadących zgodnie z rozkładem z reguły nie jest nadawany priorytet, dopiero przy opóźnieniu na poziomie 2 minut i więcej, priorytet jest nadawany w zależności od możliwości, jakie występują na skrzyżowaniu - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego Urzędu Miasta.
Priorytet bez problemu udzielany jest w dwóch miejscach w Gdyni: na końcu buspasa przy ul. Kieleckiej i na śluzach węzła Wzgórze św. Maksymiliana . Tylko że w tych miejscach pojazdy komunikacji publicznej w korkach nie stoją i nie łapią opóźnień.
Ściganie wykroczeń? Nie ma i nie będzie
Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni oraz 12 w SopocieCzęścią systemu miało być karanie kierowców łamiących prawo. Jedną z przyczyn korków jest bowiem m.in. wjeżdżanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle, co często kończy się brakiem możliwości jego opuszczenia. Takie sytuacje na drogach Trójmiasta każdy kierowca widuje codziennie. I wszystko wskazuje na to, że jeszcze się na nie napatrzymy, bo kierowcy mający "w poważaniu" pozostałych, nie będą karani za swoje przewinienia.
Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni i 12 w Sopocie. Ich głównym zadaniem jest obliczanie czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi punktami na podstawie rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Część z nich ma jednak też dodatkowe możliwości. 24 kamery mogą służyć jako fotoradary (15 w Gdańsku, 7 w Gdyni i 2 w Sopocie), 32 mogą rejestrować przejazdy na czerwonym świetle (16 w Gdańsku, 15 w Gdyni i 1 w Sopocie), a dodatkowo w Gdańsku i Gdyni gotowa jest infrastruktura do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego i Wielkopolskiej.
Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, która może nakładać na kierowców kary za zarejestrowane przez kamery i fotoradary wykroczenia, do dziś nie przejęła jednak urządzeń. A mandaty może wysyłać tylko wtedy, gdy ujawni wykroczenie samodzielnie. Nie może więc korzystać z infrastruktury, której nie jest właścicielem. I jej nie przejmie, bo nie pozwalają na to unijne przepisy - groziłoby to koniecznością zwrócenia unijnego dofinansowania, które w przypadku wartego 158 mln zł Tristara wyniosło 134 mln zł.
Fotoradarów nie będzie też obsługiwać Straż Miejska, bo od 1 stycznia 2016 roku nie może tego robić.
Czytaj więcej: Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki wypadków i kolizji.
Ale na zmiany się nie zanosi. Urzędnicy odpowiedzialni za drogi już w 2016 roku uznali, że problemu nie da się rozwiązać.
- Zdaniem ZDiZ, jedynie uściślenie przepisów prawnych tak, aby nie pozostawiały wątpliwości i pola interpretacji odnośnie możliwości egzekwowania wykroczeń przez GITD, na podstawie danych z urządzeń/systemów, które nie są w ich posiadaniu, mogłoby stanowić podstawę do dalszej korespondencji, uzgodnienia formatu danych i procedur oraz uruchomienia i wykorzystania tych funkcjonalności przez GITD - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego magistratu.
Będzie rozbudowa systemu Tristar
Mimo kłopotów z pełnym wykorzystaniem możliwości systemu, jest i będzie on nadal rozbudowywany. Sukcesywnie włączane są do niego kolejne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstające na jego obszarze, rozszerza się też pole jego działania. W przyszłym roku kierowcom pomóc ma m.in. na wiecznie zakorkowanym skrzyżowaniu ul. Dąbka i Kwiatkowskiego w Gdyni. Powstaną też nowe tablice informacyjne dla pasażerów komunikacji publicznej oraz dla kierowców z informacjami o korkach, czasie przejazdu, liczbie wolnych miejsc parkingowych i ewentualnych wypadkach czy objazdach.
Centrum sterowania systemu Tristar w Gdyni obsługuje trzech operatorów, dwóch inżynierów ruchu, jeden informatyk i dwie osoby odpowiedzialne za utrzymanie systemu. Na każdej zmianie jest minimum trzech pracowników. Dwa razy więcej osób pracuje w centrum sterowania w Gdańsku.
Cena Tristara
Całkowity koszt budowy i wdrożenia systemu Tristar to 160 mln 815 tys. zł. Projekt został dofinansowany na poziomie 85 proc. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (136 074 104,10 zł). Gdańsk wydał na system ok. 84,9 mln zł, z czego odzyskał ok. 72,3 mln zł. W Gdyni z budżetu wypłynęło ok. 62 mln zł z czego ok. 57 mln zł to koszty kwalifikowane podlegające zwrotowi. Sopocka część Tristara to koszt rzędu 7,8 mln zł, a zwrot z unijnej kasy 6,6 mln zł.
Budowa systemu ruszyła w 2011 roku, a po roku system zaczął działać na większości głównych skrzyżowań w Trójmieście.
Tak działa system Tristar.
Opinie (248) 5 zablokowanych
-
2017-08-24 08:21
nie liczyłem że urzędnik powie że trstar to WIELKA POMYŁKA
- 4 0
-
2017-08-23 12:12
(2)
tym co narzekają polecam jazdę po Krakowie i zobaczą co to znaczy PROBLEM z komunikacją. co do tristara - w Gdyni jest całkiem ok, żaden system nie pomoże na zwiększającą się ilość samochodów, przepustowość dróg jest jaka jest. do tego też wystarczy popatrzeć co się dzieje na parkingach i uliczkach na przedmieściach i nowych i starych osiedlach, grozi nam paraliż komunikacyjny
- 11 26
-
2017-08-23 13:09
Nie mieszkamy (1)
W Krakowie
- 3 2
-
2017-08-24 08:17
Ani w Chinach... ;)
- 1 0
-
2017-08-23 12:03
(2)
Wygranymi są ci, którzy się obłowili na wdrażaniu tego systemu, przecież nie kierowcy :) Tristar mógł przyspieszyć budowę ich nowych domów :D
- 225 3
-
2017-08-23 18:21
Kupno miwszkań z oszczędności (1)
Teściów?
- 4 0
-
2017-08-24 07:57
Uderz w stół...
Wnioskuję z tego, że Ty kradniesz żeby nie pożyczać od krewnych?
Nie ma i nie będzie społecznego przyzwolenia dla grabieży/marnotrawstwa środków publicznych.- 0 3
-
2017-08-24 07:52
Urko
"Tristar Redlight"
- 0 1
-
2017-08-24 07:50
Urko
Zapraszam na Chwaszyńską - Jak tam pięknie działa ten system.......jak pieknie działa tam oprogramowanie....jak mądrze jest skonfigurowany.....jaki przewidujący.......jeszcze mam chwalić
- 2 0
-
2017-08-23 12:03
Rewolucja korupcyjna (10)
Tristiar to taki sama rewolucja jak PKM cyli żadna. Gigantyczne zmarnowane pieniądze. Sprawa dla Prokuratury tak naprawdę.
- 205 18
-
2017-08-23 13:11
PKM jest bardzo udana inwestycją, zobaczysz za kilka lat jak się rozbudują okoliczne osiedla. (1)
- 10 7
-
2017-08-24 07:49
szkoda tylko, że mają problemy z wożeniem pasażerów
Przez karygodną obsługą klienta i idealnie nieżyciowe rozkłady jazdy, PKM niestety służy głównie do odkurzania trakcji i mieszania powietrza.
- 4 0
-
2017-08-23 12:36
Nie nie (3)
Tak tego nie porównujmy. :) PKM ma sens i mimo swoich wad dobrze, że działa. Tristar porównałbym raczej z ECS, tyle że wydawało się, że Tristar do czegoś się jednak przyda, podczas gdy ECS od początku nie miało żadnego sensu. Ostatecznie jedno i drugie należałoby zlikwidować, by nie ponosić bezsensownych kosztów. W Gdańsku udaje się czasem coś z sensem i pożytkiem zbudować. Nie najgorszym przykładem jest Muzeum II WŚ - wiadomo co ma sobą reprezentować, komu i jak służyć, a na dodatek przygotowano w nim unikatową w skali kraju wystawę. Tak więc, jak widać da się całkiem rozsądnie wydać pieniądze podatnika. Tristar i ECS to marnowanie tych pieniędzy.
- 28 7
-
2017-08-23 14:01
TRISTAR to bdb wydane pieniądze (2)
TRISTAR to b.dobrze wydane pieniądze. Piszę to na serio i z pełną odpowiedzialnością. System na głównych arteriach Trójmiasta kosztował 160 mln, z czego 136 było z dotacji UE. Innymi słowy za 24 mln Gdańsk, Gdynia i Sopot zbudowały sobie szkielet systemu który jest przyszłością, i jest wprowadzany we wszystkich cywilizowanych miastach świata.
To że pojawiają się korki w nowych miejscach jest normalne, gdyż ruch samochodów każdego roku rośnie o kilka procent.
Gdyby Trojmiasto chciało te 24 mln zł wydać na przebudowę/rozbudowę dróg to starczyłoby ledwie na kilka skrzyżowań. Tak więc te pieniądze to jedne z najlepiej zainwestowanych środków w ostatnich latach.- 10 15
-
2017-08-23 18:47
(1)
A te 136 mln to skąd? Po to Polska płaci składki do kasy UE, dostosowuje prawo tak aby zrobić dobrze zachodnim koncernom, żeby na koniec móc te marne 136 mln z powrotem odzyskać. Nie ma nic za darmo, zasada prosta i niezmienna w czasie. Tristar to porażka inwestycyjna. Setki kamer i pętli w jezdniach, na których wykorzystanie po prostu nie ma dobrego pomysłu (a tym bardziej programu). Do tego niewykorzystywane tablice zmiennej treści, wiecznie wyłączone punkty informacji pasażerskiej itd... Kto miał zarobić to zarobił i koniec "projektu". Pozostało jedynie kilkanaście stanowisk do przeglądania widoków z kamer.
- 8 1
-
2017-08-24 07:30
trafione w punkt
hitem dla mnie są tablice zmiennej treści, komunikujące o czasie przejazdu - kiedy bym tam nie jechał, zawsze taki sam czas. Cholernie dokładne i dynamiczne, nie ma co. W dodatku jak po drodze coś się stanie (wypadek, korek), to tablice reagują z takim opóźnieniem, że najpierw o korku informuje mnie nawigacja, potem dzwoni babcia z Krakowa żeby zapytać czy nic mi się nie stało, a dopiero kwadrans później widzę, że na tablicy czas przejazdu wydłużył się o 5 min. Automatyzacja pełną gębą. Pewnie nawet nie potrafili napisać parsera, tylko gość, który siedzi na etacie w centrum sterowania tristarem, odświeża sobie w wolnej chwili raporty drogowe i mapę korków i przepisuje te informacje na wyświetlacze.
- 5 1
-
2017-08-23 14:04
(2)
z tristarem się zgadzam, ale PKM to Ty szanuj :D Wreszcie rozsądny dojazd na lotnisko, do Żukowa, Kartuz...
- 8 5
-
2017-08-23 14:30
(1)
Autobusem na lotnisko szybciej dojedziesz.
- 5 4
-
2017-08-23 14:37
Zależy skąd :)
- 3 3
-
2017-08-23 14:03
i mieszkań
- 1 2
-
2017-08-23 12:04
(1)
komu ten kit
- 147 5
-
2017-08-24 07:38
tym co wzięli te 160 baniek to pewnie pomaga
tym co jeżdżą pewnie już nie- 5 0
-
2017-08-23 12:01
TriStar=porażka! (9)
- 265 11
-
2017-08-23 13:54
(2)
wiecej pozytku byloby gdyby zamontowali sekundniki na swiatlach, byloby tez taniej
- 25 2
-
2017-08-24 07:19
dokładnie (1)
a zamiast czasów odjazdów autobusów na tablicach przystankowych, tańsza i przydatniejsza byłaby usługa rozkładu jazdy z rzeczywistymi czasu odjazdów z dostępem po http. Rozwiązanie sprzed 15 lat z innych cywilizowanych miast w Polsce.
- 7 0
-
2017-08-24 07:36
w Gdańsku takie rozwiązanie jest od lat. Dla każdego przystanku, nawet najbardziej peryferyjnego
wystarczy wejść na stronę ztm
- 1 5
-
2017-08-23 16:44
Mało powiedziane! Tragedia! (2)
Urzędnicy nie mają pojęcia, co się dzieje na jezdni, Dane brane z kapelusza.
- 11 0
-
2017-08-23 19:05
(1)
to chyba już jest wytłumaczenie dla prokuratora. System okazał się sukcesem, choć nie jesteśmy tego w stanie potwierdzić. te 150 mln zł nie mogło być wydane np. na usprawnienie komunikacji miejskiej, bo nie.
A teraz cytat ze strony wykonawcy tristar firmy Qumak:
"Ma na celu poprawienie płynności i bezpieczeństwa ruchu oraz zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego w Trójmieście." A tu cytat ze strony Tristar:
"został stworzony w celu zrewolucjonizowania sposobu poruszania się po trójmiejskiej sieci ulic."
I co? Udało się?- 7 0
-
2017-08-24 07:22
zakładany cel biznesowy został osiągnięty
pieniądze trafiły do wszystkich, którzy zgodnie z założeniami mieli na tym zarobić
- 10 1
-
2017-08-23 14:36
MEGA porażka
Mega porażka. Lepiej byłoby zamieścić ekrany z odliczaniem czasu.
- 16 3
-
2017-08-23 13:32
Chyba jesteś z PIS, gdyby nie TRiStaR to byłoby jeszcze gorzej!!! Wy zamiast przeczytać artykuł to wymyślacie tylko, każdy wie żeTristar to sukces POmorza, co widać gołym okiem, tylko Wy nie umiecie jeżdzić.
- 9 23
-
2017-08-23 12:06
Jaki priorytet dla komunikacji miejskiej? Jedzie spóźniony tramwaj o 6 min i tuż przed nim zapala się czerwone na kolejną minutę...
- 35 1
-
2017-08-23 21:05
System, współczesna wymówka de***zmów. (1)
Prosiłbym o zwrócenie uwagi na sygnalizację przy skrzyżowaniu Śląskiej, Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej.
Jadąc Śląską dostaję czerwone a z Kieleckiej jadą jeszcze auta na pomarańczowym. Ktoś czeka na dzwona czy może tłumaczy się winą systemu bo już tak mi raz powiedziano przez telefon. Czy Was ludzie popi*****ło ? Weźcie się do roboty bezmyślne urzędasy bo suweren wymaga, władza czyli my mieszkańcy mamy obiekcje !- 3 0
-
2017-08-24 07:08
na pomarańczowym się nie jeździ
- 0 1
-
2017-08-23 12:13
Tristar? (5)
To dlaczego prawie w calej Polsce montuje sie Autoscope? Wszystkie wieksze miasta, trasy przelotowe. W Gdansku tez zamontowano. Pamietacie kiedys jak narzekano na Morene? Korki, duzo aut, nie da sie jezdzic. Remont/przebudowa skrzyzowan + montaz kamer Autoscope i co? Cisza. Cala dzielnica przejezdna :)
Zamontowali system kierujacy ruchem aut, pieszych, rowerzystow. Kamery tylko obserwuja teren a oprogramowanie:
zlicza auta, rowerzystow, pieszych oraz ich wykrywa.
mierzy predkosc
wykrywa wypadki/kolizje
wykrywa jazde pod prad
W Gdyni Autoscope jest np na Nowowiczlinskiej/Obwodnica - z obu stron. W centrum Gdyni na 10lutego. W Sopocie Niepodleglosci/Smolna. Czy w tych miejscach ktos slyszal o korkach? :)- 6 15
-
2017-08-24 07:07
Morena to tragedia jesli chodzi o swiatła!
- 1 1
-
2017-08-23 12:20
(1)
co ty bredzisz może jest ten twój system zamontowany ale korki od godz. 16.00 do 18.00 na Morenie występują szczególnie przy skręcie na bulońską, oraz na zjeździe do kartuskiej i cała okolica przy Parku technologicznym stoi. więc co za bzdury piszesz. może jeździsz noca lub chodnikami rowerem? trollu
- 3 1
-
2017-08-23 12:23
w godzinach szczytu nie wyeliminujesz w 100% korkow. Zbyt duzo aut a system po rowno "przepuszcza" ruch
- 2 4
-
2017-08-23 12:19
(1)
Doucz się, zanim coś napiszesz
- 4 3
-
2017-08-23 12:20
czego doucz?
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.