• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy: Tristar przyspieszył ruch w Trójmieście

Michał Sielski
23 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tristar miał zapewnić priorytet komunikacji publicznej, ale jest on włączany dopiero wtedy, gdy opóźnienie sięga ponad 2 minuty. Tristar miał zapewnić priorytet komunikacji publicznej, ale jest on włączany dopiero wtedy, gdy opóźnienie sięga ponad 2 minuty.

- Dzięki systemowi Tristar kierowcy tracą mniej czasu w korkach - twierdzą urzędnicy. Ma to jednak swoją cenę. "Płacimy" dłuższą podróżą pojazdami komunikacji publicznej. System będzie jednak rozbudowywany poprzez włączanie do niego kolejnych skrzyżowań.



Czy system Tristar jest udaną inwestycją?

To miała być drogowa rewolucja w Trójmieście. Plany były ambitne: skrócenie czasu przejazdu o 5,5 proc. dla transportu indywidualnego i 6,5 proc. dla transportu zbiorowego. Dziś wiemy, że realizacji obietnic nie można zweryfikować - ciągle rośnie liczba samochodów w Trójmieście, nie można więc sensownie porównać danych z różnych lat.

Z jednej strony urzędnicy zapewniają, że jeździ się płynniej, a niektóre skrzyżowania w ciągu godziny pokonuje więcej aut niż wcześniej, w grudniu 2015 roku było to nawet o 18 proc. Z drugiej: korki pojawiły się tam, gdzie do tej pory nigdy ich nie było.

Czytaj więcej: Zaskakujące wyniki działania systemu Tristar.

Urzędnicy zarówno z gdańskiego, jak i gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni twierdzą, że system Tristar spełnia swoją rolę, więc postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście.

Komunikacja publiczna: mogłoby być szybciej

Dzięki Tristarowi komunikacja publiczna miała zyskać na czasie przejazdu i stać się realną konkurencją dla samochodów. System miał m.in. dać możliwość stworzenia "zielonej fali" dla pojazdów transportu zbiorowego.

Według danych Krzysztofa Łutowicza z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, autobusy, trolejbusy i tramwaje przyspieszyły o ok. 9 proc., ale trudno znaleźć potwierdzenie tych wyników w codziennym podróżowaniu.

Nawet jeśli porównalibyśmy górne granice przyspieszenia, okaże się, że samochody zyskały dwukrotnie więcej niż komunikacja.

System Tristar pozwala na rozpoznawanie pojazdów transportu publicznego, a nawet kontrolę zgodności z rozkładem jazdy. Nie spowodowało to jednak znaczącego przyspieszenia kursowania autobusów, bo nawet mimo udanych testów, priorytet udzielany jest tylko opóźnionym pojazdom.

- W przypadku pojazdów jadących zgodnie z rozkładem z reguły nie jest nadawany priorytet, dopiero przy opóźnieniu na poziomie 2 minut i więcej, priorytet jest nadawany w zależności od możliwości, jakie występują na skrzyżowaniu - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego Urzędu Miasta.
Priorytet bez problemu udzielany jest w dwóch miejscach w Gdyni: na końcu buspasa przy ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni i na śluzach węzła Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni. Tylko że w tych miejscach pojazdy komunikacji publicznej w korkach nie stoją i nie łapią opóźnień.

Ściganie wykroczeń? Nie ma i nie będzie

Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni oraz 12 w Sopocie
Częścią systemu miało być karanie kierowców łamiących prawo. Jedną z przyczyn korków jest bowiem m.in. wjeżdżanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle, co często kończy się brakiem możliwości jego opuszczenia. Takie sytuacje na drogach Trójmiasta każdy kierowca widuje codziennie. I wszystko wskazuje na to, że jeszcze się na nie napatrzymy, bo kierowcy mający "w poważaniu" pozostałych, nie będą karani za swoje przewinienia.

Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni i 12 w Sopocie. Ich głównym zadaniem jest obliczanie czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi punktami na podstawie rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Część z nich ma jednak też dodatkowe możliwości. 24 kamery mogą służyć jako fotoradary (15 w Gdańsku, 7 w Gdyni i 2 w Sopocie), 32 mogą rejestrować przejazdy na czerwonym świetle (16 w Gdańsku, 15 w Gdyni i 1 w Sopocie), a dodatkowo w Gdańsku i Gdyni gotowa jest infrastruktura do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego i Wielkopolskiej.

Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, która może nakładać na kierowców kary za zarejestrowane przez kamery i fotoradary wykroczenia, do dziś nie przejęła jednak urządzeń. A mandaty może wysyłać tylko wtedy, gdy ujawni wykroczenie samodzielnie. Nie może więc korzystać z infrastruktury, której nie jest właścicielem. I jej nie przejmie, bo nie pozwalają na to unijne przepisy - groziłoby to koniecznością zwrócenia unijnego dofinansowania, które w przypadku wartego 158 mln zł Tristara wyniosło 134 mln zł.

Fotoradarów nie będzie też obsługiwać Straż Miejska, bo od 1 stycznia 2016 roku nie może tego robić.

Czytaj więcej: Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki wypadków i kolizji.

Ale na zmiany się nie zanosi. Urzędnicy odpowiedzialni za drogi już w 2016 roku uznali, że problemu nie da się rozwiązać.

- Zdaniem ZDiZ, jedynie uściślenie przepisów prawnych tak, aby nie pozostawiały wątpliwości i pola interpretacji odnośnie możliwości egzekwowania wykroczeń przez GITD, na podstawie danych z urządzeń/systemów, które nie są w ich posiadaniu, mogłoby stanowić podstawę do dalszej korespondencji, uzgodnienia formatu danych i procedur oraz uruchomienia i wykorzystania tych funkcjonalności przez GITD - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego magistratu.
Będzie rozbudowa systemu Tristar

Mimo kłopotów z pełnym wykorzystaniem możliwości systemu, jest i będzie on nadal rozbudowywany. Sukcesywnie włączane są do niego kolejne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstające na jego obszarze, rozszerza się też pole jego działania. W przyszłym roku kierowcom pomóc ma m.in. na wiecznie zakorkowanym skrzyżowaniu ul. Dąbka i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Powstaną też nowe tablice informacyjne dla pasażerów komunikacji publicznej oraz dla kierowców z informacjami o korkach, czasie przejazdu, liczbie wolnych miejsc parkingowych i ewentualnych wypadkach czy objazdach.

Centrum sterowania systemu Tristar w Gdyni obsługuje trzech operatorów, dwóch inżynierów ruchu, jeden informatyk i dwie osoby odpowiedzialne za utrzymanie systemu. Na każdej zmianie jest minimum trzech pracowników. Dwa razy więcej osób pracuje w centrum sterowania w Gdańsku.

Cena Tristara


Całkowity koszt budowy i wdrożenia systemu Tristar to 160 mln 815 tys. zł. Projekt został dofinansowany na poziomie 85 proc. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (136 074 104,10 zł). Gdańsk wydał na system ok. 84,9 mln zł, z czego odzyskał ok. 72,3 mln zł. W Gdyni z budżetu wypłynęło ok. 62 mln zł z czego ok. 57 mln zł to koszty kwalifikowane podlegające zwrotowi. Sopocka część Tristara to koszt rzędu 7,8 mln zł, a zwrot z unijnej kasy 6,6 mln zł.

Budowa systemu ruszyła w 2011 roku, a po roku system zaczął działać na większości głównych skrzyżowań w Trójmieście.

Tak działa system Tristar.

Opinie (248) 5 zablokowanych

  • nie liczyłem że urzędnik powie że trstar to WIELKA POMYŁKA

    • 4 0

  • (2)

    tym co narzekają polecam jazdę po Krakowie i zobaczą co to znaczy PROBLEM z komunikacją. co do tristara - w Gdyni jest całkiem ok, żaden system nie pomoże na zwiększającą się ilość samochodów, przepustowość dróg jest jaka jest. do tego też wystarczy popatrzeć co się dzieje na parkingach i uliczkach na przedmieściach i nowych i starych osiedlach, grozi nam paraliż komunikacyjny

    • 11 26

    • Nie mieszkamy (1)

      W Krakowie

      • 3 2

      • Ani w Chinach... ;)

        • 1 0

  • (2)

    Wygranymi są ci, którzy się obłowili na wdrażaniu tego systemu, przecież nie kierowcy :) Tristar mógł przyspieszyć budowę ich nowych domów :D

    • 225 3

    • Kupno miwszkań z oszczędności (1)

      Teściów?

      • 4 0

      • Uderz w stół...

        Wnioskuję z tego, że Ty kradniesz żeby nie pożyczać od krewnych?
        Nie ma i nie będzie społecznego przyzwolenia dla grabieży/marnotrawstwa środków publicznych.

        • 0 3

  • Urko

    "Tristar Redlight"

    • 0 1

  • Urko

    Zapraszam na Chwaszyńską - Jak tam pięknie działa ten system.......jak pieknie działa tam oprogramowanie....jak mądrze jest skonfigurowany.....jaki przewidujący.......jeszcze mam chwalić

    • 2 0

  • Rewolucja korupcyjna (10)

    Tristiar to taki sama rewolucja jak PKM cyli żadna. Gigantyczne zmarnowane pieniądze. Sprawa dla Prokuratury tak naprawdę.

    • 205 18

    • PKM jest bardzo udana inwestycją, zobaczysz za kilka lat jak się rozbudują okoliczne osiedla. (1)

      • 10 7

      • szkoda tylko, że mają problemy z wożeniem pasażerów

        Przez karygodną obsługą klienta i idealnie nieżyciowe rozkłady jazdy, PKM niestety służy głównie do odkurzania trakcji i mieszania powietrza.

        • 4 0

    • Nie nie (3)

      Tak tego nie porównujmy. :) PKM ma sens i mimo swoich wad dobrze, że działa. Tristar porównałbym raczej z ECS, tyle że wydawało się, że Tristar do czegoś się jednak przyda, podczas gdy ECS od początku nie miało żadnego sensu. Ostatecznie jedno i drugie należałoby zlikwidować, by nie ponosić bezsensownych kosztów. W Gdańsku udaje się czasem coś z sensem i pożytkiem zbudować. Nie najgorszym przykładem jest Muzeum II WŚ - wiadomo co ma sobą reprezentować, komu i jak służyć, a na dodatek przygotowano w nim unikatową w skali kraju wystawę. Tak więc, jak widać da się całkiem rozsądnie wydać pieniądze podatnika. Tristar i ECS to marnowanie tych pieniędzy.

      • 28 7

      • TRISTAR to bdb wydane pieniądze (2)

        TRISTAR to b.dobrze wydane pieniądze. Piszę to na serio i z pełną odpowiedzialnością. System na głównych arteriach Trójmiasta kosztował 160 mln, z czego 136 było z dotacji UE. Innymi słowy za 24 mln Gdańsk, Gdynia i Sopot zbudowały sobie szkielet systemu który jest przyszłością, i jest wprowadzany we wszystkich cywilizowanych miastach świata.
        To że pojawiają się korki w nowych miejscach jest normalne, gdyż ruch samochodów każdego roku rośnie o kilka procent.
        Gdyby Trojmiasto chciało te 24 mln zł wydać na przebudowę/rozbudowę dróg to starczyłoby ledwie na kilka skrzyżowań. Tak więc te pieniądze to jedne z najlepiej zainwestowanych środków w ostatnich latach.

        • 10 15

        • (1)

          A te 136 mln to skąd? Po to Polska płaci składki do kasy UE, dostosowuje prawo tak aby zrobić dobrze zachodnim koncernom, żeby na koniec móc te marne 136 mln z powrotem odzyskać. Nie ma nic za darmo, zasada prosta i niezmienna w czasie. Tristar to porażka inwestycyjna. Setki kamer i pętli w jezdniach, na których wykorzystanie po prostu nie ma dobrego pomysłu (a tym bardziej programu). Do tego niewykorzystywane tablice zmiennej treści, wiecznie wyłączone punkty informacji pasażerskiej itd... Kto miał zarobić to zarobił i koniec "projektu". Pozostało jedynie kilkanaście stanowisk do przeglądania widoków z kamer.

          • 8 1

          • trafione w punkt

            hitem dla mnie są tablice zmiennej treści, komunikujące o czasie przejazdu - kiedy bym tam nie jechał, zawsze taki sam czas. Cholernie dokładne i dynamiczne, nie ma co. W dodatku jak po drodze coś się stanie (wypadek, korek), to tablice reagują z takim opóźnieniem, że najpierw o korku informuje mnie nawigacja, potem dzwoni babcia z Krakowa żeby zapytać czy nic mi się nie stało, a dopiero kwadrans później widzę, że na tablicy czas przejazdu wydłużył się o 5 min. Automatyzacja pełną gębą. Pewnie nawet nie potrafili napisać parsera, tylko gość, który siedzi na etacie w centrum sterowania tristarem, odświeża sobie w wolnej chwili raporty drogowe i mapę korków i przepisuje te informacje na wyświetlacze.

            • 5 1

    • (2)

      z tristarem się zgadzam, ale PKM to Ty szanuj :D Wreszcie rozsądny dojazd na lotnisko, do Żukowa, Kartuz...

      • 8 5

      • (1)

        Autobusem na lotnisko szybciej dojedziesz.

        • 5 4

        • Zależy skąd :)

          • 3 3

    • i mieszkań

      • 1 2

  • (1)

    komu ten kit

    • 147 5

    • tym co wzięli te 160 baniek to pewnie pomaga
      tym co jeżdżą pewnie już nie

      • 5 0

  • TriStar=porażka! (9)

    • 265 11

    • (2)

      wiecej pozytku byloby gdyby zamontowali sekundniki na swiatlach, byloby tez taniej

      • 25 2

      • dokładnie (1)

        a zamiast czasów odjazdów autobusów na tablicach przystankowych, tańsza i przydatniejsza byłaby usługa rozkładu jazdy z rzeczywistymi czasu odjazdów z dostępem po http. Rozwiązanie sprzed 15 lat z innych cywilizowanych miast w Polsce.

        • 7 0

        • w Gdańsku takie rozwiązanie jest od lat. Dla każdego przystanku, nawet najbardziej peryferyjnego

          wystarczy wejść na stronę ztm

          • 1 5

    • Mało powiedziane! Tragedia! (2)

      Urzędnicy nie mają pojęcia, co się dzieje na jezdni, Dane brane z kapelusza.

      • 11 0

      • (1)

        to chyba już jest wytłumaczenie dla prokuratora. System okazał się sukcesem, choć nie jesteśmy tego w stanie potwierdzić. te 150 mln zł nie mogło być wydane np. na usprawnienie komunikacji miejskiej, bo nie.
        A teraz cytat ze strony wykonawcy tristar firmy Qumak:
        "Ma na celu poprawienie płynności i bezpieczeństwa ruchu oraz zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego w Trójmieście." A tu cytat ze strony Tristar:
        "został stworzony w celu zrewolucjonizowania sposobu poruszania się po trójmiejskiej sieci ulic."
        I co? Udało się?

        • 7 0

        • zakładany cel biznesowy został osiągnięty

          pieniądze trafiły do wszystkich, którzy zgodnie z założeniami mieli na tym zarobić

          • 10 1

    • MEGA porażka

      Mega porażka. Lepiej byłoby zamieścić ekrany z odliczaniem czasu.

      • 16 3

    • Chyba jesteś z PIS, gdyby nie TRiStaR to byłoby jeszcze gorzej!!! Wy zamiast przeczytać artykuł to wymyślacie tylko, każdy wie żeTristar to sukces POmorza, co widać gołym okiem, tylko Wy nie umiecie jeżdzić.

      • 9 23

    • Jaki priorytet dla komunikacji miejskiej? Jedzie spóźniony tramwaj o 6 min i tuż przed nim zapala się czerwone na kolejną minutę...

      • 35 1

  • System, współczesna wymówka de***zmów. (1)

    Prosiłbym o zwrócenie uwagi na sygnalizację przy skrzyżowaniu Śląskiej, Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej.
    Jadąc Śląską dostaję czerwone a z Kieleckiej jadą jeszcze auta na pomarańczowym. Ktoś czeka na dzwona czy może tłumaczy się winą systemu bo już tak mi raz powiedziano przez telefon. Czy Was ludzie popi*****ło ? Weźcie się do roboty bezmyślne urzędasy bo suweren wymaga, władza czyli my mieszkańcy mamy obiekcje !

    • 3 0

    • na pomarańczowym się nie jeździ

      • 0 1

  • Tristar? (5)

    To dlaczego prawie w calej Polsce montuje sie Autoscope? Wszystkie wieksze miasta, trasy przelotowe. W Gdansku tez zamontowano. Pamietacie kiedys jak narzekano na Morene? Korki, duzo aut, nie da sie jezdzic. Remont/przebudowa skrzyzowan + montaz kamer Autoscope i co? Cisza. Cala dzielnica przejezdna :)

    Zamontowali system kierujacy ruchem aut, pieszych, rowerzystow. Kamery tylko obserwuja teren a oprogramowanie:

    zlicza auta, rowerzystow, pieszych oraz ich wykrywa.
    mierzy predkosc
    wykrywa wypadki/kolizje
    wykrywa jazde pod prad

    W Gdyni Autoscope jest np na Nowowiczlinskiej/Obwodnica - z obu stron. W centrum Gdyni na 10lutego. W Sopocie Niepodleglosci/Smolna. Czy w tych miejscach ktos slyszal o korkach? :)

    • 6 15

    • Morena to tragedia jesli chodzi o swiatła!

      • 1 1

    • (1)

      co ty bredzisz może jest ten twój system zamontowany ale korki od godz. 16.00 do 18.00 na Morenie występują szczególnie przy skręcie na bulońską, oraz na zjeździe do kartuskiej i cała okolica przy Parku technologicznym stoi. więc co za bzdury piszesz. może jeździsz noca lub chodnikami rowerem? trollu

      • 3 1

      • w godzinach szczytu nie wyeliminujesz w 100% korkow. Zbyt duzo aut a system po rowno "przepuszcza" ruch

        • 2 4

    • (1)

      Doucz się, zanim coś napiszesz

      • 4 3

      • czego doucz?

        • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane